[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:43

Zie ik nergens staan. Je zegt steeds iets in de trant van 'contact houden en vragen de hals te laten zakken'. Maar hoe je dat vraagt?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:11

Maestro Francesco Vedani.
Zit als een zak aardappelen, moeilijk te verstaan, maar er wordt uitstekend uitgelegd hoe een paard de hals te laten strekken.


Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:26

Zo dus :p

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:29

Milkberry schreef:
Zo dus :p


Als je erbij uitlegt hoe, hebben mensen er gewoon veel meer aan :j anders weten ze nog niet hoe :P
En op bokt gaat altijd rond dat je helemaal niets met je handen mag doen behalve contact houden, maar zo zullen ze er niet komen. Want ze vragen juist tips omdat hun paard niet vanzelf de hand op zoekt en zakt.
Daarom is uitleg dat je mag vragen met je hand erg goed om te plaatsen vind ik. En dat is absoluut geen zagen of dwingen, maar zoals op het filmpje die simpelman plaatst bijvoorbeeld. Zal veel mensen helpen!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:48

Ja klopt, maar de een ziet contact houden als beweging in de teugel houden (kneden of zelfs zagen) en de ander gewoon druk.
Dus dat moet voor sommige ook weer uitgelegd worden denk ik:)

Edit; heb niks tegen kneden O:)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:35

HET GROTE "GEHEIM" van paard rijden is het hals strekken bevestigen.
Dat kan je een paard op een heleboel manieren aanleren maar het beste is te beginnen aan de longe met een chambon.
Daar leert een paard hoe het onder een zekere druk ook kan bewegen, namelijk rustig, met een losgelaten lijf i.p.v. van in de vluchthouding (=met aangespannen rug).
Essentieel bij dit alles is een groot vertrouwen in de ruiter.
Vertrouwen is moeilijk te verdienen en gemakkelijk te verliezen.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:16

Als een pro het uitlegd in een filmpje, en simpelman post dat, waarom zou ik daar dan nogmaals het hele verhaal onder zetten?
Het antwoord is al lang en breed gegeven. Ook de verwijzing naar het dressuur rijkunst topic is al gegeven. Daar wordt het leren halsstrekken ook 100 keer voorgekauwd. Lezen en kijken :)

Wat ik daar nog aan toe te voegen heb is een tip die ik kreeg van een dame uit het andere topic.
Kleine klopjes op de hals. Dan strekt het paard de hals meer.

Contact houden is iets anders dan kneepjes of druk zetten. Je hebt de teugels zo, dat je er juist GEEN druk op zet, maar enkel zorgt dat de teugels niet gaan hangen. Je hebt een heel licht verend contact met de mond. En van daaruit ga je het halsstrekken oefenen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:36

Ik bedoelde voor in de toekomst :)

ilseilse1
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:16

JudArthos schreef:
Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)
\

jep

maudbruinsma
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:48

Heel leuk topic! Bij mij op stal wou iedereen altijd alleen maar zijn of haar paard 'aan de teugel rijden'
Een beetje jammer aangezien er ZOVEEL MEER te ontdekken ligt in de stelling van een paard. Ik heb altijd met plezier mijn paarden kunnen uitschuiven en inschuiven wanneer dat nodig was. :j

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:21

Ik weet niet of iemand het weet maar als je het wel weet; ik ben er weer :+

De tuiger die ik nu rijd (en nog lang niet mee stop }:) ) gaat erg goed nu onder het zadel. Met een halfuurtje rijden is hij echt los en gooit meerdere malen zijn hoofd naar beneden.
Nu weet ik niet of hij dan al echt nageeflijk is, zo ervaren ben ik niet en dat herken ik dus niet echt.
Hoe vinden jullie het er uitzien? Behalve dan dat ik net weer uit mijn zadel kwam en hij nog ene beetje hangt in de teugels?

NU:
Afbeelding

HALFJAAR GELEDEN:
Afbeelding

Ik vind het er al redelijk netjes uitzien:)

Sas_88

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-08-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:51

Leuk topic! Erg interessant. Ik blijf meelezen :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:30

Gezellig!

Verder niemand iets op mijn foto aan te merken?

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:10

chantalnadia schreef:
Gezellig!

Verder niemand iets op mijn foto aan te merken?


Netjes meer kan IK niet zeggen want heb niet veel info :Y)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:32

Myrthe2003 schreef:
chantalnadia schreef:
Gezellig!

Verder niemand iets op mijn foto aan te merken?


Netjes meer kan IK niet zeggen want heb niet veel info :Y)


Wat zou ik er bij moeten vermelden? :o

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:57

eo]
chantalnadia schreef:
Myrthe2003 schreef:
[quoe="chantalnadia"]
Gezellig!

Verder niemand iets op mijn foto aan te merken?


Netjes meer kan IK niet zeggen want heb niet veel info :Y)


Wat zou ik er bij moeten vermelden? :o[/quote]


Nee ik bedoe ik weet niet veel :Y)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:25

Oh wahaha,mijn foutx)

Bluebird

Berichten: 49
Geregistreerd: 07-01-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:12

Wat een fijn topic. Vanmiddag een beetje doorheen gebladerd. Erg informatief ! :D

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:08

Dit blijft een van de moeilijkste technieken van het paardrijden. voornamelijk omdat elk paard anders is en er niet direct een universele manier is. In de opening van dit topic wordt het goed uitgelegd. Ik rijd al een aantal jaar een belgisch trekpaard. Ik wil hem eind dit jaar uitbrengen in de wedstrijd dressuur. Ik heb er heel wat werk aan gehad om hem nageeflijk te rijden. Omdat het een zwaar en groot dier betreft moet je erg duidelijk zijn voordat hij reageert.

Hoe ik hem nageeflijk rijd? Het begint allemaal bij een actief achterbeen. Als het paard niet voowaarts is dan gebeurt er niks. Vooral bij trekpaarden is dit waar, als ik hem niet voorwaarts rijd dan wordt hij zwaar in de hand en kan ik niks met hem. Door hem voorwaarts te laten lopen komt hij in de hand met druk. Ik houd vervolgens alstijd een lichte druk (contact) met zijn mond. Het heeft geen zin om te gaan trekken, hij is immers toch sterker. Door trekken krijgt hij pijn in de mond en zal hij je hand willen ontwijken terwijl je juist ontspanning op je hand wilt. Vervolgens begin ik met lengte buigingen om hem door zijn lichaam en in zijn kaak los te krijgen. Hierin blijf je ook overgangen rijden, dit bevordert de aanleuning, de voorwaartse drang en de gehoorzaamheid. Sturen doe je door gebruik van gewicht, benen en handen. Je handen sluit je aan de kant waar hij heen moet, het been zorgt ervoor dat hij niet door de binnenschouder heen komt en je gewicht drukt hem samen met je been naar buiten. Je gooit nooit de teugel los van contact. Hij kan niet nageeflijk zijn op een losse teugel.
Met het sluiten van de hand bedoel ik op contact je hand dicht doen (knijpen) en dan snel weer ontspannen (weer terug brengen naar een licht contact) dit kan het beste op een volte. Houdt je paard voorwaarts en sluit je binnen hand, houdt je buiten hand aangeleund en duw met je binnen been naar buiten. Je buiten been houdt je, idealiter, achter de singel om zijn achterhand te begrenzen. je wilt hem eigenlijk over zijn schouder naar buiten duwen zodat je de binnenteugel amper druk hebt en hem op de buiten tegel kunt begrenzen door iets meer contact. Houdt dit vol, vraag hem in die buiging en dan weer voorwaarts, buiging en voorwaarts. uiteindelijk zal hij ontspannen en door die buiging heen komen.

Ik weet, dit klinkt als een hele hoop van het zelfde, maar houdt de moed erin. Uiteindelijk ontspant hij aan de voorkant en zal hij nageven. Je moet volhouden en doorzetten maar nooit forceren. Jij kunt zelf ook niet binnen 1 dag in de spagaat, verwacht dit dan ook niet van je paard. "aan de teugel lopen" vereist flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen van je paard. focus daarom ook eerst op de achterkant (de motor) en ga daarna pas kijken aan die voorkant.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:05

Ik vind dit een erg interessant topic.
Mijn pony komt bij een manege vandaan, waar ze met slof schijnt te zijn gereden. Ze duikt heel snel achter de teugel. Ze is erg onrustig met haar hoofd, er zitten mooie stukjes tussen maar dan duikt ze weer achter de teugel of komt omhoog met haar hoofd.
Afbeelding

Ik rij nog niet zo lang met haar en ik ben nog bezig om haar goed aan de hulpen te krijgen. Dit gaat al beter, maar als het zwaar wordt voor haar verliest ze nog alle impuls.
Ik vraag haar niet "aan de teugel " met mijn handen, ze doet dit uit zichzelf.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:41

TinkerTreas schreef:
Ik vind dit een erg interessant topic.
Mijn pony komt bij een manege vandaan, waar ze met slof schijnt te zijn gereden. Ze duikt heel snel achter de teugel. Ze is erg onrustig met haar hoofd, er zitten mooie stukjes tussen maar dan duikt ze weer achter de teugel of komt omhoog met haar hoofd.
[ [url=m/e2ytYR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik rij nog niet zo lang met haar en ik ben nog bezig om haar goed aan de hulpen te krijgen. Dit gaat al beter, maar als het zwaar wordt voor haar verliest ze nog alle impuls.
Ik vraag haar niet "aan de teugel " met mijn handen, ze doet dit uit zichzelf.

Je pony doet zijn best om bitdruk-hand te ontwijken, logisch na zoveel(?) jaar managewerk, vluchtgedrag wat beperkt is/was door harde hand en/of bijzet e.d.

Fijn met haar bezig gaan, simple en basics met alleen het voorwaartse , zoveel mogelijk gaan rijden op je zit, stem en houding en haar voorzijde passief mee omgaan.
Op bit niets meer dan soft en volgend meegaan, maakt niet uit waar ze haar hoofd wilt houden.
Ze mag weer gaan leren te vertrouwen op jou hand ipv in gedwongen frame lopen, dan komt de rust weer terug en ontspanning in rug gebruik.
Daarna kun je pas haar kleine stukje gaan oppakken in werkhouding.

En ga ipv 70-30% rijden es naar 70-30% grondwerk, wandelen, simple longeerwerk zonder hulpteugels en zeker niet aan het bit.
Heb je afgesloten manage pony in handen, worden ze daar weer opener & frisser en mensgerichter van.
Grondwerk voor ontspanning & nieuwe dingen leren wordt nl in manage's nooit gedaan, en vinden vrijwel alle paarden fijn om te doen en versterkt de band tussen jullie.

Neem je tijd, trek er gerust maanden voor uit en trek je vooral niets aan wat anderen ervan zeggen of vinden.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:47

Ik doe ook veel grondwerk met haar en ik longeer alleen met kaptoom.

Ze doet erg haar best, maar heeft nog weinig vertrouwen (logisch ). Ik probeer met rijden ook zo min mogelijk met mijn handen te doen, en hier reageert ze wel goed op.
Ik ga er ook vanuit dat het een tijd duurt voordat ze helemaal lekker loopt, ik doe rustig aan met haar.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:42

Hallo.
Ik heb hier vaker een vraag gesteld maar nog is mij het een en ander niet duidelijk. Ik hoop dat jullie mij willen helpen :)

Mijn pony loopt heel erg ver achter de loodlijn. Zelfs zo erg dat ik me er voor schaam. Ik lees diverse (oude) topic's door waar eventueel tips in kunnen staan. Ik heb al de tip gehoort dat als hij te diep loopt je de teugel helemaal lang moet laten maar dit helpt niet.

Hoe kort of lang ik de teugel vast heb hij blijft maar achter de LL lopen.

Ik rij veel overgangen, tempo wisselingen en figuren. Ik heb ook geen contact en dat vind ik wel een beetje eng aangezien hij dan een loopje met mij kan nemen.

Ik heb zelf het idee dat hij contant zoekt maar het niet aan neemt e/o dat hij nog kracht mist.

Ik heb les!
Hebben jullie tips voor mij?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:51

Dus als jij je teugels los gooit blijft ie in een krulletje? Je moet hem op dat moment ook naar je hand toe rijden, of zelfs heel erg naar voor. En consequent blijven. Door gewoon door te rijden op zulke momenten, houd je het in de hand. Lekker voowaarts-neerwaarts gaan rijden, en elke keer als hij te diep komt, teugels los en naar voren.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:59

Ja als ik mijn teugels los gooi dan blijf hij nog in een krulletje. Dus als hij dat doet teugels los gooien en naar voren rijden? Ik vind het best moeilijk omdat hij dit meteen doet als ik opstap.

Edit: als ik been geef dat gaat hij nog meer zakken. :(