[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Lage neusriem

Hoge neusriem


Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:52

Hij loopt op de lage beter, maar niet echt goed over de rug. Je ziet hem naar voren kiepen, op de voorhand. Maar dat ligt denk ik niet aan de voorkant van je paard maar aan de achterkant. Achterbeen lijkt nu nog niet sterk genoeg, als hij iets actiever worden van achter en beter draagt is het beeld ook beter.
Maar voor nu... zou ik voor de lage neusriem gaan. :j

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:08

c_alsemgeest schreef:
Hij loopt op de lage beter, maar niet echt goed over de rug. Je ziet hem naar voren kiepen, op de voorhand. Maar dat ligt denk ik niet aan de voorkant van je paard maar aan de achterkant. Achterbeen lijkt nu nog niet sterk genoeg, als hij iets actiever worden van achter en beter draagt is het beeld ook beter.
Maar voor nu... zou ik voor de lage neusriem gaan. :j


Ik snap je reactie volkomen en weet ook wat nog verbeterd moet worden. We werken er aan. We komen van dit: toen had ik hem net onder het zadel. Even ter vergelijking.

Afbeelding

paspopje

Berichten: 27
Geregistreerd: 27-07-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:51

bontejames schreef:
c_alsemgeest schreef:
Hij loopt op de lage beter, maar niet echt goed over de rug. Je ziet hem naar voren kiepen, op de voorhand. Maar dat ligt denk ik niet aan de voorkant van je paard maar aan de achterkant. Achterbeen lijkt nu nog niet sterk genoeg, als hij iets actiever worden van achter en beter draagt is het beeld ook beter.
Maar voor nu... zou ik voor de lage neusriem gaan. :j


Ik snap je reactie volkomen en weet ook wat nog verbeterd moet worden. We werken er aan. We komen van dit: toen had ik hem net onder het zadel. Even ter vergelijking.

[ [url=m/XcXDXc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dus toch al flinke stappen gezet. Jullie komen er wel, gewoon doorzetten :)

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:17

Ja precies, gewoon een kwestie van oefenen, waardoor hij meer kracht krijgt en jij handiger wordt.
Maar zoals ik al zei vind ik persoonlijk het beeld met lage neusriem fijner.
En als ik jury was zag ik liever een vrij en makkelijk bewegend beestje in de ring die net achter de loodlijn loopt, dan een die iets beter loopt qua basishouding maar vaak in protest komt.

En foto's kunnen ook nog weleens iets vertekenen op een verkeerd moment, mijn paard kan er op foto's weleens sterk uit zien, mede omdat hij zich zo op pompt. Maar aan de bovenlijn en rug gebruik zie je dat die goed loopt en als je erop zit is er helemaal geen twijfel over :+ Deze kan je letterlijk op 2 pinken rijden... ons probleem is juist dat die te licht wordt als hij heter wordt :)

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:21

Toch besloten om vandaag op een lage neusriem te rijden. Gisteren nog de proeven geoefend. Wel even bezig geweest aangezien mijn pony telkens voor mij uit dacht. Op de volte > voordat ik het wist zat hij al in galop. Maar wel goed afgesloten.

Ik moet om 12:15 en 12:30 starten vandaag. Ik zal straks wel laten weten hoe het is gegaan met lage neusriem

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:34

Succes!

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:05

Veel spanning door onder andere rond rennende scouting en loslopende honden. 1e met 203,5 punten en 4e met 189,5 punten.

Tevreden dus ☺️

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:30

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Tijdens het rijden loop ik continue tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb mijn paard nu 3 jaar en ik heb het gevoel alsof we nog geen stap verder zijn gekomen met dressuur rijden.
Het probleem is namelijk nageeflijk, voorwaarts neerwaarts, ontspanning, oftewel de basis.
Het probleem ligt bij mezelf want mijn paard kan dit allemaal prima.
Omdat ik de basis er goed in wil hebben wil ik niet verder gaan met andere oefeningen tot dit er goed in zit, maar om elke keer tijdens het rijden hetzelfde te proberen wordt voor mij niet meer leuk.
Ik ben ten einde raad. Krijg vaak commentaar van: jullie zijn zo'n leuke combinatie maar eigenlijk stap ik elke dag huilend van mijn paard omdat het rijden naar mijn idee gewoon niet goed gaat.
Ze doet alles braaf. Galop, contragalop, wijken, volte, schouderbinnenwaarts, maar de ontspanning, het goed aan het been zijn, ruggebruik etc. ontbreekt daarbij.
Ze moet elke dag beweging krijgen omdat ze te dik is en ze moet afvallen dus ik rijdt ongeveer 5 à 6 keer per week. Het rijden gaat soms goed maar ze wordt sterk in de mond, gaat hangen aan het bit, is niet fijn aan de hulpen en loopt niet ontspannen, altijd het neusje eruit.
Het is ontzettend demotiverend en ik weet het gewoon niet meer.

Weet niet goed wat jullie met dit verhaal moeten maar ben ten einde raad.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:09

M_nouska schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Tijdens het rijden loop ik continue tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb mijn paard nu 3 jaar en ik heb het gevoel alsof we nog geen stap verder zijn gekomen met dressuur rijden.
Het probleem is namelijk nageeflijk, voorwaarts neerwaarts, ontspanning, oftewel de basis.
Het probleem ligt bij mezelf want mijn paard kan dit allemaal prima.
Omdat ik de basis er goed in wil hebben wil ik niet verder gaan met andere oefeningen tot dit er goed in zit, maar om elke keer tijdens het rijden hetzelfde te proberen wordt voor mij niet meer leuk.
Ik ben ten einde raad. Krijg vaak commentaar van: jullie zijn zo'n leuke combinatie maar eigenlijk stap ik elke dag huilend van mijn paard omdat het rijden naar mijn idee gewoon niet goed gaat.
Ze doet alles braaf. Galop, contragalop, wijken, volte, schouderbinnenwaarts, maar de ontspanning, het goed aan het been zijn, ruggebruik etc. ontbreekt daarbij.
Ze moet elke dag beweging krijgen omdat ze te dik is en ze moet afvallen dus ik rijdt ongeveer 5 à 6 keer per week. Het rijden gaat soms goed maar ze wordt sterk in de mond, gaat hangen aan het bit, is niet fijn aan de hulpen en loopt niet ontspannen, altijd het neusje eruit.
Het is ontzettend demotiverend en ik weet het gewoon niet meer.

Weet niet goed wat jullie met dit verhaal moeten maar ben ten einde raad.

Ik mis in dit verhaal echt afwisseling in werk.
Weet je dat topsporters ook maar 3 of 4x per week echt trainen?
De andere dagen doen ze bijvb krachttraining of gaan ze buiten of in de sportsschool aan de slag en ook veel rust tussendoor. De spieren moeten ook de kans krijgen om zich te herstellen.

Dat gaat niet met 6x per week het zelfde doen.

Ga je ook op buitenrit? Daarmee kun je prima conditie trainen met alleen al een uur op een goed tempo stappen. Ondertussen lekker genieten van het mooie weer en de dingen om je heen.

Ga leren hoe je moet longeren met een dubbele longe. Prima afwisseling van training en je kunt de spieren trainen zonder erop te zitten. Zo leuk ook om je paard te zien lopen en vooruit te zien gaan.

Tegelijkertijd zou ik kijken naar de voeding en vrije beweging, want als je zoveel rijd en ze blijft te dik klopt er iets niet.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:48

We rijden meestal zo'n 3 keer per week buiten en we rijden soms ook maar 10 minuten dus ze krijgt haar rust. Zit vooral met dus 'aan de teugel' rijden want gewoon niet lukt en waar we dus tegen aan zitten.

Voeding + vrije beweging is goed en ze valt ook af maar wil niet dat ze weer meer aankomt.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:08

Dan mis ik nog iets: les?

Aan de teugel rijden is trouwens geen doel opzich. Dat krijg je kado als je haar goed rijd. Denk voorwaarts, veel overgangen en schijnovergangen. Zélf ontspannen in je lijf zijn en niet teveel focussen op die voorkant. Juist de achterkant die moet draaien en rechtrichten. Dan komt de rest echt wel

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:16

En dat is dus het probleem, ik krijg dat niet voor elkaar. Want als ze voorwaarts is en veel overgangen rijdt en ik (voor mijn gevoel) ontspannen ben, komt het niet. Dat is dus het probleem.

Heb 1 x in de week les maar was benieuwd of mensen nog meer tips hebben.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:21

Wat zegt je instructrice dan?
Want de basis is wat ik hier boven schreef. Overigens je kunt wel denken dat je ontspannen bent, maar als je zo bezig bent met die voorkant kan ik mij niet voorstellen dat je echt ontspannen bent. Zijn je schouders, armen, polsen, handen en rug echt ontspannen?
Bij de meeste ruiters gaat hier wat mis dus ja ik durf te gokken dat hier wat misgaat.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:27

Instructeur zegt dat ik veel voltes moet rijden en dat ik haar voorwaarts moet rijden en dan druk op de teugels houden.

Wat kan je het beste tegen scheefheid doen?

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:39

Over het druk houden vs. contact houden staat onlangs nog heel wat geschreven in dit topic.
Druk op de teugels/hoofhouding afdwingen gaat je niets anders dan valse(!) nageeflijkheid, oftewel een valse knik opleveren.

Tegen scheefheid is het belangrijk dat je veel gaat focussen op het recht maken van je paard. Gelijk houden op twee teugels, van achter naar voor. Hiervoor vind ik binnenhoefslag of buitenritten rechtuit altijd een goede. Daarbij op de makkelijke kant (veel buiging), juist niet teveel laten buigen en op de moeilijke kant (strak, weinig buiging) proberen korte stukjes iets extra te vragen. Je wilt een paard dat gelijkmatig gaat buigen en op beide teugels evenveel (of liever: even weinig) contact pakt.

Let op dat voorwaarts zijn (of zelfs rennerig) iets heel anders is dan activiteit.
Ik zou teruggaan naar de volgende punten:
- gevoelig op de hulpen (heel in het kort: been = go, zit en hand = ho) maken
- veel overgangen en tempowisselingen (ook schijnovergangen: draf - bijna stap - draf bijvoorbeeld), dit om de achterhand actiever te krijgen
- rek en lengte in de schoft en hals, door met mate voorwaarts-neerwaarts (niet duiken, maar dragen) te rijden en hiermee te focussen op de ontspanning

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:46

Handige tips, dankjewel!

Paard vind het moeilijk om als ik de hulpen geef om overgang terug te gaan dat dan ook echt te doen. Hoe kan je dit dan aanpakken?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:55

M_nouska schreef:
Instructeur zegt dat ik veel voltes moet rijden en dat ik haar voorwaarts moet rijden en dan druk op de teugels houden.

Wat kan je het beste tegen scheefheid doen?

Oei dat klinkt al niet best...
Je moet contact houden met je teugels, maar dat is heel wat anders dan druk houden. Daarom denk ik dus dat jij geen ontspannen schouders, armen en polsen hebt.

Begin daar eerst eens mee, het bewust ontspannen van je lichaam en rijd eens rondjes in draf over de hoefslag met de teugels in 1 hand, binnenteugel geen of heel weinig contact. Buitenteugel iets contact. Je binnenhand heeft geen teugel vast die houd je laag op je bovenbeen in de buurt van je knie zonder dat je voorover gaat kiepen. Je kijkt vooruit de hoeken door en niet naar je paard. Ga zo eens wat rondjes rijden en wat overgangen. Wees bewust van wat jij doet. Komt je paard van de hoefslag af, stuur met je benen en gewicht weer terug naar de hoefslag en als het paard daar is laat het met rust. Weer gewoon rechtuit in draf.
Weet wel als het paard niet rechtuit gaat zoals jij vraagt ben jij degene die iets niet goed doet. Waarom zeg ik dat je binnenhand laag en op je dijbeen richting je knie moet liggen? Als je hand omhoog komt al is het maar om je balans te houden dan verplaats je dus je gewicht in het zadel. Je paard reageert daar op!

Als dit goed gaat in draf kun je dit ook in galop proberen.

Gaat dit ook goed dan kun je kleine stukjes weer terug je binnenhand weer de teugel laten vast houden.
En opvangen van voorwaartse drang doe je met je zit en met een ophouding van de buitenteugel. Binnenteugel geeft in feite alleen richting aan. Buiging in het lijf komt weer door je binnenbeen.
Rechtuit rijden is wel gelijke druk op beide teugels, maar dat is echt maar minimaal.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:24

M_nouska schreef:
Handige tips, dankjewel!

Paard vind het moeilijk om als ik de hulpen geef om overgang terug te gaan dat dan ook echt te doen. Hoe kan je dit dan aanpakken?


Welke hulpen geef je? Wat gebeurt er bij je paard?
Ik rijd bijvoorbeeld een jong paard die ik sinds kort weer ondersteun met stemhulpen. Dit omdat ze anders de rug wegdrukt. Met een stemhulpen lijkt ze meer ontspanning te kunnen vinden.

Probeer in ieder geval je overgang goed voor te bereiden: jezelf lang en zwaarder maken, uitademen en dan pas je hand sluiten. Desnoods dus met een "hooo" als stem erbij.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:55

Wow super bedankt voor deze tips! Kan ik wat mee en ga ik ook nu (ben op stal) meteen gebruiken. Bedankt!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:45

Vasthouden heeft geen zin, hebben ze een lekker steuntje waar het hoofd tegenaan kan leunen terwijl ze op de voorhand donderen ;)
En wat inderdaad al is benoemt voorwaarts is niet hard naar voren krabbelen. De benen moeten meer gaan bewegen, niet sneller.
Let ook erop dat je niet heel snel licht rijdt... als dat het geval is, is je paard niet voorwaarts maar alleen maar aan het versnellen. Als ze meer activiteit maken gaat het lichtrijden juist bijna trager, omdat je meer zweefmoment er in rijdt.

Goed recht richten en lekker relaxed erop zitten. Als ze nageeflijk loopt. Steek ook af en toe even je handen goed naar voren en kijk of ze ook bereid is je hand rustig te volgen. Steekt ze dr kop in de lucht... no problemo, gewoon weer rustig het nageeflijke stukje opzoeken. Maar je paard heeft ook beloning nodig voor wat ze geeft. :)

En overgangen natuurlijk... beetje terug rijden, beetje naar voren. Hier lekker mee spelen... komt haar hoofd eruit, zachtjes contact en verder negeren. Voorkant komt vanzelf als de achterkant goed gaat draaien.

En even een heel lomp iets... als je van jezelf niet merkt dat je gespannen rijdt: zing eens een liedje :+
Klinkt vaag maar dan let je onderbewust meer op je ademhaling en vergeet je de strijd even.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:24

xChanelx schreef:
Over het druk houden vs. contact houden staat onlangs nog heel wat geschreven in dit topic.
Druk op de teugels/hoofhouding afdwingen gaat je niets anders dan valse(!) nageeflijkheid, oftewel een valse knik opleveren.

Tegen scheefheid is het belangrijk dat je veel gaat focussen op het recht maken van je paard. Gelijk houden op twee teugels, van achter naar voor. Hiervoor vind ik binnenhoefslag of buitenritten rechtuit altijd een goede. Daarbij op de makkelijke kant (veel buiging), juist niet teveel laten buigen en op de moeilijke kant (strak, weinig buiging) proberen korte stukjes iets extra te vragen. Je wilt een paard dat gelijkmatig gaat buigen en op beide teugels evenveel (of liever: even weinig) contact pakt.

Let op dat voorwaarts zijn (of zelfs rennerig) iets heel anders is dan activiteit.
Ik zou teruggaan naar de volgende punten:
- gevoelig op de hulpen (heel in het kort: been = go, zit en hand = ho) maken
- veel overgangen en tempowisselingen (ook schijnovergangen: draf - bijna stap - draf bijvoorbeeld), dit om de achterhand actiever te krijgen
- rek en lengte in de schoft en hals, door met mate voorwaarts-neerwaarts (niet duiken, maar dragen) te rijden en hiermee te focussen op de ontspanning


dit is een grote waarheid. activiteit betekend niet snel. asl een paard een hoog tempo loopt dat loopt het onder je uit en is het dus voor de hulp en niet aan de hulp. houdt het tempo laag maar de activiteit hoog. je vangt de activiteit op met je hand (niet je arm) die je met je been creert. je handen moeten hem vertrouwen geven. dus niet trekken, veel druk houden, zagen etc. me the handen doe je eigenlijk amper iets. je knijpt hooguit. je been en zit maken nageeflijkheid. als je paard meer op de achterhand gaat komt hij voor omhoog en wordt de aanleuning lichter.

dit is heel moeilijk om op afstand te beoordelen. zoek ene geode instructeur. eventueel iemand geschoold in de klassieke dressuur.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:43

Ik weet niet hoe goed je duits is, maar wat mijn merrie erg geholpen heeft is verruimen in de entlastungssitz. Doordat je haar niet in de weg en verruiming vraagt, wordt je paard meer uitgenodigd haar rug los te laten en de buikspieren aan te spannen. Belangrijk is hierbij dat je altijd contact houdt, en ideaal is als ze je hand wat naar voren/beneden volgt.

Mijn paard kon met alleen contact en voorwaarts vragen ook weinig, maar dit heeft haar veel vertrouwen gegeven om los te laten en onder te treden, nu hebben we het bijna niet meer nodig, alleen als ze veel spanning opbouwt :)

Stacey82
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:39

Een hoge neusriem is beter lijkt mij, dat is dier vriendelijker

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:49

Stacey82 schreef:
Een hoge neusriem is beter lijkt mij, dat is dier vriendelijker

Klopt helaas niet, ligt heel erg aan je paard en hoe zijn hoofd in elkaar zit, waar hij of zij gevoelig op is en wat het paard zelf prettig vindt. Voor veel paarden is de lage zelfs een stuk vriendelijker/zachter.