[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emie_thepony
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:12

Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:21

Emie_thepony schreef:
Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet



In jouw geval gewoon les geven. Nageeflijkheid is een cadeautje. Geen commando.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:07

Absolem schreef:
Emie_thepony schreef:
Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet



In jouw geval gewoon les geven. Nageeflijkheid is een cadeautje. Geen commando.

Werkelijk? Een cadeautje. Dus al die vakmensen die hun paarden fijn aan de teugel hebben, zijn eigenlijk mensen die zo maar een cadeautje ontvangen hebben???? Waarom dan les nemen? Paard is Sinterklaas

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:28

Door les te nemen leer je je paard goed rijden. Als 'cadeau' krijg je dan de ontspanning en nageeflijkheid.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:16

Debbie00 schreef:
Door les te nemen leer je je paard goed rijden. Als 'cadeau' krijg je dan de ontspanning en nageeflijkheid.


_/-\o_ amen

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 00:44

Les nemen is vanzelfspreken, maar ontspanning en nageeflijkheid is iets waar men met kennis heel doelgericht naar kan toe werken.
Als het een 'cadeau' is, komt het niet voort uit rijkunst.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 00:59

Emie_thepony schreef:
Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet

Dat kan inderdaad een moeilijk probleem zijn. Maar het is zeker iets dat je zelf kunt oplossen. Weet je wat de 'corrigerend weerstand biedende hand is ? Het is mij nu te laat [1u58 in de ochtend] om dat stap voor stap te beschrijven, maar als je wilt zal ik het uitleggen.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 05:35

Ja kadank. Het is n kado van n goede rijkunst ja. Blijkbaar snap jij dat niet

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:43

Mevrouw Ma, het is niet een kwestie van niet "snappen", ik ben het er gewoon helemaal niet mee eens. De term cadeau suggereert in dit verband alsof er iets van mystiek aan zit. En dat is het volgens mij zeker niet het geval. Het kan worden verkregen door een duidelijk navolgbaar proces.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:18

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat berichten verwijderd. Het lijkt er op dat de discussie verloopt rondom het woord 'kado' terwijl jullie volgens mij precies hetzelfde bedoelen.
Namelijk: nageeflijkheid is geen 'trucje', maar het resultaat van hard werken en les nemen. Het is eigenlijk de 'kers op de taart' (om weer een iets andere terminologie te gebruiken)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:03

Apple schreef:
Het lijkt er op dat de discussie verloopt rondom het woord 'kado' terwijl jullie volgens mij precies hetzelfde bedoelen.
Namelijk: nageeflijkheid is geen 'trucje', maar het resultaat van hard werken en les nemen. Het is eigenlijk de 'kers op de taart' (om weer een iets andere terminologie te gebruiken


Juist.
En om het idd laagdrempelig te houden voor mensen die niet zo "oud" zijn houden wij het hier liever simpel.
En als ieder het hele topic leest...dan was dat ook vast begrepen geweest

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:17

Mijn pony nam het bit eerst ook niet aan en gooide haar hoofd in de lucht. Geoefend aan mijn zit, rechtrichen van de pony, Beenhulpen en daarna pas voorzichtig de teugels opgepakt. Dat hielp:) eerst de basis, dan de rest.

xPareltje

Berichten: 934
Geregistreerd: 14-02-18

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:28

Helaas heeft mijn paard in het verleden hier problemen mee gehad, mensen die gingen zagen waardoor hij nu heel erg met zijn hoofd schud en trekt. Heel erg jammer dus we proberen het langzaam aan weer zonder te forceren en te dwingen. We zien het wel.

Emie_thepony
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:12

xPareltje schreef:
Helaas heeft mijn paard in het verleden hier problemen mee gehad, mensen die gingen zagen waardoor hij nu heel erg met zijn hoofd schud en trekt. Heel erg jammer dus we proberen het langzaam aan weer zonder te forceren en te dwingen. We zien het wel.


Ah nee succes!

Maartje3
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:12

echt leuk zo veel informatieve informatie *\o/*

Maartje3
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:13

echt leuk zoveel informatieve informatie *\o/*

Isabellieeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:43

Emie_thepony schreef:
Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet


Ik heb dit ook n tijdje gehad. Bij mij was het dat ik een te langzame draf had. Als ik sneller ging draven dan ging Mn paard haar hoofd omlaag. Misschien helpt dit n beetje☺️

Juliawg
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:16

Hallo iedereen,
een snelle vraag, hoe voel je dat je paard over de rug loopt? En hoe voelt t als je paard de achterhand draagt?
xx

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:49

Ik voel dat als het paard over de rug loopt de rug zelf iets omhoog komt. Vanuit de schoft buigt de hals naar beneden en ik voel het paard ruimer bewegen onder mijn billen.
Wat dan mijn punten zijn om te checken is dat ik mijn paard mijn hand laat volgen. Naar voren en beneden toe. Het paard zal zijn pas niet veranderen. Misschien nog wat losser vanuit zijn heup.

Wanneer ik schakel en de pas naar voren zet gaat mijn paard niet vlugger lopen. Maar verruimt zijn pas zonder te gaan krabbelen. Het paard wordt dus wel ruimer. Maar niet sneller.
Als ik dan op mijn zit vraag om terug te komen. Voel ik dat mijn paard dit oplost door zijn achterbenen vanuit zijn heupen en bekken naar voren te brengen gaat zitten.
Dit kort. Omdat het paard hier kracht in moet ontwikkelen.

Hoe ik voel dat mijn paard zijn bekken naar onderen toe kantelt en kracht gaat verdelen over zijn benen is dat mijn paard niet van voren de grond in wil lopen. Maar met een voorwaartse drang omhoog wil komen.

Het grappige is... Dat ik dit zie aan de longe. En dat mijn merrie daarmee een fractie een hele krachtige losse draf laat zien. Waarbij haar hoofd iets wat naar voren als beneden laat zakken. Ze zet echt haar kracht omhoog en ik zie dat haar schoft daarmee omhoog komt.
Onder het zadel voel ik het in galop.
Ze behoudt haar sprong. Komt van voren omhoog en ik voel dat haar achterbenen behoorlijke krachtverzetting maken.

Maar hier is wel een heel traject van maanden vooraf gegaan.

Dus dit is niet patsboem zo gekomen.

Ze loopt tussen beide handen. En benen. Elke correctie kent ze en past ze toe.

Ze is in staat om op rechte lijnen te kunnen lopen zonder kleving aan de bak rand.
Dus ze is in balans.

Door de balans. De correctheid in de hulpen en zachte maar duidelijke hand. Heb ik een paard gecreëerd die naar mijn hand toe loopt. Tevens in balans.
Geen extra kneepjes. Recht op recht. En buigen in de wendingen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:33

Juliawg schreef:
Hallo iedereen,
een snelle vraag, hoe voel je dat je paard over de rug loopt? En hoe voelt t als je paard de achterhand draagt?
xx



Oef ja. Weetje wat het is? Wij kunnen dat gaan beschrijven. Maar ik denk echt dat je een keertje les moet nemen bij een instructeur die een paard heeft die alles al gezien en gedaan heeft tot en met het Z waar je dan op kan leren rijden. Want voor mij en (voor veel mensen trouwens) was het echt een oh ja dit is het! Moment toen ik het voor het eerst voelde.

Je moet een volledig onafhankelijke zit hebben tegelijkertijd los van en tegelijkertijd tegelijk met je paard kunnen bewegen.

Los van je paard omdat jij je been moet kunnen verleggen zonder balans verlies zodat je de juiste hulp kunt geven. Maar ook weer met je paard omdat jij je paard niet of minimaal moet storen in zijn beweging.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Kaea
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:47

Hallo allemaal
(Ik vindt het erg lastig om hier een vraag te schrijven dus als het niet helaas duidelijk is zeg je het maar)
Ik heb een vraag over verzameling
Ik berij een quaterhorse. Om verzameld te galopperen vindt ik erg lastig. Ze wil graag hard galopperen en dus echt niet verzameld. Kan iemand mij advice geven ?
En anders doorverwijzen naar een topic met het zelfde probleem. Ik kon hem niet vinden

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:22

Kaea schreef:
Hallo allemaal
(Ik vindt het erg lastig om hier een vraag te schrijven dus als het niet helaas duidelijk is zeg je het maar)
Ik heb een vraag over verzameling
Ik berij een quaterhorse. Om verzameld te galopperen vindt ik erg lastig. Ze wil graag hard galopperen en dus echt niet verzameld. Kan iemand mij advice geven ?
En anders doorverwijzen naar een topic met het zelfde probleem. Ik kon hem niet vinden



als je die quarter engels rijd is dit mijn advies.

hoe ik het altijd oplos (ik rij een fries dus die scheuren het liefst ook heel hard als ze dan toch moeten galopperen ) is ik hou hem van voren tegen en geef tegelijk been, en dan sta ik weer toe.
Dus je houd m tegen, je zegt eigenlijk tegen m van hey hier blijven. En met je been voorkom je dat ze terug valt in draf.

Hou haar niet te lang tegen dus echt maar een fractie van een moment, en dan sta je gelijk je hand weer toe. Dus gewoon echt dat ze dat signaal krijgt van hey even rustig aan . This dus wel van belang dat je tijdens de galop zelf je benen ontspannen hebt en je niet stiekem klemt.

Als ze eventjes afremt en daarna gewoon weer verder hard doorgaat. herhaal je het net zolang tot het kwartje valt .


daarnaast is je uiteindelijke doel dat ze op zit gaat reageren ipv op je handen . dus als je in de galop zit. laat haar terug komen in draf op puur je zithulp . denoods leun je even heel overdreven naar achteren de eerste paar keer en gebruik je duidelijk je stem . lekker belonen als ze terug komt in draf . als je het goed doet kun je uiteindelijk door heel iets je gewicht te verplaatsen regelen dat ze terug komt in tempo .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:53

Absolem schreef:
Kaea schreef:
Hallo allemaal
(Ik vindt het erg lastig om hier een vraag te schrijven dus als het niet helaas duidelijk is zeg je het maar)
Ik heb een vraag over verzameling
Ik berij een quaterhorse. Om verzameld te galopperen vindt ik erg lastig. Ze wil graag hard galopperen en dus echt niet verzameld. Kan iemand mij advice geven ?
En anders doorverwijzen naar een topic met het zelfde probleem. Ik kon hem niet vinden



als je die quarter engels rijd is dit mijn advies.

hoe ik het altijd oplos (ik rij een fries dus die scheuren het liefst ook heel hard als ze dan toch moeten galopperen ) is ik hou hem van voren tegen en geef tegelijk been, en dan sta ik weer toe.
Dus je houd m tegen, je zegt eigenlijk tegen m van hey hier blijven. En met je been voorkom je dat ze terug valt in draf.

Hou haar niet te lang tegen dus echt maar een fractie van een moment, en dan sta je gelijk je hand weer toe. Dus gewoon echt dat ze dat signaal krijgt van hey even rustig aan . This dus wel van belang dat je tijdens de galop zelf je benen ontspannen hebt en je niet stiekem klemt.

Als ze eventjes afremt en daarna gewoon weer verder hard doorgaat. herhaal je het net zolang tot het kwartje valt .


daarnaast is je uiteindelijke doel dat ze op zit gaat reageren ipv op je handen . dus als je in de galop zit. laat haar terug komen in draf op puur je zithulp . denoods leun je even heel overdreven naar achteren de eerste paar keer en gebruik je duidelijk je stem . lekker belonen als ze terug komt in draf . als je het goed doet kun je uiteindelijk door heel iets je gewicht te verplaatsen regelen dat ze terug komt in tempo .


Hoewel ik je aanpak snap wil ik verduidelijken dat je nooit tegelijk moet remmen en gas geven, dan snapt het paard niet meer wat er verwacht wordt.
Uiteindelijk ben je zo snel dat het bijna tegelijk lijkt, maar het zal nooit tegelijk mogen zijn.
Je bent gewoon met wat afremmen, valt die in draf? Aangalopperen.
Verder is mijn vraag hoe ver ben je al in de africhting (@Kaea?), hoe gaat de draf? Is die wel correct? Hoe loopt het paard buiten?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Kaea
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:26

Hoi bedankt voor de reacties !
Ik heb al 3 keer een reactie willen plaatsen maar kan hem zelf niet zien? (Ben nieuw hier ) maar oké
Kaea is nu 6. En wil in de draf lekker ontspannen en aan de teugel lopen ze loopt in de draf ook licht voetig. Wel gaan redelijk vaak op buitenrit en is daar bijna het zelfde als in de bak wel iets drukker natuurlijk maar wel nog normaal. De galop blijft gewoon het zelfde als in de bak. Ze vindt stelling naar binnen in galop ook lastig. Aan het begin van dit jaar wisselde ze ook elke keer van been nu gaat stelling wel beter maar nog niet echt gewenst en verzameld dus ook niet ;(

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:20

Zelf hier ook fries.

Ik pak juist kleine stukjes aan.
Aangalopperen. Recht stuk. Terug in draf. Belonen.

Wat ik ook doe is veel schakelen.
Vaak is dit een balans probleem.
Doordat ze geen balans hebben willen ze dit oplossen door snelheid.

Door balans te geven. Leert het paard zijn achterbenen te gebruiken en is galop al lang zo moeilijk niet meer.

Begin met korte stukjes. IPV n hele grote volte. Een halve volte. En bouw dit uit.

Zodra ze snappen dat ze in de bochten hun bekken kunnen kantelen en zitten komt het dragen vanzelf en gaan ze niet meer zo hard.

Als je die voltooid hebt. Krijg je er ook nog eens n sterke draf terug. Juist doordat ze leren kracht te zetten op de broek

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers