[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:00

Foulplay_ : heb je ook les? Wat zegt "die" ervan? Ik had de foto trouwens graag gezien, maar volgens mij heb je hem verwijderd?

Als je nog niet zo handig bent met het aan de teugel rijden, gaat dit vanuit een ontspannen paard wel het makkelijkst. Echter zit de spanning meestal in de ruiter (onbewust). En meestal wordt het paard daardoor scheef.

Wat je moet doen is denk ik, want dat was je vraag, veel rijden en longeren, maar wel met veel goede begeleiding. Of je laat hem een poosje door een goede ruiter rijden. Stilzetten zal iig niet helpen en verder doortuffen op de huidige manier zal je probleem groter maken.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:02

Ik denk dat je eerst andere oorzaken moet uitsluiten voordat je iets rijtechnisch wilt gaan aanpakken...

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:26

gummie schreef:
@ Lancara: wederom een goede uitleg! Er zijn helaas nog altijd veel mensen die menen dat een paard links "vastzit" als die links niet inbuigt. Het probleem zit em dan juist in de aanname van het bit aan de rechterzijde, en het verlengen van de rechterspier(en).

Het probleem komt van de meeste instructeurs. Die EISEN dat de stelling naar binnen gaat. Zo niet, dan tóch. Die stelling MOET naar binnen, no matter what.

Ook al pakt het paard daar vast aan het bit, en zet zich vast in de kaak en drukt de rug weg, en ook al volgt er nog altijd geen stelling of lengtebuiging, dan moet je trappen met je binnenbeen "want het paard is ongehoorzaam". Als je het dan correct zou doen, dan pak je het paard aan de kant waar het NIET vasthoudt aan het bit, maar dan loopt het naar buiten gesteld en daar zijn instructeurs allergisch voor. Vandaar dat veel mensen menen dat een paard links vast zit als hij daar niet in buigt, en ongehoorzaam is, en zodoende het paard uit balans trekken, waardoor het nog schever wordt, etc. etc.

De gemiddelde instructeur heeft heel wat SJIT op z'n geweten hierdoor! En het maakt mij oprecht kwaad.
En mensen die les nemen, die weten niet beter, die kunnen niet schiften tussen goede en slechte instructeurs want daarvoor hebben ze onvoldoende kennis. Die proberen ze nu juist bij de instructeur te halen. En die geeft ze de verkeerde kennis.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:38

Wederom: helemaal mee eens!!!!! :)

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:20

Ik heb een probleem, hopelijk hebben jullie tips! :D

Ik heb sinds 1 jaar een Welsh Cob merrie en wij rijden iedere week een les bij de rijschool. Deze rijschool is erg van rijden op je zit, dit was voor mij dus erg wennen. Inmiddels lukt het mij aardig goed, alleen mijn pony ontspant niet of erg laat. Doordat ze dus niet nagefelijk is, is de stelling ook erg moeilijk. Sinds kort gaat ze ook nog eens vaak hangen. Wanneer ik de teugels dan 'los gooi' gaat ze óf harder lopen óf gaat ze toch nog hangen. Ook gaat ze van de hoefslag af. Ik denk dag dit komt, omdat ze nog niet helemaal haar balans heeft gevonden. Wat denken jullie en hoe zouden jullie dit doen?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:29

Jooon, is je pony dan wel voorwaarts, aan het been, zeg maar?
Verder hoop ik dat anderen nuttige tips voor je hebben, voor mij ook leerzaam :o

Wat mij opviel bij mijn paard:
Als ze echt ontspannen raakt, begint ze te ontluchten :')
Is dit iets typisch van mijn paard of hebben meer paarden dat?

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:52

Mijn pony is wél goed aan het been, dus voorwaarts rijden helpt in dit geval met het 'hangen' niet.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:05

Langcara; Bedankt voor de uitleg! Dus het komt erop neer dat ik links zachter moet zijn? Hij gaat dan inderdaad sowieso rechts plooien, ik ken hem. Dus dan zou hij geleidelijk aan rustiger moeten worden in de mond waardoor ik aan links kan werken? Oké, ik ga erop letten. Ik weet niet zeker of ik nog veel zal rijden in afwachting van de veearts, maar ik ga er zeker rekening mee houden. Bedankt!

Gummie; Geen probleem hoor :)! Ja zijn smalle rug kan inderdaad wel zijn door verkeerd rijden hoor, ik geef gerust toe dat ik niet de ideale ruiter ben. Maar ik heb mijn paard al 5 jaar en hij heeft er nu pas de laatste weken last van... Dus ik vraag mij af waarom dit dan niet vroeger tot uiting is gekomen. Ohja, er komt een veearts van een dierenkliniek hoor, dus die zal mij eventueel wel doorverwijzen naar de kliniek waarvoor hij werkt denk ik. Ik dacht ook dat dit het beste was dus ;)

Superwoman; Ja hoor, ik heb genoeg les. Mijn leraar zegt dat het waarschijnlijk komt door zijn teveel aan energie, maar ik ken mijn paard. Als hij te veel energie heeft zal hij gewoon ontploffen en heet lopen, maar niet zo erg in de mond doen. Ik vind het ook zo jammer dat mijn leraar me niet gelooft want ik ben bijna zeker dat er iets niet klopt. Inderdaad, het is een moeilijke keuze wat ik zal doen voorlopig... Ik ga vanavond gaan rijden met een super zachte teugel denk ik. Ohja, foto is niet gewist hoor. Maar ik zal nog even een linkje zetten. klik

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:14

Foulplay_ schreef:
Langcara; Bedankt voor de uitleg! Dus het komt erop neer dat ik links zachter moet zijn? Hij gaat dan inderdaad sowieso rechts plooien, ik ken hem. Dus dan zou hij geleidelijk aan rustiger moeten worden in de mond waardoor ik aan links kan werken? Oké, ik ga erop letten. Ik weet niet zeker of ik nog veel zal rijden in afwachting van de veearts, maar ik ga er zeker rekening mee houden. Bedankt!

Inderdaad links geen tegenkracht meer geven. Gaat hij trekken of vastpakken, LOS laten. Het is rechts waar jouw probleem zit: daar heb je te weinig of geen aanleuning. Als je hem links wilt pakken omdat hij daar pakt, moet je hem RECHTS pakken. En links loslaten. ;) Dit om hem te helpen in zijn balans, en ook omdat je met een paard als mens zijnde geen krachtmeting kunt aangaan. Je kunt hem niet los krijgen door aan die kant te trekken of te forceren. Hij zal zich alleen maar meer gaan vastzetten in kaak, hals en rug. Je raakt er alleen maar meer door van je doel verwijderd. En pas als je rechts meer aanleuning hebt, kun je proberen wat je rechts kunt vragen met je hand. Probeer het moment dat hij rechts vast wil pakken altijd voor te zijn met loslaten.
Foulplay_ schreef:
Superwoman; Ja hoor, ik heb genoeg les. Mijn leraar zegt dat het waarschijnlijk komt door zijn teveel aan energie, maar ik ken mijn paard. Als hij te veel energie heeft zal hij gewoon ontploffen en heet lopen, maar niet zo erg in de mond doen. Ik vind het ook zo jammer dat mijn leraar me niet gelooft want ik ben bijna zeker dat er iets niet klopt. Inderdaad, het is een moeilijke keuze wat ik zal doen voorlopig... Ik ga vanavond gaan rijden met een super zachte teugel denk ik. Ohja, foto is niet gewist hoor. Maar ik zal nog even een linkje zetten. klik

Ik heb ook een merrie met "te veel energie'. MAar dat is het niet! Dat paard heeft geen rust in het hoofd! En mentale spanning leidt bij iedereen, bij mens en dier altijd tot fysieke spanning. Dus eerst zorgen dat het dier rust krijgt. En dat krijg je niet door met de handrem te rijden, maar beneden het tempo te rijden, door iedere keer dermate een ophouding met je hand en gewicht temaken, dat je paard terugkomt in tempo. En vergeet niet op tijd altijd weer te ontspannen. En ja, dan loopt hij weer onder je vandaan. Dan maak je weer een ophouding en dan loopt hij weer onder je vandaan.... Je zult die ophouding misschien nog wel 100x moeten maken voordat hij eindelijk onder je blijft lopen. Maar pas als hij dat doet, dan is hij rustig en ontspannen en dan kun je pas verder met je werk. In jouw geval moet je je ophouding alleen met je rechterhand maken: daar zet hij zich niet vast en daar zul je de meeste reactie krijgen. Tegen links zal hij zich juist zetten en dat moet je niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 09-12-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

floor191196
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:44

Hallo!
Ik heb even een vraagje,
Mijn verzorgpony ontspant snel en gaat dan een soort van aan de teugel rijden. Alleen knarst/kauwt hij dan op het bit. Weet iemand wat ik daartegen kan doen?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:11

Doet mijn paard soms ook. De meeste mensen zeggen dat het toch duidt op spanning en dat een paard alleen maar knarst als hij gespannen is, maar mijne is dat ook niet dus dat weet ik niet :)

Kauwen op het bit is niet zo veel mis mee, zolang het niet al te overdreven wordt. Dat duidt dan wel op ontspanning. Het is wel redelijk essentieel om te weten welke van de twee hij doet. Is nogal een groot verschil.

DB_CARTAGO

Berichten: 249
Geregistreerd: 24-09-10
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:34


superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:26

DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/


Is dat wel jouw paard?
Ik krijg het gevoel dat ik commentaar moet geven op een andere ruiter namelijk, hopelijk heb ik het mis :?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:12

DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/


Dat paard loopt niet of nauwelijks achter de loodlijn.

LoverHorses0
Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-09-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:58

Hoe rijd je een paard aan de teugel?

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:05

DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/

Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn maar toch wil dat niet zeggen dat dit altijd ten koste van het gebruik van ruggebruik of van de achterhand gaat. Je kunt het voelen aan de aanleuning. Als het paard toch fijn is in de aanleuning, en aan jouw hand wil komen vanuit het achterbeen dan is er toch niet zo veel aan de hand.

Verder is er eigenlijk voor bijna alle rijtechnische problemen altijd maar weer dezelfde oplossing: voorwaarts rijden. Dus als je paard achter de loodlijn loopt, te diep, te laag, te hoog, altijd weer even een paar passen voorwaarts rijden. Dat is de enige manier om het op te lossen.

shannahorses

Berichten: 52
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:05

hallo allemaal.

ik heb een vraag,
als mijn paard aan de teugel loopt gaat ze best wel aan mijn linkerteugel hangen..
hoe zou ik dit kunnen veranderen?
dankjewel alvast!

groetjes'

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:06

shannahorses schreef:
hallo allemaal.

ik heb een vraag,
als mijn paard aan de teugel loopt gaat ze best wel aan mijn linkerteugel hangen..
hoe zou ik dit kunnen veranderen?
dankjewel alvast!

groetjes'

Zelfde probleem weer als pagina ervoor. Zal mezelf quoten:
Langcara schreef:
Als hij blokkeert op de linkerhand, dat is waarschijnlijk dus als hij naar links moet buigen, dan zit het probleem dus aan de rechterkant, daar waar hij niet zo goed kan verlengen in zijn lengtebuiging spieren. En waar je dan bij gevolg ook te weinig aanleuning hebt aan het bit. En daar moet je dus aanleuning nemen en het paard er naar toe drijven met je linkerbeen. Links zacht zijn en gemakkelijk, eerder loslaten nog dan vastpakken. En zorgen dat hij dermate voorwaarts is, dat je met die rechterhand wat kunt opvangen.

Hiermee richt je hem recht, ook al stelt hij zich in de hals dan waarschijnlijk naar rechts. Maar hij komt hiermee in balans doordat het gewicht evenwijdig verdeeld wordt. Door het in balans komen, zal hij loslaten en nageeflijker worden. En als hij dan eindelijk nageeflijk is, dan kun je proberen of je hem naar links kunt stellen c.q. de spieren aan de rechterkant wat langer kunt maken. Maar dit is millimeterwerk, dit krijg je in een weekje niet voor elkaar. Dit duurt denk ik een half jaar voordat je hem rechter krijgt maar hij zal altijd weer wat terugvallen. Omdat hij nu eenmaal net zoals jijzelf en ieder levend wezen aan één kant nu eenmaal een betere coördinatie heeft van nature, dan aan de andere kant.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:14

Ik heb een beetje een probleem:

Ik en mijn 6 jarige draver gaan de laatste tijd steeds beter. Ze loopt steeds meer fijn ontspannen en nageeflijk. Alleen rijd ik haar met martingaal. Deze zit wel heel los en heeft daardoor niet heel veel werking. Nu zou ik graag van de martingaal af willen. Maar zodra ik hem erafhaal gaat ze zo met haar hoofd omhoog lopen. In stap krijg ik haar nog wel stukjes ontspannen. Gaat dan nageeflijk lopen en beetje knabbelen op het bit. In de draf gaat het veel minder goed. 2 weker terug is er een fysio geweest en die zei dat ze goed was. Ik weet ook wel dat het aan mij ligt hoor. Ik heb niet altijd een super balans en kan ook niet altijd mijn handen heel stil houden. Ik ben bang dat we alle2 teveel op de martingaal steunen. In 2012 krijg ik een startkaart en op wedstrijd mag je niet met martingaal rijden. Ik rijd haar met een dubbelgebroken watertrens.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:36

Allereerst loopt jouw paard dus niet ontspannen en nageeflijk, want als dat wel zo was dan zou het afhalen van de martingaal niet tot gevolg hebben dat het paard met haar hoofd omhoog gaat lopen. Daarnaast zou ik persoonlijk in dat geval niet de keuze gemaakt hebben wedstrijden te gaan starten in 2012.

Ik denk dat het goed zou zijn om voorlopig zonder martingaal te rijden, hoe je paard ook loopt, en het probleem dan zonder dat hulpmiddel langzaam op te lossen met de hulp van een instructeur.

Sammie12
Berichten: 80
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Driebergen

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:14

@debbie: ik heb ook een tijdje een draver gereden. Is je paard niet gewoon heel erg stijf?
Doordat ik heel veel met hem ging buigen, dus bv voltes met stelling, slangenlijnen, rechte stukken met stelling etc. Hier is hij super soepel van geworden en hij ging vanzelf nageven en ontspannen. Niets geen hulpteugel. Geduld is het sleutelwoord hierbij!

LoverHorses0
Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-09-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:42

Hoe rijd je je paard aan de teugel?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:35

Sammie12 schreef:
Geduld is het sleutelwoord hierbij!


goede begeleiding lijkt mij nog véél belangrijker ;)
(zeker omdat ze denk dat hij al nageeft, terwijl het zonder hulpteugel niet lukt)

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:59

Sammie12 schreef:
@debbie: ik heb ook een tijdje een draver gereden. Is je paard niet gewoon heel erg stijf?
Doordat ik heel veel met hem ging buigen, dus bv voltes met stelling, slangenlijnen, rechte stukken met stelling etc. Hier is hij super soepel van geworden en hij ging vanzelf nageven en ontspannen. Niets geen hulpteugel. Geduld is het sleutelwoord hierbij!


Ja dat kan zijn. Ik ben altijd al wel met stelling bezig. De hulpteugel gebruik ik vanaf nu niet meer. Ze kan wel heel mooi lopen. Het ligt ook aan mij. Ik moet de laatste weken wel meer moeite doen om het geduld te bewaren. Het longeren met bijzet gisteren ging goed. Ze gaf fijn na.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 23:01

@ LoverHorses0 : Er staan hier al een hoop berichten waarin wordt uitgelegd hoe je een paard aan de teugel kunt rijden, lees maar eens terug vanaf de eerste pagina. Of bedoel je "Wat is aan de teugel rijden?"? Daar komt een hoop bij kijken en dat is niet in het kort uit te leggen, de uitleg kun je lezen in de openingspost. :) En daar kun je ook het verschil lezen tussen "aan de teugel" en "nageven", wat veel mensen eigenlijk bedoelen als ze zeggen "aan de teugel". ;)