[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

LGhorses

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:56

Oke Absolem, bedankt voor de tips! Gaan we dat proberen.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 02:13

Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)

M2 Dressuurruiter
Fjorden-fan

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:21

JulieP schreef:
Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)

Gebrek aan kracht.

Je zei het zelf al. Na terug naar de basis te zijn gegaan kwam er heel iets verbetering in. Dus geduld. Zodra hij actiever moet worden kost het m veel en veel meer kracht om die boven lijn los te houden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:26

Terug naar de basis is prima, maar aan de orde is dat het dier over de rug moet gaan lopen, van de voorhand af.
Dat kost kracht en dus tijd - dat is geen onwil van het dier, maar een punt waar de ruiter /de mens rekening mee moet houden.

In mijn ervaring gaat dat het snelste met verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Du momente dat dit lukt ('a leg at each corner') ontspant het dier.

Is dit een feit (of: lukt het met steeds grotere regelmaat) dan komen er mooie voltes met lengtebuiging, waarbij het is toegestaan dat het dier iets naar buiten 'kijkt', om te helpen van het binnenvoorbeen te blijven, doel is het binnenachterbeen dat tussen de sporen van de voorbenen gaat landen. Dit alles dus met behoud van de 'bollende' rug. (Andermaal zwaar, dus kort oefenen, belonen en twee rustdagen inlassen. Aan spierpijn heb je niets, in tegendeel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:31

Tijd kracht én balans.

Zet het dier maar eerst terug op de grond en in haar natuurlijke balans.
Pas dan trainen aan de rijtypische balans.

Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?

Ik maak er geen punt van. Nee, zeker niet! Maar een komma.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:12

maralyn schreef:
Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?

Gewoon bij de VLP/VTS, zoals de meesten dat doen in België! :) Ben nu ook geslaagd voor de rijproef van instructeur B, dus kan die binnenkort aanvangen.

Bedankt alvast aan iedereen voor de tips! Had haar sowieso meegegeven om te werken aan een verticale balans, en dat op een ontspannen manier (fase 1) alvorens de "dressuurladder" op te klimmen. Stelde me gewoon wat vraagjes bij de praktische kant ervan. Gewoon goed oefenen en veel geduld dus, om het paard te herscholen. Ik onderschatte precies wel het belang van kracht inderdaad! :)

Zou het een idee zijn om bezig te zijn met rechtrichten vanop de grond? Ik herinner me dat dat bij mijn paardje wonderen deed voor het oefenen van laterale bewegingen, maar ik neem aan dat dat in dit geval ook zeer nuttig kan zijn?

M2 Dressuurruiter
Fjorden-fan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:56

Juliep die ken ik niet.

Ben zelf ook bezig met de opleiding, vandaar de vraag.
Daar worden dit soort vraagstukken ook behandeld namelijk.

Ik maak er geen punt van. Nee, zeker niet! Maar een komma.