wending om de achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

wending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 10:02

Ik ben momenteel bezig met het leren van de wending om de achterhand en ik hoor dus nu alleen de uitleg van mijn instruktie, heel leuk, maar ik wil ook graag eens weten hoe jullie je paard dat hebben geleerd.


olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:54

Schouder voor zetten op een volte en die steeds kleiner maken!
Zorg ervoor dat ie goed aan je hulpen is anders lukt t niet.
Binnenbeen op de singel buiten been iets naar achter, begrenzen met je buiten teugel en luchten op je binnen teugel en zo met je buiten been en teugel om je binnen been heen laten lopen. Zorg ervoor dat ie blijft stappen...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:59

Ik begin met een soort arbeidskeertwending. Dus een hele grote keertwending. Deze rijd ik vanuit de travers.
Heup iets naar buiten draaien, zelf kijken richting binnenbeen.
Met buitenteugel het paard opzij laten stappen en met het binnenbeen ervoor zorgen dat het achterbeen blijft stappen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:26

ik heb mijn paard het ook geleerd uit de traver. In de traver de volte verkleinen totdat hij overstapt. Maar inderdaat het paard moet echt goed aan de hulpen zijn, wil je dit goed kunnen. Anders breng je het paard uit evenwicht, en kan hij dus niet goed draaien.
Afbeelding
hier kan je goed de hulpen zien. Ik draai mijn boven lichaam in de loop richting en zit op de binnenkant. Teugels gebruik ik niet. Enkel zit en been hulpen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Wendy_Komen

Berichten: 6295
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:15

Heb het uit stilstand geleerd. Binnenteugel (de teugel aan de kant die je op wil) omhoog en opzij, buiten teugel laag en tegen de hals aan, binnenbeen van het paard af, buitenbeen voor de singel (bijna tegen de schouder aan). Dan geef ik dus met mijn teugels en been aan dat ze naar die kant moet, maar hou haar gelijkertijd wel in met de teugel zodat ze niet naar voren gaat. Weet niet of dit goed is of fout, maar heb het zo die van mij geleerd, en ze begint het nu aardig goed door te krijgen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:18

Wendy_Kila schreef:
Heb het uit stilstand geleerd.


Dat is denk ik wel makkelijk. Maar ik zou echt bang zijn dat ik later de tact ga verliezen in de wending. Deze fout wordt sowieso vaak gemaakt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:37

Vanuit stilstand lijkt me niet verstandig. Een keertwending moet t.a.t. voorwaarts gereden blijven.
Ik heb het geleerd vanuit een volte die je steeds kleiner maakt. Daarbij breng je de achterhand iets naar binnen zodat je paard om de achterhand blijft stappen.

Wendy_Komen

Berichten: 6295
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:38

Hoi vonnie, ik hoef me hier geen zorgen over te maken, aangezien ik western rijd, en daar de wending om de achterhand in stilstand moet, i.p.v. bij engels, dat de benen constant in beweging moeten zijn. Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:46

oohw oke. Dat wist ik niet. Maar dan is het wel een beetje een 'gevaarlijk' advies aan een engelse ruiter.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 12:46

Ik ben nu heel veel bezig haar goed aan de hulpen te krijgen, schouderbinnenwaarts, wijken, travers, voltes openen en sluiten. De wending die ik nu rijd lukt voor een deel, maar het laatste stukje gooit ze steeds dr achterhand om. Scheve mond En dat is vooral uit ongeduld, ze let dan niet meer goed op mijn hulpen en als ik die duidelijker geef, door mijn been meer aan te drukken en meer te begrenzen word ze nog ongeduldiger en let ze al helemaal niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:56

In de M1 hoef je nog maar een kwart keertwending te rijden. Dat zijn misschien 3 pasjes. Niet te veel in 1 keer willen!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 12:57

Ja, dat is dus gewoon een wending om de acherhand Knipoog (keertwending is helemaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:59

In eerste instantie heb ik geleerd van uit SB
Maar dat werkte bij Kawa niet helemaal naar onze zin.
Dus hebben we het toen uit travers gedaan en het ging meteen vrij goed.

Maar pas idd op dat je de drang naar voren niet verliest.
Als je dat merkt direct naar voren stappen en daarna weer opnieuw inzetten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:03

Wendy_Kila schreef:
Hoi vonnie, ik hoef me hier geen zorgen over te maken, aangezien ik western rijd, en daar de wending om de achterhand in stilstand moet, i.p.v. bij engels, dat de benen constant in beweging moeten zijn. Haha!


Ook bij western rijden is de voorwaarste beweging wel een voorwaarde. Dit geldt zowel voor de keertwending als de spin. Een groot verschil t.o.v. de keertwending (paard moet blijven lopen) en de spin is dat bij de spin het binnenachterbeen (standbeen) moet blijven staan! Maar het voorwaartse blijft noodzaak. Niet voorwaars? gelijk de spin weer uitrijden en overnieuw beginnen....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:16

Ik schrijf trouwens dat ik haar met de buitenteugel opzij laat stappen, maar dat is meer begrenzen. Zodra ik ga 'verzitten', stapt ze de keertwending al in.

Als ik trouwens met keertwendingen zou beginnen, zou ik eerst tevreden zijn met twee pasjes. Daarna kun je nog wat meer pasjes vragen. Gewicht op de binnenbeugel en niet teveel willen rijden.

Wendy_Komen

Berichten: 6295
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:24

Anya"]
[quote="Wendy_Kila schreef:
Hoi vonnie, ik hoef me hier geen zorgen over te maken, aangezien ik western rijd, en daar de wending om de achterhand in stilstand moet, i.p.v. bij engels, dat de benen constant in beweging moeten zijn. Haha!


Ook bij western rijden is de voorwaarste beweging wel een voorwaarde. Dit geldt zowel voor de keertwending als de spin. Een groot verschil t.o.v. de keertwending (paard moet blijven lopen) en de spin is dat bij de spin het binnenachterbeen (standbeen) moet blijven staan! Maar het voorwaartse blijft noodzaak. Niet voorwaars? gelijk de spin weer uitrijden en overnieuw beginnen....
[/quote]
Was het niet zo met een spin (herstel me als ik het fout heb) dat de binnen achterbeen (als je links om draait het linkerachterbeen) moet blijven staan op dezelfde plek en alleen opgetild en weer neegezet mag worden, op dezelfde plaats (omdat het been natuurlijk ook moet meedraaien) en dat het buitenachterbeen (hier dan het rechterachterbeen) "meeloopt"? Het kan aan mij liggen, maar wat hier dan voorwaarts aan is zou ik niet weten.. Schijnheilig

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:03

het buitenachterbeen moet inderdaad op het binnenachterbeen heen lopen (dat standbeen moet blijven staan). Het voorwaartse merk je in de spin zelf. Een paard dat niet voorwaarts denkt in de spin kun je niet niet versnellen (het denkt niet voorwaarts meer).

Ik leer van mijn instructrice: paard op een kleine volte/circel, beslist voorwaarts houden, buitenbeen bijleggen op het binnenachterbeen gaan zitten en ten alle tijden ook in de spin je paard voorwaarts houden. Dat wil zeggen dat als de beweging niet meer voorwaarts voelt, je onmiddelijk je paard uit de spin moet rijden...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:20

*volcano* schreef:
Ik ben momenteel bezig met het leren van de wending om de achterhand en ik hoor dus nu alleen de uitleg van mijn instruktie, heel leuk, maar ik wil ook graag eens weten hoe jullie je paard dat hebben geleerd.


Hoe zegt je instructrice dan hoe je hem moet rijden?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 15:46

Kitty"]
[quote="*volcano* schreef:
Ik ben momenteel bezig met het leren van de wending om de achterhand en ik hoor dus nu alleen de uitleg van mijn instruktie, heel leuk, maar ik wil ook graag eens weten hoe jullie je paard dat hebben geleerd.


Hoe zegt je instructrice dan hoe je hem moet rijden?
[/quote]

Zij wilde het doen vanuit de stilstand, maar ze is zelf ook fanatiek westernruiter en past nogal eens dingen van de western toe in de engelse lessen. Heel vaak werkt dat ook heel goed, maar vanuit de stilstand een wending om de achterhand oefenen kwam me niet bekend voor en zij zei dus ook dat 1 been moest blijven staan, dat komt dus uit de western en is bij het engels niet zo. En ik moet bekennen daar heb ik ook nog nooit bij nagedacht dus ik nam het maar van haar aan dat dat zo was. Maar het lukte niet echt goed allemaal dus ik denk laat ik het eens op bokt vragen en dankzij dit topic ben ik er dus wel achtergekomen dat ik de wending om de achterhand op westernmanier aan het leren was.
Ik wil verder ook niet afgeven op mijn instruktrice, want op het gebied van western, freestyle en natural horsemanship enzo is ze heel goed. En ook voor de rust van je paard, de basis. En er zijn hier in de buurt weinig goeie instrukteurs/trices dus ik ben wel heel blij met dr. Maar ik denk dat ik toch ook nog opzoek moet gaan naar iemand die in de engelse sport wat verder is...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:06

In het engels rijden lijkt het mij inderdaad niet verstandig de keertwending vanuit stilstand te rijden. Het binnenachterbeen moet juist door blijven stappen en dan is het dus veel makkelijker vanuit travers in stap.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:43

Als je vanuit de travers in zet, zet je de achterhand naar binnen ipv de voorhand om de achter hand. Een keerwendig lijkt volgens mij meer op een appuyement, hij moet om de achterhand. Maar daar zijnw e nog niet...
Je paard moet eerst begrijpen wat jij met je buitenbeen bedoeld. Het is makkelijker om dit op een volte te oefenen dmv contra stelling je paard wat naar binnen te duwen. Hij gaat nu dus om voor je buitenbeen.
Vervolgens ga ik proberen om de juiste stelling aan te nemen en hem opzij te laten gaan voor mn buitenbeen. Goed opsluiten met mn buitenhand zodat hij hem kleiner gaat maken......

She's my lady Lovers

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:08

Ik vind vanuit travers inzetten ook maar niks, dan maak je het alleen maar moeilijker voor je paard omdat zijn voorbenen dan nóg meer meters moeten maken. Vanuit een appuyement vind ik wel fijn..
Maar vooral níet vanuit stilstand aanleren!! Het tempo gaat vaak al zo verloren in de keertwending. Zorg eerst dat hij kan appuyeren, dat komt namelijk op hetzelfde neer, lengtebuiging naar bijv. rechts én bewegen naar rechts.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:56

Mijn instructrice zegt het altijd zo:
Als je naar rechts draait,moet je linkerbeen aangeven dat hij moet draaien, en dat je rechterbeen moet zeggen, dat hij niet door rechts mag vallen.
Stelling, en klaar is kees.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:50

Vanuit traver op een volte. Volte steeds kleiner maken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:56

paardje schreef:
Vanuit traver op een volte. Volte steeds kleiner maken.


En hoe maak jij dan de wending om de achterhand vanuit een rechte lijn?

Volgens mij moet je dus, ook na het lezen van dit topic, vanuit de schouderbinnenwaarts (op de volte) oefenen. Maar sommige paarden vinden het fijner vanuit travers (op de volte).

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers