hoe zorg ik voor meer sprong in de galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

hoe zorg ik voor meer sprong in de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:21

Nou, de titel zegt eigenlijk wel genoeg.

Mijn vraag is dus hoe ik meer sprong in de galop kan krijgen...

(ik heb wel les hoor maar wil toch even weten wat jullie mening is)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:32

Overgangen. Door van draf naar galop en terug te rijden train je zijn rugspieren. Je kan het ook afwisselen met een lichte schoudervoor in galop en zo je paard wat laten verruimen (liever gecontroleerd wegrijden dan hard wegscheuren) en zo ook terug laten komen. Ik leg af en toe wel eens een balkje over de hoefslag, waardoor hij zich meer bewust wordt van zijn benen en ze wat beter gaat optillen.
Let er wel op dat je paard wel goed door de kaak moet zijn.

Succes!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:36

Alvast bedankt voor je reactie Tyrza.

De dingen die jij opnoemt ben ik al mee bezig, ben ik dus in ieder geval op de goede weg.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:44

Wat ik heb gedaan om zijn achterhand sterker te maken is een zo klein mogelijke volte maken in galop en daarbij in een goed tempo. Na een paar weken kun je de volte al steeds kleiner maken en gaat het ook steeds makkelijker. Je moet wel opletten dat zijn binnenachterbeen sprong blijft houden.
Hiermee maak je de achterhand sterker, en zal hij dus makkelijker sprong krijgen vanuit de achterhand.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:45

als het paard ontspannen nageefelijk is gaat hij al grotere sprongen maken. als hij daarbij ook nog opwaarts gaat is het helemaal mooi. war tirza zegt is heel goed. rij ook is vanuit een arbeids galop in een ligte uitgestrekte galop. maar een paar sprongen en dan weer terug nemen naar je normale tempo. of juist iets onder je tempo. het is dan de bedoeling dat hij goed reageerd op je been en dus snel start maar ook weer direct terug gaat naar een lagere tempo. ik doe alles op mijn zit. en dan bedoel ik voornamelijk vrij geven door iets mijn heupen naar achteren te kantelen en mijn handen naar voren te bewegen. en voor het terug komen mijn handen weer naar me toe te brengen en zo nodig mijn hak iets naar beneden te drukken. voor meer verzameling vraag ik ligt met mijn been. de teugel is enkel bij mij voor de hoofdhouding.

dit is puur trainen. dat van mijn houding kun je gewoon ook is proberen. elk paard reageerd anders en iedereen is anders. dus het kan best zijn dat het geheel niet werkt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:46

Hmmm... Vonnie: op een kleine volte kan je je paard overbelasten als hij niet goed gesloten is, dus let daar op. Ik heb er echter persoonlijk mijn bedenkingen over, omdat de sprong er m.i. niet echt verbeterd door wordt... Het zal meer een overbelasting voor de pezen zijn en zo gaat het voordeel ten koste van het nadeel...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:13

idd veel overgangen rijden, draf - galop en stap galop overgangen, maak ze flitsend maar niet ongecontroleerd... Ik galopeer ook tijdens het losrijden veel met een contactteugeltje, heb ook het idee dat ze daar hele mooie ruime sprongen van krijgt... Tijdens het werk heel goed met je zit (echt goed terugzitten) en benen de galop verzamelen.....

Veel (vooral grotere paarden) hebben moeite met een 20 x 40 bak, tijdens een buitenrit regelmatig galoperen en ze daar flink de beentjes laten strekken kan dan ook best helpen... succes ermee!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:05

Wat ik toch regelmatig nog tegenkom, is het niet genoeg meegaan met de handen.
Ook dan houd je de passen kort.Het paard heeft dan als ware meer de neiging om omhoog te springen dan naar voren.
Zoals men in stap met de beweging van het paard meegaat moet men dat ook ik galop.
Daarnaast is jou zit ook belangrijk.Die moet ook grote sprongen willen maken ipv muisstil zitten.Die billen moeten wat meer duwen.
Daarnaast wat Tyrza al zegt, wisselen in tempo. Een gecontroleerd galopje naar voren en weer terug(op been en zit)

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:09

Sprong heeft mijn inziens meer te maken met voldoende voorwaarts rijden. Als je niet genoeg sprong in de galop hebt, hoor je ook niet het regelmatige ritme en springt je paard de galopsprong als het ware in twee stukken, dus eerst met de achterbenen en daarna pas met de voorbenen (in slo-motion zo gezien dan). Meer sprong bereik je volgens mij ook door te zorgen voor een voldoende voorwaarts tempo. Pas als je dat hebt, en hierdoor voldoende sprong in de galop hebt, kun je pas wat meer gaan terugrijden in het tempo.
Ook kun je zelf voelen als je paard in twee stukken springt en wanneer je voldoende sprong hebt.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:17

Of je bedoelt met meer sprong meer verruiming in de galop, wel twee verschillende dingen!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:56

veel overgangen rijden, zo word je paard meer voorwaarts. en elke pas die hij zet ondersteunen door te drijfen, vooral NIET als je achterover zit aan de teugels trekken. succes!!

Folly
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:37

overgangen rijden is wel vaak gezegd hier...

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:03

maar dat werkt ook, dan krijg je de achterhand er meer en beter onder en word hij actiever, zo krijg je vanzelf meer sprong in de galop!!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 18:59

Nou, bedankt allemaal voor de reacties.

Dat mijn paard groot is en moeite heeft me een 20x40 bak zal niet het geval zijn want hij is maar 1.55 Knipoog

Alles wat jullie opnoemen doe ik eigenlijk al de hele tijd sinds in het heb Scheve mond maar ik zal nu gaan proberen om er nog meer aandacht aan te besteden.

Mijn instructrice zegt dat ik meer tempo moet rijden, dat doe ik dan ook braafjes maar het enige wat ik daarmee als resultaat(op de korte termijn dan) krijg is dat hij ongeloofelijk sterk wordt aan de voorkant en soms zelfs tegen de hand komt...

Mijn instructeur zegt ook wel dat ik wat meer tempo moet rijden maar in veel mindere maten.

Ik heb zelf het idee dat alleen maar hard de bak door rijden niet zo erg veel nut heeft..(nou gaan we ook weer niet zo hard hoor maar even voor het idee). Zelf zie ik dus ook meer in de overgangen en tempo wisselingen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:33

nee, hard door de bak gaan heeft geen nut. dat kan ie op de weide ook wel!

* heb je al eens geprobeerd om over een balkje te galopperen?
* overgangen net voor de hoek.
* maak er gebruik van als je piste eens gedeeltelijk onder water staat, galoppeer daar maar eens lekker door, hij zal heus z'n benen netjes opheffen dan! (let wel op: overbelast hem niet).

wees blij dat je dezelfde tips krijgt als van je instructie. geef het tijd en blijf eraan werken! succes!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:51

Dank je wel kattebeest, alleen het laatste wat je opnoemt zal niet mogelijk zijn omdat wij super verwend zijn en geen buitenbak hebben. Tong uitsteken Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:40

Heb hetzelfde probleem. Het enige wat ik nog meer doe als het bovengenoemde is veel contragalop rijden. Worden ze ook sterk van en de achterhand kan niet binnendoor komen (trucje van mijn paard om onder het werk uit te komen) In de kleine volte maak ik vaak kleine ophoudingen met mijn buitenhand om 'm nog meer op het achterbeen te zetten en de buitenschouder erbij te houden.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:45

Balkjes galopperen, buitenteugel erbij, overgangen rijden, in de galop.
Gaat dit allemaal goed, probeer van stap naar galop te oefenen, als het paard hierbij goed wegspringt heb je veel kans dat deze sprong behouden blijft in de rest van de galop

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:43

maar wat bedoel je nu eigenlijk, verruiming of meer sprong?
Dit zijn twee verschillende dingen. over het algemeen is de sprong te weinig bij jonge paarden die te snel in een soort van verzameling worden gereden terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Ik zie het maar al te vaak in de proeven. Galopeert jouw paard in 1 sprong of meer eerst de achterhand en dan pas de voorhand?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 07:49

Meer sprong denk 'k