vraag over wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 15:07

Hallo,

Van mijn instructrice moet mijn paard meer naar de eenzijdige druk van het been gaan luisteren, en dit kunnen we o.a. leren door het paard te laten wijken voor de kuit. Dan moet ik mijn paard met zijn hoofd naar de buitenkant van de bak laten kijken (zodat ze niet naar voren kan), en dat links been geven. Maar, er gebeurd dus helemaal niets! aan de hand doet ze het wel. Hoe kan ik haar het beste leren wijken onder het zadel???

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 15:11

Ik geloof dat er al een topic over geweest is, als je eens bij zoeken gaat kijken en 'wijken' intypt, kom je er vast. Party!!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 15:15

Het wijken voor de kuit dient om het paard gevoeliger te laten reageren op de kuit van de ruiter. Het paard is tegen de bewegingsrichting ingesteld en vraagt weinig buiging en gymnatisering.
Ik denk dat je het het beste leert op de volte. Je gaat op de grote volte en verkleint de volte daarna ga je al wijkend de volte weer vergroten. Doordat je met de binnenbeen duwt en met je buitenteugel de weg wijst zal hij de volte weer vergroten.
Daarenboven is het een goede oefening om je paard soepel te maken.
Veel succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 15:20

Ik neem aan dat je naar de bakrand wijkt. Als jouw paard er naar toe moet kijken is er geen sprake meer van wijken, maar van appuyeren. maar een tijdje terug is er uitgebreid een topic over geweest. misschien moet je dat dan maar eens lezen. Overigens, ik ben mijn merrie nu ook begonnen met wijken. Ik heb spoortjes aangetrokken omdat ze zowiezo wel eens mijn kuit wil negeren. Het wijken begin ik op een volte en ik probeer deze eerst te sluiten en daarna weer te openen dus haar met mijn binnenbeen naar buiten te duwen terwijl zij in de stelling blijft waar ze in is (namelijk naar binnen).

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:25

Als ze het aan de hand al kan kun je er toch gewoon iemand naast laten lopen die de hulpen vanaf de grond geeft.
Dit combineren met de hulpen vanaf je paard, veel belonen als hij reageerd en langzaamaan de ruiter het laten overnemen van de 'grondhulp'.

En denk erom dat je niet gaat duwen en dmv kracht je paard laat wijken, jouw hulp moet slechts een aanwijzing zijn, 500 kilo kan veel zijn om eropzittend opzij te krijgen... Knipoog