Vraagjes over hoofd/hals houding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Vraagjes over hoofd/hals houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 22:07

Ik kreeg gisteren wat commentaar van een stalgenote over de hoogte waar ik Jordy instel.
Ik wil binnenkort gaan starten met hem (B), zij beweert echter dat ik hem veel te hoog instel voor een B-proefje.
Ik kan Jordy nu op iedere hoogte instellen die ik wil, en daarin ook goed schakelen. Maar als ik hem wat hoger heb kan ik er gewoon veel beter aan werken, het gaat hem dan ook allemaal wat makkelijker af.

Ik wil dus graag meningen..

Zo hem ik Jordy dus meestal ingesteld:
Afbeelding
Afbeelding

Zij ziet het echter liever zo:
Afbeelding
Naar mijn mening loopt hij dan voor een proef echter veel te diep.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:12

Mijn mening (=de mening van een B startgerechtigde Haha! )
Het eerste plaatje vind ik niet mooi. Kan komen omdat je net even aan de binnenteugel hangt Knipoog Hij loopt opgekropt imo.
Persoonlijk zie ik het liefst het 3e plaatje. Ziet er ontspannen uit.

זכור

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:00

Het blijven momentopnames natuurlijk, maar ik mag een paard graag zien lopen zoals op foto 2.
Hij presenteert zich daar prima en geeft idd de indruk dat hij op die manier met 2 vingers in zijn neus fluitend zo'n proefje door kan lopen, een tevreden, trotse en actieve indruk.
Foto 2 vind ik een stuk zwaarmoediger overkomen. Hij mag daar best in de training wel eens lopen, maar ik vind het ook voor een Bproef gewoon te diep.
Leuk paard en leuke combi trouwens.
Lijkt me wel beestje wat zich fijn laat bewerken. Nu het manen-staren nog even afleren voor de wedstrijd Knipoog

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:22

Het zal misschien ook aan de bouw van je paard liggen? Ik heb een paard dat vrij stevig op zijn voorhand is gebouwd. Juist tijdens het rijden moet ik hem toch wat hoger rijden (voor LL, nek hoogste punt) zodat hij van voren wat lichter wordt en ook ruimer wordt. Zo zal ik dus ook mijn (B) wedstrijden gaan rijden.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:35

Voor een B-proefje zou ik hem laten lopen zoals op de eerste foto's. Dat ziet de jury nu eenmaal graag. Achter de loodlijn wordt vaak afgestraft. In de training zou ik het helemaal niet erg vinden als hij ook zou lopen als op de laatste foto. Tenslotte is het veel belangrijker of hij zijn achterhand wel goed gebruikt. Als het achterhandgebruik maar goed is dan komt de voorkant vanzelf wel.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:45

Ik ga helemaal met Eveline_B mee: tijdens de wedstrijd wat hoger ingesteld (scoor je gewoon hoger mee) en tijdens de trainingen nog regelmatig (m.i. vooral tijdens losrijden) lager instellen. Fijn dat je je paard nu al op iedere gewenste hoogte kunt rijden!
Als je de mogelijkheid hebt vaak te kunnen starten, zou ik het als ik jou was gewoon eens testen: rij 1 wedstrijd hoger ingesteld en 1 wedstrijd lager ingesteld.
Ik ben het wel eens met je stalgenootje: stel hem nog regelmatig dieper in; rij hem lekker over zijn rug.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:48

ik vind dat hij bij de laatste foto al zelf iets te veel op de voorhand komt, als je je paard kan rijden zoals op foto 1 en 2 en dan wel ontspannen vind ik er niets mis mee.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:22

Als het beeld maar rustig is, je aanleuning goed is, als ie goed op je hulpen reageert en vooral impuls heeft dan krijg je je punten wel.
De eerste is niet te hoog denk ik. Ik train Mable laag zoals op de 3de en op de wedstrijd rijdt ik haar ook hoger. (maar ik ben pas een keer gestart Lachen )

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:47

Er is toch een verschil met een trainingshouding en een wedstrijd houding??

She's my lady Lovers

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:34

Ik denk dat foto 3 nog het fijnste voelt en dat hij zo het fijnste te rijden is. Rijd wel het neusje eruit in je proef zodat hij niet te diep loopt. Foto 1 lijkt me niet echt fijn voelen dus probeer hem omhoog te werken vanuit het lage.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:52

Nistria schreef:
Er is toch een verschil met een trainingshouding en een wedstrijd houding??


Dat ben ik ook met je eens, hou er rekening mee dat paarden op wedstrijden uit zichzelf (spanning e.d.) al hoger lopen.
Je moet het wel wassen hoor, voor de wedstrijd Knipoog

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:52

Ik vind dat een paard voor een B-proefje wat lager ingesteld mag lopen. Daarbij niet achter de loodlijn!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 17:28

Ik lees hier dat veel mensen vinden dat de eerste foto er gespannen uitziet. Dat gevoel had ik toen echter totaal niet, hij liep daar voor mijn gevoel juist heel soepel. Ik heb daar ook vrijwel geen druk op mijn teugels, hoewel de foto misschien wel zo'n indruk kan geven.

In de training rijd ik hem ook vaak, vooral aan het begin en einde, lager.

Wat Cornelie zegt is inderdaad waar, Jordy loopt niet op de voorhand van zichzelf, maar is wel zwaargebouwd aan de voorkant (flinke schouders en hals). Hij heeft veel meer ruimte voor als ik hem wat hoger zet, waardoor hij makkelijker loopt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:12

Supertje schreef:
Ik lees hier dat veel mensen vinden dat de eerste foto er gespannen uitziet. Dat gevoel had ik toen echter totaal niet, hij liep daar voor mijn gevoel juist heel soepel. Ik heb daar ook vrijwel geen druk op mijn teugels, hoewel de foto misschien wel zo'n indruk kan geven.


Ik vond dat niet hoor Haha!
Kreeg van 1 & 2 juist zo'n gevoel van :"lekker, laat mij ook maar een rondje", dat had ik echt niet gehad als alleen foto 3 er op had gestaan.
1&2 geef voor mij *persoonlijk* indruk van fijn gereden, en zoals ik eerder al zei, fijn te bewerken paardje. Ben wel benieuwd naar zijn galop eigenlijk. Denk dat je heel goed bezig bent.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:27

ik zelf vind foto 3 te diep, maar je kunt het zelf controleren of hij in een goed evenwicht loopt door de hals te laten strekken na het werk. als hij tijdens het halsstrekken in dezelfde gang en ritme doorgaat en de hals strekt of in stap gaat is dat een teken van een goed evenwicht. als hij dit niet doet en vlucht of geen hals strekt weet je dat je hem niet goed gereden hebt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:07

paardje schreef:
Ik vind dat een paard voor een B-proefje wat lager ingesteld mag lopen. Daarbij niet achter de loodlijn!

Het moet er allemaal wel onspannen uitzien, bij de 1e foto lijkt hij meer ontspannen (makkelijker), dat nu ook proberen in de lage lijn te krijgen.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:00

paardje"]
[quote="paardje schreef:
Ik vind dat een paard voor een B-proefje wat lager ingesteld mag lopen. Daarbij niet achter de loodlijn!

Het moet er allemaal wel onspannen uitzien, bij de 1e foto lijkt hij meer ontspannen (makkelijker), dat nu ook proberen in de lage lijn te krijgen.
[/quote]

je kan hem beter (lijkt mij) gelijk aanleren in de hogere hals/hoofdhouding.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:07

Aanleren zoals je trucjes doet zeker.....

Dat is wat anders als dressuurrijden.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:15

Jordy is als ik hem lager instel ook heel ontspannen, daar komt ook echt bijna geen druk o.i.d. bij kijken. Maar door zijn bouw (veel front, hoog aangezette hals) is dit voor hem ook een natuurlijkere houding waarin hij meer ruimte heeft.
Ik rijd hem ook vaak een stuk lager dan dit, maar dit gaat dus om wat het beste in in een B-proefje. Waarom zou ik hem lager in moeten stellen dan dit, als ik het daarmee moeilijker maak voor hem en voor mij?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:17

Ik vind hem op foto 2 het beste lopen... En over hoe hoog of hoe laag je hem moet instellen is nooit zekerheid geweest.. Ik bekijk het altijd een beetje van paard tot paard.. De 1 wil bijna met ze koppie over de grond lopen en die probeer ik iets hoger te rijden zodat ze er better aan blijven en de volgende wil alleen maar sterren kijken en die zet ik vaak wat lager.. Ik vind dat je in de B je trainings houding moet aanhouden want dan moeten ze leren dat ze in een proef net zo goed moeten lopen als thuis dat ze dus gewoon moeten werken...

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:01

een paard wat lager ingesteld is hoeft helemaal niet diep te lopen. Ze mogen niet achter de loodlijn, maar in een B proef wordt enkel ontspanning gevraagd. Ik zou je paard nog niet te hoog instellen, maar als ie anders te diep loopt moet kiezen voor de manier waarop je hem het fijnst kunt rijden tijdens die wedstrijd (ik weet niet hoe het met spanning zit tijdens wedstrijden). B draait in principe om ontspanning en gehoorzaamheid.

Roosje..........

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 22:13

Hij is nu 2x meegeweest naar een wedstrijd buiten eigen terrein. Hij is erg braaf op vreemd terrein, en kijkerig is hij zowiezo niet.
Als ik hem lager instel blijft hij ook makkelijk op of voor de loodlijn, helaas heb ik daar geen goede foto's van. Maar hij heeft er gewoonweg meer moeite mee om laag te lopen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:05

Ik vind Jordy op foto 1 en 2 mooi lopen voor een wedstrijd.
Het is wel goed om je paard thuis sowieso lekker over de rug laat lopen maar als je dat op een wedstrijd probeert gaan de meeste paarden vrij snel hangen op de hand. Tenzij ze zo kijkerig zijn dat ze alles zien en hun koppie omhoog houden maar dat doet die van jou niet zei je..
Maar als hij op een wedstrijd een beetje moe word tijdens het inrijden van alle indrukken die ie ziet en van het werk dan is mijn ervaring dat de paardjes dan al vrij makkelijk gaan hangen in de proef... maar dat is natuurlijk ook voor ieder paard verschillend waarschijnlijk

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:13

Ik vind hem op foto 1 mooi qua hoogte, maar weinig ruimte in de hals. Iets meer lengte zou ik mooier vinden. Maargoed, waar luister je naar - ik ben westernruiter en die van mij loopt een heel stuk lager Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:44

Mijn ervaring is dat juryleden vaak in de B toch niet een al te hoog ingesteld paard willen zien lopen. Foto drie is wel iets te laag, maar ik zou zelf wel iets lager instellen dan op de eerste twee foto's.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers