wat problemen met rijden... :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

wat problemen met rijden... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 14:28

ik heb wat problemen met het rijden... ik hoop dat jullie het ff willen lezen tips kunnen geven.... het zijn meerdere problemen dus laat ik beginnen met als ik erop stap,
ze wil niet stil staan: ik ga opstijgen, ''hang'' ik met mijn ene been over het zadel heen gaat ze al lopen... moet ik dus eerst goed zitten voordat ik haar weer tot stilstand kan brengen... omdat te oefenen met opstijgen kreeg ik de tip om op en af te gaan tot ze stil staan en als ze stil staat wat lekkers geven... nou ik denk dat ik de afgelopen keer wel 20x ben opgestegen maar ze stond op het laatst nog steeds niet stil!!!!! ik heb het toen maar opgegeven... jullie tips??

ze reageerd niet of nouwelijks op mijn been,
ik heb met haar lessen maar ze reageerd gewoon niet, ik kreeg al ''huiswerk'' om veel overgangen te gaan rijden zodat ze op moet gaan letten maar dat helpt niet... met sporen rijden mag ik niet van de eigenaar... jullie tips??

als ik aan wil springen in de galop en haar dan eindelijk in de galop heb,
galoppeerd ze ongeveer 2 a3 meter en houd ze dus weer op.. ik krijg haar en daarna ook niet meer in... als ik rechtsom aan galoppeer gaat ze ook eerst flink lopen bokken! zet ik me zweep erachter als straf dat ze dat niet mag doen word het alleen maar erger! dit heeft ze alleen op haar rechtergalop! jullie tips??

zo ik denk dat dit wel even genoeg is... ik hoop echt snel iets te horen want ik baal hier echt van!
groetjes marijke

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:04

om haar naar het been te laten luistern,dan idd veel overgangen en tempowisselingen,luisterd ze echt helemaal niet kun je haar een tikje met je zweep achter ja kuit/enkel geven.

longeer je haar welleens?
kun je ook met zadel en hoofdstel,aan de longerlijn eens flink laten galoperen,en vaak laten aanspringen.
paard van me zus wou laats in de bak ook niet galoperen,gelukkig had ik het longeertouw bij me,en had ik haar even aan de longe gepakt,paar keer laten aanspringen en galoperen,en toen ik erop gegaan,en toen ging het,maar goed dat helpt niet bij alle paarden.
als je met rijden aangalopeert zou ik als je in galop zit,flink benen erbij,en zodra je voelt dat ze terug valt flink benen geven en anders een tik.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:26

of gewoon een klein tikje bij geven als je voelt dat ze zachter gaat galloperen dit kan je mischien ook doen als je wilt gaan aanspringen in galop ook kan je het beste in een hoek aanspringen (heb ik gehoord van iemand)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:29

en voor het opstijgen: Al eens geprobeerd haar tegen het hek aan te zetten, zodat ze wat meer moeite heeft om weg te lopen? Of gewoon eerst een paar keer iemand vragen je paard even vast te houden als je opstijgt, tot het wat beter gaat. Of helpt dit ook allemaal niet?
Succes OK dan!

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:45

probeer eens schijnovergangen te maken dmv naast een lichte beenhulp, je zit, langzamer gaan lichtrijden tot je bijna stapt en dan een hap lucht je groot maken wanneer je gaat staan, een paar passen wegrijden en weer terug, wanneer je paard het door heeft, kun je twee keer wegrijden op een lange zijde. Later in een hoek, zodat ze ook haar binnenachterbeen er lekker onder plaatst.

Roosje..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:32

rachel15 schreef:
het zijn meerdere problemen dus laat ik beginnen met als ik erop stap, ze wil niet stil staan: ik ga opstijgen, ''hang'' ik met mijn ene been over het zadel heen gaat ze al lopen... moet ik dus eerst goed zitten voordat ik haar weer tot stilstand kan brengen... omdat te oefenen met opstijgen kreeg ik de tip om op en af te gaan tot ze stil staan en als ze stil staat wat lekkers geven... nou ik denk dat ik de afgelopen keer wel 20x ben opgestegen maar ze stond op het laatst nog steeds niet stil!!!!! ik heb het toen maar opgegeven... jullie tips??


Ja, ik zou in ieder geval niet meer 20 keer opstijgen, want dan krijgt je paard er een nog grotere hekel aan en wordt het probleem alleen maar erger. Vaak gaan paarden ook aan de wandel om hun balans te herstellen (als je met je volle gewicht aan 1 beugel hangt moet het paard toch iets verzinnen om overeind te blijven).

Wat je wel kunt doen: opstijgen met behulp van een krukje. Op die manier is het veel minder vervelend en spaar je de rug van je paard. Gewoon op de kruk gaan staan dus, linkervoet in de beugel en je rechterbeen er overheen. Zachtjes gaan zitten. Je moet er dus voor zorgen dat je paard zo min mogelijk last van je heeft. De teugels houd je op maat zodat hij niet weg kan lopen. Lukt het hem toch, ga dan achterwaarts terug naar de plek waar je bent opgestegen. Even blijven staan en vertrekken op jouw commando. Als het goed gaat belonen natuurlijk.

Als ik de rest van je verhaal zo lees, lijkt het me verstandig om je zadel en de rug van het paard eens na te laten kijken.

jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:28

Voor je probleem dat ze niet reageerd op je been, iedere keer als je been geeft en er is geen of nauwelijks reactie gelijk een tikje, reageerd ze daar ook niet op dan wat harder, als je dit steeds herhaald krijg je na een tijd een paard wat wel goed zal reageren, als ze reageerd natuurlijk niet straffen! Het probleem met stilstaan kan je misschien ook eens oefenen als je niet op wilt stappen. Als je met haar aan de hand loopt en jij stopt ineens, moet zij ook stoppen, doet ze dit niet laat haar een paar passen achterwaarts gaan, want DAAR wilde jij haar stil laten staan. Hierdoor krijgen ze meer respect en misschien wacht ze dan ook wanneer jij opstijgt. Veel succes ermee! Ps. inderdaad wel verstandig om eerst na te laten kijken of dit allemaal geen lichamelijke problemen zijn!

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:34

Toch veel overgangen oefenen. Overgangen op je zit rijden (dus een overgang terug: zwaar gaan zitten) Overgang voorwaarts: zorgen dat ze goed aan het been is, dus een beetje been en hij moet flitsend luisteren, geen reactie is een flinke been, geen reactie? tikje met de zweep. Zodra ze goed reageert belonen. Zo heel consequent overgangen rijden.
Het opstijgen is een gehoorzaamheids probleem. Zorg dat ze ook met de omgang, dus tijdens het poetsen of wanneer je maar wilt duidelijk doet wat jij wilt. Bijvoorbeeld als je haar de stal uit haalt, moet ze wachten tot jij dat zegt. Moet ze stilstaan tijdens het opzadelen? Dan moet ze luisteren. Net als bij het opstijgen. Wat jessica hierboven omschrijft is een goede methode. succes!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:43

rachel15"]
ze wil niet stil staan: ik ga opstijgen, ''hang'' ik met mijn ene been over het zadel heen gaat ze al lopen... moet ik dus eerst goed zitten voordat ik haar weer tot stilstand kan brengen... omdat te oefenen met opstijgen kreeg ik de tip om op en af te gaan tot ze stil staan en als ze stil staat wat lekkers geven... nou ik denk dat ik de afgelopen keer wel 20x ben opgestegen maar ze stond op het laatst nog steeds niet stil!!!!! ik heb het toen maar opgegeven... jullie tips??
[/quote]

niet opgeven maar volhouden. Pas opstappen als ze stil blijft staan, evt een paar passen achteruit zetten tot ze terug is op de plaats waar je begon.

[quote="rachel15"]
ze reageerd niet of nouwelijks op mijn been,
ik heb met haar lessen maar ze reageerd gewoon niet, ik kreeg al ''huiswerk'' om veel overgangen te gaan rijden zodat ze op moet gaan letten maar dat helpt niet... met sporen rijden mag ik niet van de eigenaar... jullie tips??
[/quote]
heel consequent zijn: been, geen reactie => meer been, geen reactie +> klap met de zweep. Niet constant drijven, been heel stilhouden en alleen als je een overgang rijdt drijven. En idd geen sporen aantrekken, dat lost het probleem niet op.

[quote="rachel15 schreef:
als ik aan wil springen in de galop en haar dan eindelijk in de galop heb,
galoppeerd ze ongeveer 2 a3 meter en houd ze dus weer op.. ik krijg haar en daarna ook niet meer in... als ik rechtsom aan galoppeer gaat ze ook eerst flink lopen bokken! zet ik me zweep erachter als straf dat ze dat niet mag doen word het alleen maar erger! dit heeft ze alleen op haar rechtergalop! jullie tips??


eerst zorgen dat ze naar je been luistert, zie hierboven. Daarna kun je dit pas gaan oplossen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:28

1 woord... respect.
Dat heeft ze niet voor je. Anders zou ze wel stilstaan met het opstijgen.
Dus doorzetten. Vraag of iemand haar wil vasthouden met het opstijgen. En op een gegeven moment los maar ze staat er nog wel bij. Als het paard loopt bij het opstijgen dan begin je gewoon opnieuw. HIER begint de training al mee. Als ze dit niet kan, hoe kan ze dan tijdens het rijden wel naar je ophoudingen en been luisteren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:53

beautyfull_mickey schreef:
om haar naar het been te laten luistern,dan idd veel overgangen en tempowisselingen,luisterd ze echt helemaal niet kun je haar een tikje met je zweep achter ja kuit/enkel geven.

longeer je haar welleens?
kun je ook met zadel en hoofdstel,aan de longerlijn eens flink laten galoperen,en vaak laten aanspringen.
paard van me zus wou laats in de bak ook niet galoperen,gelukkig had ik het longeertouw bij me,en had ik haar even aan de longe gepakt,paar keer laten aanspringen en galoperen,en toen ik erop gegaan,en toen ging het,maar goed dat helpt niet bij alle paarden.
als je met rijden aangalopeert zou ik als je in galop zit,flink benen erbij,en zodra je voelt dat ze terug valt flink benen geven en anders een tik.


hoi, jou vraag aan mij was of ik haar wel eens longeer, nou soms doe ik dat maar dat gaat niet goed, zij is groot en sterk en ik ben maar een meisje van 1.60. (zij is een fries) ze heeft jammer genoeg heel goed in de gaten dat ik haar dan dus niet kan houden als ze er eens flink van doorgaat... een zweek achter me benen zetten bij het galopperen helpt jammer genoeg bij haar niet want dan gaat ze keihard bokkend door de bak heen tot ik eraf lig dan stopt ze pas...echt een probleem paardje dus

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:58

rachel15 schreef:
hoi, jou vraag aan mij was of ik haar wel eens longeer, nou soms doe ik dat maar dat gaat niet goed, zij is groot en sterk en ik ben maar een meisje van 1.60. (zij is een fries) ze heeft jammer genoeg heel goed in de gaten dat ik haar dan dus niet kan houden als ze er eens flink van doorgaat... een zweek achter me benen zetten bij het galopperen helpt jammer genoeg bij haar niet want dan gaat ze keihard bokkend door de bak heen tot ik eraf lig dan stopt ze pas...echt een probleem paardje dus


nou niet zo zeer een probleempaardje, als wel een ruiter met onvoldoende ervaring. Ik ben 1.65 en heb talloze paarden gelongeerd, die groot en sterk waren. De kunst is om slimmer te zijn: zet bv een longeercirkel af zodat ze niet uit kan breken; als ze dreigt weg te rennnen, door je knieen zakken en laag bij de grond blijven.

Aangalopperen: beugelriem om de hals en die vasthouden met een hand. Tik erbij als je been geeft, diep in je zadel blijven zitten, en naar voren blijven rijden met je benen.

Ik zou eens goede hulp erbij zoeken, het lijkt erop dat je paardje jou een beetje in de maling neemt.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 16:58

Jertadeperta schreef:
en voor het opstijgen: Al eens geprobeerd haar tegen het hek aan te zetten, zodat ze wat meer moeite heeft om weg te lopen? Of gewoon eerst een paar keer iemand vragen je paard even vast te houden als je opstijgt, tot het wat beter gaat. Of helpt dit ook allemaal niet?
Succes OK dan!


als ik opstijg, zet ik haar altijd voor de bakrand neer, ben ik halverwege boven haar gaat ze al lopen, ''trek'' ik dan aan de teugels loopt ze gewoon door... ik heb 1x per week les met haar en als me instructrice eral is dan houd zij haar vast maar dan gaat het wel goed... het is dus alleen als ik alleen met haar ben.... Verward

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:00

oefenen met je instructrice erbij zonder dat die vasthoudt! Je moet gewoon ontzettend consequent zijn met dit paard, en dus ook al in de omgang met poetsen, opzadelen e.d. Ze mag geen stap doen (of niet doen!) zonder dat jij daarvoor opdracht hebt gegeven.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:03

CCCCorine"]
[quote="rachel15 schreef:
het zijn meerdere problemen dus laat ik beginnen met als ik erop stap, ze wil niet stil staan: ik ga opstijgen, ''hang'' ik met mijn ene been over het zadel heen gaat ze al lopen... moet ik dus eerst goed zitten voordat ik haar weer tot stilstand kan brengen... omdat te oefenen met opstijgen kreeg ik de tip om op en af te gaan tot ze stil staan en als ze stil staat wat lekkers geven... nou ik denk dat ik de afgelopen keer wel 20x ben opgestegen maar ze stond op het laatst nog steeds niet stil!!!!! ik heb het toen maar opgegeven... jullie tips??


Ja, ik zou in ieder geval niet meer 20 keer opstijgen, want dan krijgt je paard er een nog grotere hekel aan en wordt het probleem alleen maar erger. Vaak gaan paarden ook aan de wandel om hun balans te herstellen (als je met je volle gewicht aan 1 beugel hangt moet het paard toch iets verzinnen om overeind te blijven).

Wat je wel kunt doen: opstijgen met behulp van een krukje. Op die manier is het veel minder vervelend en spaar je de rug van je paard. Gewoon op de kruk gaan staan dus, linkervoet in de beugel en je rechterbeen er overheen. Zachtjes gaan zitten. Je moet er dus voor zorgen dat je paard zo min mogelijk last van je heeft. De teugels houd je op maat zodat hij niet weg kan lopen. Lukt het hem toch, ga dan achterwaarts terug naar de plek waar je bent opgestegen. Even blijven staan en vertrekken op jouw commando. Als het goed gaat belonen natuurlijk.

Als ik de rest van je verhaal zo lees, lijkt het me verstandig om je zadel en de rug van het paard eens na te laten kijken.
[/quote]

hoi, bedankt voor je reactie en je tips maar ik heb 1 vraagje, je zei mij dat ik een het zadel na moet laten kijken maar kan het zijn dat die verkeerd ligt dan? de eigenaren rijden haar al 3 jaar met hetzelfde zadel...

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:14

Kleintje schreef:
1 woord... respect.
Dat heeft ze niet voor je. Anders zou ze wel stilstaan met het opstijgen.
Dus doorzetten. Vraag of iemand haar wil vasthouden met het opstijgen. En op een gegeven moment los maar ze staat er nog wel bij. Als het paard loopt bij het opstijgen dan begin je gewoon opnieuw. HIER begint de training al mee. Als ze dit niet kan, hoe kan ze dan tijdens het rijden wel naar je ophoudingen en been luisteren.


hoi, het probleem is dat de eigenaren het altijd goed hebben gevonden dat ze weg stapt onder het opstappen ( ze is nu ongeveer 6,5 jaar onder het zadel en nu opeens wat veranderen...) vandaar dat ze dat doet.

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:17

Ik zou eens goede hulp erbij zoeken, het lijkt erop dat je paardje jou een beetje in de maling neemt.[/quote]

ik heb al een goede hulp erbij, ik rij haar 2x per week, 1x voor mijzelf en 1x heb ik privelessen... om nou bijde keren lessen te nemen vind ik ook niks... Verward

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:17

toch is dat echt zo afgeleerd, kwestie van consequent zijn. Kleintje heeft volledig gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:02

Ik sluit me helemaal bij Lielle en kleintje aan.

Jij bepaald wat er gebeurt, niet andersom.

Stilstaan is stilstaan.
lopen = lopen.

Met opstijgen, niet doorstijgen, laat je eesn terugvallen, geef haar een keer een tik tegen haar borst als ze doordramt en opnieuw opstappen als ze volledig stil staat..
Beloon haar als ze braaf is.

Dat met he snoepje is mij nog wel altijd gelukt.
In het begin geef je dat meteen, ook als ze aanloopt, maar ga dan zelf niet helemaal naar voren met je hand, maar laat haar hoofd naar achter komen, dan moet ze stil gaan staan.
Dan geefje dat snoepje pas.
En dat ga je dan langzaam uitbouwen.

En wat betreft voor je been zijn.
Elke keer als je drijft hoort er reactie te komen.
Dus bedenk zelf ook heel goed wat je steeds doet.

Bijgeen reactie, schop je haar een keer harder, geef er desnoods ff een stam waarschuwing bij.
En als dat niet werkt, een tik met de zweep.

Als ze dan reatie geeft, probeer haar dan niet te storen in de mond, want dan is het goede weer weg.
Gaat ze te hard, niet erg, je wilde harder, dus het is goed.
Doseren komt later wel.

En als je paard naar je been luisterd is dadelijk ook je galop probleem weg.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:10

[quote="rachel15"],
ze wil niet stil staan: ik ga opstijgen, ''hang'' ik met mijn ene been over het zadel heen gaat ze al lopen... moet ik dus eerst goed zitten voordat ik haar weer tot stilstand kan brengen... omdat te oefenen met opstijgen kreeg ik de tip om op en af te gaan tot ze stil staan en als ze stil staat wat lekkers geven... nou ik denk dat ik de afgelopen keer wel 20x ben opgestegen maar ze stond op het laatst nog steeds niet stil!!!!! ik heb het toen maar opgegeven... jullie tips??
de linkerteugel aanhouden zodat ze in een kirt rondje moet lopen,

ze reageerd niet of nouwelijks op mijn been,
ik heb met haar lessen maar ze reageerd gewoon niet, ik kreeg al ''huiswerk'' om veel overgangen te gaan rijden zodat ze op moet gaan letten maar dat helpt niet... met sporen rijden mag ik niet van de eigenaar... jullie tips??
idd veel overgangen, niet! met sporem rijden, als ze niet op het reageert meteen een tikje geven met de zweep, kijkt/doet ze dan moeilijk, tikje erbij.
als ik aan wil springen in de galop en haar dan eindelijk in de galop heb,
galoppeerd ze ongeveer 2 a3 meter en houd ze dus weer op.. ik krijg haar en daarna ook niet meer in... als ik rechtsom aan galoppeer gaat ze ook eerst flink lopen bokken! zet ik me zweep erachter als straf dat ze dat niet mag doen word het alleen maar erger! dit heeft ze alleen op haar rechtergalop! jullie tips??
mijn haf heeft dat ook, maar die wil tijdens buitenritten, dus rechtuit, wel door blijven galoperen. in de bak is het vaak nog moeilijk voor ze, ga galoperen op het korte stuk in de eerste bocht zeg maar.een paar pasjes maar in het begin, en jij moet degene zijn die haar weer laat draven. wat bij mij ook wel helpt is achter anderen aangalloperen. verder ook oefnen met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:33

rachel15"]
[quote="CCCCorine schreef:
Als ik de rest van je verhaal zo lees, lijkt het me verstandig om je zadel en de rug van het paard eens na te laten kijken.


hoi, bedankt voor je reactie en je tips maar ik heb 1 vraagje, je zei mij dat ik een het zadel na moet laten kijken maar kan het zijn dat die verkeerd ligt dan? de eigenaren rijden haar al 3 jaar met hetzelfde zadel...
[/quote]

Ja, het zou inderdaad kunnen dat het zadel niet (meer) helemaal goed ligt. Misschien moet het bijgevuld worden of iets aangepast. Het is in ieder geval de moeite om eens naar te laten kijken. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de eigenaren al 3 jaar met een niet goed passend zadel rijden.

Je schrijft dat je paard op de ene hand heel erg gaat bokken bij het aanspringen in de galop. Op de andere hand doet ie dit niet. Daarom denk ik dat het mogelijk zou kunnen zijn dat hij last heeft van zijn rug (in combinatie met het weglopen bij het opstijgen, wat je ook probeert). Het kan ook zijn dat ie niet goed is opgevoed en dat hij gewoon weer even moet leren luisteren. Dat het zadel en zijn rug gewoon in orde zijn. Maar ik zou, voordat je hem steeds moet gaan straffen eerst even de rug en het zadel na laten kijken, want als met 1 van de 2 of beiden iets mis is, dan is het misschien enkel een kwestie van de oorzaak (pijn) wegnemen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:56

ik krijg hier sterk de indruk dat jouw paard een loopje met je neemt. Als jij heel consequent bent met alles, zul je zien dat ze meer respect voor je zal hebben en dan gaat alles beter, en dan kun je ook goed longeren. Jouw lengte mag niks uit maken. Net als hierboven ook al eens gezegd is: Die respect is de basis van alles.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:47

Ik denk ook dat je paard een loopje met je neemt.
Als jij wil dat hij stil staat met opstijgen, gebeurd dat (dan belonen).
Anders laat je eens iemand anders erop (liefst volwasse hele ervaren man) die jouw paardje eens laat lopen. Dan jij erop. Tuurlijk voelt het paard dat jij het bent maar misschien kan een ervaren iemand jouw goed helpen.

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:56

Ik zou toch naar zijn rug laten kijken. Het klinkt mij erg bekend in de oren. Mijn zadel heeft niet goed gelegen, waardoor het paard een rugprobleem heeft ontwikkeld. Dus bokken bij aangalloperen op de rechterhand. Weglopen bij opstijgen. Niet vooruit te branden. Gigantisch scheef gaan lopen. Ze kunnen niet praten, dus op het laatst bokken en steigeren. Toen zei ook iedereen: Geef die bok maar eens aan mij, laat mij maar eens, geen respect enzovoorts. Ga hier dus maar niet op wachten!!! Ik heb er een keer of 6 een fysiotherapeute bij gehad (speciaal voor paarden). Veel gelongeerd. Nu met opstijgen gebruik ik zowiezo een trapje, geen gezicht maar wel praktisch. Hij blijft keurig staan. En is 300% opgeknapt. Succes ermee!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:14

hoe oud is dit paard???????????

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 2 bezoekers