Kreupel vanuit haar rug...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Kreupel vanuit haar rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 08:30

Mijn verzorg-paardje (D-pony) is kreupel vanuit haar rug. We dachten eerst dat het vanuit haar (ook zwakke) achterbenen kwam, maar het blijkt dus vanuit haar rug te komen. Met rijden loopt ze dus kreupel met haar achterbenen, wat superslecht is voor haar rug. Het enige wat goed helpt, is aan de teugel rijden. Dan ontspant ze haar rug wat meer en gaat het lopen regelmatiger. Maar het is een manege-pony en niet iedereen kan haar aan de teugel rijden, want ze is ook nog is niet makkelijk!

Ze loopt nu in de lagere lessen met aan elke kant een strakke bijzetteugel. Dat gaat goed, ze loopt er beter op. Maar het is zo zielig om te zien. Ik loop elke keer in een gevecht met mezelf. Ik WEET dat het beter voor haar is, maar ze wordt eigenlijk gedwongen om in een krul te lopen nu en dat WIL ik niet. Is er een andere manier om, zonder haar pijn te doen of iets dergelijks, de kreupelheid te verminderen???

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:16

wat goed helpt is ook longeren (met bijzets). Dan kan ze haar rug ontspannen zonder dat er nog es een gewicht van de ruiter op haar rug zit.

succes!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:59

Kan je niet met de eigenaar van de manege hierover praten? Mijn manege verzorgpony had precies hetzelfde, maar dat kwam omdat hij in een valse krul liep. het leek alsof hij aan de teugel liep maar drukte daarbij zijn rug weg. ik heb hem idd met bijzets gelongeerd en tijdens het rijden heel veel balkjes gelopen, waarbij je hem dan lang-laag rijd. bij mij hielp het. (totdat hij weer in de les moest lopen) maar je kon wel merken als je er zelf een dag mee aan het werk was geweest dat hij ook veel losser in zijn rug was. veel succes ermee..

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:22

Ik hoop voor je dat er met die manege eigenaar te praten valt want meestal zijn manege pony's geld en die moeten gewoon lopen om de kost te verdienen... en tsja als de pony kreupel loopt......
Succes er mee!

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:52

INkie schreef:
Ik hoop voor je dat er met die manege eigenaar te praten valt want meestal zijn manege pony's geld en die moeten gewoon lopen om de kost te verdienen... en tsja als de pony kreupel loopt......
Succes er mee!


Dat is idd zo. De eigenaresse ziet Jessica als "geld" en zal er dan ook niet zo over piekeren als ik, dat weet ik wel zeker. Het is bijvoorbeeld ook zo dat Jessica zich makkelijk kreupel loopt of verwondt buiten (ze is heel schrikkerig en "vlucht" nogal eens). Oplossing van de eigenaresse??? Gewoon, niet meer naar buiten. Helemaal niet meer... Paardje staat gewoon opgesloten...

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:50

Uit de manegelessen halen en er een goede ruiter op laten rijden! Maar ja, dit is waarschijnlijk niet mogelijk
Waarom laat ze haar trouwens in de lagere lessen (beginners??) meelopen? Als ze haar nou alleen laat rijden door mensen die haar wel nageefelijk kunnen rijden? Die zullen er toch wel genoeg rondlopen? (en dan bedoel ik: genoeg om haar de lessen te laten lopen die ze moet lopen).
Heel vervelende situatie hoor! voor jou, maar zeker voor het paard!