Ik heb al eens eerder een bericht geplaatst over dit probleem, maar om een of andere onduidelijke reden is dit bericht verdwenen... Algoed. Even een verhaaltje.
Het gaat hier om Moreno. Een 7-jarige ruin van 1.43, hackneyxfriesxfjord kruising, blabla, niet van toepassing.
Moreno is bij mij weggegaan als 3-jarige. Ik had er toen een paar x op gezeten, maar vanwege zijn leeftijd niet echt mee verder gegaan. Ik verkocht hem omdat hij eigenlijk te klein voor mij bleef en ik ervan overtuigd was dat hij een goed baasje zou krijgen met kindjes ed, waar hij toen overigens uitermate geschikt voor was. Nou, NOT dus. Moreno verdween in de handel en meneer was foetsie, tot ik hulp van jullie kreeg hier en ik hem terugvond
ik blij.Toen ik contact kreeg met de mensen, wilde ik afspreken om een x langs te komen om bij hem te kijken. Bij dat bericht stuurde ik dat als ze hem ooit weg zouden doen, dat ze mij moesten contacten omdat ik hem dan graag terug wilde hebben, maar uit de eerdere berichten kon ik niet verwachten dat ik een bepaalde reactie terug zou krijgen die heel verrassend was. Die meneer zei: als je hem terug wil, kan je hem komen halen....
Na wat op-en-neer gemail bleek dus dat Moreno een probleempaardje was geworden. Wat bekend was, was dat hij manegepony is geweest, op de markt heeft gestaan en ook nog een hele tijd in verkeerde handen is geweest. Door al deze omstandigheden had hij zich tegen mensen gekeerd en vooral tegen het berijden van hem, wat door mensen werd gedaan. Meneer was niet te rijden door het meisje van 11, waarvan hij oorspronkelijk was.
De mensen waar ik hem dus nu vandaan heb, hebben hem een hele tijd stil laten staan, maar daarvoor met allerlei hulptroep gereden, waaronder elastieken en pessoabitten. Sorry voor de mensen die hier voorstanders van zijn, ik haaaaat die bende
Ik, zoals ik in elkaar steek, dacht: nou die stellen zich aan. Ik ga hem halen
Na een weekje ben ik opgestapt om ons eerste rondje te stappen na al die jaren. Zonder zadel, vind ik altijd fijner, met een zacht bitje in. Op de helft van het rondje was hij het zat en besloot me eraf te gooien. Dit had als gevolg een zwaar gekneusde pols.Toen realiseerde ik me dat het erger met hem gesteld was als ik dacht. Besloot om eerst het longeren op te pakken, om even bij het begin te beginnen. Ook dit bleek ontzettend hardhandig gegaan te zijn. Zodra die longeerlijn werd aangeklikt en ik vroeg hem om afstand te gaan bewaren, begon hij te galopperen, harder, harder, harder en harder, tot hij op zijn muil ging, dan begon het weer van voor af aan. En hier kwam nog niet eens de longeerzweep bij kijken, als ik die vastpak, dan was helemaal het eind zoek namelijk. Ik hem bij me gevraagd, ben hem gaan aaien met die zweep en ben een aantal rondjes met hem meegelopen, om te laten merken dat hij echt alleen maar hoeft te stappen, want dit is uiteraard de basis van al het werk.
Echter als ik naar het midden liep, wilde hij met me mee naar het midden, als ik hem wegstuurde, begon hij weer als een bezetene te rennen en stopte niet meer, tot hij weer op zijn muil ging, en zo kan ik wel weer doorgaan
Ik ontdekte een paar dagen later, bij het indoen van het bit, dat hij een gat in zijn tand had. Bij het poetsen, rossen, ontdekte ik ook een aantal gevoelige plekken op zijn rug. Ik was inmiddels van stal verhuisd omdat ik van mening was dat de huidige stal hem niet beter deed, max 4 uurtjes buiten en de rest binnen was niet zijn ding.
De tandarts erbij en de osteopaat. Beiden vonden behoorlijke problemen welke mijn problemen konden verklaren. Van de tandarts mocht ik een week geen bit in doen en de osteopaat verbood ook voor 1 week om niet op hem te rijden, daarna 2 dagen longeren, voor ik weer op hem mocht gaan zitten. Al met al heeft hij toen 3 weken stil gestaan voor ik weer begon met het werk op te pakken.
Ik helemaal blij
ik was namelijk zo benieuwd of zijn problemen weg zouden zijn! In de omgang merkte ik wel dat hij blijer was, wendbaarder en vrijer in zijn bewegingen. Beter eten, minder knoeien, enzovoorts. Eenmaal erop ging het in eerste instantie geweldig! Dus ik eventjes lekker een buitenritje gemaakt door het plaatselijke natuurgebied. Ik had echt nog nooit zo fijn buiten gereden, tot er dus een ander paard voorbij kwam. Moreno begon te steigeren en wilde niets liever als er keihard achteraan. Ik gaf natuurlijk tegengas en probeerde met al mijn kracht om hem bij me te houden. Ik draaide hem om en liet hem in tegengestelde richting lopen. Ik moest alleen toch echt die kant op, dus ik draaide hem om en toen kon ik het gevecht opnieuw aan.
Dit heeft hij dus ook als paarden de bak verlaten en hij moet nog in de bak blijven.
Zijn lichamelijke problemen zijn uit de weg, want hij loopt netjes voorwaards neerwaards en aan de longe gaat hij steeds beter. Alleen dit probleem met andere paarden blijft bestaan. Het rare is dat ik prima in mijn eentje op stap kan met hem, buiten, vreemd terrein, maakt niet uit, zolang ik maar alleen ben.
Hebben mensen hier ervaring mee en heeft iemand tips over wat ik er het beste mee kan doen? Aan de hand is hij trouwens een topper, zowel buiten als op het terrein. Zolang hij me maar ziet en met mij mee kan lopen, is er niets aan de hand.
Nou benieuwdddd

!