Paard met hoogtevrees. Kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Paard met hoogtevrees. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:47

Ik heb het idee dat mijn merrie last van hoogtevrees heeft. Ik weet alleen niet of dat wel kan.

Ze heeft er al last van vanaf dat ik haar heb gekocht. ze wilde de vrachtwagen al niet eens uitkomen.
Nu heb ik dus een probleem in de cross. Omdat je bij een waterbak vaakk eerst een stuk naar beneden moet heb ik daar altijd weigeringen. uiteindelijk loopt ze dan altijd gewoon achter een ander aan de waterbak in.
Ik heb al veel geoefend en het water lijkt niet het probleem te zijn. Als de helling haar wat te steil wordt dan vind ze dat ik het maar zelf moet doen.

De piano gaat ze zo op en af, das geen enkel probleem en als ze maar ergens achteraan kan dan is er ook niets aan de hand.

Mijn vraag is dus.... Kan een paard hoogtevrees hebben?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:52

ik denk t niet want paarden kunnen geen diepte zien....

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:49

Ik denk het ook niet, om bovenvermeldde reden, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Ik heb het zelfde probleem (gehad) met mijn paard in de cross. Waterbak schuin naar beneden inlopen ging altijd goed, maar afsprongen lukte in het begin niet. Ik heb geen speciaal truukje gebruikt, maar gewoon heel veel geoefend. Alles wat maar enigszins op een afsprong(etje) lijkt gewoon "meepakken" in je rijden. Bij ons in het bos heb je best veel heuveltjes en afsprongetjes. Nu heb ik geen problemen meer. Ze komt wel iets terug voor de afsprong om haar landing goed te taxeren, maar dat vind ik niet erg, zolang ze in het voorwaartse blijft.
De enige tip is dus veel oefenen! Succes!

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:54

Omdat een paard geen diepte kan zien, denk ik dat ze weigerd... ze kan niet zien hoe ver ze naar beneden gaat en is misschien daarom wat angstig... Ik weet niet hoe lang je haar al hebt, maar misschien is het een kwestie van vertrouwen scheppen

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 14:06

Het gaat denk ik niet echt om het vertrouwen. Ik heb haar zelf ingereden toen ze drie was en ze is nu 10. Ze is super braaf maar wel volbloed (Guco van den uunckhoeve x jason). Ik blijf lekker oefenen en hoop dat ze het op den duur gewoon gaat doen. In barchem is weer mijn eerste start daar moet je eerst een heel eind naar beneden voor je bij het water bent. ik weet nog niet of ik de sprong voor de afdaling neem of om deze sprong heen ga. Vorig jaar stond ze daar eindeloos boven aan de helling, tot de volgende deelnemer kwam en toen kon ik zo de vijver in.
Eerst nog maar eens oefenen op ons crossterein.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:58

ik denk niet dat ze hoogtevrees heeft,
een paard weet op de 1 of andere manier de diepte,

een paard stapt ook niet zomaar een diepe plas in,
die stappen enkel een plas in als ze zeker weten dat het verantwoord is !

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:01

tja ze stapt alle plasjes en meertjes in zolang die maar net zo hoog liggen als de bodem waar ze op loopt. maar dus niet als ze vanaf haag erin moet lopen

_IlonaJarig

Berichten: 849
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:09

sommige paarden hebbe moeite met de diepte enzo te zien misschien is dit ook wel zoiets

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:42

Een leuke vraag! Maar ik zou het niet weten, maar ik denk dat het wel kan. Zou het misschien ook kunnen zijn dat je paard iets met zijn ogen heeft? Het lijkt erop dat je paard problemen heeft met het inschatten van afstand. Volgens mij hebben paarden altijd wel wat moeite met het inschatten van diepte. Tenminste dat heb ik eens gehoord.