Loopt stijf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 16:26

Hoi, ik ben sinds kort mijn pony weer aan het oppakken. Hij is niet van mij en ik rij hem sinds kort. Hij is alrijd recreatief gereden en nooit echt goed doorgereden. Hij loopt heel erg stijf en drukt zijn rug helemaal weg. Ook loopt hij niet helemaal zuiver maar op momenten dat hij ontspant loopt hij wel goed. Iemand hier ervaring mee en tips voor hoe ik dit het best kan aanpakken?


Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:28

Dat is moeilijk te zeggen. Hoe voel je dat hij stijf loopt? Heb je teovallig ook filmpjes van je rijden?
Het handigst is denk ik als je iemand zoekt die je er eens mee kan helpen. Bijv een instructrice.

Earth het reisbureau.

Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 16:30

Klopt. Vooral als ik m longeer zie ik dat hij erg kort loopt. Ik wil inderdaad vraag mijn instructrice meenemen maar dat kan tijdelijk niet door Corona. Ik heb wel een video maar ik weet niet hoe ik die erbij kan plaatsen

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:36

Je kunt een video uploaden op youtube en dan de link hier plaatsen. Doe dit wel met goedkeuring van de eigenaar ;)

Earth het reisbureau.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:39

Ik zou eerst willen uitsluiten dat het paard misschien pijn in de rug (of elders) heeft voordat ik het rijtechnisch zou proberen op te lossen, zeker omdat je het hebt over het wegdrukken van de rug en onzuiver lopen. Een slecht passend zadel kan hier ook de oorzaak van zijn. Ik snap echter wel dat dit lastig kan zijn omdat het niet je eigen paard is, maar het is in mijn ogen wel heel belangrijk.
Verder lijkt het me ook niet gek als het paard nog even in vorm moet komen na lang stil te hebben gestaan, en een goede warming up kan dan wonderen doen. Veel rekken en strekken, zowel naast als op het paard, zorgt ervoor dat het paard soepeler en dus minder stijf wordt.

Cum tacent, clamant.

Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 16:41

Ik heb hier een link van een rij video https://youtu.be/BQRZXT7eUp8 ik zit er zelf niet op. Ik sta er naast. Ben het er zeker mee eens. Het zadel ligt in mijn ogen ook niet heel goed, heb ik ook aangekaart bij de eigenaar maar die ziet het probleem niet. Zelf op dit moment geen geld om zelf een nieuw zadel aan te schaffen. De eigenaar heeft zelf niet echt verstand van paarden. Heb zelf al heel veel aangeschaft voor hem dus vind het ook een lastige situatie

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:47

Die loopt idd echt niet goed.
Mijn eerste gok zou rugpijn zijn, maar vanalles kan.

Paardengek in hart en nieren!

Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 16:51

Ja als ik zie hoe hij loopt gok ik ook op rugpijn. Ik ben nu bezig met longeren met longeerhulp en dit gaat al wel veel beter. Ben aan het regelen dat de dierenarts langs komt. Zodat die kan bevestigen dat het zadel niet goed ligt en dat hier wat aan gedaan kan worden. Vind het erg lastig omdat ik wel zie waar hij last van heeft maar er weinig aan kan doen. Het is voor de rest een heel lief en makkelijk paardje dus ik probeer hem echt serieus te nemen maar vind het heel lastig ook omdat ik met zo’n Rot gevoel rond loop.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:55

Ik zou er zelf eerder een osteopaat of fysio bij halen dan een dierenarts in zo'n geval

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:04

Ik zou hier niet meer me verder gaan. Zoals hij loopt is het zeker niet goed. En als de eigenaar er niks aan wil doen, dan is dat natuurlijk heel sneu voor de pony.

Earth het reisbureau.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:06

Niet meer opstappen! Goed dat je ziet dat deze pony ergens last van heeft.

Helaas is de pony niet van jou en zal de eigenaar een dierenarts of osteopaat moeten inschakelen.

Als de eigenaar dit niet doet zou ik weigeren om nog op deze pony te stappen.

Heb je ook een filmpje zonder ruiter erop?


Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 17:11

https://youtu.be/5GFNRykH2xc Hier tijdens longeren. Eerste video is van een paar weken terug. Laatste filmpje is van 2 dagen geleden heb geen draf gefilmd helaas hij loopt wel beter als een paar weken terug.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:19

Lijkt alsof hij flink vast zit in zijn lichaam. Laat hem eens lekker losmaken door osteo of fysio :)

Voor nu zou ik er zeker niet op gaan rijden, pas als hij weer lekker in zijn vel zit, en je er een passend zadel voor hebt :)

Bodiloxscor
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-01-21

Re: Loopt stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 17:20

Yes ik ga dit absoluut proberen te regelen. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het gevoel heb dat hij niet lekker loopt maar heb niet het idee dat hij me serieus neemt en dat vind ik wel heel moeilijk. Ik zit steeds met een brok in me keel..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 35 bezoekers