Slofteugelleed... :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:47

ik vind een slof eigenlijk wel zielig
want je dwingt je paard naar beneden te lopen
hij kan niks anders
en als je er ook niet mee om kan gaan
is het nog zieliger
maar ja iedereen denkt er anders over

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 09:55

Als je er niet mee om kunt gaan vind ik het ook wel zielig hoor

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:04

CGJ12"]
[quote="AlmostBlack schreef:
Nee absoluut niet hoor. Je bent het er dus wel mee eens dat ze je al op het inrijterein kunnen diskwalificeren voor het rijden met een slof? (ben ik het wel mee eens)


CGJ12 schreef:
"Uitsluiten" is volgens mij het goede woord. En inderdaad het mag niet volgens de regels, dus de gevolgen dien je te dragen.

Ik kan me echter voorstellen als iemand uit "veiligheidsoverweging voor de ANDERE ruiters" zo'n ding zou mee nemen als noodrem.
Maar ja ........als ik dat hier nu zeg is het meteen "vloeken in de kerk"

In de praktijk zie ik nog geregeld een ruitertjealle ringen doorstuiven, wat niet de bedoeling was. Daar zitten de andere ruiters ook niet op te wachten.
[/quote]


Eh, dit kan misschien aan mij liggen, maar als je pony/paard de ring doorstuift en jij hem niet op de rem kunt krijgen, vraag ik me af of je dan wel genoeg controle over je paard/pony hebt om aan wedstrijden mee te kunnen doen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:09

AlmostBlack schreef:

Eh, dit kan misschien aan mij liggen, maar als je pony/paard de ring doorstuift en jij hem niet op de rem kunt krijgen, vraag ik me af of je dan wel genoeg controle over je paard/pony hebt om aan wedstrijden mee te kunnen doen...


Een paard dat gaat kan ook Ankie niet stoppen ...... Uiteraard krijgt die hem eerder terug dan iemand met minder ervaring! Maar als niemand aan wedstrijden deel mag nemen wiens paard wel eens wat harder gaat dan de voorgeschreven snelheid dan wordt het akelig stil op wedstrijden.

Ik gebruik ook de slof voornamelijk als noodrem met buiten rijden.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:20

Ik bedoelde het eigenlijk zo, dat je paard er in eerste instantie al niet vandoor zou moeten gaan. Tuurlijk, ze kunnen een keer schrikken en de een reageert feller dan de ander. Een jong paard van mij is eigenlijk behoorlijk fel, maar ze weet donders goed dat ze niet weg hoeft te rennen, dan rijgt ze namelijk wel problemen met mij (neeeeeeee, ik sla en schop haar niet lek Knipoog ). Een paard moet toch zeker dat stukje respect voor je opbrengen?

Wat ik ook een goede zaak vind (staat eigenlijk een beetje los hiervan) is dat als een ruiter van zijn paard afvalt, het paard dan keurig blijft staan en geen wilde ontsnappingspogingen naar huis gaat maken (doen ze van mij ook niet allemaal hoor.... )

Onyva (mijn Indoctro-paardje) had er altijd een handje van om enorm te gaan racen met het springen, dus ik wilde (mocht ook niet hoor) geen concour met haar starten tenzij ik haar onder controle had, want zo racen kun je natuurlijk niet maken in een inspringbak...Goed, we zijn nu een half jaar verder, maar ze raced niet meer. Plus dat we op spring gebied nog meer vertrouwen in elkaar hebben gekregen!!! (en dat helemaal zonder hulpteugels Haha! )

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:28

nou als een paard verschoten is kan het wel zijn dat ie weg is. en niet weeet waarheen. de reactie hangt ook af van het karakter van het paard.

en ik heb al enkele ruiters weten zeggen: eerst m-dressuur, vooraleer je mag beginnen met springen.

snap je?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:29

oh ,ja ik weet ook dat er b-ruiters zijn die hun paard beter in de hand hebben dan een m-ruiter. ... maar je snapt de bedoeling wel denk ik.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:35

Jep, ik snap hem wel dacht ik zo... Knipoog

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:50

kattebeest schreef:
en ik heb al enkele ruiters weten zeggen: eerst m-dressuur, vooraleer je mag beginnen met springen.
snap je?


Beetje of-topic hoor, maar 't zijn vaak dressuurruiters die dat zeggen, die eigenlijk gewoon te schijterig zijn om te springen (zoals ik Haha! ). Ik ken genoeg mensen die vast geen m-dressuur worden, maar 1 keer in de week 'dressuren', een keer springen en nog drie keer naar buiten gaan en dan gewoon in het weekend een parcourtje springen. Laten we deze mensen alsjeblieft koesteren, het zijn vaak ongecompliceerde ruiters die leuk rijden en waar paarden het prima naar hun zin hebben.
En die er ook helemaal niet anders van worden als er een keer een ander paard bij hun in de ring klettert........

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:45

ah die mensen die ik dat weten zeggen heb rijden hun paard niet met een slof in het springen nadat ze M-dressuur geworden zijn hoor!

die all-rounders schrikken ook niet zo dat er een slof 'ter beveiliging' aan moet.

die doen ook een crossje mee, een derby, een bosrit,....

in welk topic had ik het over vertrouwen nou ook ???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:52

Afbeelding
Zo kan je met slof rijden,
puur nageeflijk op de teugels, maar mocht paard zich meer als een paar cm eruit willen drukken dan wordt hij begrensd.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:32

Op zich heb ik geen moeite met coorect gebruik van slofteugels. Waar ik wel moeite mee heb, is dat mensen slofteugels gebruiken om dingen te bereiken die met de meeste paarden ook zonder slof bereikt kunnen worden.

Zoals de foto van sjuimpje. Het ziet er netjes uit, het paard is nageeflijk. Waarom dan die slof? Voor het geval dat hij zich er een PAAR cm uitdrukt? Kan dat niet rijtechnisch zonder hulpmiddelen opgelost worden? IMO is een slofteugel niet nodig voor het geval een paar cm zijn neus omhoog steekt, als een paard zo netjes nageeflijk wil, moet het ook zonder opgelost kunnen worden.

Een slofteugel is imo voor echt rijtechnische problemen, niet voor details.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:04

Piaffe schreef:
Op zich heb ik geen moeite met coorect gebruik van slofteugels. Waar ik wel moeite mee heb, is dat mensen slofteugels gebruiken om dingen te bereiken die met de meeste paarden ook zonder slof bereikt kunnen worden.

Zoals de foto van sjuimpje. Het ziet er netjes uit, het paard is nageeflijk. Waarom dan die slof? Voor het geval dat hij zich er een PAAR cm uitdrukt? Kan dat niet rijtechnisch zonder hulpmiddelen opgelost worden? IMO is een slofteugel niet nodig voor het geval een paar cm zijn neus omhoog steekt, als een paard zo netjes nageeflijk wil, moet het ook zonder opgelost kunnen worden.

Een slofteugel is imo voor echt rijtechnische problemen, niet voor details.


Daar ben ik het helemaal mee eens. In principe moet een paard dat correct gereden wordt het zelf makkelijker en plezieriger vinden om aan de teugel te gaan lopen(dus tegen de LL) Door de rijkunst stimuleer je het paard om dat te doen. In mijn ogen moet je in eerste instantie de fout dus bij jezelf zoeken als het paard niet nagevelijk is, wil zijn of wil blijven.
Vanuit dit oogpunt zou het dus beteken dat zelf nog veel moet werken aan je rijtechnische kwaliteiten. Uiteraard bevestigen uitzonderingen de regel, maar je moet denk ik eerts goed weten waar het probleem zit, waadoor het ontstaat en wat je er aan zou kunnen doen om het op te lossen.....pas op het laatste moment kan moet je in mijn visie pas grijpen naar een hulpmiddel. Bovendien vind ik dat je zo'n ding ook als hulpmiddel moet gebruiken en niet als dwangmiddel. In mijn ogen heb je te maken met klinklaar martelwerktuig, als het niet deskundig gebruikt wordt. En dat is moeilijker dan het lijkt!! Er zijn op dit moment veel paarden met problemen en wat opvalt is dat deze paarden veel getraind worden met hulpmiddelen...en helaas dus kennelijk niet op de manier waarvoor ze bedoeld zijn!!! Ik vind dat erg jammer. Zelf rijd ik nooit met hulpteugels en longeer ik ook nooit met hulpteugels, dus ik heb er geen ervaring mee. Toch denk ik dat iemand die een hulpteugel gebruikt het ook gewoon zonder moet proberen......dan ben je denk ik eerlijk bezig.
Maar goed, dat is mijn mening........ik zou meer de voorkeur geven aan goede instruktie dan het gebruik van een hulpteugel...(voor alle duidelijkheid ik zeg dit in het algemeen, dus niemand hoeft zich persoonlijk aangesproken te voelen. Het is gewoon een visie)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:54

Het paard hierboven is nu wat verder en kleine storinkjes komen steeds minder voor, maar zo is het niet altijd geweest. Ik zie dan niet in waarom je dan het probleem groter zou moeten laten worden? Paard moet maar weten dat hij zich niet op te drukken heeft.
Ik ben niet een figuur die alles afdwingt, maar ik geloof niet in sprookjes. En dus geloof ik ook niet dat een paard vanaf het eerste moment het leuk vind om bijv. een travers te lopen. Voor ons is het toch ook niet lekker om met een hardloop training net even over de grens te gaan? Net zo min is dat voor paarden ook niet gelijk fijn. Toch zal je die grens af en toe moeten opzoeken om verder te komen. Ik geef paarden de tijd die ze nodig hebben, maar laat het niet langer duren dan nodig is.

Overigens is bovenstaande foto gemaakt tijdens les. Hij liep toen geloof ik net M1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:09

Nee, de meeste paarden vinden het idd niet leuk om travers te lopen.
En wat is in de meeste gevallen de reden.
pijn.
Pijn van het oprekken van spieren

Juist voor mij een rede om het dus wel zonder hulpteugels te doen, want juist dan kun je te snel forceren.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:10

Sjuimpje schreef:
Het paard hierboven is nu wat verder en kleine storinkjes komen steeds minder voor, maar zo is het niet altijd geweest. Ik zie dan niet in waarom je dan het probleem groter zou moeten laten worden? Paard moet maar weten dat hij zich niet op te drukken heeft.
Ik ben niet een figuur die alles afdwingt, maar ik geloof niet in sprookjes. En dus geloof ik ook niet dat een paard vanaf het eerste moment het leuk vind om bijv. een travers te lopen. Voor ons is het toch ook niet lekker om met een hardloop training net even over de grens te gaan? Net zo min is dat voor paarden ook niet gelijk fijn. Toch zal je die grens af en toe moeten opzoeken om verder te komen. Ik geef paarden de tijd die ze nodig hebben, maar laat het niet langer duren dan nodig is.

Overigens is bovenstaande foto gemaakt tijdens les. Hij liep toen geloof ik net M1.


Toch vind ik het afdwingen als je zegt 'een paard heeft zich niet op te drukken, dus een slof eraan'. Ik geloof ook niet in sprookjes en ben het in zekere zin wel wat met je eens, soms moet je even over de grens gaan, maar ben het er niet mee eens om dat hulpteugels te gaan gebruiken.

Ik blijf zelf bij hetzelfde, voor grote problemen ok, maar voor details, heb ik het niet op de slof staan. gemakzucht imo. Imo kun je het probleem 'opdrukken' ook zonder slof oplossen. Zou mij iig een trotser gevoel geven als ik na een tijd zou kunnen zeggen "kijk, mijn paard loopt Zdressuur'. Verder denk ik denk er een fout in de basis is, als een paard zich wil opdrukken, wat ook alleen maar kan worden opgelost met basis oefeningen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:13

runningkawa schreef:

Juist voor mij een rede om het dus wel zonder hulpteugels te doen, want juist dan kun je te snel forceren.




En daar kan alleen naar toe getraind worden dmv de tijd nemen. Dus misschien dat daar het opdrukken vandaan komt? Dat het paard het lichamelijk (nog) niet aan kan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:33

Als een paard zich laat rijden zoals hier te zien is [RT] LDR-DR-VWNW--> foto's kan het nooit zo zijn dat dit te danken is aan het feit dat er met slof aan gereden is. Dan had hij dit namelijk niet gekund zonder slof. Ik zie niet in waarom je dus trotser zou mogen zijn wanneer je het zonder slof hebt geredt, is het dan ook knapper als je het kan zonder les te nemen?
Valt voor mij in het zelfde rijtje als: starten met een hoedje doe je pas in het Z want dan heb je het verdient. (verdienen doe ik elke werkdag van 07:00 uur tot 13:00 uur)

Wanneer een paard lichamelijk (nog) te grote beperkingen heeft voel ik dat ook met slof aan en zal daar nooit doorheen prikken. Dit laat ik trouwens ook regelmatig door een deskundige ostheopaat controleren en tot nog toe kan ze niets anders constateren dan dat het paard steeds beter in elkaar komt te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:36

Maar de lengte buiging in travers is wel ff heel wat anders dan een paard wat recht vooruit loopt.
De spieren worden helemaal anders gebruikt, voor mij om eerijk te zijn geen vergelijk.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:41

imo is er iets mis met de basis als je een paard met slof moet rijden om de aanleuning te verbeteren. Dan maar even je trots opzij zetten en een stap terug doen.

(en ik ben idd ook een type die zegt, Niet eerder met een hoedje in Z)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:49

Sjuimpje schreef:
Het paard hierboven is nu wat verder en kleine storinkjes komen steeds minder voor, maar zo is het niet altijd geweest. Ik zie dan niet in waarom je dan het probleem groter zou moeten laten worden? Paard moet maar weten dat hij zich niet op te drukken heeft.
Ik ben niet een figuur die alles afdwingt, maar ik geloof niet in sprookjes. En dus geloof ik ook niet dat een paard vanaf het eerste moment het leuk vind om bijv. een travers te lopen. Voor ons is het toch ook niet lekker om met een hardloop training net even over de grens te gaan? Net zo min is dat voor paarden ook niet gelijk fijn. Toch zal je die grens af en toe moeten opzoeken om verder te komen. Ik geef paarden de tijd die ze nodig hebben, maar laat het niet langer duren dan nodig is.

Overigens is bovenstaande foto gemaakt tijdens les. Hij liep toen geloof ik net M1.


Ja, hij mag zich niet onder het werk onttrekken maar dat kan je ook rijtechnisch oplossen? Iedereen wil liefs zo min mogelijk inspanning z'n doel bereiken, dat doen wij mensen immers ook. Dat is toch heel gezond. Ik vind het juist geweldig als paarden zo zijn, dan zit er leven in en hebben ze karakter. Het is de kunst om dat zo op te vangen dat het paard graag met je wil verder werken. En over de belasting, als je een paard zwaar wil belasten moet je wel zorgen dat hij daarvoor de juiste conditie heeft. Met andere woorden als ik het uiterste wil bereiken op welk gebied ook, dan moet ik wel de juiste middelen hebben. Even terug koppelen naar het paard: als swung en tact een basis gang zijn waar je niet meer aan hoeft te werken, het alleen maar moet onderhouden, dan kan je rustig werken aan de zwaardere oefeningen. Uiteraard moet je alert blijven en het paard de tijd en de rust geven.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:56

Piaffe schreef:
imo is er iets mis met de basis als je een paard met slof moet rijden om de aanleuning te verbeteren. Dan maar even je trots opzij zetten en een stap terug doen.

(en ik ben idd ook een type die zegt, Niet eerder met een hoedje in Z)


Wat je zegt is denk ik waar..maar ik vind het onzin. Het heeft niets met trots te maken, want met een slof rijden betekent nou eenmaal dat je het rijtechnisch niet kan oplossen. Ik ben voorstander van om juist de aanleuning te verbeteren in de basis zonder slof. De basis is erg belangrijk van daar uit kan je verder werken. Als je daar begint met slof, is er al een probleem. Ik denk dat je het probleem anders moet oplossen.
Ze zeggen niet voor niets: Daar waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen. Ik zoek bij alle paarden die wij gerevalideerd hebben en die wij les geven nog nooit een hulpteugel gebruikt. Nu gaan jullie allemaal zeggen die paarden lopen niet hoog....dat is onzin het gaat om de basis! En die hoort bij alle paarden gelijk te zijn...van recreatie tot GP.
Bovendien heeft mijn paard zeer veel capaciteiten(ze was afgekeurd voor chronisch hoesten en kreupel aan 2 voorbenen) helaas zijn gezondheidsredenen de oorzaak van het niet uitbrengen van dit paard.(detail ernstig auto ongeluk)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:05

Met trots opzij zetten, bedoel ik dat je het moet accepteren dat het langer duurt, door zonder hulpmiddelen te rijden.

Ik heb ook een behoorlijk aanleuningsprobleem gehad met mijn paard (drukte zich ook op), dat heeft iets van 4 maanden geduurt voordat ik dat opgelost heb. We hebben er nu helemaal geen problemen meer mee en nu weer verder. Met een slofteugel zou het sneller opgelost zijn. Maar is die oplossing dan ook van lange duur? Of moet je als het paard Z2 loopt, nog steeds af en toe terug grijpen naar de slof?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:20

Mijn paard heeft zich ook een tijdje opgedrukt en spande daardoor zijn rug teveel....een paard zal de makkelijke weg kiezen, maar in dit geval niet de juiste...van dat opdrukken wordt hij niet losser.

Ik heb toen ook een tijdje af en toe (niet iedere dag) met een losse slof gereden. Ik vind dat makkelijker rijden dan het met je hand op te moeten lossen, want dan ben je alleen maar daar mee bezig. Nu heeft hij door het rondere weg helemaal geen moeite meer met het rond blijven in de verzameling en rijd ik dus ook niet meer met slof...

Je beperkt hem inderdaad in zijn beweging in die zin dat hij niet te ver omhoog kan komen, maar dat doe je anders met je hand toch ook? Alleen ziet er dat er waarschijnlijk veel onrustiger en moeizamer uit..... bovendien laat een slof precies op tijd weer los, dus heb je ook niet het probleem dat je misschien niet snel genoeg weg bent met je hand...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:24

marieketencate schreef:

Je beperkt hem inderdaad in zijn beweging in die zin dat hij niet te ver omhoog kan komen,
maar dat doe je anders met je hand toch ook?



Daar maak je dus een hele grote fout imo. Dit soort problemen los je met 2 dingen op, namelijk allebei je benen...