hackmore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 20:08

een vriendin van mij der paard is aan het wisselen, maar we rijden altijd buiten langs een drukke weg , soms is der paard zo druk en haast niet te houden dat het gevaarlijk word, we rijden western ook met een westernbit stang met korte scharen , maar iedere keer als ze de teugels korter nam om hem stil te houden bij het stopligt dan gooit ie zijn kop in de lugt , ze heeft toen een gewoon trensje er in gehangen ook zelfde weer kop in de lugt , bleek dat het bit zeer doet, omdat ie wisselt dus is ze met hackmore gaan rijden een leren met korte scharen gaat super hij gooit zijn kop niet meer in de lugt en loopt lekker ontspannen , hij reageert ook niet meer met zijn hood als je de teugels kort neemt , nu ben ik met mijn pony ook over gestapt op een leren hackmore met korte scharen werkt perfect, rij normaal met een westernshank met korte scharen met kinketing, , en nu heb ik het gevoel als ik de teugels korter neem, dat ik hem minder pijn doe , hij zal het wel niet fijn vinden , maar bitloos gaat perfect , wou eert overstappen op een bosal , maar durf er nog niet mee langs de grote weg te rijden .

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:43

Ik ben niet zo op de hackemore. Door verkeerd gebruik had mijn vzpaardje een hele bobbel op haar neus gekregen!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 09:08

had je een ijzeren hack more?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 09:11

ik rijd met lange teugel , en hoogstens 2 tellen per keer dat ik de teugels korter neem staat er druk o zijn neus
er zijn ook mensen die met een ijzeren hackmore rijden en die de teugels kort houden zodat er constant druk op zijn neus staat , ik doe er een alfa gel beschermer over zijjn neus heen , heb nu een soort bruin leren schaapenvacht onderlecht neusstukje dat is ook wel zacht maar houd niet echt van bruin dus heb ik er een gelbeschermer omgedaan nog zachter

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:13

Door verkeerd gebruik van een bit kun je ook de mond kapot trekken of door een verkeerd zadel de rug stuk rijden. Of door de slofteugel verkeert te gebruiken de ruggewervels van je paard uit elkaar trekken.
Ik heb jaren met een hackamore greden en heb nooit wat gehad. Ik vind het een geweldig ding.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:41

Ook die korte zachte Hackamoortjes zijn er in het zwart tegenwoordig hoor Bolletje , moet je maar even rondkijken bij ruitershops Lachen

Ik rij ook met een Hackje , prima ding , rijdt veel vriendelijker en fijner dan met een bit

Van de Hack met lange scharen ben ik ook geen fan , dat staal op die neus vind ik maar niks , dat wordt me te gek

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:23

ik heb er ook eentje, vroeger bij de Fjord vond ik het een perfect ding, maar mijn paard dat ik nu heb, is er te sterk voor, die loopt gewoon onder de druk weg, helaas..... daar moet een flink stuk ijzer in, anders komen er ongelukken van in het verkeer!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 21:33

ja die leren heb ik ook gezien maar wel 50 euro beetje duur

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:58

bolletje schreef:
had je een ijzeren hack more?


Het is gebeurd bij de vorige eigenaar, dus k weet niet wat voor 1 ze had.
Zij was ook wel wild met der handen.
K bedoel niet dat jullie ook zo zijn, maar k wilde alleen zeggen dat het best een scherpe inwerking heeft.
Zo te lezen gaan jullie er normaal mee om!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 17:21

jammer genoeg zijn er ook mensen die er niet mee overweg kunnen Huilen en die hun paardje onnodig pijn doen Boos!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:26

Mijn vorige paard had ook problemen met de kiezen en die ben ik toen ook op een hackamore gaan rijden. Werkte super!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:43

waarom gebruik je geen touwhalster met ropereins eraan ?
dat is hetzelfde efeect als een hackmore maar dan 100 keer paardvriendelijker, greetz, ikke

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:40

Nou , dat is nogal niet een verschil hoor , een touwhalster of een Hack Lachen

De enige overeenkomst is dat het bitloos is , en dan houdt het ook wel op.
De werking is TOTAAL anders natuurlijk Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:06

werkt een hack dan meer op de zijkant van de paardeneus terwijl een halster meer op de neusbrug druk uitoefent ?
sorry van mijn domme vragen hoor Lachen
(is offtopic, exuse me...)

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:34

O , ja als je het zo bekijkt dan werkt het natuurlijk allebei op de neus in Lachen .

Maar ik bedoelde meer het verschil.... ehm een touwhalstertje is een dun simpel dingetje om het hoofd van het paard. Teugels zitten dan (althans zoals ik ze ken Lachen ) allebei op hetzelfde punt onderaan de kin bevestigd.

Je hebt dus geen echt stuur aan het hoofd van je paard.

Bij een Hack zitten je teugels vast aan de zijkanten van het hoofd natuurlijk , en heb je WEL een stuur aan het hoofd.

Ook met een Hack ga ik er vanuit dat Rena moet reageren op mijn zit e.d. , en op ''neck-reining'' .
Dus wat dat betreft nog weinig verschil Lachen .

Maar als het eens een keer niet zo braaf en kalm gaat heb ik met een Hack tenminste nog een duidelijke rechter- en linkerkant.

En een goede , vriendelijke rem.

In principe moet je die niet nodig hebben maar ik ben toch blij die duidelijke inwerking altijd achter de hand te hebben , mocht het ineens nodig zijn.

En een Hack heeft natuurlijk een hefboomwerking , een touwhalstertje is veel eenvoudiger.

Ik zou met Rena echt niet op een touwhalstertje naar buiten gaan ,
mocht het eens mis gaan dan heb ik daarmee echt niks te vertellen

Dat is nog net dat stukje onbetrouwbaarheid wat altijd aanwezig blijft.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:45

idd, als je buiten langs grote wegen en zo moet rijden...
eerst de veiligheid van jezelf in acht nemen, groetjes