Lengtebuiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-01 22:17

Ik had vanmorgen al m'n moed verzameld en ben eens serieus naar de vreselijke proeven van m'n wedstrijd van zaterdag gaan kijken, op video.

Nou concludeer ik dat er twee hoofdproblemen zijn; ze is niet genoeg nagevelijk én.....de lengtebuiging in de zijgangen is er nauwelijks tot niet.
Een schouderbinnenwaarst gaat gauw té schuin waardoor het een soort wijken langs de hoefslag wordt en het achterbeen niet meer voldoende onderkomt.
Of het is niet schuin genoeg en dan heb je dus ook geen buiging.
Een travers komt er gewoon niet uit, of ik heb enorm impulsverlies, of compleet geen stelling, of het is duidelijk abso niet schuin genoeg, of een combi van die dingen.

Ik sta compleet voor een raadsel hoe ik hier enige verbetering in aan kan brengen.
Ik rijd nu schouderbinnenwaarts-renverswisselingen langs de hoefslag, op de ene hand lukt dat heel aardig, op de andere hand helemaal niet.
En ik rijd een volte 8 meter in draf waarbij ik probeer het juiste moment te voelen en haar dan in een traversbuiging zet. Na een paar passen raak ik dat weer kwijt en ga ik terug op het voltetje, enz...
Verder ben ik wat begonnen met appuyeren, in draf vanuit een schouderbinnenwaarts, in stap zeg maar ter afwisseling van de keertwending.

Meer kan ik echt niet bedenken! Help!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 22:36

Ik denk dat je eerst over de algehele linie aan je lengtebuiging kunt werken, voor je naar oefeningen grijpt.

Voor komende zaterdag: doen wat je zelf het beste lijkt, niet gaan stressen. Houd m fris en happy, en train een beetje af naar het einde van de week: vrijdag heel kort werken en dan lekker een stukje naar buiten stappen. Zelf blijven ademhalen en concentreer je op je proef: you go girl! Dat idee.

Lange termijn: tempocontrole, lengtebuiging, aanleuning. Die volgorde moet ik altijd aanhouden. Door veel te schakelen en te zorgen dat je haarscherpe reacties krijgt kun je je tempo steeds exacter bepalen en zal ze ook in het algemeen losser op haar lijf worden.

lengtebuiging, kun je eindeloos in variëren, zie ook vorig topic. Veel korte stukjes, niet in een keer die hele travers mee willen nemen. Veel spelen met binnen/buiten buiging&stelling. let op de schouders, denk vanuit de schouder: waar wil je die heen brengen. Veel switchen schouderbinnenwaarts/renvers, appuyeren, paar passen meer voorwaarts, weer sterker appuyeren, of zelfs appuyeren/wijken/appuyeren.

Let er goed op dat je zelf ook niet te verkrampt gaat zitten. Blijf ontspannen adem halen blijf los in je armen/polsen/schouders. Kun je zelf een beetje controleren onder het rijden (doe een kip na)

heb je zo wat ideeën? Ik hoop het.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-01 22:42

Nou, ik begrijp er niet veel van heb ik het idee. Ik snap wat je bedoelt, maar als ik dat dan terugdenk naar de praktijk, blijft daar niks van over.
Wat bedoel je concreet met 'je kunt eerst over de algehele linie aan lengtebuiging werken voor je naar oefeningen grijpt'?

Korte stukjes doe ik, anders blijft er niks over en helt het evenwicht over naar de ene of de andere kant weg.

Ik moet vrijdag al, btw. Er is 1 dag selecties en de volgende dag de finales ( 1 op de 4 gaat door).
Ik zie het nu helemaal niet emer zitten en volgens mij ga ik niet eens door naar de zaterdag, als het van de week zo doorgaat......klinkt behoorlijk pessimistisch hè?
Ik heb er serieus over gedacht om af te bellen, maar dan heb ik het tenslotte niet eens geprobeerd.....ik ga gewoon rijden en we zien wel.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 22:47

gewoon rijden en je ziet wel, dat is je instelling Party!!

Wat ik bedoel: je kunt wel een perfecte travers willen rijden, als je paard niet lenig genoeg is om te buigen moet je hem eerst soepeler maken voor hij die sterkere buiging aankan.
Ik zie dan die kunstschaatsters op tv zo'n pirouette draaien waarbij ze hun been achter hun hoofd optillen: dat lukt je ook niet in 1 keer. (auw!!!)

weet je wat ik zo leuk vind aan jouw vragen (slijm) jij hakt altijd in op het gevoelsmatige deel van het rijden en dat is niet zo makkelijk te beredeneren. Daardoor moet je er zelf op een andere manier over na gaan denken-> heel stimulerend!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-01 22:55

Weet ik, maar ik kom er niet uit. Normaal hang ik dan direct met Marjolein aaan de telefoon, maar dat kan nu dus niet.....
Leniger maken ja, maar als ze er steeds weer onderuit weet te komen....hmm, heb nu wel een paar handvatjes over wat wel en niet te doen.

Ach joh, ik ben zo'n rationalist, ik wil zelfs het onberedeneerbare beredeneren (spreek dat maar eens uit!!) LOL.

Either way, ik moet geconcentreerd en gedisciplineerd aan het werk.
Vrijdag zie ikwel, ik ga nergens vanuit! Als het weer zo'n ramp wordt als zaterdag heb ik écht een serieus trauma!!
Misschien had ik gewoon op tennis moeten gaan toen ik 8 was, ipv paardrijden, en die shet gewoon in het land laten staan.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 22:59

hahaha... dan had je nu wel met tennisvragen gezeten *LOL* (vind je handbal dan geen leuke sport??)

Kan me voorstellen hoe irri dat is dat Marjolein er nu niet is. Blijf lachen en ga niet teveel prutsen voor vrijdag. Hou de ontspanning erin, en bevestig wat wél goed is want die lengtebuiging krijg je toch niet perfect in 3 dagen. (maw: maak niet dezelfde fouten die ik al eens voor je gemaakt hebt nog een keer, oma weet raad Sigaar )

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-01 23:03

Goed oma!
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer om iets te doen voor vrijdag, heb zo'n nutteloos gevoel.
Ga maar gewoon wat bassisen dus en de proef een keertje doorrijden en laten opnemen op video (eerst natuurlijk van binnen en buiten leren en in m'n hoofd rijden).....en dan haal ik 140 punten oid en dan stop ik er gewoon mee! Gaaaap

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:07

Als de basis goed is en de ontspanning en souplesse erin zitten dan zijn de oefeningen de manier om te tonen dat je paard dat is.
De oefeningen zijn het middel niet het doel.

Mijn standaard-idee van buigoefeningen, slangenvoltes en in de bogen van de voltes afwisselend voltes halfbaan, volte vergroten en verkleinen, met tegen/buiten stelling voltes rijden.
X-E volte 10 mtr, daarna rechtstellen en X-B volte 10 mtr. Tempowisselingen en halthouden op de volte etc. etc.

Ik begin hiermee met het instappen en zet dat verder in het losrijden, met licht contactteugeltje hand open en voorwaarts rijden, als hij lekker ontspannen aanvoelt pak ik hem pas een beetje op.
Maar dat ligt per keer anders.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:13

Citaat:
Op 2001-08-07 00:07, schreef orri:
Als de basis goed is en de ontspanning en souplesse erin zitten dan zijn de oefeningen de manier om te tonen dat je paard dat is.
De oefeningen zijn het middel niet het doel.



dat is dus precies wat ik bedoelde. Als de voorwaarden voor de oefening goed zijn, id de oefening dat ook.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 04:14

Ik ben helemaal ven van het appuyeren-wijken-appuyeren of evt wijken-appuyeren-wijken. Werkt super.
En Rieja, als je hem in de voltes en op de rechte stukken lekker zo nu en dan wat extra in buigt en dan weer contra stelling vraagt, en je werkt nu vooral nog aan het scherper maken aan je been (vandaag en morgen in het begin, daarna naar de ontspanning, donderdag weer even in het begin, daarna ontspanning) komt het gerust wel goed hoor.
Ik heb nu 2 wedstrijden gejureerd waarbij ik M1 en M2 had (niet zulke grote groepen, 6 per klasse ongeveer) en er heeft er niet 1 zijn binnenbeen in de SB op zijn plaats gehouden, triest he, dus wees niet bang, gewoon rijden en smile!!!
succes.

Navragen is beter dan afvragen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 08:07

Wat je kan proberen is ervoor zorgen dat je eerst in je basisoefeningen goe dgaan: dus de B-oefeningen. Kan je daar je buiging in vasthouden, ga je kijken of je op voltes tempowisselingen kan rijden (met behoud van ontspannenheid en stelling en buiging).Daarna weer je sb, travers en renvers oppakken. Ik denk als je het op deze manier probeert (het probleem bij de basis aanpakken, want daar komt het probleem vandaan), dat je dan weer verder kan komen. Succes Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 08:40

Ik heb ook altijd geleerd dat als er iets niet goed gaat, je de oorzaak een stap (of nog verder) terug moet zoeken want dan is daar al iets verkeerd gegaan waardoor de rest opgebouwd word op een wankel plateau of op de verkeerde voorwaarden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-01 19:56

Weet ik, dat ik moet bassisen, logisch.
Maar.....ook als ik een volte rijd, heeft ze 'geen' lengtebuiging als je kritisch kijkt. Ze buigt niet in het frame, alleen in de voorhand.
Ik ben (nog) niet in staat haar in zoverre op te sluiten dat ik dat wél voor elkaar krijg.

Ik sprak vandaag een instructrice op de manege en die zei eigenlijk precies hetzelfde als jullie - voltes
rijden en steeds een beetje buigen. Heb niet het idee dat dat werkt (ben ik nu eigenwijs?), als ik binnenstelling/buiging(!) vraag onttrekt ze zich al, laat staan als ik buitenstelling vraag.

Wat ik wel doe is overgangen rijden op een volte tien meter; draf-galop-draf of stap-draf-stap, dat werkt wel.
Voor de buiging rijdt ik de wisselingen schouderbinnenwaarts-renvers en probeer daarbij de voorhand zo recht mogelijk te houden. Ik buig haar daarbij niet teveel; liever een lichte buiging goed als dat er weer vanalles onder me wegzwaait.
Dat werkt! Door de wisselingen wordt ze veel losser en op een gegeven moment wordt de aanleuning losser en ze wordt ronder - dan gaat ze meer 'uit haar schoft' lopen?

Verder heb ik de tip van orri (bij een ander topic opgevolgd en eens wat tempowisselingen terug gereden ipv naar voor. Dat was me een 'aha-erlebnis'! Dat ik daar niet opgekomen was.

'k Heb het proefje nog even doorgereden en nogmaals geconstateerd dat er véél addertjes onder het gras liggen.
Morgen nog een écht goed doornemen en verschilende onderdelen achterelkaar oefenen, dan doe ik donderdag rustig aan en dan zien we wel......

Tenslotte: de weg ís het doel!
De oefeiningen zijn niet het doel. maar wel het middel om een doel te bereiken.

1 is voor mij het situeren van het probleem > schouderbinnenwaarts en travers lopen niet goed > lengtebuiging is er niet> daar moet wat aan gedaan worden.
2 wat is de oplossing? Dmv die oefeningen m'n paard losser maken, maar dan niet op die manier zoals ze in de proef gevraagd worden.

Zep, je had weereens gelijk, ik moet er gewoon zelf over nadenken.....ik heb hét geloof ik!

bedankt iedereen voor de tips!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 20:46

Mijn paard wilde (doordat ik hem eigenlijk 1 stap te veel had genomen, stoute ik, wilde te graag omdat het zo lekker GING... grrrr) ook geen lengtebuiging doen en ontrok zich eraan.

Als ik hem nu met licht contact, vrij lange teugel voltes rijd en dergelijke, dan heb ik weinig stelling maar hartstikke nette lengtebuiging (ik kan in die bak mijn spoor volgen, ook heel handig om te kijken of ik niet slinger Haha! of hoe erg ik slinger....)
Daar vanuit kan ik hem binnenkort weer gaan oppakken.

Dat terug-overgangen rijden is iets wat je soms niet aan denkt, je bent meestal zo voorwaarts gericht en impuls gericht dat je dat bijna vergeet.
Gelukkig zei mijn instructeur eens tegen me;
'je hebt nu wel bewezen dat je controle over het voorwaarts hebt,' vandaar dat ik daar nu altijd aan denk Pling

Dat buitenstelling niet lukt...ja je paard zal het moeilijk vinden en jij waarschijnlijk ook (tenminste ik wel, mijn paard niet) om hem daar te houden.
Het is een oefening die in de meeste boeken goed aangeschreven word.

Voor ideeen qua oefeningen en combinaties van oefeningen vind ik Dressuur met Kyra echt heerrrrlijk boek Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 21:21

Ja, Kyra heeft een leuk boek. Ik heb het helaas alleen in het Fins bekeken, toen het nog niet in nederlands verschenen was. Dus de plaatjes zijn blijven hangen... Mijn trainer heeft een belangrijk deel van zijn opleiding bij Kyra gehad trouwens, zijn "opdeeltheorieën" komen een beetje van haar geloof ik.

Wat dat terugrijden betreft: leuke oefening:

lange zijde in draf, lekker arbeidstempo. Schakelen in je draf zonder het ritme te veranderen (!!) been = naar voor, hand = terug, heel simpel eigenlijk. Let erop dat je als je terugrijdt en je je hand ontspant, dat je paard dan niet weer naar voor gaat. De meesten doen dit namelijk, let er maar eens op. Kun je eindeloos mee variëren.

Ik heb er vannacht nog eens over nagedacht, ook nav schakelen bij dat andere topic, en ik denk dat het hem voor een deel ook zit in het moment waarop je de hulp geeft. Wat je wilt bereiken is dat ze op het moment van je hulp haar been optilt èn naar voor zet. Dan moet je dus je hulp geven vlak voor ze het been wil gaan optillen volgens mij. Dan voel je hem echt zo onder je komen. Voor het ene paard is dit ook makkelijker dan voor het andere trouwens. Als je terugrijdt moet je in kleinere stappen "denken". Kijk eens naar een paard in een correcte piaffe, die maakt een kleine en snelle pas. Dat idee moet je in je hoofd hebben eigenlijk. Door zelf dat te "denken" op het moment dat je aan het rijden bent, doe je onbewust iets in die richting.

Ook een leuke oefening voor aanvoelen van het juiste moment: in galop, lekker impulsief arbeidstempo, terugrijden naar halthouden, vlak voor de overgang komt rijd je naar voren. ("doe net of je binnengaloppeert en op X wilt halthouden, een meter voor X denk je: "oliebol, dat is die andere proef, ik moet naar D" en geef je weer gas *LOL* ) Je moet echt het moment aanvoelen dat hij aan de galopsprong begint, als je te laat bent vertrekt hij wel maar blijft hij te hoog in het kruis.

Leuk topic Rieja! Heeft me weer wat uurtjes slaap gekost Haha! Cool Succes dit weekend hè?
YOU GO GIRL Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 22:53

Ja lekker schijnovergangen..... Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:01

het gaat gelukkig stukje bij beetje elke dag weer een beetje beter. Ik kon haar vandaag van draf naar bijna halt en dan weer verder rijden. Ook de overgangen galop-stap gingen, ik voelde het achterbeen komen en de rug bol worden in de overgang Party!! , niet meer zo pats, hij stapt.
In het losrijden heb ik het schouderbinnenwaarts-renvers ontdekt. werkt perfect.

Nav jullie verhalen heb ik meer basiswerk gedaan dan anders. Ik heb geprobeerd perfecte wendingen te rijden in draf *LOL* dus eerst binnenbeen en dan ondersteunen met buitenteugel. Moeilijk moeilijk. Dan merk ik ook echt dat ze op de ene hand verder ontwikkeld is als op de andere hand.
De travers links is dramatisch en ik moet een gelijkmatiger tempo rijden vrijdag, verder gaat het nu redelijk heb ik het idee.
In de galop had ik het gevoel dat ik een mooie, losse aanleuning had (ik heb wat over balken gegaloppeerd en hier en daar een kruisje meegepakt, en natuurlijk de schijnovergangen terug) hoewel ik die nog niet op alle momenten vast kan houden (als ik bvij K uit de middengalop kome n dan bij A moet afwenden...... Haha! )

Hmm, Zep, je hebt gelijk natuurlijk met het moment van de hulp. Da's ruitergevoel! (timing)
Maar weet je hoe moeilijk dat is!
En hoe zou je dan verder moeten bij de volgende pas, je hebt dan toch kans dat, ook al zet je mooi in, dat het afzakt?

lalala, lekker filosoferen Lachen

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:28

Citaat:
Op 2001-08-08 22:01, schreef Rieja:
Da's ruitergevoel! (timing)
Maar weet je hoe moeilijk dat is!



*LOL* JAAAAAAAAAAAAA!!! Ik ben dus ook altijd een fractie te laat, net als in de wissels. (leuke van op Zeppie zitten is dat die ouwe rot aan een halve hulp genoeg heeft, dus die springt hem dan gewoon een pasje later zelf wel *LOL* maar een jonger paard begrijpt er dan nix meer van)

De volgende pas? Hoe bedoel je dat precies? Als je wegrijdt, en dan? Gewoon doorrijden, alleen ondersteunen en fris naar voor denk ik Verward Verward

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:50

Ik bedoel dat het paard ee eerste pas mooi z'n achterbeen onder zet, en dan een paar pas later weer op de voorhand valt en gewoon daar verder loopt.

Ik reed tot nu toe altijd naar voren en dat was het, dachtr ik verder niet bij na. ga ik de volgende twee dagen ook maar niet doen geloof ik Cool

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:57

Citaat:
Op 2001-08-08 22:50, schreef Rieja:
Ik bedoel dat het paard ee eerste pas mooi z'n achterbeen onder zet, en dan een paar pas later weer op de voorhand valt en gewoon daar verder loopt.



direct corrigeren en weer opnieuw beginnen lijkt me Verward Verward

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:59

En dan uitbouwen naar steeds meer goede passen?
ohkee, overtuigd.
Mwah, we worden een beetje langdradig, isn't it? Gaaaap

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, jazzejam, Mo_Noah, Texas02 en 9 bezoekers