Te diep, bezig met inrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Te diep, bezig met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 09:59

Ben sinds een poosje los met mijn merrie. Nu loopt ze al vanaf het begin uit zichzelf te diep voor een Fries. Op zich heel mooi dat ze zelf de nageefelijkheid aanbied OK dan! maar ze loopt echt veel te diep. Handen hoger en kleine kneepjes helpen amper.
Iemand nog tips hoe ik haar hoger kan instellen? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:17

Ik twijfel aan de nageeflijkheid van jouw paard. Ik durf te wedden dat ze het contact met jouw hand ontloopt door zich achter het bit te verstopen. Je kunt dit niet met kneepjes oplossen. gewoon zachte druk houden, dus contact en het hoofd van het paard omhoog krijgen door veel voorwaarts te rijden en veel voorwaartse overgangen te maken. Waarschijnlijk is je paard niet voor het been, dus dat moet je oplossen.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 10:37

Desiree:
Ze ontloopt het bit helemaal niet. Ik heb continu contact met haar door middel van zachte druk.
Mijn paard is juist heel goed voor het been. Ook maak ik heel veel overgangen en veel figuren dus daar kan het echt niet aan liggen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:46

Je hebt druk terwijl je paard achter het bit kruipt?? Kan volgens mij niet. Maar goed ik heb je Fries niet zien lopen. Het 'klinkt' alsof ze haar rug strak houdt en waarschijnlijk ergens bovenin de druk ontwijkt. Onze PRE merrie deed dit in het begin ook. Ze is veel gelongeerd met dubbele longe een ander bit erin. Ze had eerst een dubbelgebroken K&K en nu een dikke enkelgebroken trens. Zoals Desiree zegt veel overgangen rijden zodat ze tegen het bit aanloopt. Anders je instructeur/trice vragen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:27

Een verkeerde houding van het hoofd is bijna altijd terug te voeren op een achterbeen dat niet actief genoeg is. Er zijn verschillende mogelijkheden. Je paard loopt bv te diep en hangt op je hand of hij krult zich iets op en geeft juist heel weinig gewicht in de hand. Beide problemen zijn op te lossen door het paard wakker te maken voor je been. Dat kan je doen door veel overgangen en tempowisselingen te rijden en weinig met je handen terug te werken.
Ga in eerste instantie niet te hard rijden als je voor je gevoel langzaam rijdt is het soms makkelijker om je paard op de juiste manier te laten lopen (goede hofd-hals houding en actief aan het been). Als dat goed gaat kan je het tempo langzaam opvoeren totdat je weer het gewone basistempo rijdt.
Als dit niet werkt kun je het ook proberen in een vlot tempo. Sommige paarden reageren daar goed op door de extra impuls die je ermee opwekt. Mijn ervaring is tot nu toe wel dat Friezen die toch al vaak met een stuwend achterbeen lopen dan nog langer worden en dus moeilijker te rijden.

Dit is een korte samenvatting van mijn ervaringen met de friezen waar ik tot nu toe op heb gereden. Het komt bij mij altijd weer op hetzelfde neer. Het je problemen met de aanleuning, zorg er dan voor dat het paard actiever wordt in het achterbeen.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 11:34

Ik heb niet het idee dat je dit van een paard die nog maar kort onder het zadel is op deze manier kunt gaan vragen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:47

Ik denk het wel. Zo ben ik al met 3 jonge friezen bezig geweest. Waarom denk je dat je dat niet zou kunnen vragen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:15

ik denk ook dat het probleem in het achterbeen zit. En dat kun je toch alleen met overgangen en zo oplossen, niet door meer druk aan te nemen met de teugels, ook al is het maar voor kort.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:20

Eveline: Omdat ze ook erg onzeker is. Ik moet haar continu alles bevestigen. Iemand anders kan ook bijna niets met haar beginnen. Ze is volledig op mij gericht.
Desiree: Druk neem ik al helemaal niet gewoon contact. Overgangen rij ik al veel. De bak is erg groot dus doe ik bijna bij elke letter een overgang of een figuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:26

goed zo. is het ook een goede actieve overgang? of is het een trage? WAnt daar moet je dus ook erg op letten.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:36

Nee het zijn hele mooie overgangen. Soms wil ze vanuit de draf wel eens veel te snel gaan maar dan kan ik haar vrij snel weer in het juiste tempo terug krijgen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:24

Teatske schreef:
Eveline: Omdat ze ook erg onzeker is. Ik moet haar continu alles bevestigen. Iemand anders kan ook bijna niets met haar beginnen. Ze is volledig op mij gericht.
Ja, maar ik zie het probleem niet. Dat een jong paard onzeker is vind ik niet vreemd, maar ik zie nog steeds niet wat ik dan voor moeilijks voorstel wat je niet kunt vragen van een jong paard.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:56

Het is voor mij de eerste keer dat ik met zo'n groen paard bezig ben vandaar dat ik niet goed weet wat ik haar wel en niet kan laten doen. De reden dat ik deze topic plaatste was omdat ik het zelf een beetje irritant vind als ze zo loopt omdat ik dan het gevoel heb niet veel meer te vertellen heb en ze wel erg rond loopt (voelt in galop als bokken).
Daarom dacht ik zelf ook aan handen hoger omdat ze dan niet meer zo diep kan gaan. Ook kom ik liever omdat ze nog zo groen is niet te veel aan de teugels.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132040
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:32

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je goede begeleiding hebt.
Zeker als je een jong paard hebt en zelf weinig of geen ervaring hebt met het inrijden, is het echt heel belangrijk om een goede instructeur te zoeken die je (desnoods in het begin dagelijks) helpt.

Zelf heb ik eens een soortgelijk probleem gehad met een driejarige.
Een superelastisch klein paardje (net een bal elastiek Haha! ) dat op een heel uitgekiende manier de lichte druk op de teugel probeerde te omzeilen door zichzelf ahw. in een krul te "trekken".
Je weet dat het niet goed is en dat er iets moet veranderen, maar hoe pak je dat aan ?
Bij mijn paard was de oplossing hem goed voorwaarts rijden en (tot vervelens toe Knipoog ) actieve overgangen rijden.
Zodra hij achter de teugel kwam meteen extra been (en desnoods een tikje met de zweep) erbij en vooruit met de geit.

Veel succes !

Mies_oud
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:08

Teatske, ik ben het helemaal eens met eveline-B. Ik rijd zelf ook een friese hengt die hetzelfde probleem had en traag in het achterbeen was. Rij je paard goed voorwaarts en veel schakelen, hierdoor wordt het achterbeen geactiveerd en gaat het paard vanzelf meer met de neus naar voren. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:29

Ik denk, dat als hij te diep loopt het toch aan de ruiter ligt...Een paard loopt van zichzelf namelijk nooit (wat ik altijd zie op wedstrijden, en ook thuis ervaren heb) aan de teugel, en wil meestal eerder omhoog.
Misschien moet je er eens een ervaren ruiter op zetten (iemand die wel bekend is in omstreken bij jou, en al veel paarden op hoog niveau heeft gereden, en ook gepresteerd?) en kijken of ie het dan nog doet; en wat het probleem is!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:42

Handen hoger is sowieso geen oplossing (was je van plan d'r hoofd op te tillen?). Sommige paarden hebben heel snel de neiging om zich op te krullen, daardoor lopen ze te diep. Wat je volgens mij NIET moet willen, is je paard hoger instellen (wat je zelf voorstelt als oplossing van je problemen). Ze moet juist voorwaarts neerwaarts, dus met lengte in de bovenlijn, de hand volgen en dan naar beneden. Dat bereik je zoals hierboven door een aantal mensen al wordt voorgesteld: veel voorwaarts rijden, van achteren naar voren. Dat betekent dus: gas geven - en dat doe je met je benen.
Ga bij een jong paard niet te veel prutsen met je handen, het geeft je zelf een gevoel van (valse) controle en het paard kan er weinig mee.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:00

WendyW schreef:
Ik denk, dat als hij te diep loopt het toch aan de ruiter ligt...Een paard loopt van zichzelf namelijk nooit (wat ik altijd zie op wedstrijden, en ook thuis ervaren heb) aan de teugel, en wil meestal eerder omhoog.
Friezen lopen vaak uit zichzelf al mooi "aan de teugel". Ze knikken makkelijk in en kunnen tegelijkertijd de rug blijven vasthouden. Globaal gezien ken ik friezen die met een onderhals en een valse knik lopen, friezen die gaan hangen en friezen die zich opkrullen. Mijn ervaring is, dat het deste moeilijker is om ze uit zo'n verkeerde houding te rijden, maar dat je het verste komt met een actief achterbeen. Met veel werken met je handen kom je er zo-ie-zo niet. Vaak vererger je dan het probleem alleen maar.