'Vluchten' bij wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

'Vluchten' bij wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:34

Ik ben sinds kort begonnen met wijken. In stap doet Kristal dit heel netjes, maar in draf rent ze min of meer weg. Zodra ik afwend en wil gaan wijken sluit ze zich af voor mijn hulp en vlucht een stukje weg. Als ik haar weer terug heb lukt het wel om (een klein stukje) te wijken en doet ze dit ook vrij netjes.

Als ik afwend en een rechte lijn van A naar C maak begint ze dit gedrag ook te vertonen. Het is alleen in het eerste stukje na de wending, zodra ik haar weer terug heb is het goed. Maar echt lekker rijden is het niet, hoe kan ik dit oplossen??

Dag, lieve Kristal...


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:43

Even stoppen met het wijken ene erst zorgen dat je weer normaal kan afwenden. Op moment dat dat weer goed is ga je weer rustig aan opbouwen. Zorg ervoor dat je je paard eerst hebt rechtgericht en zet m eerst een paar pasjes opzij, dus niet gelijk een heel stuk.
Probeer het wijken in draf anders eens op te pakken door een (kleine) volte te vergroten voor je binnenbeen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:07

Ik ben het ook net aan het leren en ik begin met voltes te vergroten en verkleinen en als dat werkt pas op de rechte lijn a-c ik doe het in stap en in draf maar ik geloof dat je idd he beste met voltes kan beginnen dat lukt wel een beetje bij me maar vrag het nou niet op de rechte lijn want daar bak ik nog nix van hihiih maar dat komt toch vanzelf !

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:04

Ik denk dat wijken op andere plaatsen dan de AC lijn ook helpt. Je paard heeft zich nu ingesteld van hee we gaan hier wijken. Maar je kunt toch ook best een keer de hoefslag af wijken, of iets dergelijks...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:24

wat ook een goed oefening is ( vind ik) de ene x wijken en de andere x afwenden en dan proberen recht te richten! want die pony of paard van jou weet al als we hier afwenden gaan we wijken dus denkt hij voor jou! met deze oefening gaat ie meer op jou letten!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:42

als je dat perfect om en om doet weet ie het ook snel zat hoor Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:52

Beter opvangen op je buitenteugel.

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:34

Mijn pony heeft dat ook een poosje gedaan, en ik kreeg de volgende tip:

Afwenden, eventueel een beetje verzamelen als dat lukt en dan 1 x doorzitten (dus op het andere been gaan lichtrijden), andere stelling vragen dan je had (dus bv van links naar rechts) en in de tegenovergestelde richting wijken. Dus als je op de linkerhand rij, wijk je voor je linkerbeen. Nu wend je af, stelt je pony om (zelf ook van been verwisselen omdat je eigenlijk gewoon van hand veranderd) en voor je rechterbeen wijken. Niet te lang, eerst een paar pasjes en dan rechtuit.

Als dat goed gaat kun je eens wat meer proberen. En dit doe je op de rechterhand netzo, dan wijk je dus voor het linkerbeen ipv het rechterbeen.

Het heeft bij mij heeeel goed geholpen want nu blijft ze keurig onder me lopen!

Succes ermee.. enne.. laat je ff weten of het lukt?? Pb maar tegen die tijd!

Groetjes

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 21:33

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen!!!!

Dag, lieve Kristal...

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:14

ga weer terug naar de basis ! als een oefening verkeerd gaat of hij loopt net niet even zo of zo dan moet je dat weer in je gewone rijden op gaan zoeken ( in je basis) net zolang tot dat het wel gaat .. en wijken is ook maar een `los maak` oefening , of probeer het op de vlote , iets jonger paard : spelenderwijs en ga zo maar verder daar in beetje gaan vogelen en rent hij dan door je hand heen rij je weer recht uit veel buiten kant opsluiten! ophouden nooit vast gaan houden ! probeer maar!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:10

laat m wacht oefeningen doen, dus went af 1 of 2 pasjes wijken, dan weer recht vooruit maak een volte of iets dergelijks daarna weer een paar pasjes en dan bijvoorbeeld een tempo wisseling of een paar pasjes de andere kant op, laat m ook wijken vanaf de lange zijde of als je van e naar b went kun je ook een paar pasjes wijken, gewoon wacht oefeningen en zijn concentratie er bij houden, zodra je merkt dat ie weer dat vluchtige doet draai gewoon een wending of iets dergelijks in.

succes ermee.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:26

Zoals Starletta zegt, een basisfout, bij de basis oplossen dus. Ze mag gewoon niet van je wegrennen, maar als je weet dat ze dat gaat doen kan je daar van tevoren toch al op letten en het dan meteen voorkomen? Als de mijne niet luistert als ik vraag of hij teruggaat laat ik hem potverdorie altijd wat passen achteruit lopen. Kan je misschien ook doen als je bij A afwendt bij D al halt en achterwaarts. In ieder geval niet de hele tijd hetzelfde doen, je kan nameiljk ook bijvoorbeeld na de hoek het wijken inzetten naar binnen toe. Kan je van tevoren even wat contrastelling pakken om het makkelijker te maken (daarbij dan wel duideiljk de nieuwe buitenteugel aannemen)
Oh trouwens in stap moet je niet teveel zijgangen oefenen, dan creƫer je heel gemakkelijk onbedoeld een onregelmatige stap zonder impuls
Succes ermee, meld even hoe het gegaan is, vink altijd leuk *LOL*

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:05

of dat doe je niet...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:06

hmpf soms denk ik echt dat ik mn verhaal voor niks typ Verdrietig

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:07

handboeien en een foot-chain.......

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:22

Kristal is op vakantie momenteel!! Ze zal geen laptop bij zich hebben waarschijnlijk Haha!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:28

ooh.. kijjk dat scheelt haha.. sorry ofzo Haha!
Wat bedoel je CGJ12? Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers