Spoortje voor 'extra buiging'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Spoortje voor 'extra buiging'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:15

Ik vraag me wat af..

Mijn paard heeft moeite met de buiging rechtsom (door ouderdom en geen aanleg), nu ben ik hier al een tijdje mee bezig om dit te trainen en verbeteren met name door veel voltes te rijden en deze te verkleinen/vergroten, op aanraden van m'n instructrise.

Maar ook tijdens de les, maar ook als ik zelf train merken we dat ze net dat laatste kleine stukje buiging rechtsom vaak mist, wat ze linksom wel doet op 'de normale hulpen', met een tikje van de zweep achter m'n binnenbeen wil ze dit extra stukje net wel maken.
Echter nou heb ik laatst eens geprobeerd met een klein spoortje (kortste dikke ronde knop) te rijden, en merk daarbij dat ze dan ook (ivm door de zweep) dat extra stukje wil buigen.
Maar is dit wel een goede manier? Ik vind het namelijk fijner om zonder zweep te rijden, omdat ze over het algeheel snel genoeg is. En ik weet dat sporen eigenlijk alleen 'mogen' voor verfijning. Maar wat verstaat je onder verfijning??

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Spoortje voor 'extra buiging'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:20

Als jij netjes je benen kan stil houden en niet zoals de meeste mensen bewegen en dan in de buik prikken, kun je best met een spoortje rijden.
Vaak worden spoortjes gebruikt als een machtsmiddel, en moet altijd alles beter en perfecter.
Je geeft aan waarvoor je hem wil gebruiken en gaat er niet zonder nadenken op het paard zitten. Ik vind het een goede oplossing om het paard er beter door te krijgen, wat voor hem en voor jou fijner is.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Spoortje voor 'extra buiging'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:24

Vind het ook een goed genoege reden om er een spoortje bij te nemen. Zolang het geen "mijn paard is niet voorwaarts, dus heb ik een spoor om" is, je zit stil met je benen en niet elke stap te porren. Kan je makkelijk een spoortje om doen! :)

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:25

Ik kan inderdaad prima m'n benen stil houden, ik heb ook wel lange benen, dus moet iets m'n hak optrekken om spoor te gebruiken.

Daarnaast hou ik m'n handen beter/stiller hou als ik geen zweep bij me heb, dus ook als voordeel voor 't paard. oke en om m'n eigen imperfecties te verbergen :o

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:01

Er is niks mis met het gebruik van een spoortje, dit alleen als je idd controle hebt over je beenligging en het gebruik van die spoor.
Maar persoonlijk denk ik dat het probleem niet alleen het niet goed willen buigen is, maar dat je eigenlijk zou moeten nadenken over het fijt dat je paard dit al zoveel jaren niet graag doet, ik vermoed dus dat hij ergens een blokade aan de rug heeft.
Dit kan vaak verholpen worden door er eens een fisio of osteopaat bij te halen.
Als die dingen vastzitten mag je trainen zoveel je wil maar krijg je dat niet los, soms al met één behandeling lukt dat wel.
ik zou dat toch eens overwegen, en daarna dan gewoon verder trainen zoals je al aangaf.

SadyLady

Berichten: 655
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:05

aeolusnr1 schreef:
Er is niks mis met het gebruik van een spoortje, dit alleen als je idd controle hebt over je beenligging en het gebruik van die spoor.
Maar persoonlijk denk ik dat het probleem niet alleen het niet goed willen buigen is, maar dat je eigenlijk zou moeten nadenken over het fijt dat je paard dit al zoveel jaren niet graag doet, ik vermoed dus dat hij ergens een blokade aan de rug heeft.
Dit kan vaak verholpen worden door er eens een fisio of osteopaat bij te halen.
Als die dingen vastzitten mag je trainen zoveel je wil maar krijg je dat niet los, soms al met één behandeling lukt dat wel.
ik zou dat toch eens overwegen, en daarna dan gewoon verder trainen zoals je al aangaf.


Ik heb een tijdje geleden al eens een fysio erbij gehad, en die heeft in principe alles los gemaakt, en daar heb ik ook oefeningen (gewoon aan de hand) van mee gekregen om het los te krijgen.
Maar deze moeite buiging kan ook te maken hebben met de artrose in haar binnenvoorbeen.
En overigens.. ik ben pas een paar weken bezig met het oefenen van deze buiging. Voorheen was gewoon buigen al genoeg, maar nu wil ik net dat stukje extra. En misschien kan ze het inderdaad niet, en zal het ook nooit kunnen (door dat been), maar dan moet ik het wel eerst een tijdje geprobeerd hebben voordat ik kan zeggen dat het hopeloos is;)

Maar het kan geen kwaad om over een tijdje weer eens m'n fysio ernaar te laten kijken.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Spoortje voor 'extra buiging'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:17

misschien is het wel een functionele blokkade... Zo kan het zo zijn dat meer inbuigen bijv. pijn doet in het voorbeen. (het voorbeen wordt meer en anders belast)
Neem vooral de tijd om het te proberen en vooral niet forceren.

AmberHeijman

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Spoortje voor 'extra buiging'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:27

Voor extra buiging zie ik de fout van het spoortje niet nee. :n
Ik heb het een paar weken geleden ook gedaan, en nu gaat het wel goed genoeg dus heb ik het spoortje niet meer nodig. :j