hoofd-hals houding (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:18

lenn , jij voelt het beste je paard aan , jij rijdt er tenslotte mee.
ga op je gevoel af voor de keuze van het bit.

idd een paard dat z'n tong over t'bit gooit is niet prettig. indien je dat kan oplossen met zo'n bit en verder keurig kunt blijven rijden, waarom niet?

ze zullen het heus niet komen nakijken! heb ik nog nooit weten gebeuren. ssssttt, niets zeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:40

Het lijkt net of je paard zich van de teugels af wil trekken zeg maar. (dit kan ook aan mij liggen *LOL*. Maar is je paard wel nageeflijk? Als je paard z`n oren plat heeft, geeft dat meestal aan dat hij het ergens niet mee eens is (dan niet dat hij moet werken, ..) Maar bijv. Als je een paard een schop geeft, dan vindt dat paard het niet fijn. Ik denk dat je meer met je benen moet rijden, maar jij voelt het natuurlijk het beste aan! Misschien moet je je instructeur/trice er eens op zetten, en kijken of ie het dan nog doet! Je paard moet namelijk nageeflijk op je handen en je benen zijn. En oprichting is natuurlijk niet alles, dat kan niet binnen een paar dagen. Dat heeft tijd nodig Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 19:56

jaja pff ik heb echt een verkeerd beeld geschept haha Verdrietig
Ik denk dat als ik er mn instructrice op zet dat hij het er nog veel meer niet mee eens is want dan wordt er nog veel meer van hem gevraagd Scheve mond
Eén instructrice heeft er trouwens wel eens op gezeten (ja heb er 2 Cool ), alleen in stap om iets voor te doen en hij werd daar niet bepaald ontspannen van haha allemaal met zn staart zwaaien enzo omdat die veel strenger is denk ik.
En ja met dat bit wil hij zich er inderdaad een beetje naar boven uitdrukken, k denk dak dat er voorlopig weer uit laat, kheb namelijk sowieso het vermoeden dat dat correctiebit vooral voor tijdelijk gebruik bedoeld is (of niet?? Verward )
En kmoet niet meer met mn benen rijden want daar houdt hij ook niet van als ik teveel met mn benen werk, kmoet vooral met mn gewicht rijden eigenlijk. Dat werkt trouwens kei goed!! Ik had altijd kei veel moeite met een volte 10 meter want die krijg ik nooit mooi rond, dus ik had gevraagd aan instructrice en nou kijk ik alleen maar naar de A/C en dan naar de E/B en verder doe ik (voor mijn gevoel) helemaal niks, en dan gaat dat kei fijn Lachen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:21

Lenn schreef:
hoezo gaat het niet helemaal lekker, je doet net of ik altijd naar een ander bit grijp als het niet goed gaat ofzo, ik heb gewoon 2 bitten en daar loopt hij bij allebei verschillend op en ik vind voor elke gelegenheid een van de twee bitten het fijnst... is dat zo slecht? Verward Waarom zou ik bovendien een goede motivatie moeten hebben om een MINDER scherp bit te gebruiken... En stang en trens... neen


Nope, sorry, je begrijpt me verkeerd Lachen. Ik zeg dus niet dat het niet goed gaat, ik vraag je wat je gaat doen wanneer het niet goed gaat (toekomst). En ik doe niks verder, zeg al helemaal niets over wat jij altijd doet (dat kan ik immers niet weten ).

Tong over het bit gooien is een vorm van verzet en dat is vaak een rijtechnisch probleem. Een ander hulpmiddel gebruiken (bit met tonglepel) is een uitstel, geen oplossing van het probleem. Vandaar dat ik de goede motivatie mis.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 19:05

Oh ja oke... nou dat tong erover gooien heb ik gewoon opgegeven... dat deed ie al toen ik hem kreeg dus dat heeft ie niet geleerd omdat ik zo kloten rijd ofzo. Hij heeft het gewoon altijd als trucje onthouden voor als hij het moeilijk vond worden en dat deed ie dan zo'n 2 keer per uur een paar minuten. Maar nou krijg ik sinds hmm anderhalf jaar ofzo ook nog les van iemand anders en die zei: doe er maar een tonglepel in, je krijgt dat toch niet afgeleerd en dan kan de verbinding ook vooruitgang boeken.. nou toen zijn we een hoop vooruit gegaan omdat hij nou niet meer onder het werk uit kon komen toen hij het moeilijk vond worden.
De reden waarom mijn andere instructrice het niet eens is met een tonglepel of iets dergelijks, is omdat hij dan wel iets anders bedenkt om er onderuit te komen... toen is hij ook begonnen met bokken, maar dat kwam dan ook mede door die andere instructrice weer die veel teveel doorhamerde op de lengtebuiging en toen kreeg hij echt een hekel aan dressuren omdat hij daar veel spierpijn van heeft gehad. (ja je denkt toch altijd dat zo'n wijs paarden-iemand het bij het rechte eind heeft hè Ziek )
Nouja sindsdien meng ik de verhalen van beide instructrices een beetje op mijn gevoel en dan krijg je wel een hele fijne mix
Ik weet niet hoe jij het tong-erover-gooi-probleem oplost (benk wel benieuwd naar Nerd ), maar de mijne blijft dat trucje helaas toch onthouden, ik reed hem laatst eens met een gewoon bitje en dat ging op zich hartstikke goed maar ineens deed hij het toch weer... Ja dan zit het toch gewoon in het geheugen denk ik. Voor dergelijke paarden zijn toch niet voor niets bitten uitgevonden??

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:29

Het is toch een moment van verzet, dus je zou eens moeten kijken naar het moment waarop hij zijn tong over het bit gooit. Is dat tijdens een oefening die hij moeilijk vindt? Zo ja, waarom? Doet het hem pijn, doe jij misschien iets verkeerd? Het kan van alles zijn en zoals ik al zei, een echt trucje is er niet voor.

Mijn vorige deed het wel eens als ik te hard in de hand was (alleen met stang en trens), als ik de stang er teveel aan had. Dus moest ik opletten dat ik niet teveel stang nam. Dat is een leerproces, maar als je paard het niet constant doet en dus sporadisch, zou ik eens goed kijken naar waarom hij het doet. Misschien kun je het dan zo oplossen. Want om een heel uur met een bit met tonglepel te rijden als je paard het maar 2 x in dat uurtje doet, is ook zo zonde. Ik denk dat als je paard het op de automatische piloot doet (tong over bit), hij het wel vaker en langer zou doen. Maar nogmaals, ik ben er nooit bij geweest en kan daar natuurlijk verder ook weinig over zeggen (en doe dat dus ook niet Knipoog).

En spierpijn krijgen is normaal hoor, daar wordt geen een paard echt vrolijk van. Maar ook daar moet je weer doorheen rijden.

Succes hoor en het is en blijft je eigen keuze Lachen!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 19:48

hmm interessante reactie haha OK dan!

Citaat:
Is dat tijdens een oefening die hij moeilijk vindt? Zo ja, waarom? Doet het hem pijn, doe jij misschien iets verkeerd? Het kan van alles zijn

Ja als hij het moeilijk vindt, en dat is omdat eeuhm ja... bij moeilijkere oefeningen, hij heeft sowieso niet de meest volmaakte bouw (ingezakte rug en is eigenlijk meer spring gefokt, nja dat laatste zegt natuurlijk niks), en ik moet alles zelf allemaal aanleren dus dan is het logisch dat hij (--> wij! Haha! ) het dan moeilijk vinden toch? Maar natuurlijk doe ik op zo'n moment iets verkeerd, het is altijd de ruiters fout vind ik.
Maar pijn doet het hem niet, de paardentandarts is ervoor geweest, in het geval het daar aan zou liggen, maar hij had niets wat de aanleiding daarvoor zou kunnen zijn

Citaat:
Want om een heel uur met een bit met tonglepel te rijden als je paard het maar 2 x in dat uurtje doet, is ook zo zonde

Maar wat is er dan zo erg aan een tonglepelbit?? Er wordt altijd zo over gesproken alsof je prikkeldraad in z'n mond hebt hangen. Als hij op dat bit net zo fijn loopt, maar alleen niet zijn tong erover kan gooien, is dat toch de goede oplossing? Toen ik laatst een tijdje met een gewoon bit had gereden had ik dat op wedstrijd ook gedaan, nou toen moest hij met de proef zelf in een andere bak waar geen paarden waren en werd hij dus hartstikke heet, ja op zo'n moment gaat die tong er ook standaard over.. nou ik heb nog nooit zo'n waardeloze proef gereden.. maar door een telfout van 10 punten had ik toen 161 punten haha Haha!
maar goed met wedstrijden ofzo wil ik er dus gewoon een tonglepel in want ik wil dat risico niet lopen omdat hij dan soms toch een stuk heter is. Kweet ook zeker dat als hij op die wedstrijd van boven zijn tong er niet over had kunnen gooien, zich een stuk rustiger had gehouden.

Citaat:
En spierpijn krijgen is normaal hoor, daar wordt geen een paard echt vrolijk van. Maar ook daar moet je weer doorheen rijden.

Ja oke maar als hij op een gegeven moment echt een hekel krijgt aan het dressuren ben je toch wel te ver gegaan... voel me daar nog steeds banketstaaf over eigenlijk. Je eerste paard is sowieso wel ooit de dupe Scheve mond

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:33

Wat is er zo erg aan een tonglepelbit? Nou ja, erg,... Het is niet toegestaan op wedstrijden en dat zal uiteraard ook wel een reden hebben! Ik heb het nog nooit onderzocht, maar je zou voor de lol eens bij het KNHS kunnen informeren?

Kijk, het is en blijft je eigen keuze. Het zou alleen niet MIJN keuze zijn zoals ik al zei en ik vond de onderbouwing die je gaf ook niet al te best. Ik snap je heus wel, om problemen tijdens de proef te voorkomen etc., maar het is allemaal een tussenoplossing zonder dat je het echte probleem aanpakt.

En als je maar voor voldoende afwisseling zorgt krijgt je paard heus niet zo snel een hekel aan dressuren. En spierpijn hebben we zelf ook allemaal wel eens. Alles went,... Knipoog

Veel succes in ieder geval, met of zonder tonglepel!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:02

Wat betreft dat verhaal over spierpijn. Je moet natuurlijk de training wel rustig opbouwen, dan krijgt het paard ook minder last van spierpijn. Een paard kan niet van de een op de andere dag meer lengtebuiging krijging, dat is een langzaam proces. Mijn eigen paarden hebben nooit merkbaar last van spierpijn gehad, maar gaan wel vooruit in de training. Ik denk dat het dus ook wel zonder spierpijn kan, en dan blijft je paard ook nog een beetje happy.