Hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-10 13:42

Hallo,
Sinds kort heb ik een nieuw paard.
Pitou, 4 jaar, NRPS, +/- 1.63m.
Het rijden ging niet zo goed omdat ze heel vaak met haar hoofd aan het schudden was.
Ze trok haar hoofd naar beneden en dan direct weer omhoog.
We hebben er een tandarts bijgehaald en die heeft 2 wolfstanden getrokken, de kiezen gevijld en een dop weggehaald.
Dan denk je dat het over is, want er zat wel duidelijk een blokkade in haar mond.
Nou ben ik vandaag weer gaan rijden maar dan bitloos (haar mond moet nog even herstellen) en hoppa, weer schudden met het hoofd!
Ik heb gereden met alleen een neusriem, heb hem op verschillende hoogtes gehad maar daar ligt het niet aan..
Ze schud;
-met en zonder druk op de teugels
-stap, draf, galop en vooral bij halthouden
-onregelmatig

Ik ben niet iemand die constant aan de teugels loopt te trekken, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Het enige wat zou kunnen is dat ze moet wennen aan de druk die eerst in haar mond zat en nu op haar neus.

Maar ik ben heel erg benieuwd of jullie er ook last van hebben, of iemand die me wat goede raad kan geven.
Alvast bedankt!
xxx Nienke

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0


Mursi
Berichten: 312
Geregistreerd: 05-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:54

Beste Nienke,

Hoofdschudden komt ook vaak voort uit spanning in de rug. Grondwerk oefeningen kunnnen je paard daar bij helpen zodat hij weer (opnieuw) in balans leert lopen en zijn acherbenen goed gebruikt. Hoofdschudden is vaak een uiting van stress omdat hij niet lekker in zijn vel zit. Bitloos rijden is al een stap in de goede richting. Het is ook slim om eens een Ostheopaat naar je paard te laten kijken, zodat je lichamelijke problemen kunt uitsluiten.
Probeer in ieder geval ook zonder aanleuning te rijden, zodat je paard zelf zijn balans kan zoeken. Eerst naast je paard oefenen voordat je erop gaat, want dan moet hij ook jouw gewicht er nog bij dragen.
Bij stichting PmP kunnen we je helpen met deze oefeningen zodat je paard weer los en soepel wordt.
Voor meer info en/of hulp mail met: info@stichtingpaardenmetplezier.com
We helpen je graag op weg, evt. ook met lessen op locatie als je niet al te ver weg woont......
Suc6, groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

bitloos (in)rijden, corrigeren, lessen en buitenritten.[/i][/color]

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-10 13:57

@Mursi
Dankjewel!
Een probleem met de rug had ik ook aan gedacht, maar met rijden loopt ze heel ontspannen en mooi neerwaarts.
Om haar op weg te helpen ben ik begonnen met het longeren met dubbele lijnen.
Ik zie geen verband tussen het hoofdschudden en nek/rug.
Maar ik kan er natuurlijk niet inkijken, dus als alles is geprobeerd ga ik er zeker een ostheopaat bijhalen! (maarja eerst liever alles uitsluiten wat géén geld kost ;))
Groetjes

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

Mursi
Berichten: 312
Geregistreerd: 05-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:08

Graag gedaan :-)
Of ze echt ontspannen loopt kun je testen op de volte: loop aan de binnenkant van je paard in de volte en vraag haar hoofd naar binnen in te buigen, terwijl je je hand op de schouder hebt. Niet duwen, alleen voelen........ Als je rondje steeds kleiner wordt, valt je paard dus op de binnen schouder en duwt ze je weg. Het is van het grootste belang, dat de schouders van je paard recht zijn. Bij inbuiging op de volte train je het binnen achterbeen. Vaak zie je hier ook de moeilijkheid ontstaan: binnen achterbeen wordt naast de massa geplaatst of er wordt een kleiner pasje mee gemaakt.
Dit soort problemen komen heel vaak voor en zijn met grondwerk oefeningen veel makkelijker op te lossen dan met rijden....Je traint zo de rugspieren zonder belasting op de rug. Hoofd mag laag worden gehouden zodat je paard vanuit de ontspanning in balans leert lopen. Geen bijzetteugels of iets gebruiken, alleen een halster met leadrope of lang touw.
Groeten, Anet

bitloos (in)rijden, corrigeren, lessen en buitenritten.[/i][/color]

funnyteam
Berichten: 104
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:14

Citaat:
Ik ben niet iemand die constant aan de teugels loopt te trekken, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Het enige wat zou kunnen is dat ze moet wennen aan de druk die eerst in haar mond zat en nu op haar neus.

Maar wat versta jij onder druk dan?
Je hoort een licht contact te hebben, maar ook niet meer dan dat. Bij druk denk ik snel aan meer.
Mijn instructrice legt het uit als niet meer gewicht dan wat je teugels wegen.
Alles meer is teveel. En kan ook reactie geven.
Let daar eens op. :)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:36

Schudden kan ook ontstaan door een klein wondje aan het hoofd, of jeuk in de oren.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-10 16:36

funnyteam schreef:
Citaat:
Ik ben niet iemand die constant aan de teugels loopt te trekken, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Het enige wat zou kunnen is dat ze moet wennen aan de druk die eerst in haar mond zat en nu op haar neus.

Maar wat versta jij onder druk dan?
Je hoort een licht contact te hebben, maar ook niet meer dan dat. Bij druk denk ik snel aan meer.
Mijn instructrice legt het uit als niet meer gewicht dan wat je teugels wegen.
Alles meer is teveel. En kan ook reactie geven.
Let daar eens op. :)


Ja dat zei ik idd een beetje verkeerd,
maar ik bedoel dan de 'druk' die normaal op het bit komt, komt dan op de neus, en dat ze dat misschien moeilijk zou vinden..

@mursi; Dankjewel! Ik ga het proberen, en als ik er nog niet uitkom hoor je het!

@ ThreeFingers; Heb het hoofd al goed bekeken en gevoeld, nergens iets kapot of pijn als ik druk.
en bij jeuk in de oren dan zal ze toch ook schudden als ik haar aan het poetsen ben?

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

_Layco_
Berichten: 384
Geregistreerd: 26-08-10

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:23

Mijn pony schud ook wel eenbeetje met zijn hoofd tijdens het rijden.
Vooral op het laatst, als we aan het uistappen zijn, of net op het eind van de training, dat we nog hard aan het werk zijn.
Maar hij heeft last van de graspollen, door het stof van het zand in de bak, en dat stuift omhoog. Daar kan hij niet tegen, en hoest heel af en toe, en schud met zijn hoofd.

Misschien heeft de jouwe er ook last van ?

:¨·.·¨:
`·.
Layco

NobodyKnowsthatahorsecanbeyourbestfriend

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-10 18:03

Ja zou kunnen,
maar ze deed het vandaag ook terwijl het regende en de bak heel nat was..
Zou ze er dan ook last van kunnen hebben?

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

leootje14

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:06

Mijn paard deed dat ook, maar dat is nu helemaal over,
bij haar was het dus een beetje uitzoeken omdat ze toen net onder het zadel was...

blond_queen

Berichten: 296
Geregistreerd: 21-03-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:08

Mijn verzorgpony heeft dit ook.
Ze is een beetje scheef.
Als ze zich dan gaat ontspannen moet ze haar best doen en dat doet dan pijn.
Dat zou t ook kunnen zijn bij jou.
Het kan vanalles zijn.
Misschien licht je zadel wel niet goed.
Of heeft hij last van de vliegen..?
Ik snap je probleem het is echt heel irritant als je ook niet weet wat je er aan kunt doen.
Boos worden heeft ook geen zin.
Je kunt ook proberen haar voorwaarts te houden.
Dat kan soms ook helpen. (:

dauphine

Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Appelscha

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:10

Mijn paard deed hetzelfde.

Ik moet van mijn instructrice veel voorwaarts rijden, en dit helpt, van achteruit rijden, dan schut ze niet.

Aura Tettie (v. Scandic) L1+20

sylblik
Berichten: 30
Geregistreerd: 21-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:19

het hoeft niet altijd aan een paard te liggen het kan ook aan jou liggen dat je zelf te druk bent met je handen veel mensen hebben met ligt rijden of met doorzitten dat hun handen heel erg bewegen door die bewegingen doet het paard mee..

blond_queen

Berichten: 296
Geregistreerd: 21-03-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:17

Ze schrijft dat ze ook zonder bit heeft gereden.
Dan lijkt me niet dat ze het paard dan nog in de weg zit.. :=
Haha en het paard gaat van onder naar boven met zijn hoofd en ik denk niet dat zij zo op haar paard zit.. ;p

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:28

Ik heb dit probleem momenteel ook enorm met Lucky. Ze deed dit eerst helemaal niet, en nu heel erg, vooral als we in de wei rijden. Met buitenrijden heeft ze het minder. Vandaag was het zodanig erg dat ze bekant stijgerde zover gooide ze haar hoofd omhoog en bokte bijna als ze haar hoofd omlaag gooide. Het vervelende vond ik, dat ze écht haar best deed, dus het was geen dwars-liggerij. ze had duidelijk ergens last van. Ik rij bitloos, dus het probleem ligt niet in de mond. Daarnaast rij ik met een losse teugel, dus ook geen druk op de neus. Ik ga volgende keer met een neusnetje rijden eens kijken wat er gebeurd. Lucky is een pony die echt stronvervelend doet als ze iets irritant vind dus als het iets met het zadel was, dan had ze me er echt afgeprobeerd te gooien, of ze was ervandoor gegaan, maar dat was het dus ook niet. Ik vind het echt supervelenend, omdat ze zo haar best deed. Ik hoop op meer reacties hier, want ik weet me ff geen raad. Ik heb ze zelfs halverwege nog met vliegenspray ingesprayed, maar ook dat hielp niets. Ze had een beetje een snotterig neusje, dus ik heb echt het idee dat het pollen te maken heeft of zo? Maar het is daar toch de tijd niet voor?

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:53

Hallo allemaal,
bedankt voor de reacties!
Ik heb het even aangekeken, totdat een paar dagen geleden begon te steigeren, toen was ik het echt zat.
Ik heb nog even goed nagedacht, het zadel licht goed, heb overal gedrukt om te kijken of ze ergens pijn had.. helemaal niks!

Ben er wel achter dat haar aanleuning verkeerd is/was.
Ik ben nu iets anders gaan rijden, meer met achterbeen eronder, zodra de aanleuning goed is, doet ze niks! Dus dat is al stap 1. Heb ook de training iets veranders, ga meer werken met dubbele longeerlijnen, dit gaat nu al redelijk.
Het vervelende is dat ze het met uitstappen heeel erg doet, dus dat is jammer.

Misschien hebben jullie hier ook wat aan, en als er nog meer tips zijn hoor ik het graag!!

@sylblik; ik sluit niks uit, maar waarom doet ze het met uitstappen dan ook ;P en ik let er ook zeker op dat ik mijn handen& benen stil hou.
@blond_queen; dankje voor de verdediging, ze doet het idd op allerlei momenten, dus ook als ik de teugels los heb, dan kán ik haar gwoon niet in de weg zitten met mijn handen :j

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:23

Nou geloof het of niet, maar ik ben van de week halverwege afgestapt, heb het neusnetje omgedaan en het was OVER!!!!

blond_queen

Berichten: 296
Geregistreerd: 21-03-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:23

Haha mooi dat het bij iedereen weer over is. :D
@ Nienke96
Je hebt misschien tzelfde met jou paard als ik met mn vp.
Die doet het dus ook omdat ze een beetje scheef is.
Je kunt het beste goed met haar lessen.
Dat ze weer soepel word aan allebei de kanten. :)
Succes ermee! ;D

Nienke96

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Smilde

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:00

@ blond_gueen;
zou idd heel goed kunnen, ze wil heel moeilijk haar lichaam lings buigen. Maar nu het beter gaat ben ik daar ook hard mee aan het werk door andere oefeningen te doen en longeren met dubbele lijnen (werkt super).
Maar eerst was het dus zo dat ik niet normaal kon rijden omdat ik niet tussen het hoofdschudden kwam..
Gisteren heeft ze met het rijden niet 1x geschud!! :D

xx

Romantic Pitou (Romantico x Landwind II B) - B+10 / B+0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers