Bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 14:10

Ik rij met mijn paard thuis in een afgespannen deel van de wei. Het is een vrij kleine piste maar dat is niet echt een probleem, Odessa leert er beter door buigen. Maar als ik galoppeer valt ze in een bepaalde hoek altijd in draf. het is duidelijk dat ze het op die plek moeilijk heeft. Ik denk dat het te maken heeft met de bodem, die nogal plat is en een klein beetje naar beneden helt. Als ik in de piste van de manege rijd, gaat het altijd veel beter, volgens mij omdat de grond meer veert... Dit is mijn theorie waarom dat ze op die plek stilvalt. Wat denken jullie? Verward

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 14:42

Ja, dat zou best wel eens kunnen. Dan moet je natuurlijk wel daarop letten en in die hoek even extra allert zijn (beetje meer been geven misschien). Ik hou zelf van een vrij harde bodem (grasland bijv.) omdat mijn paard altijd zo gaat hangen in bakken met mul zand.

Groetjes,

Ellen

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 14:53

Het kan inderdaad komen door de bodem, ze kan zich onzeker voelen, omdat ze daar minder grip heeft en ze moet een hoek door, dus kan ze makkelijker wegglijden. Het kan ook zijn dat ze weet dat ze daar elke keer in draf mag, wees wat strenger in die hoek. Doe voor de zekerheid ander stiften in, om je paard meer zekerheid te geven, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Succes Pling

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 18:16

Ik denk dat het door de bodem in de hoek komt, want zoals je zelf al zegt helt die bodem daar wat naar beneden. Ze vindt het waarschijnlijk moeilijk om in die hoek om je been te buigen en het het 'hellingkje' op te komen.

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 10:39

Nu was ik eergisteren gaan buitenrijden met een vriendin in een bos. De bodem was er ook weer vrij hard en terwijl haar paard moeiteloos over het pad galoppeerde, was mijn paard haar gallop heel vlak en hobbelig en totaal niet springerig. Ze viel ook vaak in draf. Het paard van mijn vriendin (visje) is wel van voor beslagen en mijn paard niet, maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft... Verward
Op een stoppelveld of een grasveld ging het meteen stukken beter...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:56

Volgens mij is er maar één oplossing, en dat is de ware... veertjes onder de hoeven plaatsen *LOL*