Net beleerd en schiet er vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mvkj

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Friesland

Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 12:29

Ik ben na 2 jaar uit de running te zijn geweest weer bezig met rijden. Ik rijd nu sinds 2 weken een friese merrie. Deze merrie is een maand weggeweest voor zadelmak maken en keurings klaar maken.
De eerste 3 x dat ik deze merrie reed was er weinig aan de hand. Wel was ze overgevoelig als ik been gaf of een tikje met de zweep, dan schoot ze enorm vooruit.
Gister had ik haar even een paar rondjes aan de longe laten gaan en toen opgestapt. Ik dacht kan direct wel los aangezien het de andere keren ook ok ging. Maar toen ik zat en haar zei om te stappen , schoot ze er vandoor. En ik kreeg haar ook niet terug, iedere keer als ze weer iets terug kwam schoot ze weer weg..

Hoe kan zo'n schrikreactie ineens tot stand komen? Ze deed net of zat ik er voort eerst op..En hoe zou je zoiets het beste kunnen oplossen? Op de volte? Aan de longe?

Ook is het zo dat ze eerst heel actief is, en dan ineens pats is het over. Dan geeft ze ook niets meer om been en zweep? En echt moe is ze dan niet lijkt me want dit is vaak al na 5 minuutjes.. Dit is voor mij ook een vraag van waarom.


Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:36

Als ze al meteen zo schieterig was bij de eerste paar keer, dan is ze niet goed zadelmak gemaakt. In dat proces zijn dan een paar stappen te snel gegaan voor dit paard waardoor ze nu nog niet helemaal vertrouwd is met het idee ruiter. Tevens zijn de hulpen haar niet goed aangeleerd als ze er zo heftig op reageert. Jammer want nu heb je een probleem en een bang paard. Zonde. Ik hoop dat je iemand vindt die je hiermee kan helpen.

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:41

Eens met Mindfields... Ze is misschien wel zadelmak gemaakt, maar de basis hebben ze haar niet aangeleerd en dat is belangrijker en moeilijker dan zadelmak maken. Ze begrijpt nog niet helemaal wat de bedoelings is en wordt hier onzeker van. Dan gaat ze uit onzekerheid maar vanalles doen in de hoop dat het dan goed is. Je zult goede begeleiding moeten zoeken om haar de basis te leren, anders zit je straks met een angstig, onzeker paard wat zelfs gevaarlijk kan worden.

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:45

Gang is alles, zeggen ze :p
Heb je er een ander zadel op liggen? Of misschien wel spierpijn?
Iig gewoon weer overnieuw beginnen alsof je op een onbeleerd paard stapt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:47

Lijkt me idd niet goed ingereden nee.

Ik zou er niet mee gaan klooien en een prof inschakelen ;)

mvkj

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Friesland

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 12:54

Mijn gevoel word dus idd bevestigd! En het jammere er van is dat ik dus absoluut geen paarden wil beleren, en dat dus ook aan had gegeven. Maar ze zou worden beleerd, dus ik dacht oke dan zit ik dus niet meer met DIT soort problemen. Natuurlijk is en blijft het een jong paard. Maar ik weet niet anders dan dat ik dit alleen maar tegen kwam met beleren.... En dat is al een poos geleden en daar heb ik absoluut geen zin meer in. Heb daar de durf niet meer voor naar een aantal ongeluk(jes).

Er ligt volgens mij een ander zadel op, voor zover ik weet gebruiken ze meestal hun eigen stalzadels.
Maar toen ze zijn wezen kijken stapte de amazone gewoon bij de stal op.. Maar goed ze zal toen ook wel aardig aan het werk zijn geweest daarvoor ivm keuringsklaar maken ed.

mvkj

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Friesland

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 12:54

@barvrouwke: Hihi ja gang is zeker alles, zolang je het zelf onder controle hebt! Ik ben absoluut van voorwaarts, helemaal bij die jonge dingen.. Maar ik moet wel een rem hebben haha

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:57

Vergeet niet dat het een behoorlijk stressvolle periode is voor een paard. Ten eerste toch een soort 'verhuizing', en weer terug, wat bij oudere en ervaren paarden ook al stress kan veroorzaken, en dan ook nog vanalles moeten leren, van een persoon die je niet kent, in een onbekende omgeving. Geef het gewoon nog wat tijd.

mvkj

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 13:02

En in wat voor zin ''geef het nog wat tijd?''.

Het probleem is dat ik dus eerder een fries reed die er ook als een idioot vandoor ging en dan gewoon blind was.. Ik heb echt een hekel aan dit soort dingen. En vind het dan soms ook echt gevaarlijk...En ik heb daar geen zin in.. Ik heb altijd kwpn gereden, en toen dus een fries en dat is me dus bij gebleven haha
Dus ik ben gewoon angstig dat ze het de eerste beste keer bij het opstappen meteen weer gaat doen...En als je al met die gedachte opstapt kun je het beter laten denk ik?

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Snap je wel, ben bij een 'nieuw' paard ook geen held. Bedoel alleen dat ik een paard had dat pas bij mij was, en zij deed ook ong. hetzelfde. Vermoed dat het angst was, niet weten wat er van haar verwacht werd, plus heel onzeker door de verhuizing.

Maar angstig op een paard zitten is nix, dan kun je er idd beter stoppen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:38

Ben het helemaal met je eens, Mysa..
Dit paard is een maand weggeweest, in een vreemde omgeving, met vreemde mensen, snel zadelmak gemaakt en gaan met die banaan want de keuring komt eraan.
Een maand voor het keuringsklaar maken en "goed" onder het zadel brengen is simpelweg te kort. Ik heb daarvan meerdere paarden zien terugkomen die het alsnog op een lopen zetten.
Ga veel poetsen, grondwerk doen, longeren..een band van vertrouwen opbouwen voordat je opstapt, dat is de tip die ik je wil meegeven. Laat haar reageren op je stemhulpen. Stap, draf, galop, ho enz
Zoek vervolgens iemand met ervaring en waarop je kunt rekenen! zodat die je kan helpen bij het inrijden.
Doe dit in eerste instantie aan de longeerlijn en gebruik stemhulpen om haar duidelijk te maken wat been enz betekent.
Daarna de stemhulpen langzaam afbouwen.
Overigens kun je het sturen ook oefenen aan de longeerlijn.
Het paard weet niet wat de bedoeling is en is niet beleerd, zoals je in de titel weergeeft.
Vandaar ook bijv het racen en stilstaan, ze raakt in paniek, is onzeker, begrijpt niet wat er van haar verwacht wordt en wat je zit-been en teugelhulpen betekenen.
Werk niet te lang met haar, vergeet niet hoe zwaar het in beginsel voor haar is en sluit altijd af met iets positiefs! Belonen wanneer ze iets goed doet, hoe klein ook!
Begin overnieuw en geef het wat tijd

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:55

:D Ben het helemaal met JPS eens,(je was me voor) ik zat net mijn verhaaltje te typen vergelijkbaar met jouw antwoord!

Heel veel geduld....., dit paardje is echt alleen nog maar "zadelmak" en daar is dan ook alles mee gezegd! ze begrijpt de hulpen totaal niet en is misschien bij het "inrijden" wel wat overvraagd! Vaak word er gedacht, ik breng mijn paard "even" een maand weg om zadel mak te maken en dan is de verwachting dat je er zo mee weg kan (waarschijnlijk heb je degene ook heel relaxed met het diertje door de baan zien rijden) Ten eerste heeft degene (als het goed is) veel ervaring met jonge paarden en begeleid ze het diertje dan ook optimaal door de baan! Ze helpt het paard zijn balans te vinden en is optijd met de juiste hulpen!

Heb je zelf niet zo veel ervaring met een jong diertje dan zal je ongemerkt je hulpen te groot, of te klein , of juist te laat geven, waardoor het dier alleen maar onzekerder word en niet meer weet wat hij moet doen! Ik denk dat de enige oplossing idd is, vertrouwen terug zien te krijgen vanaf de grond en onder professionele begeleiding rustig aan weer oppakken! Succes ;)

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:05

Diamondhorse, fijn dat we elkaars mening delen:-)

Tussen even zadelmak maken en goed beleren zit een wereld van verschil.

(even 'n offtopic compliment..wat heb jij een mooie merrie in je profiel staan!)

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

mvkj

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Friesland

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 14:13

@diamond: helemaal mee eens hoor! Ik heb zelf ook voorheen wel paarden doorgereden, en snap dan ook dat het rijden dan pas echt begint.. En dat ze na 4 weken niet al weten hoe ze hun rondje moeten lopen. Het aan de hulpen krijgen kost veel tijd, het is een lange leerweg die ik ook altijd rustig en consequent heb bewandeld!
Maar ik ben niet gewend dat ze zo extreem reageren, ja meestal met het inrijden... De eerste keren dat er iemand op zit.. Heb vaker rillerige types beleerd die dit de eerste weken deden en daarna was het goed..
Misschien wat naief van mij om te denken dat ze het niet meer doen als ze 4 weken weg zijn geweest.

In eerste instantie wilde ik ook geen jong paard meer rijden, ook niet doorrijden. Maar ja kreeg een aanbod, en het was een fries dus ik dacht die zijn over het algemeen wel wat makkelijker..
En ik dacht idd als die trug komt dan kan ik er in ieder geval rustig opstappen en wegrijden.. Ipv je zit nog maar net en weg is het paard..

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:37

:o Thanks JPS!

@ mvkj: Komt vast helemaal goed :D , je bent er iig goed van bewust! En met geduld en begrip gaat het zeker goedkomen!

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Net beleerd en schiet er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:41

In ieder geval niet gaan klooien en iemand zoeken die er verstand van heeft en weet waar hij/zij mee bezig is. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat verhuizing stress met zich mee brengt. Mijn paard heb ik uit Frankrijk laten komen, heeft 1 nacht op een vreemde stal gestaan, toen bij mij en kort daarna heb ik hem in laten rijden, stond ie weer 6 weken op een andere stal. Helemaal niks aan het handje... gewoon cool. Als er maar op de juiste, duidelijke manier mee omgegaan wordt, zodat het paard weet waar het aan toe is, wat wel en wat niet, etc. Bij mijn paard zat de basis er uitstekend op en ik kon er zo mee weg rijden en zo hoort het ook.

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 28 bezoekers