tips voor verbeteren houding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

tips voor verbeteren houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 15:01

Beste bokkers,

Ik ben op zoek naar een aantal goede tips voor het verbeteren van mijn houding tijdens het rijden. Ik heb de laatste tijd nogal last van mijn onderrug. Ik zit tijdens het rijden (voornamelijk alleen maar last in draf, in stap en galop kan ik al beter zitten) te veel naar voren en dan ook nog eens met kromme schouders. Ik merk dat ik vanuit mijn onderrug alles opvang en volgens mijn instructrice moet ik meer mijn beken kantelen waardoor ik geen holle rug trek.

Welke oefeningen kan je doen om je onderrug steviger te maken?

Daarnaast lukt het me niet om met mijn armen op de juiste plek te blijven (en teugels op de juiste maat te houden) en dan ook nog rechtop te blijven zitten, het lijkt dan net alsof mijn armen te kort zijn.

Helaas kan ik dit niet illustreren met een foto, heb niets digitaal.


x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:19

het idee dat je armen tekort zijn, dat heb ik ook welleens. meestal ga ik dan iets verder voorin het zadel zitten en teugels op maat houden dat moet je je duimen een beetje buigen en zo de teugels op je wijsvinger drukken zal maar zeggen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:13

Ik wil bij het losrijden ook wel eens voorover vallen. Heb een erg holle rug en als ik me lang concentreer op het 'rechtop zitten' en me daar veel voor inspan krijg ik erg last van mn rug.

Ik heb veel buikspieroefeningen gedaan --> buikspier trainen is ook rugspier trainen..
Misschien helpt het, dit is natuurlijk wel op wat langere termijn dat merk je niet in een week.

She's my lady Lovers

Annash
Blogger

Berichten: 26452
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:28

wat ik zelf een poosje gedaan heb is met zweep rijden. ???? zul je wel denken. ja klopt, maar niet op de normale manier. Ik zat met te rechte armen, dus heb ik een zweep door mijn elleboogholtes heen gestoken achter mijn rug langs (hou je het nog bij??) en om mijn handen op gelijke hoogte te houden hield ik daar ook nog een zweep. Ik reed dus met 2 zwepen, zonder er 1 bij de pony te gebruiken haha... heeft goed geholpen... succes!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:30

om goed rechtop te zitten moet je je bekken naar voren duwen..dat heeft bij mij heel erg geholpen.....en bij mij zijn nu ineens mijn armen ook niet meer te kort....ik hoop dat het helpt!

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:41

Op de manege kregen ik donderdag weer les, we hebben eerst 20 minuten gewoon gereden, en daar na de rest van het uur: de beugels er af en stappen, draven en galoperen (op het laatst heb ik ook nog mijn proefje geoefend) daarbij lette de instructrice heel goed op onze houding en corigeerde ons telkens. Persoonlijk vind ik het een hele goede oefening voor je zit

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:20

Shanna16 schreef:
wat ik zelf een poosje gedaan heb is met zweep rijden. ???? zul je wel denken. ja klopt, maar niet op de normale manier. Ik zat met te rechte armen, dus heb ik een zweep door mijn elleboogholtes heen gestoken achter mijn rug langs (hou je het nog bij??) en om mijn handen op gelijke hoogte te houden hield ik daar ook nog een zweep. Ik reed dus met 2 zwepen, zonder er 1 bij de pony te gebruiken haha... heeft goed geholpen... succes!



Maar ik denk als je te vaak met een zweep gaat rijden, dat je je handen dan te ver naar achter houd. Of te hoog.. Maar dat denk ik hoor.. En het kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn. Ik wou het ook eens een keer doen want ik heb ook grote problemen met mijn houding. Maar de meeste mensen wezen mij dit af, want sommige zeiden als je paard hem nou peerd.. dan zit jij wel zo maar je kan verder ook geen kant op.. want je handen zitten vast. Maar dat is natuurlijk mijn mening. Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen en vooral in de spiegel moet kijken.

Ik hoop dat zo mijn bericht een beetje normaal te lezen is. ben nie zo goed in die zinnen allemaal zo goed te type..

Liefs myrna

Patou power folife!! Jolanca ik mis je!! kwou dat je er nog was!!

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 01:06

Kijk eens of je het boek Centered Riding van Sally Swift van iemand kan lenen. Dit boek staat vol met "tips". Ik heb er in ieder geval veel aan (ja, ook sommige westernruiters trachten netjes op hun paard te zitten Knipoog ). Het is een boek bedoeld voor alle ruiters, dus niet alleen voor dressuur of springen ofzo.

"Sally Swift is al meer dan vijftig jaar een zeer innovatieve rijinstructrice. Ze is alom bekend om haar innovatieve onderwijsfilosofie, die de nadruk legt op de lichaamsbewustzijn, de waarde van een 'zacht oog', een juiste ademhaling, het centreren en de balans. In het boek vind je haar methodes, die paard en berijder in staat stellen om harmonie te bereiken, om op een natuurlijke wijze samen te werken, zonder pijn voor het eerst bij elkaar."

Veel leesplezier!

Bianca

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:27

ik weet niet of je er iets aan hebt maar als je postbode elastieken door de lusjes van je dekje haalt en daar je armen door steekt heb je je handen mooi stil en laag en als je valt breken de stieken

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:26

zonder zadel ridjen, stilstaan met je paard, ogen dicht en doorademen naar je bui, en dan echt heel erg ontspannen, jullie denken nou, ach dat helpt niet, maar ik heb het bij vele mensen gezien, zodra de ogen dicht gaan ga je rechtop zitten en ontspannen, en het is voor mens en paard eherllijk om te doen.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:38

Ja erg fijn dat bekken verhaal als je bekken zo vast zit als een huis Boos!

In het land der blinden is eenoog koning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:40

Moelijk om zoiets via het internet te vertellen, maar ik denk dat je moet proberen je buik naar voren te drukken, dat wil weleens helpen!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:17

Is je houding wel ok als je niet aan het rijden bent?

Bij mij was dat absoluut niet het geval, liep en zat altijd zo krom als een hoepel, en uiteraard dus juist ook met paardrijden. Ik had ook veel last van mijn schouders en nek. Toen ben ik op advies van de huisarts naar cesar therapie gegaan. Dat heeft echt geholpen, zeker in het dagelijks leven, maar ik merk ook met paardrijden dat mijn houding gewoon makkelijker te corrigeren is.

Ik zit nog steeds regelmatig krom en naar voren, dat zijn slechte gewoontes die een cesar therapeut er echt niet uithaalt Haha! Maar vergeleken wat het was is het al een stuk beter, én ik kan er nu ook echt aan werken. Ik weet hoe ik mijn bekken (juist!!!) moet kantelen en hoe ik ontspannen recht kan zitten.

Lando
Berichten: 72
Geregistreerd: 29-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:21

Met die postbode elastieken ben ik het niet eens... Je handen hoor je niet omlaag te doen, het moet dus een rechte lijn zijn met de teugels. Zodra je je handen omlaag gaat doen, doe je automatisch je schouders naar voren...

Ik heb ook veel moeite met mijn zit, maar priveles gekregen en als iemand je er constant op wijst en op je let, ga je het op een gegeven moment uit jezelf doen. En natuurlijk consuquent tegen je eigen zijn. Wat bij mij ook geholpen heeft is alleen maar op je zit letten, de rest laten zijn voor wat het is ( zoals stelling en buiging ) En wat iemand zei met ogen dicht rijden helpt ook heel veel, dan voel je pas echt de gangen van je paard!

Veel succes ermee....

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:14

Heb je er wel eens aan gedacht dat je zadel ook de boosdoener kan zijn? Dat een zadel comfortabel zit wil nog niet zeggen dat dat zadel ook het beste is voor jouw houding.

Geen idee wat voor zadel je hebt en wat je lichaamsbouw is, maar het kan ermee te maken hebben. Ik kan op het zadel van Daniël met een erg kleine, diepe zit en flinke wrongen echt niet zitten, kromme rug, schouders naar voren etc. en met de beste wil van de wereld krijg ik het niet voor elkaar om fatsoenlijk te zitten, dat zadel zit me echt in de weg. Zit teveel klem met m'n bovenbenen, waardoor je de beweging in je (onder)rug gaat opvangen.
Ik heb nu een ander zadel en het probleem is opgelost! (Nou ja, opgelost, ik kan nu iig netjes zitten, het ook consequent doen is punt 2 Haha! )

Nulla tenaci invia est via

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 18:48

Ik heb niet het idee dat het aan het zadel ligt, hierdoor heb ik juist een stillere zit gekregen (heb een stubben scandia).

Ik heb een aantal jaren geleden een tijd bij een ceasar therapeut gelopen, heeft een hele hoop gedaan voor mijn houding in het dagelijks leven, maar tijdens het rijden zijn er te veel factoren die het behouden van deze houding bemoeilijken.

Als ik mijn buik meer naar voren zou drukken, dan trek ik voor mijn gevoel een holle rug, wat ik dus nu al doe. Tis meer dat mijn borstbeen naar voren/omhoog moet, alleen als ik dat doe, dan zit ik volgens de buitenwereld nog steeds een beetje krom.

Wat wel zo is, is dat ik erg bezig ben met mijn paard, met hoe die loopt, ik kan pas lekker gaan zitten als het paard lekker gaat lopen, met een weggedrukte rug van het paard, lukt het me helemaal niet...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:59

Het is te proberen:
zo nu en dan draven/galopperen in verlichte zit.
Daar train je spieren op een andere manier mee en geeft je mogelijk op voor jou nuttige plaatsen meer 'gevoel'?
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:13

Mause schreef:
Ik heb niet het idee dat het aan het zadel ligt, hierdoor heb ik juist een stillere zit gekregen (heb een stubben scandia).


Laat dat probleemzadel voor mij nou ook een Stübben zijn Haha!
Maar dan eentje met een 16,5" zitting Scheve mond

En ik zat ook keurig stil hoor, maar wel helemaal verkeerd.

Keertje iets anders proberen kan natuurlijk nooit kwaad, al is het alleen maar om dingen uit te sluiten.

En verder: oefenen oefenen oefenen! Neem een vast punt in de bak en iedere keer als je daar langs komt corrigeer je je zelf. Verwacht ook niet van de een op de andere dag resultaat, je spieren moeten ook wennen aan een nieuwe manier van werken!

Spiegels zijn ook nuttig om te controleren of het beeld klopt met je gevoel.

Nulla tenaci invia est via

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:02

is net zoals het gevoel van 'vierkant staan'. voel het. denk je dat ie goed staat, kijk dan pas in je spiegel. corrigeer waar nodig.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:04

Ik denk ook dat het aan het zadel ligt. Kijk eens of de achterkant wel hoger ligt als de voorkant. Zo niet dan kun je een schuimrubberen pad kopen die van achteren hoger ligt dan voor. Heeft mij heel erg geholpen.

Succes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers