hij steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

hij steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 17:51

mijn paard shiraz gaat op buiteriten steigeren als hij niet meer wil
dan draait hij zig snel om en als je hem dan weer omdraaid dan gaat hij steigeren en hij gaat hoger steigeren Boos! het probleem is we weten niet wat we er kunnen tegen doen hij blijft het doen
groeten ingeborg

rijden met tantieme gaat het super


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:50

die van mij deed het ook. Ik moet m dan heel rond rijden zodat hij niet zn kop in de lucht kan steken, (desnoods kin op de borst, ja sorry! moet ie ff doorheen) en dus ook niet omhoog kan komen. En veel naar voren blijven rijden.

She's my lady Lovers

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:15

Wil je paard niet meer verder of durft hij niet meer verder?
En doet hij dat als hij alleen is, of in een groep?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:28

Proberen hem vooruit te houden, als Larissa in de bak weereens geen zin meer heeft en omhoog wil komen, moet ik d'r ook alleen maar vooruit drijven. Niet proberen veel met je handen te gaan doen als hij al omhoog is of gaat, Larissa wordt daar bijvoorbeeld alleen maar bozer van en gaat steeds hoger.
Als je alleen rijdt buiten, misschien eens met een ander paard gaan, misschien vindt hij het wel een beetje spannend soms waardoor hij niet verder durft..

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:02

Mn paard heeft het ook als ie alleen naar buiten gaat, Tis net of ie dan ff niet meer durft, hij odte het namelijk meteen nadag we weggaan. Dan pakt iemand m ff vast, loopt een paar meter mee en dan is het goed. Dan heeft ie meestal meteen weer een neiging maar dan zie ik het aankomen en ga ik m ff slaan..sorry. Maar daarna gaat het goed en loopt ie heel ontspannen verder, als ik gedraafd heb is er helemaal niks meer aan de hand. Ik weet niet of dit de goede manier is, ik zie zelf altijd tegen het eerste stukje op, ook omdat ik precies dat stukje langs de weg moet.

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:07

mijn pony deed het laatst met springen heeeel erg klapte zowat achterover ik moest hem toen een klap op z`n kop geven maar ja dat lukte niet onder het steigeren. maar dat deed ie omdat ie iets eng vond maar ze stelde zich ook wel een beetje aan.

L2+ 2 met Vierra ster + prok (Amsterdam X Equador)

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:31

Een haflinger waar ik af en toe op rij doet dat ook,achteruit lopen,steigeren,bokken en al die grappen.Ik geef haar een paar meppen tot ze een paar stappen vooruit heeft gedaan en daarna ga ik der (soms) naast.Dan loopt ze wel weer door....Verward

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:11

mijn paard ging buiten mini steigersprongetjes maken als ze niet verder wilde en ging ook omdraaien. Dit was toen ik haar net had. Degene met wie ik samen deed, heeft haar toen een paar meppen verkocht en daarna is ze pas echt gaan steigeren!!!
De truuk met mijn paard is gewoon geduld hebben. Wil ze niet verder? Gewoon blijven wachten tot ze wel gaat. Omdraaien? Terugdraaien, of doordraaien tot ze weer met haar neus in de goeie richting staat. Zorgen dat ze iig Niet de kant op loopt waar zij heen wil. En als ze wel 1 pasje in de goeie richting zet: BELONEN! Zeggen wat een geweldig paard ze wel niet is enz enz. Ik heb weleens een uur op het erf gestaan omdat ze niet vooruit wou, maar tegenwoordig (ff afkloppen) gaat het goed. Als ze gaat lopen vervelen, houdt het spelletje vrij snel op, want ze krijgt toch haar zin niet en lopen we toch maar door. Ze deed het eerst vooral in haar eentje, maar later ook met andere paarden erbij. Ben eerst bezig met haar met andere paarden weer "normaal" te krijgen, in dr eentje probeer ik later wel weer een keer...

He has no past, He has no future
But still, He tries

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:18

Mijn paard doet het ook als ze van de groep weg gaat en daardoor ben ik behoorlijk bang geworden. Wat ik al wel gemerkt heb is dat het helpt om haar gewoon een keiharde schop met je benen te geven, bij mij liep ze iig netjes verder en ze heeft voor de rest niet meer vervelend gedaan. Suc6 ermee!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:25

Ik had een paard wat dat ook deed. het enoge wat mij hielp (en dan ook niet altijd...) was haar erg voorwaarts te houden.
Ze had ook haar vaste plekken om omhoog te komen, dus voor die tijd draafde of galloppeerde ik met haar aan, zodat ze niet omhoog kon.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

nancyk
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: velsen-zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:25

je maakt een punaise met het puntje naar boven vast op je kopstuk je neemt louw water in een zakje mee zodra hij stijgert prik je het zakje kapot boven op zijn hoofd dan denkt hij dat het bloed is en doet hij het nooit meer

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:27

Jip80 schreef:
De truuk met mijn paard is gewoon geduld hebben. Wil ze niet verder? Gewoon blijven wachten tot ze wel gaat. Omdraaien? Terugdraaien, of doordraaien tot ze weer met haar neus in de goeie richting staat. Zorgen dat ze iig Niet de kant op loopt waar zij heen wil. En als ze wel 1 pasje in de goeie richting zet: BELONEN! ..

ja, zo doe ik het ook. Zij wil mijn kant niet op, maar ze mag van mij haar kant OOK Niet op. En dan ga ik inderdaad effe wachten, en na verloop van tijd krijg ik mijn zin wel weer. MAar niet om laten draaien. Het is moeilijk hoor, ik weet het.

De hond is de betere mens

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:10

ik heb het 1x in de les gehad met het paard waar ik toen op reed,hij steigerde ook maar zo steil dat ie 8erover kon klappen,ik moets em toen ook meteen een mep op zn hoofd geven...het klinkt heel hard en gemeen..maar het hielp wel,hij dee het niet weer..gelukkig maar want ik vondt het ook niet leuk om hem een mep te geven..maar dat beter dan ongelukken

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 21:29

heel erg bedankt voor deze reacties ingeborg

rijden met tantieme gaat het super

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:53

Hee die van mij doet exact hetzelfde!!
Mijn paard is best wel groot en onhandig dus ik werd latijd vet bang. Nu durf ik er wel wat mee te doen, maar ik vind het niet leuk. Ik trek hem keihard aan de teugels, vind het echt verschrikkelijk om te doen maar anders stopt hij niet meer. Als ik hem dan een paar keer goed naar benenden heb getrokken staat hij stil, dan draai ik hem om en geef hem een goede schop of tik met de zweep zodat hij dan wel voorwaarts blijft en niet gelijk weer omdraait. Mijn paard probeert het nog wel eens maar ik win het altijd...

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:56

meestal doet hij het trouwens als hij ergens bang voor denkt te zijn, daarom neem ik hem nadat ik hem zo heb aangepakt terug in stap en stel ik hem zoveel mogelijk gerust, dan durft hij er altijd wel langs. Bij mijn paard is het gewoon echt, eerst vluchten dan pas kijken hoe eng het nou eigenlijk is.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:36

hey! dat doet mijn pony ook! maar die doet het alleen als ie alleen de weg op moet ( zonder ander paard of fietser voor zn neus) of als ie voorop moet lopen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:57

Moeilijk,..heb soms hetzelfde probleem met mijn merrie,...nog geen oplossing gevonden, is al wel geminderd naar mate ze mij meer heeft leren kennen,..maar is er moeilijk (misschien wel nooit) uit te krijgen bij haar,.. Ik weet dat er iets met haar moet gebeurd zijn in haar verleden,..ze heeft hier of daar een trauma opgelopen, ik ben ernaar op zoek wat precies,..maar vin dhet nog steeds niet (moeilijk te zeggen,... ze is al 10, en staat nog maar 2 jaar bij ons,..moeilijk na te gaan wat er bij de vorige eigenaar misschien kan gebeurd zijn,... maar nu heb ik gelukkig de vorige eigenaar toevallig ontmoet,...kan dus nu rustigjes aan proberen te achterhalen waardoor het kan gekomen zijn,...

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:22

nancyk schreef:
je maakt een punaise met het puntje naar boven vast op je kopstuk je neemt louw water in een zakje mee zodra hij stijgert prik je het zakje kapot boven op zijn hoofd dan denkt hij dat het bloed is en doet hij het nooit meer



Wow, wat een prachtige oplossing. Zo paardvriendelijk. Ik zou het iedereen aanraden!!!!!
Hij zal zo bang zijn , zo geschrokken zijn, hij zal waarschijnlijk nooit meer zal steigeren als je erop kruipt. Hij zal onmiddellijk verliefd op je worden!!!
Miischien is het omdat ik een Belg ben, maar ik denk toch dat sommigen onder jullie dringend nog eens een cursus 'beginnend paardrijden' zullen moeten volgen.

Ik verdraag heel veel, maar wanneer jullie zo'n antwoorden beginnen te plaatsen reageer ik er toch wel op!!!

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:23

krunsjkim schreef:
Hee die van mij doet exact hetzelfde!!
Mijn paard is best wel groot en onhandig dus ik werd latijd vet bang. Nu durf ik er wel wat mee te doen, maar ik vind het niet leuk. Ik trek hem keihard aan de teugels, vind het echt verschrikkelijk om te doen maar anders stopt hij niet meer. Als ik hem dan een paar keer goed naar benenden heb getrokken staat hij stil, dan draai ik hem om en geef hem een goede schop of tik met de zweep zodat hij dan wel voorwaarts blijft en niet gelijk weer omdraait. Mijn paard probeert het nog wel eens maar ik win het altijd...


rijden is geen machtsspel

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:33

sofieenhans"]
[quote="nancyk schreef:
je maakt een punaise met het puntje naar boven vast op je kopstuk je neemt louw water in een zakje mee zodra hij stijgert prik je het zakje kapot boven op zijn hoofd dan denkt hij dat het bloed is en doet hij het nooit meer



Wow, wat een prachtige oplossing. Zo paardvriendelijk. Ik zou het iedereen aanraden!!!!!
Hij zal zo bang zijn , zo geschrokken zijn, hij zal waarschijnlijk nooit meer zal steigeren als je erop kruipt. Hij zal onmiddellijk verliefd op je worden!!!
Miischien is het omdat ik een Belg ben, maar ik denk toch dat sommigen onder jullie dringend nog eens een cursus 'beginnend paardrijden' zullen moeten volgen.

Ik verdraag heel veel, maar wanneer jullie zo'n antwoorden beginnen te plaatsen reageer ik er toch wel op!!!
[/quote]

Nou...
ik snap je wel een beetje.
Maar steigeren is niet alleen lastig, het is ook gevaarlijk voor paard en ruiter. Dan zul je toch prioriteiten moeten stellen.
Een paard wat steigert uit verzet, mag je imo best zo aanpakken. Water doet geen zeer, hij schrikt alleen.
Liever een geschrokken paard, dan een acherover gevallen paard. Het lijkt mij alleen lastig om steeds met een zakje water te rijden. Dat moet je dan ook maar net op het goede moment voor elkaar krijgen!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:18

Ik denk niet dat je alles maar eruit kunt slaan. Als je paard steigert omdat hij het eng vind, weg wil en belemmet wordt (doorde ruiter) kan hij maar een kant op: omhoog. Dat is een angstreactie, en jullie slaan hem dan ook no eens een keer.
Geef je paard zelfvertrouwen, beloon iedere stap voorwaarts en idd laat hem met een ervaren paard meelopen. Een klap op het hoofd alleen in uiterste nood lijkt me, en niet zomaar. Laat staan een punaise, sorry maar dat is wel heel onvriendelijk (en ik ben geen belg Knipoog )

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 15:41

Pauline schreef:
Ik denk niet dat je alles maar eruit kunt slaan. Als je paard steigert omdat hij het eng vind, weg wil en belemmet wordt (doorde ruiter) kan hij maar een kant op: omhoog. Dat is een angstreactie, en jullie slaan hem dan ook no eens een keer.
Geef je paard zelfvertrouwen, beloon iedere stap voorwaarts en idd laat hem met een ervaren paard meelopen. Een klap op het hoofd alleen in uiterste nood lijkt me, en niet zomaar. Laat staan een punaise, sorry maar dat is wel heel onvriendelijk (en ik ben geen belg Knipoog )


Die punaise is voor het zakje, daar voelt het paard niets van! Die punaise zit met de platte kant en het puntje naar boven op het hoofdstel. Je paard voelt alleen maar nattigheid. .
Of een heel klein druppeltje water, want een punaise prikt maar een heel klein gaatje.... *LOL*
Het zakje kapot knijpen, lijkt mij een heel stuk effectiever..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, GrapeshotBot en 12 bezoekers