Habituele patellafixatie... (maw knie op slot)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:40

Is het woord waar onze Black onder lijdt. Dat betekent dat bij hem de achterknie af en toe op slot springt waardoor het hele achterbeen geblokkeerd wordt. De pony kan vervolgens niet lopen of hij sleurt dat been ongebogen naar voren waarbij de teen van de hoef over de grond sleept. Zo'n blokkage is op te lossen door Black te dwingen in draf te gaan en dat een paar minuten vol te houden. Dit stadium zijn we nu gelukkig voorbij door aangepast bekappen. Toch heeft hij nog af en toe een dag waarop het achterbeen wat stijfjes is bij het achterwaarts en zijwaarts. Die oefeningen heb ik juist uitgekozen om de achterhand te versterken. We doen geen meters achter elkaar maar af en toe is zelfs 1 pas al teveel. Welke oefeningen raden jullie aan om die achterhand sterker te maken? Ik zat zelf te denken aan travers/renvers maar ik weet niet meer of daar nou de achterbenen of de voorbenen elkaar kruisen.

[edit Zep]titel ook begrijpelijk gemaakt voor mensen zonder veterinaire achtergrond Knipoog [edit/]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-28 14:41 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:47

Zelf vind ik achterwaarts als oefening om de achterhand te versterken een beetkje mager eigenlijk. Ok, mits correct uitgevoerd gaat hij wel meer verzameld, maar toch...

Veel overgangen en tempowisselingen is in mijn ervaring toch het beste gebleken om de achterhand sterker te krijgen. Let er daarbij op dat hij echt "electrisch" wordt in het achterbeen. Heel simpel dus eigenlijk. Zijgangen zijn daar ook fijn bij, combineer dat lekker met elkaar zou ik zeggen. Begin met schouderbinnenwaarts, wissel dat eens af met renvers o.i.d. Zelf appuyeer ik liever dan travers, vanwege het meer voorwaartse karakter vd oefening, en bij travers heb je snel het gevaar van meer gewicht op de voorhand, maar dat is ook een beetje persoonlijk.

Succes!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 17:05

Ik heb met mijn draver precies hetzelfde probleem gehad en met hem zijn we de bak gaan slepen! Hij kon natuurlijk al in het tuig (draver) en dan banden erachter en trekken maar, daar is hij onwijs sterk van geworden achter, zeker na de testosteronspuit die hij van de dierenarts erbij kreeg om de spieren te laten ontwikkelen.
Ik had alleen wel ineens een hengst aan het touwtje ipv een brave ruin, dat was wel even wennen.
Als je het onder het zadel moet doen zou ik net als Zep gaan voor het schakelen, de overgangen en het schoudervoor.