Bok tijdens aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:15

Haai Iedereen!!!

Ik heb een klein probleempje.
Mijn verzorgpaard (7 jarige draver) Heeft moeite met aangalopperen. Het lukt wel, maar ze geeft altijd eerst een flinke bok voordat ze begint te galopperen.
Het is net of ze dit bokje nodig heeft om erin te komen.
Hebben jullie tips hoe ik kan proberen het bokken minder te maken?

Hier een bok foto ;)
Afbeelding

Alvast bedankt!!!

Smoethie

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:54

- heeft ze geen last van haar rug, mond, zadel?
als dit 100% zeker is dat ze hier geen last van heeft dan kan je verder gaan kijken.
- Als ze het heel moeilijk vind negeer het dan maar beloon het ook niet.. ze krijgt vanzelf dor dat die bok niet nodig is om aan te galoperen het wordt dan vanzelf minder
- Kan ze de gelop gewoon goed :
rij goed los. Zorg dat ze helemaal op jou geconcentreerd is en dat ze goed aan het been is.
Zorg dat je haar overal naar toe kan sturen en dat ze de aandacht bij jou heeft. Neem dan rustig de tijnd om op een volte aan te springen. Bokt ze neem je haar terug en begin je opnieuw. Weer op jou laten concentreren waar op die volte en je begint weer. Doet ze het weer begin je weer opnieuw. En volhouden. Als ze het goed Beloon je der uitbundig en galopeer je door. Stop daarna en doe het niet nog een
Dit heeft bij mij heel erg goed geholpen (ook bij een draver)

S_Evelyne

Berichten: 1028
Geregistreerd: 16-02-10

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:59

die bokt wel hoog zeg!

skins

Berichten: 479
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:29

Zoals smoethie zegt: ben je zeker dat ze nergens last van heeft?
Lijkt mij eerder een bok uit verzet dan uit "plezier".

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:30

is het zadel goed?

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:35

Alles even na laten kijken :)*

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:15

Ik vind het er niet uitzien als een vreugde bokje. Je veranderd vaak onbewust je houding tijdens het aangaloperen, misschien zorg je dan voor druk op een bepaald punt waardoor het paard pijn of last heeft en hij dit dus alleen bij het aangaloperen laat zien?
Ik zou ook even de rug na laten kijken.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:58

Je zit ziet er vrij goed uit, maar je voeten staan wel verkeerd.
En ik heb ook het vermoeden dat je teveel aan de teugels trekt.
Het paard loopt niet nageeflijk , met het hoofd hoog en tegentrekken, zo op deze manier vragen om aan te galoperen is als bij voorbaat vragen om moeilijkheden, eerst nageeflijk rijden , dan pas vragen om aan te galoperen.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:21

Alvast bedankt voor de tips;)
Het is inderdaad geen vreugde bokje, ze vind het moeilijk om aan te galopperen en bokt daarom (denk ik) uit protest. Als ze er eenmaal in zit is er geen probleem! :P
Verder heb is ze niet nagekeken of ze ergens last van heeft, maar ze doet dit echt alleen met aangaloperen. Dus lijkt me niet dat ze pijn heeft, maar het gewoon moeilijk vind.

@aeolusnr1: Vindt je het niet een beetje logisch dat mijn houding en haar houding niet perfect zijn als ze een bok geeft? ;)

Kijk maar: We kunnen het wel!
Afbeelding

Ik denk dat ik gewoon veel voltes ga rijden en al haar concentratie ga vragen. En goed opletten of ik inderdaad niet iets in mijn houding verander! Want daar zie ik me wel voor aan :P

Jelliej93
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:41

ninajojo schreef:
Alvast bedankt voor de tips;)
Het is inderdaad geen vreugde bokje, ze vind het moeilijk om aan te galopperen en bokt daarom (denk ik) uit protest. Als ze er eenmaal in zit is er geen probleem! :P
Verder heb is ze niet nagekeken of ze ergens last van heeft, maar ze doet dit echt alleen met aangaloperen. Dus lijkt me niet dat ze pijn heeft, maar het gewoon moeilijk vind.

@aeolusnr1: Vindt je het niet een beetje logisch dat mijn houding en haar houding niet perfect zijn als ze een bok geeft? ;)

Kijk maar: We kunnen het wel!
Afbeelding

Ik denk dat ik gewoon veel voltes ga rijden en al haar concentratie ga vragen. En goed opletten of ik inderdaad niet iets in mijn houding verander! Want daar zie ik me wel voor aan :P


Even om op jou reactie terug te komen dit doet ze alleen als ze moet aan galoperen, Ook dan kan ze ergens last van hebben. Ik heb het zelfde probleem met mijn paard gehad bokte ook alleen als ze aan moest galoperen, toch maar even een osteopaat bij gehaald en bleek dat ze op verschillende druk punten vast zat ik der rug, en ze haken in der mond had,

Inmiddels zijn der tanden helemaal goed en haar rug is ook weer goed en zij doet dit niet meer, misschien een tip ;)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:00

Als je paard een bok geeft met aan galopperen heeft hij daar dus moeite mee en dat verteld hij dus door te bokken,
Als alles is nagekeken zou je wat meet aan je techniek kunnen gaan werken, galopeer even niet en ga aan de gang met het rechtrichten, leer zijgangen, spring vanuit de traver aan, dan is het buiten been al dragend en vaak hebben ze dan minder moeite om aan te springen .
Neem in elk geval de tijd , luister naar je paard , hij is er nog niet klaar voor om met jou op zijn rug te galoperen in een houding.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:02

Misschien dat ze dan toch even nagekeken moet worden...
Zal wel even overleggen met de eigenares en ik ga zelf even met jullie tips aan de gang. Kijken of dat helpt ;)

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:03

MarloesRixt schreef:
Ik vind het er niet uitzien als een vreugde bokje. Je veranderd vaak onbewust je houding tijdens het aangaloperen, misschien zorg je dan voor druk op een bepaald punt waardoor het paard pijn of last heeft en hij dit dus alleen bij het aangaloperen laat zien?
Ik zou ook even de rug na laten kijken.

Een vreugde bokje met oren in haar nek?

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:06

@ BeautyEmily : Eerst goed lezen voordat je uberhaupt een reactie plaatst. Deze reactie heeft de TS dus dubbel niets aan... := Voegt helemaal niets aan toe...

@ aeolusnr1: Meen je die reactie nou serieus... := Want dan wil ik wel een zien hoe jij op een bokkend paard zit..

TS, heb je wel eens goed gekeken of zadel wel goed ligt? Hoe galopeert ze aan als je longeert?
Probeer anders zelf eens te voelen op de rug, met je vingertoppen over ruggengraat..

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:09

FunkyMistiC schreef:
@ BeautyEmily : Eerst goed lezen voordat je uberhaupt een reactie plaatst. Deze reactie heeft de TS dus dubbel niets aan... := Voegt helemaal niets aan toe...

@ aeolusnr1: Meen je die reactie nou serieus... := Want dan wil ik wel een zien hoe jij op een bokkend paard zit..

TS, heb je wel eens goed gekeken of zadel wel goed ligt? Hoe galopeert ze aan als je longeert?
Probeer anders zelf eens te voelen op de rug, met je vingertoppen over ruggengraat..

Tuurlijk heeft ze daar wel wat aan? Het lijkt me niet dat een paard een 'vreugde bokje' geeft met oren in de nek. Aan de commentaar die je geeft hier in dit topic heeft de ts ook niet aan. En hoevaak is er al gezegd dat ze na moet kijken of er niks meer aan de hand is met haar paard. ;)

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:09

Dat zegt toch ook niemand dat het een vreugdebok is?

maaike2800
Berichten: 1025
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: ridderkerk

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

doet ze het met longeren ook?

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:18

FunkyMistiC schreef:
Dat zegt toch ook niemand dat het een vreugdebok is?

MarloesRixt schreef:
Ik vind het er niet uitzien als een vreugde bokje.


Jawel dus, maar dat is toch helemaal niet waar de ts naar vraagt? Het lijkt me geen vreugde bokje want hij heeft de oren in de nek. Je reageert op mensen alsof wat je zelf zegt helemaal waar is. Maar iedereen hier in dit topic zegt: Liggen de problemen niet ergens anders. ;)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:23

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten hier verwijderd, omdat ze off-topic waren en de sfeer in dit topic niet ten goede kwamen.
Dit soort dingen kun je per PB bespreken.
En nu dan het verzoek om hier on-topic verder te gaan.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:21

Nogmaals, TS longeer je wel eens. Met bijzet of zonder bijzet?

Ankje11
Berichten: 1264
Geregistreerd: 08-07-09

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:02

Mijn paardje doet zoiets ook heel af en toe (iig zo voelt het wel)
Dan neem ik haar terug, maak opnieuw een volte en laat har dan opnieuw aanspringen, met succes. Dit doet ze overigens alleen rechtsom en eigenlijk niet zozeer linksom.

Ik kan links gewoon aanspringen vanaf een lange zijde (over de hoefslag) en rechts doe ik meestal vanuit een volte omdat dit nog wat makkeliker voor haar is.

Dus ik zou zeggen: Ik sluit me aan bij degenen die zeggen terug nemen als er een bok komt en weer opnieuw proberen.
Ook eerst zeker weten dat er niks mis is met zadel e.d!

Soma
Berichten: 219
Geregistreerd: 17-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:28

Hoi,

Paard zal wat moeite hebben met de balans. Mijn paard deed het in het begin ook, is weer over gegaan. Let goed op dat je je binnenhand meegeeft. Een tegenwerkende binnenhand geeft ook een bok bij aangelopperen.

Succes ermee!

Soma

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:34

Maar dit paard bokt toch best hoor, misschien is er meer aan de hand. ;)

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:38

Heeft deze draver gekoerst? Dan is dit bokken niet gek, want in de drafsport wordt aangaloperen afgestraft. Ddus dan is het niet raar, dat dit paard protesteert als je haar wil laten galopperen.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:45

Lijkt me dan dat het paard dan niet verder galopeerd, omdat 'het niet mag'. Omdat ze aangeeft dat hij na de bok wel gewoon galopeerd.