Bok tijdens aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emajeur

Berichten: 22
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:51

Wat mij betreft géén vreugdebok, waarschijnlijk het moeilijk vinden of pijn/drukpunten? Ik ken ook iemand wiens paard bij het aangalopperen bokt omdat diegene de hulp niet juist geeft waar het paard dan weer nijdig van wordt. 't kan ook zijn dat je niet duidelijk genoeg bent naar je paard toe wanneer je de hulp geeft?

De laatste keer dat ik reed, gaf ik mijn galophulp wel duidelijk naar mijn paard toe, maar ik gaf dr niet genoeg ruimte en hield in met de teugels waardoor ze ook een flinke bok gaf.

Als je twee tegenstrijdige hulpen geeft zoals een duidelijke galophulp maar druk op de teugels opvoert kan het ook zijn dat het paard hier van in de war raakt en dus bokt.. Hij wil dan misschien wel in de galop aanspringen maar krijgt niet genoeg ruimte van voren.

Ik zal blijven dromen!


BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:53

Het is wel logisch dat ze na de bok verder galoppeert, want daar krijgt ze de hulpen voor.
Ik denk, dat de hulpen voor dit paardje niet duidelijk zijn.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:56

ik wilde dus eigelijk beetje het zelfde vragen of ze al gekoerst heeft. omdat het dus word gestraft als ze vanzelf aangalopeerd omdat dat dus niet mag in de draf sport.
daarbij ga ik dan denken.. wanneer heeft ze dan leren galoperen onder het zadel.
en hoe is dit aangeleerd?
misschien heeft ze hierdoor een slechte ervaring opgedaan en met bokken de galop in gegaan.
(pijn kan t ook zijn maar dat is al vaker gezegd)
Zelf zou ik het dus vaker proberen aan te galoperen en proberen het leuk voor het paard te maken.
veel belonen en erg vrolijk en misschien overdreven belonen als ze uiteindelijk minder hoog bokt of helemaal niet meer.

succes!

Tjelley

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:03

Probeer vanuit de ontspanning aan te galopperen. Vaak weet het paard al heel goed dat er gegaloppeerd moet worden en begint het al te stuiteren(rug vastzetten). Het moment dat je de hulpen voor de galop geeft is vaak waar het paard op wacht. Het uit die spanning door op dat moment te gaan bokken of rennen. Daarna is het meestal klaar. Zelf ontspannen blijven rijden en niet vastpakken op zulke momenten. Hou het zo simpel mogelijk voor je paard en jezelf.

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:05

Iedereen zegt wat anders, wat dacht je van vragen aan een instructeur?

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:14

Dat is nog het beste ja, even aan je instructeur vragen.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:31

BPVS schreef:
Het is wel logisch dat ze na de bok verder galoppeert, want daar krijgt ze de hulpen voor.
Ik denk, dat de hulpen voor dit paardje niet duidelijk zijn.

Maar goed, dan zou ze tijdens longeren ook moeten bokken bij aangaloperen lijkt mij.

    Stal de Koperhoeve | KFPS

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:40

Hoeft niet beslist en het gaat wel om een draver, die reageren toch vaak wat anders. Ik heb zelf een draver bereden een jaar lang, en die maakte altijd een grote sprong, als hij van stap naar draf ging. Het heeft ook met aanleuning te maken. Een draver reageert op druk, daar gaat hij van versnellen. Zet je hem aan de longeerlijn dan is die druk er niet. Snap je?

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:44

Ja daarom vroeg ik haar ook of ze ook longeert met bijzet of zonder bijzet.

    Stal de Koperhoeve | KFPS

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:45

Oh sorry., dat had ik niet gelezen.

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:53

Ik heb niet alles gelezen maar ga toch antwoorden omdat ik op het moment hetzelfde meemaak. Mijn paard bokte zonder ophouden onder het galoperen, wat niet normaal was want ze had een zalige galop. Het is ook niet de eerste keer toen ik haar pas op stal had had ze dat ook. Toen is ze naar de kinesist geweest en daarna was het veel beter. Nu heb ik er weer een kinesist bijgehaald en die vond achter in de rug 3 blokkades. Ja die moet wel bokken in galop zei ze en door de pijn kan ze ook moeilijk aanspringen. Door die blokkades zat ze ook wat vast vooraan;
Dus ik raad je aan om er even een kinesist bij te halen, dan ben je al zeker of het niet de rug is. Want als dat wel zo is maak je het alleen maar erger.

Wie nimmer werd gedragen, door de veerkracht van een edel paard. Die kan ook niet gewagen, van het geluk op deze aard.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-10 23:08

Zo, ik had even wat bij te lezen :P

@ FunkyMistiC: Ik longeer haar zonder bijzet aan een touwhalster. Dit doe ik echter heel weinig, laat haar altijd liever los rennen. Aan de longeerlijn vindt ze het heel moeilijk om aan te springen in de galop, eerst snel draven en dan een soort van erin vallen. Los galoppeert ze echter zonder enige moeite! Uit zichzelf zonder dat ik het vraag.

Ik weet weinig van haar verleden, maar aan haar gedrag kan ik wel merken dat ze gekoerst heeft. Denk dat er dus inderdaad erg veel spanning voor haar zit bij het galopperen (omdat het dus altijd is afgeleerd).

Verder heeft ze inderdaad erg slechte balans! Heeft dat ook met het aangalopperen te maken? En wat kan ik hieraan doen?

Ik wil echt graag dat die spanning weg gaat en heb dus ook heel veel geduld met de galop. Ik beloon haar natuurlijk super goed en houdt het lekker kort, maar hebben jullie soms nog andere tips om het minder stressvol te maken?

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:24

En wat zegt je instructeur er van?
O ja en waarom longeer je aan een touwhalster, dat werkt veel te scherp in op de neus.

luckyboy5
Berichten: 633
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:41

Mijn moppie gaf ook altijd een bokkie voor de galop.
Ik heb eerst alleen geoefend zonder te galoperen zodat zijn balans beter werd (hij is 3 ) Nu heeft hij meer ontspanning en zn hals wat lager .
Mijn lesmens zei ook dat ik maar heel hard moest gaan draven zodat hij eigenlijk "ongemerkt" in galop ga.

Deze 2 dingen hebben bij mij goed geholpen,maar ik zou het wel even in een privé les gaan oefenen en niet zelf aan het proberen gaan!

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:01

Heb verder geen verstand van dravers, maar ik heb een jong paard en die vond het ook moeilijk om goed aan te galloperen. Heb toen veel geoefend aan de longe nu doet ze het al stukken beter.

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:19

ik vind het geen vreugdebok met oren in de nek
en als het altijd gebeurd heeft het een reden en meestal omdat ze het dus te moeilijk vind of last van haar lijf heeft :j

ik laat mijn paarden ieder half jaar (of meer indien nodig) nakijken door fysio, is altijd goed

dit kan namelijk alleen maar erger gaan worden

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥

Asmara
Berichten: 928
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:09

Ik ben het met Smoethie eens!
Trouwens: Die bokt wel hoog! haha :+

X.

Vanity, sinds 23 oktober 2010 <3

Asmaryl
Berichten: 168
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:18

BPVS schreef:
En wat zegt je instructeur er van?
O ja en waarom longeer je aan een touwhalster, dat werkt veel te scherp in op de neus.



Dit valt echt wel mee zou ik zeggen. Een gewoon halstertouw werkt op een manier waarop de druk gelijk verdeeld word.
Als het een touwhalster was zou het wat anders zijn.
En mijn pony longeer ik ook wel eens met halster en die loopt uit zichzelf al het rondje dus veel druk zal zij niet vernemen :o

En nu we het toch over longeren hebben, ik zie ook genoeg mensen longeren met een bit in en er verder geen barst van snappen,
en dus hun paard naar de banketstaven helpen

Kim_Uno

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:55

misschien iets minder tegenhouden aan de voorkant?? En als ie bokt, probeer hem meteen weer te laten draven en dan weer opnieuw aangaloperen, elke keer als ie bokt, weer terug nemen, het is even een werk maar bij mij heeft het geholpen

Uno M1 + 3 :D

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:50

mijn paard bokt ook met aan galloperen elke keer bij de rechtse gallop ik weet dat ze daar moeite mee heeft ik weet dat mijn houding veranderd heeft er iemand tips voor mij ?

groetjess

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:35

hoi ik heb ook z'n probleem alleen die van mij deed dat nooit en nu best vaak bij het aan galopperen.
hij doet het niet aan de longeerlijn maar wel als je erop zit. We proberen hem voorwaarts te houden maar naar een mega bok komt en mini steiger en dan denkt hij ik kan wel weer draven. we hebben al best veel geprobeerd maar heeft iemand nog tips hiervoor?

alvast bedankt

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Bok tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:36

Grote kans dat hij last van zijn rug heeft door een niet goed passend zadel. Even laten controleren dus.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:37

maar het gaat met zijn oren naar voor als of hij gewoon lol aan het trappen is. we hebben ook al een ander zadel geprobeerd maar toen deed hij het ook. Hij deed het vroeger ook wel maar dan alleen bij een zweepje. maar als je het zweepje neer legt en je wilt stappen doet hij precies hetzelfde als bij in galop aanspringen, en als je het zweepje weer pakt doet hij helemaal niks bij het aan stappen en aan draven.

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:52

NiKip schreef:
Haai Iedereen!!!

Ik heb een klein probleempje.
Mijn verzorgpaard (7 jarige draver) Heeft moeite met aangalopperen. Het lukt wel, maar ze geeft altijd eerst een flinke bok voordat ze begint te galopperen.
Het is net of ze dit bokje nodig heeft om erin te komen.
Hebben jullie tips hoe ik kan proberen het bokken minder te maken?

Hier een bok foto ;)
[ Afbeelding ]

Alvast bedankt!!!


Oh joh dat doet de draver van mij soms ook en daarna gaat hij een stuk beter lopen. Heel vaag, maar blijkbaar hebben ze t nodig. Mijn instructice heeft niets vreemds opgemerkt verder en is niet altijd dus ik zie t maar als een soort kickstart voor de galop.

plu74
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:04

NiKip schreef:
Zo, ik had even wat bij te lezen :P

@ FunkyMistiC: Ik longeer haar zonder bijzet aan een touwhalster. Dit doe ik echter heel weinig, laat haar altijd liever los rennen. Aan de longeerlijn vindt ze het heel moeilijk om aan te springen in de galop, eerst snel draven en dan een soort van erin vallen. Los galoppeert ze echter zonder enige moeite! Uit zichzelf zonder dat ik het vraag.

Ik weet weinig van haar verleden, maar aan haar gedrag kan ik wel merken dat ze gekoerst heeft. Denk dat er dus inderdaad erg veel spanning voor haar zit bij het galopperen (omdat het dus altijd is afgeleerd).

Verder heeft ze inderdaad erg slechte balans! Heeft dat ook met het aangalopperen te maken? En wat kan ik hieraan doen?

Ik wil echt graag dat die spanning weg gaat en heb dus ook heel veel geduld met de galop. Ik beloon haar natuurlijk super goed en houdt het lekker kort, maar hebben jullie soms nog andere tips om het minder stressvol te maken?


Ik zou toch investeren in een goede galop aan de longe.
Zo losgooien en in de galop "laten vallen" zal niet echt helpen bij het leren aanspringen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers