Galloperen gaat niezo lekker... tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Galloperen gaat niezo lekker... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 12:21

hoi hoi,

Mijn fjordje galoppeert aan de longeerlijn heel goed en ontspannen, maar onder het zadel is het in eerste instantie al moeilijk om d'r in galop te krijgen, en daarna heeeel erg moeilijk om haar in galop te houden.

Ik galoppeer meestal aan in de hoek, en als ze niet meteen aanspringt ev. op de lange zijde. Zolang ik op de lange zijde blijf gaat het goed, zodra ze een bocht moet maken gaat ze terug naar draf.
Aan de longeerlijn ben ik nu aan het oefenen met verkleinde rondjes in galop, dat vind ze wel moeilijk, maar dan heb ik het over rondjes van +/- 15 meter, die van 20 meter gaan heel oké.
In principe voelt ze heel gecontroleerd omdat ze goed reageerd op het terugnemen naar de draf (probeer haar uit mezelf terug te nemen voordat ze uit zichzelf terugvalt)

Wat kan ik doen om haar makkelijker in galop te krijgen? (aan de longeerlijn maakt ze hele makkelijke overgangen van draf-galop-draf)

en wat kan ik doen om haar ook door de bocht in die galop te houden?

Ik rijd overigens zonder zweepje, en heb het 1x met zweepje geprobeerd, dat ging wel goed, maar was in de wei, dus ze zette meteen een rengalopje in tot aan het hek Haha!
als ik met zweepje ga rijden, waar kan ik haar dan het beste ondersteunen/aantikken?? (p.s. ze is best bokkerig)

Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:58

Denk dat het voor je paardje moeilijk is om in een hoek te lopen, misschien rechtuit samen met een ander paardje oefenen zodat ze zich gesteund voelt en onder controle blijft van tempo door het maatje die meeloopt???

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:58

Misschien is ze bang om met een ruiter op haar rug in een bocht haar evenwicht te verliezen,en vertraagt ze daarom altijd.Dan zou je bv aan iemand kunnen vragen of hij/zij je fjord longeert terwijl jij erop zit (wel op grotere circels dan)Ook zou ik proberen om haar op een traag tempo te laten galopperen,zodat als je vlak voor de hoek been bijgeeft ze wakkerschiet.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 13:02

sonjabelgium schreef:
Denk dat het voor je paardje moeilijk is om in een hoek te lopen, misschien rechtuit samen met een ander paardje oefenen zodat ze zich gesteund voelt en onder controle blijft van tempo door het maatje die meeloopt???


Dan zou ik naar buiten moeten, en ze is nog niet verkeersmak..
maar ik ga vrijdag proberen met een nog een andere fjord erbij naar buiten te gaan... als het goed gaat probeer ik ook wel een galopje...

Ik ga sowieso vrijdag eerst met die andere erbij in de bak rijden, dan vertel ik haar mijn probleem wel en kijk ik of ze achter hem aan wil galopperen..

liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:01

Voorzichtig doen hé, als ie nog nooit buiten is geweest zou ik de eerste keer toch alleen stappen en draven hoor .... echt stabiel lopen pas ingereden pony's toch nog niet meestal.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:58

Ik herken het probleem met mijn fjord toen ik hem net onder het zadel had. Ik zou toch even een zweepje erbij nemen en achter je kuit een tik geven als hij niet op je been reageert en als hij bokt weer een tikje geven, want hij moet leren dat hij gewoon naar voren moet en geen verzet moet geven. Het is echt een kwestie van oefenen, oefenen; korte stukjes galopperen, maar wel dat jij aangeeft wanneer hij in draf gaat. Valt hij uit galop weer opnieuw totdat je een stukje galop hebt waarin jij hem weer in draf hebt gezet. En ook veel belonen;is hij goed aangesprongen dan met je stem belonen en een klopje op de hals; heeft hij een rondje gegaloppeerd en is op jouw hulp in draf gegaan weer belonen etc. Je moet echt consequent zijn, valt ie in draf, meteen een tikje geven en op zo'n manier moet het verbeteren.
En buiten oefenen met de galop terwijl hij niet eerder naar buiten is geweest lijkt me niet echt een idee; het gevaar is dat hij lekker onder je vandaan gaat lopen; ik zou het eerst in de bak de galop goed bevestigen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:06

Hallo!
Ik heb min of meer hetzelfde probleem! Ik rij op een 4 jarige haflingermerrie die helemaal niet wil galopperen onder het zadel. Onwijs frustrerend! Frusty Ze is vorig jaar ingereden en heeft altijd erg gebokt bij het aanspringen (is mij verteld). Ze zetten haar altijd in galop door fanatiek bij te tikken en dan 'tikt' ze terug. Vreemd he... Iedereen die het heeft gebrobeert is er wel eens afgevallen! Ze heeft een tijdje stil gestaan en toen ik op stal kwam heb ik haar eerst een maand gelongeerd voordat ik ben begonnen met rijden. Toen ik er voor het eerst op zat bleek het zadel gebroken (voorboom) dus ik ben meteen weer afgestapt!! We vermoeden dat ze dus ook zo bokte omdat het zadel toen al kapot was en dat ze daar nu een trauma aan over gehouden heeft. Het rijden gaat op zich prima. Ze heeft inmiddels een hele lekkere en regelmatige draf en als ze ontspannen is en goed aan de hulpen probeer ik wel eens aan te springen. Meestal begint ze te bokken... Het is me 1x gelukt om 10 meter te galopperen! Ik was helemaal blij! Ik had gehoopt dat dat de doorbraak was, maar helaas... Mijn instructrice stelde voor om heel hard te gaan draven en haar in galop te laten vallen, maar dat doet ze niet. Ze blijft draven. Ook volte verkleinen, dan vergroten en als je op de hoefslag komt aanspringen werkt niet. Doorzitten, lichtrijden, wel zweep, geen zweep, ik weet het niet meer! Aan de longe gaat het goed, ook met een zadel erop. Ze vindt het niet leuk om met een ruiter te galopperen en dat is niet vreemd, aangezien ze nooit de kans gehad heeft om er van te genieten. Of ze kreeg op haar donder met de zweep, of ze had pijn in haar rug van het zadel... Wie heeft er tips? Misschien met behulp van een hindernisje ofzo? ook mijn paard is nog niet verkeersmak, dus in het bos proberen gaat helaas nog niet.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideën!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:14

ik maak uit je verhaal op dat het om een vrij jonge pony gaat. jonge paarden hebben moeite met hun evenwicht te zoeken. vooral onder de man is dit moeilijk. heb dus veel geduld.

ik ben van mening dat je pas aan iets kunt beginnen als de basis in orde is. van galop is draf en stap de basis. je zou dus eerst ervoor kunnen zorgen dat die in orde zijn, voordat je teveel van de galop gaat verlangen. zorg dat ze lekker soepel en voor het been is. rij zo veel mogelijk rechte lijnen. rij de galop nog over de hoefslag, geen voltes enzo.

galop aanleren in een buitenrit is naar mijn mening een goed idee. maar aangezien jou pony nog niet zadelmak is, zou ik daar de eerste paar keren mee wachten.

heb je goede begeleiding?

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:26

Galop is heel goed voor jonge paarden. Ook om hun balans te leren bewaren. Je kan proberen haar meer voorwaarts te laten galloperen. Ik zou haar toch met een zweepje rijden, een hele korte zodat ze hem verder niet voelt maar dat je wel op het goede moment een tik kan geven. Als ze echt inm paniek raakt van de zweep kan je misschien een spoortje gebruiken. Voorwaarts laten gallopperen en geen voltes etc rijden, Eerst zorgen dat ze goed rechtuit kan gallopperen.

geen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:00

saluut schreef:
Als ze echt inm paniek raakt van de zweep kan je misschien een spoortje gebruiken..


meteen bij een jong paardje sporen omdoen?
nee dat zeker niet,zoals okkie zegt geduld hebben en leren te reageren op je gewoone been,zonder sporen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:02

iIk zou veel tempo wisselingen rijden. Dus halt-stap-draf etc, maar ook arbeidsdraf-middendraf. Zo krijg je je paard allert op het been. Zorg ervoor dat je een kort zweepje erbij hebt en als ze niet reageerd op je been geef je direct een tikje op haar schouder. Pas als ze dit goed snapt kan je dat ook in galop duidelijk maken. En probeer anders lange zijde galop, korte zijde draf en probeer dit dan uittebreiden naar een afgesneden hoek (zeg maar een halve volte) in galop etc.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:40

waarom op haar schouder?? ik tik bij vlak achter mijn kuit, zodat ze hem als een versterkte kuithulp ziet. In ieder geval niet op haar kont. Veel overgangen rjden doe ik al. Ook longeer ik haar minstens 1x per week omdat ze daar wel goed in galop aanspringt. Heel rustig, nou nog met mij erop!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:43

De reden precies waarom om de schouder weet ik eigenlijk ook niet.. (goede vraag) Wel heb ik bij mijn paard ook altijd een springzweepje (korte zweep) waarmee ik haar op de schouder tik om te corrigeren, als ik namelijk een dressuurzweep pak en haar op de kont/bij de kuit tik (maakt niet uit) ze daar heeel fel op reageert, en dan bedoel ik echt steigeren enz. terwijl ze op de schouder hooguit een beetje rennerig wordt. Maar ik haar door op de schouder te tikken dus wel gecorrigeerd krijg. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:45

Ik ga met Marca ( en dat is een heethoofd) regelmatig expres in een halve rengalop door de bak......effe lekker doorrennen............ze doet het er goed op misschien moet je dat ook maar eens proberen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:31

Ik denk dat het een beetje van je paard afhangt of je een tikje op d schouder geeft of bij je kuit. Sommige paarden zullen te heftig reageren bij een tikje op de schouder... Verder is het tikje geen vervanging van je beenhulp! Het tikje moet je gelijk of een fractie na je beenhulp geven zodat het paard snapt wat been is, je legt het zegmaar uit. Als ik been geef en je reageert niet instantaan dan krijg je een tikje, als je braaf direct reageert op het been ben je braaf en krijg je dus ook geen tikje. Dat moet het paard duidelijk worden, het gaat dus niet om de kracht, maar om de hulp.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:56

Ik heb vandaag weer gereden, maar gen poging gedaan om aan te springen. Ze was op zich erg voorwaarts en luisterde ook goed, maar ik wil er niet al teveel druk op leggen. Ze wordt echt heel stressig bij het aanspringen (nou ja, het proberen daarvan) en verkrampt. Ik moet ook goed opletten dat ik zelf niet te stijf ga zitten. Volgende week heb ik weer les, tot die tijd werk ik aan ontspanning en nageeflijkheid, niet aan galop. Ze loopt echt al veel beter dan toen ik haar net begon te rijden, met de galop zal het ook wel goed komen. Oh ja, ze regaeerde in het begin helemaal niet op beenhulpen en ik reed haar voornamelijk op mijn stem, met tegelijkertijd een beenhulp. Reageerde ze daar niet op dan weer hetzelfde, maar nu met de zweep erbij. Niet hakken, gewoon vriendelijk vragen met de kuit. Niet luisteren? Dan een tikje bij mn kuithulp. Dat heeft geholpen, nu heb ik de zweep niet meer nodig!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:16

Sprintje schreef:
Ik denk dat het een beetje van je paard afhangt of je een tikje op d schouder geeft of bij je kuit.


volgens mij zit de motor van een paard van achter, dus is het ook het meest logisch dat je achter je kuit aantikt. Als je een tikje op de schouder geeft, zal dat meer een teken zijn dat ze opzij moet oid, of zal ze het opvatten als niet voorwaarts te hoeven. Beetje raar uitgelegd misschien maar om een paard voorwaarts te rijden moet je hem IMO achter je kuit aantikken mocht je beenhulp niet duidelijk genoeg doorkomen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 11:07

Maaike"]
[quote="Sprintje schreef:
Ik denk dat het een beetje van je paard afhangt of je een tikje op d schouder geeft of bij je kuit.


volgens mij zit de motor van een paard van achter, dus is het ook het meest logisch dat je achter je kuit aantikt. Als je een tikje op de schouder geeft, zal dat meer een teken zijn dat ze opzij moet oid, of zal ze het opvatten als niet voorwaarts te hoeven. Beetje raar uitgelegd misschien maar om een paard voorwaarts te rijden moet je hem IMO achter je kuit aantikken mocht je beenhulp niet duidelijk genoeg doorkomen
[/quote]

Mee eens, maar ik zou dat toch niet als eerste proberen als je op een jong paard zit wat je kuithulp moet leren... En het tikje is niet als straf bedoeld maar als aanwijzing. Het is ook niet echt een versterking van je kuithulp maar een begeleiding. Maar goed die kan ook achter de kuit.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 11:52

Als ze aan de longeerlijn op die volte goed reageerd, waarom probeer je het rijdend dan ook niet op een volte. Als je hulp hebt van iemand kun je ook aan de longeerlijn erop zitten en zo de galop oefenen. Misschien voelt je pony zich dan vertrouwd met de lin.
Het is iderdaad wel zo dat nog wel even zal duren voor ze met evenwicht en al zal kunnen galoperen, maar als het goed is heb je daar ook nog een heel ponyleven mee...


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 12:00

Sprintje schreef:
iIk zou veel tempo wisselingen rijden. Dus halt-stap-draf etc, maar ook arbeidsdraf-middendraf. Zo krijg je je paard allert op het been. Zorg ervoor dat je een kort zweepje erbij hebt en als ze niet reageerd op je been geef je direct een tikje op haar schouder. Pas als ze dit goed snapt kan je dat ook in galop duidelijk maken. En probeer anders lange zijde galop, korte zijde draf en probeer dit dan uittebreiden naar een afgesneden hoek (zeg maar een halve volte) in galop etc.


Het probleem is niet dat ze niet voorwaarts is. Ze reageert op de beenhulp, springt aan, maar daarna vind ze het moeilijk om netjes op de hoefslag te blijven enz. ze valt naar binnen of als ze wel op de hoefslag blijft valt ze in de bocht terug.

Het is dus een kwestie van evenwicht denk ik. Want ze heeft ook veel problemen met rechtuit lopen. De ene keer valt ze naar binnen, de andere keer naar buiten...

Iemand tips om haar evenwicht te verbeteren?

Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:50

Ik dacht dus dat het aan Greet lag (een fjordje van de manege). Zij springt namelijk wel aan in de hoeken, dus de hoeken lukken wel maar op de lange zijde valt zij terug...ook als ik ga afwenden van de lange zijde af valt ze weer terug naar draf Verward

Sometimes tears say all there is to say.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers