Erg beengevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_Juul
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Vredepeel

Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:24

Hoi,

Ik ben op dit moment een jong paard van 3,5 aan het rijden voor mijn buurman. Het gaat erg goed, we boeken erg veel vooruitgang, er is alleen 1 probleem. Ze is übergevoelig voor het been. Als ik haar een beetje meer wil laten zakken in zijn en dus bijrijd met mijn been, dan schiet hij meteen naar voren, waardoor ook de ontspanning meteen weg is. Ik vind het erg vervelend, want ik zou graag verder willen komen met hem.
Iemand tips? :) (Denk er wel om: het is nog een erg jong paard van 3,5)

Groetjes Marieke.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:01

Kan je niet proberen om haar bij te rijden met je zit ipv je been?
Succes! ;)

lenzie331

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: eindhoven

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:08

Ik rij ook een paard die erg schieterig is voor het been. Wat bij mij helpt is om er voor te zorgen dat je van het begin dat je erop zit meteen je kuiten eraan blijft houden. Dus niet constante druk maar gewoon aangelegd houden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:44

Das dus toch een voordeel dan, iets minder je been gebruiken en iets meer doseren.
Blijf allert dat je ook dadelijk je teugels toegeeft wanneer je been geeft en hij dus ook vertrekt, ook wanneer hij net iets te veel vooruitschiet, toch belonen door je teugels losser te laten, een jong paard trainen zou niet door eenonervaren iemand moggen gedaan worden zoek hulp van een lesgever/paardentrainer, en laat die wekelijks langskomen en doe het samen en jij kan dan heel de week het gelleerde er verder in doortrainen.

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:54

lenzie331 schreef:
Ik rij ook een paard die erg schieterig is voor het been. Wat bij mij helpt is om er voor te zorgen dat je van het begin dat je erop zit meteen je kuiten eraan blijft houden. Dus niet constante druk maar gewoon aangelegd houden.


Idd, been tegen hem aanhouden, dan schrikken ze niet zo van je been als je een hulp wil geven.

HAPPY22

Berichten: 394
Geregistreerd: 17-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:26

Niet te hard opsluiten op 2 handen, en vooral heel goed rijden met je zit!
Veel succes.

Cintjuhh
Berichten: 164
Geregistreerd: 22-03-08
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:18

probeer met je zit te rijden ipv met je been

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 02:39

Probeer je hulpen heel subtiel te houden maar blijf ze wél geven, juist ook met je been!

Zelf rijd ik nu ook een 3,5 jarige in, ook érg voorwaards. Toch is me aangeraden vrij 'lomp' met haar om te gaan, zodat ze aan dingen went. Hoe meer je het gaat ontzien/ontwijken hoe erger het word.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:24

Idd, je rijdt omgekeerd aan wat je paard doet.
Dus een paard wat flegmatiek reageert, rij je met heel weinig beencontact dat hij wakker op je been blijft reageren en een paard wat vluchterig op je been reageert rij je met je been veel in contact. Misschien kun je nu ook nog veel ondersteunen met je stem, dat je stemhulp bijgeeft als ze voorwaarts moet dat er een soort onderscheid inzit. Naarmate je richting concours gaat kun je dat wel weer afbouwen.

amandanaomi
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:55

probeer meer op je zit te rijden

Anoniem

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:58

Niet met afgestoken benen gaan rijden in ieder geval, dan wordt het probleem alleen maar groter.
Dus idd vanaf moment van opstappen been rustig aan het paard laten liggen en steeds corrigeren als het té heftig reageert.

Wat je aan de hand kunt doen om het oplossen van dit probleem makkelijker te maken, is het paard wat desensibeler maken. Oftewel; veel aanraken, met verschillende voorwerpen/materialen. Dat hij er aan went dat er iets tegen zijn lijf komt, waar hij niet voor weg hoeft te rennen. Dit ga je met je hand toen, met een zweepje, maar ook met een zweep met een frummeltje eraan, met een zakje eraan etc.
Beetje "afstompen" zeg maar.

Walewska
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:23

Hey, ik heb een paard van 19 jaar nu en ze is nu 2 jaar van mij ongeveer maar ze is heel beengevoelig en bij het minste contact dat ik maak met mijn benen, schiet ze vooruit of ze verschrikt heel hard. Ik rijd haar vooral met mijn stem maar ik wil haar nu leren wijken enz maar elke keer als ik met mijn been druk schiet ze vooruit maar het wijken lukt dan niet. Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:29

Dat is toch heerlijk om te rijden. Ik kan me wel voorstellen dat het lastig voor jou is wanneer je nog nooit een paard hebt gereden dat heel scherp op je been is. Jij moet vooral leren doseren en controle houden over je lijf en hulpen.

Paarden die hoog in het bloed staan hebben dit wat vaker. Dat maakt ook dat zulke paarden niet voor iedereen geschikt zijn.

paardnmeisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-06-18

Re: Erg beengevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:01

Zelf heb ik ook een ontzettend heet sensibel paard wat van een klein beetje kuit al naar voren kon schieten.
Wat hier al eerder is gezegd, een paard wat heel erg gevoelig is juist met ‘veel’ been willen rijden! (Een lui paard daarentegen met zo weinig mogelijk been willen rijden).
Ze moeten leren jouw been te accepteren en niet op elke beweging die jij maakt naar voren te schieten. Gewoon rustig je been eraan houden, zeker niet aanknijpen met je been of tegelijkertijd teveel druk op de teugels houden.