Correctiebit alleen voor tijdelijk gebruik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Correctiebit alleen voor tijdelijk gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 12:14

k lees veel positieve reacties over het correctiebit, maar daarna volgt er: Toen ik er mijn gewone bit weer in hing, ging het zus en zo.
Maaar, waarom dan niet het correctiebit erin blijven hangen? Is het, zoals de naam al zegt, alleen maar voor het corrigeren? Maar als hij er dan goed op loopt is er toch geen reden voor vervanging?
Ik heb ook niet het idee dat het te scherp is waardoor het enkel voor correctie mag dienen, want hij neemt het goed aan en durft er vanalles mee (eeuhm bij wijze van)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:14

bij ons op stal rijden er ook wel wat mee,en die blijven er ook gewoon mee rijden?
mijn pony is erg gevoelig in de mond en dus reed ik even met rubberen d-trens,ook voor het hoofdschudden wat tegen te gaan,en dat hielp super,en erna deed ik een ander bit in en ging het weer slechter,dus ik blijf nou ook gewoon met die rubberen d-trens rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 00:49

Lenn, ik rij wel eens met een scholingstrens, dat is vergelijkbaar. Als ik er mee rij, dan doe ik dat 2 of 3 dagen en dan gaat zijn gewone trens weer in en dan heb ik echt resultaat. De keren dat ik er mee rij, dan laat ik hem klungelen ermee, ik zorg dat ik er zoveel mogelijk vanaf blijf omdat ik denk dat het bit zo het beste werkt.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 08:48

Ik rijd ook bijna alleen met mijn correctiebit. Hang er inderdaad zo af en toe mijn dubbelgebroken bitje weer in, en ik moet je zeggen dat ie daar dan ook weer super op loopt. Over het algemeen rijd ik dus ook gewoon met mijn correctiebitje, maar ik heb stiekem tochwel een beetje dezelfde twijfels als jij. Toch vind ik ook dat mijn paard het bit super accepteert en dat ze er gewoon altijd op kan lopen. Maar om af en toe toch zeker te zijn van het feit dat ik d'r niet hard in d'r mond maak met het correctiebit leg ik mijn dubbelgebroken er weer in, en daar loopt ze dan ook weer lekker op. Dus ik zou met niet al te veel zorgen maken en lekker laten hangen.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:08

Lovely schreef:
Lenn, ik rij wel eens met een scholingstrens, dat is vergelijkbaar. Als ik er mee rij, dan doe ik dat 2 of 3 dagen en dan gaat zijn gewone trens weer in en dan heb ik echt resultaat. De keren dat ik er mee rij, dan laat ik hem klungelen ermee, ik zorg dat ik er zoveel mogelijk vanaf blijf omdat ik denk dat het bit zo het beste werkt.


Mee eens. Soms gaat het echt bagger en dan hang ik er ook een paar dagen zo'n bit in. Dan gaat het beter en kan ik met hetzelfde resultaat er weer een gewonen dubbelgebroken trens in hangen. Ik ben wel altijd heel voorzichtig met het scholingsbit, omdat hij daar gewoon zelf de uitweg bij moet vinden, hij moet zelf even ontdekken hoe het ook al weer zat een klooiende ruiterhand is daarbij niet gewenst (ondanks dat je dat juist vaak wel ziet als het slecht gaat)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:44

hmm als ik het zo lees dan is eigenlijk het scholingsbit degene die correcitebit zou moeten heten en is een correctiebit niet alleen voor correctie maar ook voor blijvend? Ik denk namelijk dat ik dat tong erover gooien toch niet meer gecorrigeerd krijg. maar goed

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 11:10

Marc Hooyer is een hele goede, hij is ook DA er bij en werkt samen met van Muiswinkel uit Emmeloord.

Verder zou ik nooit een ander bit gebruiken als er problemen zijn. Zoek het liever in iets anders. Het enige wat ik ooit heb veranderd was bij Razin een ander bitje. Ik rij ze altijd met dubbel gebroken K%K argentaan watertrensen, maar Razin kon haar tong daarover doen. Nu rij ik haar alweer anderhalf jaar met net zo'n zacht watertrensje maar dan van RVS en ze doet het niet meer. Sommige paarden kunnen niet tegen argentaan/aurigan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 13:30

uhm je spreekt jezelf een beetje tegen: Eerst zeg je dat je nooit een ander bit zou gebruiken als er problemen zijn en dan zeg je dat je bij Razin wel het bit hebt veranderd.
En ik denk niet dat ik het in iets anders moet zoeken, want als hij gewoon goed loopt op dat correctiebit waar hij zijn tong niet overheen kan gooien zit het toch niet in iets anders? (wat betreft het rijden dan)
Waar het idd wel aan zou kunnen liggen is z'n tanden. Hij doet het z'n tong namelijk al over het bit voordat ik z'n neusriem dicht heb. Dus dan heeft het wat dat betreft niet veel met mijn rijstijl of wat je ook bedoelde te maken. Het kan er misschien ook helemaal ingebrand zijn van bit => tong erover want hij doet het al vanaf dat ik hem heb.
Maare bedankt voor de tandartsen, alleen: waar wonen ze? Want het zal wel niet hun bedoeling zijn om van de ene kant naar de andere kant van Nederland te rijden?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:46

Kijk eerst eens naar zijn tanden, is het dat niet dan kan een tonglepeltje ook weleens helpen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 00:41

oke bedankt!

en passionato eeuhm.. lees het topic eerst ff ofzo? dan was je vast wel ergens correctiebit tegen gekomen en dan had je daar ook wel bij kunnen bedenken dat hij daar zijn tong niet overheen kan gooien en dat ik dus geen behoefte heb aan een ander bit en waarvoor moet het helpen ik heb geen probleem? (sorry ik krijg het er ff niet aardiger uit) Scheve mond