galoperen op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:59

rijtechnische scheefheid??? het gaat erom dat als je zelf scheef bent (waarmee ik dus bedoel dat je niet aan beide kanten even soepel bent) je paard ook niet aan beide kanten even soepel zal zijn en dus niet naar beide kanten even goed zal wijken (ik ga er vanuit dat 99% van alle problemen bij de ruiter liggen)
Het niet soepel zijn kan zich uiten in het vasthouden van je handen, scheef zitten etc etc, maar het blijft een feit dat je niet aan beide kanten gelijk bent (en dat is dus niet bedoeld als een aanval op jou ofzo, alsof ik zo recht ben)
Ik geef dat opstijgen alleen maar als voorbeeld, dat als je dat niet rechts kunt, je coordinatie en soepelheid aan een kant van je lichaam misschien niet goed is, en dat je alvast kan beginnen jezelf dingen aan beide kanten aan te wennen, zodat dat later dan ook in het zadel beter wordt.
en daarbij geef me echt een goede reden om alles aan de linkerkant te doen, ik heb er nog steeds geen een gehoord.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:16

sanne83 schreef:
hoot nou eens wat je zelf zegt...." ik kan er van rechts niet eens fatsoenlijk opkomen" dat betekent dat je zelf zo stijf bent als een hark en dus aan een kant soepeler dan aan de andere kant (niet banketstaaflig bedoeld ofzo, hoor).... en dan verwacht je dat je paard recht loopt......

Dat is niet waar, denk maar aan de allereerste keer dat je op de paard klom, dat was echt niet soepeler dan dat je er nu aan de rechterkant opkomt, in dit geval is het gewoon een kwestie van gewenning in je lichaam.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:14

ja, dat zeg ik toch ook. Je moet het jezelf aanleren, links en rechts dus.
het heeft gewoon met coordinatie te maken. Als je alles links doet (en dat zal voor sommigen meer zijn dan voor anderen) ben je zelf handiger en sterker aan een kant. Dat wil je niet voor jezelf en niet voor je paard
Een mens is voor een paard net zo zwaar als een gevulde rugtas voor ons, als je die goed op je rug hebt is er niets aan de hand. Heb je hem scheef hangen, dan krijg je last van je schouder, logisch toch.
maar als jullie allemaal blijkbaar een dringende noodzaak voelen om alles links te doen, moeten jullie dat vooral doen. Het is namelijk alleen standaard omdat vroeger mensen die paardreden in het leger zaten, en hun sabel aan de linkerkant hadden zitten. Stijgt namelijk moeilijk op met zo'n zwaard langs je zij.....