uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 21:43

ik vind dat altijd heel mooi om te zien maar hoe leren jullie je paard dat aan?

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:47

Uitgestrekte draf is als een tube tandpasta die je van achter knijpt terwijl je vooraan de dop langzaam los draait, de druk wordt steeds groter maar de snelheid niet.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:10

Albert schreef:
Uitgestrekte draf is als een tube tandpasta die je van achter knijpt terwijl je vooraan de dop langzaam los draait, de druk wordt steeds groter maar de snelheid niet.

hoe verzin je die Albert, die ga ik onthouden *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:14

liberty"]
[quote="Albert schreef:
Uitgestrekte draf is als een tube tandpasta die je van achter knijpt terwijl je vooraan de dop langzaam los draait, de druk wordt steeds groter maar de snelheid niet.

hoe verzin je die Albert, die ga ik onthouden *LOL*
[/quote]

tis echt ongelovelijk. Wat een uitleg!!! Idd die moet onthouden worden want het is zo en niet anders........... Knap bedacht

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:30

Leuk bedacht hè, maar niet door mij, Tjeerd Velstra zei dat een keer tijdens een les die ik kreeg.
Maar nu weet je nog steeds niet hoe je dat laat zien.
De sleutel is verzameling, dan langzaam verruimen en een beetje toestaan op de leidsels, blijven drijven. Het eerste resultaat is middendraf.
Pas op dat het paard niet te heet wordt en ontploft. Lukt het niet, eerst weer werken naar de ontspanning,daarna weer proberen.
Let op, verruimen en niet versnellen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 12-05-03 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:30

watvoor merk moet ik dan hebben?
nog 1 in het bijzonder of maakt dat niet uit

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:37

Marianne17 schreef:
watvoor merk moet ik dan hebben?
nog 1 in het bijzonder of maakt dat niet uit

Plastic tubes, de metalen geven te snel op Haha!

Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 17:27

ow jammer ik heb een metalen

maar ik weet nou nog niet precies watvoor oefeningen je het best kan doen. Ik heb een gelders paard en het buigen vind hij al best moeilijk dat gaat niet zo soepel als die dressuur paardjes dus..

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:46

Wij hebben ook Gelderse paarden, elk paard kan strekken. Zelfs onze honden laten wel eens gestrekte draf zien.
Welke oefeningen?
Verzameling, zorgen dat de stuwende kracht in de achterhand zit.
Drijven en opvangen.
Heel erg veel tempowisselingen rijden.
Streven naar het verkleinen van je hulpen.
Veel longeren, dan zie je veel beter wat het effect van je hulpen is.

salinero

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:47

Knipoog inderdaad elk paard kan strekken maar je moet in ieder geval zorgen dat je hem wel nageeflijk houdt anders is het enige wat hij doet sneller gaan

Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 22:19

en als je dat doet gaat hij ineens strekken?
ik heb daar niet egt verstand van

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:41

Goed nageeflijk houden en de impuls vanuit de achterhand opvoeren. Het is inderdaad zoals Albert al omschreef Haha! (Hij is top die uitleg *LOL* ) En geloof me, als hij gaat strekken voel je het

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:13

hele mooie en duidelijke uitleg van albert. maar zorg wel dat de rust en ontspanning bewaart blijft.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:39

Marianne17 zoals jij het vraagt lijkt het net als of er een knopje voor is zodat je paard gaat strekken. Dat is er helaas niet. Het klopt, ieder paard kan strekken. De een beter dan de ander, doordat het ene paard simpel weg beter gangen heeft dan het ander. Mijn pony vond het eerst heel moeilijk om uit te strekken. Ze wordt hier nu wel steeds beter in omdat haar achterhand sterker begint te worden. De achterkant kan je versterken door bv balkjes te draven of met een passoa teugel te longeren.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:35

Ik heb gemerkt dat die van mij niet wilde strekken voordat ik haar enkele keren heb laten behandelen door een fysiotherapeut. (De aanleiding van de behandeling was wel iets anders dan dit overigens) Nu merk ik duidelijk verschil: ik hoef niet meer zo vreselijk veel druk meer op de tube te zetten voor enige cm meer.

Ik vermoed dat die van mij onvoldoende het bekken kon kantelen om haar benen verder onder de massa te brengen. (lange rug) Nu is mijn 'magische knopje' slechts zorgen dat mevrouw aan het been is: honderduizend snelle (nep)overgangen.

PS: verwar strekken niet met de populaire zweefdraf... die is niet voor elk paard weggelegd.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:52

Ik denk dat je het het beste onder begeleiding kunt aanleren, er is sowieso niet 1 enkel knopje voor en als je het gewoon op de simpelste manier probeert kan hij het gaan verwarren met galop. Ik heb een tijdje een paard gereden, dat als hij in galop moest aanspringen, ging uitstrekken. Zag er allemaal heel spectaculair uit enzo, maar de galop kwam er maar moeilijk uit. Zelfs op een kleine volte, met stelling en buiging, ging hij gerust uitstrekken als je de (goede) galophulp gaf.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:00

Ik doe het zo:

Voor ik ga strekken, verzamel ik eerst een beetje, zodat ik zeker een stuwende achterhand heb.
Dan open ik mijn hand wat, en geef been (kuitdruk) Zorg ervoor dat je je been op zijn plaats houd, anders kan hij het misschien gaan verwarren met een galophulp.
Met je zit zorg je ervoor dat je paard onder je blijft.

Succes iig!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:44

iedereen heeft het wel over de verzameling maar zo gauw je met verruimen begint is er meestal nog geen sprake van verzameling!!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:27

Daarom moet je eerst werken aan de verzameling...
Althans, zo doe ik het.
Er zullen er inderdaad zijn die eerst verruimen en dan verzamelen,
elk heeft zijn eigen methode.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:26

dat echte uittikken, gaat dat vanzelf bij correct wegrijden uit verzameling? of moet je dat zogezegd apart aanleren?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:04

sommige paarden hebben het in zich, andere niet. Je moet er wel naar toe kunnen rijden met een goede basis. Een paard kan pas echt uittikken als hij goed op zn achterbeen wordt gezet en van voren dus vrij is om te gaan. Je paard moet als het ware omhoog gelift worden, hij moet gaan zitten van achter en stijgen van voren.