Stille hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 21:59

Te pas en te onpas wordt deze term gebruikt:

DE STILLE HAND

Wat verstaan wij hier met zijn allen onder?

Zelf denk ik dat de term 'stil' erg relatief is, ook een 'stille hand' is nog altijd actief bezig en blijft soepel en met kleine ophoudinkjes de nageeflijkheid onderhouden (het vanzelfspreken bijbehorende been even buiten beschouwing gelaten)


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:04

Wat ik versta onder de stille hand(ik dus he)
Netjes op zijn plek boven de hals,werkend waar nodig.Absoluut niet in hinder.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:51

Voor mij is een stille hand een stille verbinding met de mond van je paard.
Als Rocky dus in het begin nogal op en neer gaat met z'n hoofd, wat later weer wegtrekt, ga ik dus niet m'n hand stijf stil houden, maar "meebewegen".
En als het paard eenmaal z'n hoofd stil heeft, dat jouw hand ook stil blijft.
Als je je hand stijf stil houdt, zet je je handen weer vast, ook niet de bedoeling Lachen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 06:35

Zelf denk ik dat een stille hand niet alleen een stille hand is. Het is de hele arm die werkt als een veer, die ontspannen moet zijn, maar wel de druk in de teugel kan behouden. Daarbij is een hand ook niet passief, maar actief. Je blijft altijd zachtjes inwerken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:39

Mooi gezegd, Arno!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:58

een stille hand is bij mij letterlijk een stille hand en is passief aanwezig met constant dezelfde druk. Anders heb je het over een inwerkende hand en deze is zoals Arno zegt actief bezig. En inwerkend kan met hele grove zichtbare hulpen zijn, maar ook met kleine, voor de meeste onzichtbare, hulpen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:41

Een stille hand is m.i. een niet storende hand. Zoals Arno zegt: je hele arm is een veer, dus zal soepel met de bewegingen meegaan zonder dat het ritme verstoord wordt. De "klappen" van de beweging worden opgevangen door je pols en onderarm. Je bovenarm blijft stil, maar mag niet blokkeren. Je zou dus zonder problemen je schouder naar voren en naar achter moeten kunnen plaatsen. Door de polsen blijven de handen meegaan in de beweging, maar blijven naar verhouding op dezelfde plek, waarbij de meeste inwerking dmv de vingers gedaan wordt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 10:44

Tyrza de handen kunnen toch m.n. in stal en galop niet op dezelfde plek blijven? Dat red je niet vanuit je polsen om dan mee te blijven gaan met de bewegingen van het hoofd.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:51

Ik zeg ook: polsen én onderarm. Dat betekend dat je ellebogen uiteraard ook meegaan, maar het is niet de bedoeling dat je je totale bovenarm strekt, omdat er dan teveel spanning op je gehele arm komt, wat ten koste van de veerkracht en buiging van je ellebogen gaat.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:55

als ik zeg hele arm bedoel ik niet dat je bovenarmen meegaan. Ik bedoelde ermee dat je bovenarmen ontspannen moeten zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:11

inderdaad vanuit de ellebogen een meegevende hand. die controle etc. bewaart zonder het paard daarbij te storen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:43

In mijn ogen is een stille hand, een hand die steeds hetzelfde, soepele contact houdt met de mond, zonder actief te spelen en ophoudingen te maken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers