Wat kan ze hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Wat kan ze hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 15:13

Een tijdje terug had ik hetzelfde probleem wat over is gegaan nadat de hoefsmid geweest was: STAKEN!
En niet zo'n beetje ook.
Veel mensen dachten dat het gewoon koppigheid was,maar haar achterhoeven waren aan de voorkant te ver afgesleten.
Daar had ze last van en daarom staakte ze op buitenrit.
In de bak was er niks aan de hand.
Nadat de hoefsmid was geweest was het niet in 1 keer over,
maar wel na een paar dagen.
Nu staakte ze vorige week weer,en toen stond er alweer een afspraak met de hoefsmid,en die kwam de volgende dag meteen.
Nu heeft ze sinds een paar dagen ijzers met een lipje aan de voorkant onder haar achterhoeven,dus ze kan daar geen last meer van hebben.
Maar ze staakt nog steeds.En dan wil ze ook echt niet meer,
ook al drijf ik sla ik nog zo hard en word ik nog zo boos.
Alleen achteruit,maar om nou een uur te gaan buitenrijden en dan alleen maar achteruit is ook niet alles. Knipoog
Maar goed,ik snap dus niet wat er nou is,zit de pijn nog tussen haar oren,heeft ze nog steeds ergens last van,misschien van iets anders,
iets heel anders,haar mond ofzo?
Of is ze deze keer toch koppig en heeft ze verder niks?
Anders vindt ze buitenrijden heerlijk en moet ik haar meestal inhouden.
Hebben jullie een idee wat ze zou kunnen hebben aan haar hoeven?
Of heel misschien iets anders?


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:16

Ik denk (maar dat wist je al) dat ze gewoon een loopje met je neemt en dat je es een keer ECHT boos moet worden... Misschien helpt het, misschien niet maar whatever je ook probeert ik denk dat ze dus gewoon de gek met je heeft...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:19

ohja nog wel ff dit, als ze eenmaal dat gedaan heeft wat jij wou natuurlijk ook super veel belonen en bij Rinkja kan dat het beste met eten, ik denk dat als ze 1 keer zo'n leuke ervaring heeft met iets 'engs' dat ze de volgende keren denkt van; heej daar heb je die plek weer waar ik eten kreeg en dat ze er naartoe rent ipv te staken...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:49

Ik begrijp niet helemaal wat die ijzers met staken te maken kunnen hebben.
Ik denk eerder dat ze je voor de gek houdt. Heb je haar de eerste keren haar gang laten gaan? Dan maakt ze er nu misschien een spelletje van...

* To Belg, or not to Belg *

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 19:57

Linda250 schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat die ijzers met staken te maken kunnen hebben.
Ik denk eerder dat ze je voor de gek houdt. Heb je haar de eerste keren haar gang laten gaan? Dan maakt ze er nu misschien een spelletje van...


Ze had een paar maanden terug last van haar hoeven,
en nadat ze toen speciaal beslag heeft gekregen was dat over.
Maar dat was weer zo ver doorgesleten na een paar weken,
dat ze weer last van haar hoeven kreeg.
En nu heeft ze dus weer ander beslag wat langer mee zou moeten gaan,
en waarmee ze geen last meer zou kunnen hebben van haar hoeven.

En ik heb haar niet haar zin gegeven,maar ben steeds consequent gebleven.

Maar ik bedoel,wat voor dingen zou ze verder nog kunnen hebben,
waarbij ik wel vooral denk aan de hoeven.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:46

Hebben ze haar achtervoeten dan te kort gemaakt?
Het stuk hoef voor het puntje van de straal is erg gevoelig, mag de smid praktisch niet aankomen, meen ik me te herinneren...
Misschien is het te vergelijken met als je je nagels te kort afknipt, dat is een heel irritant gevoel als je dan iets vastpakt ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:53

Ik denk hetzelfde als *volcano*... Denk dat ze erachter is dat het best leuk kan zijn, ruitertje pesten, had die van mij ook een tijdje...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:41

Paarden zijn niet zo slim dat ze weten dat ze hun ruiter pesten Lachen
Ze hebben OF ergens last van, OF ze hebben gewoon geen zin, net zoals wij dat wel s hebben.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:52

Poosje alleen in de bak rijden. Vergeet ze het staken en groeien har hoeven weer. Daarna misschien aan de hand naar buiten, kun je v.a. de grond drijven...

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 11:10

Mrietjesueel schreef:
Paarden zijn niet zo slim dat ze weten dat ze hun ruiter pesten Lachen


Dan ken jij Rinkja nog niet! Knipoog
Die weet om de donder hoe ze me boos krijgt! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:55

Ja, volgens mij weten paarden wel degelijk hoe ze het de ruiter zo lastig mogelijk kunnen maken hoor! De manier waarop die van mij dat doet noemn ik weldegelijk pesten! En zo heb ik dr meer gezien!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:29

Mrietjesueel schreef:
Paarden zijn niet zo slim dat ze weten dat ze hun ruiter pesten Lachen
Ze hebben OF ergens last van, OF ze hebben gewoon geen zin, net zoals wij dat wel s hebben.



Dan mag jij eens komen rijden op Goldy (mijn pony) die weet héél goed hoe ze haar ruiters kan pesten }>
En de fjord waar we het hier over hebben weet dat ook heel goed, paarden zijn slimmer dan je denkt en jij als ruiter moet proberen slimmer te blijven en dat kan heel moeilijk zijn.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:42

misschien zijn paarden slimmer dan wij denken, maar ze denken zeker niet zoals mensen! Het staken kan vele oorzaken hebben en natuurlijk is het mogelijk dat ze buiten ging staken omdat haar voeten pijn deden.
Ik zou sowieso eerst willen uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft, praat eens met je smid, je instructeur of evt. een veearts. Probeer te achterhalen wanneer het precies begonnen is; kwam het echt door haar voeten of was het al eerder of is ze misschien ergens van geschrokken buiten (of jij?). Kortom, geef je paard het voordeel van de twijfel en zoek eerst alles uit voordat je hem 'aanpakt' en misschien zijn vertrouwen beschaamd terwijl er een logische verklaring voor is. Succes

There is no reality, only perception.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:50

Mijn pony heeft op haar 4e ook regelmatig gestaakt, dan had ze zo'n eigenwijze bui dat je er niets mee kon beginnen, alleen maar achteruit, slim zijn en snel omdraaien om naar huis te sjezen. Niets hielp, rustig aandringen, kwaad worden enz. Maar toen heb ik het met geduld geprobeerd, gewoon haar tegenhouden, ze mag niet achteruit of opzij, alleen maar vooruit. Dus toen hebben we een half uur midden op de dijk gestaan, tot ze eieren voor haar geld koos, paar dagen later hebben we een kwartier stil gestaan, en daarna maar een paar keer een minuut of vijf. Zo heb ik het opgelost.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:05

Buddy wilde heel lang de stal niet in (en soms niet uit) tot dat ik ging parelli-en, toen stuurde ik hem (van opzij was wel lastig) aan het touw zo de stal in. Ook als er iemand achter hem met de armen wijd ging staan liep hij wel.
Nu is het over, soms wil hij nog niet als hij als eerst op stal moet, dan drijf ik met lang touw van opzij. (bij van de weide halen ook).
Dit is echter geen pesten maar meer comunicatie van hem: ik wil niet!

Op de kont of zo tikken enz. hielp niet; dan ging hij achter uit. Ook het touw achter je rug langs egen zijn rug aan zelfde reactie. Drijven van opzij of achter is de enige mogelijkheid die werkt!

(B)Uddy is dus ook een fjord van bijna 4).

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:03

Sorry even off-topic:
Als een paard echt zo slim was, dan zouden wij mensen er dus helemaal niet op kunnen rijden. Ik ben van mening dat een paard een clever dier is, maar jullie doen het overkomen alsof ze er alles aan doen om jullie te pesten. Sorry, maar een paar flinke bokken, of lekker op je rug gaan liggen en dan is die ruiter er zo vanaf een hele leuke vorm van pesten is dat.

Nu weer even on-topic:
Ik denk niet dat je pony dtit zonder reden doet. Vraag de hoefsmid eens en anders de da. Ben niet tevreden met een: "ze pest je maar......"

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:19

idd. helemaal met mikkie eens.

misschien verkeert bekapt. en verder ligt de fout voor 99% bij de ruiter. als medisch alles is uitgesloten ligt het waarschijnlijk aan jou rijden. vraag eens aan je intructeur wat het kan zijn.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:24

Een paard pest zijn ruiter niet, maar reargeerd op de hulpen van de ruiter, en maakt het duidelijk als er iets aan de hand is met hem.

ik denk ook niet dat ze zit te klieren maar dat er iets anders aan de hand is, vooral omdat hij buitenrijden wel leuk vond en in de bak wel goed rijdt. Als ik jou was zal ik de hoefsmid er nog een keer bijhalen.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:53

heeft ze niet iest aan haar gebit, wie weet doet het bit wel zeer in d`r mond en gaat ze daarom staken ?????

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:57

Ze heeft het fenomeen staken uitgevonden omdat ze toen echt ergens last van had. Daar is toen rekening mee gehouden en nu gebruikt ze het tegen je..... voorlopig iemand mee nemen met een longeerzweep die het paard naar voren "helpt" Fjorden zijn nou eenmaal gemaakt om mensen te pesten dus jij moet die fjord weer even op zn plek wijzen

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:18

gijsenkim schreef:
Ze heeft het fenomeen staken uitgevonden omdat ze toen echt ergens last van had. Daar is toen rekening mee gehouden en nu gebruikt ze het tegen je.....


Dat bedoelde ik dus ook!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 21:21

Ja,ik denk ook dat dat zo is.Als ik naast haar loop doet ze niet zo raar.
Dat word dan nog een heel gevecht...Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:37

Ik denk dat een paard je niet bewust kan pesten, wel zijn ze ongelooflijk slim, en onthouden dat als iets 1 keer gelukt is, het misschien nog een keer lukt. Amanda heeft ook gestaakt, ik ben er honderd procent zeker van dat ze nergens last van had. Behalve dat toen ze in haar puberteit zat, en eens zin had om niet mee te werken, dat komt dan bij mij over als pesten, maar dat doet ze niet bewust. Ze "staakt" nu ook nog wel eens, maar dat is meer vanuit angst of onbekendheid.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 00:01

Par "staakt" ook weleens.
Dan niet tijdens het rijden maar als ze de stal uit moet.
Ze is helemaal gek op wandelen maar dat stukje overgang van veilige stal naar buitenwereld vindt ze dan niks, zeker niet als ze alleen is.

Omdraaien, achteruit lopen.
Nou is het natuurlijk anders als je erop zit.
Maar gewoon blijven staan...en als ze niet vooruit wilt, dan geen enkel kant op.
Ik ben het dus wel eens met die tip over stil blijven staan.
Als ze niet vooruit wilt mag ze lekker lang blijven staan...dat wordt ze op een gegeven moment best wel zat en gelukkig zijn paarden in ieder gveal slim genoeg om door te hebben dat eht dus allemaal geen zin heeft Knipoog
Trouwens Par staakt niet meer intensief...als ze blijft staan zucht ik eens diep...zeg kom op en dan komt ze weer achter me aan.

Dus misschine hetzelfde maar dan erop zittend, en iemand mee laten lopen terwijl je uit rijden gaat is ook een optie.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

namour
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:40

probeer het anders een met een paar dagen iets anders te doen zoals longeren spelletjes e.d. misschien veranderd het dan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers