Achter het been kruipen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Achter het been kruipen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 08:22

Ik heb toch zo'n leuke hengst... NOT. Die heeft zo'n oneindige truckendoos daar word ik soms helemaal gek van.
Hij vind het het mooiste om achter je been te kruipen en als je hem dan een paar keer goed naar voren rijdt wordt ie kwaad en dan gaat ie dreigen door te steigeren en met zijn voorbenen te slaan.
De eikel! Ik weet in principe wel hoe ik het op moet lossen maar ik vraag me heel even af of hier nog mensen last van hebben.
Het is natuurlijk een hengst en die zijn nou eenmaal flegmatiek en plakkerig. Bij mijn paard is eigenlijk alles of zwart of wit; moet ik hard dan ga ik ook heel hard zie je hem denken en moet ik terug komen dan ga ik toch lekker tergend langzaam. Er is moeilijk een tussenvorm te vinden.
Heeft iemand ook zo'n 'leuk' paard en hoe lossen jullie dit euvel op?
Misschien hebben jullie nog andere tips om hem fanatieker te krijgen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:54

Ik rij ook een hengst die af en toe tegen mijn been is. Je moet m hier echt even doorheen porren, daarna loopt die van mij super.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:54

eigenlijk ben je al te laat als hij de kans krijgt om omhoog te komen. Hou hem voor je gevoel VOOR je in tempo. Dat je zeg maar elk moment zou kunnen aangalopperen.

Begin al bij het losstappen om hem aktief voor je been te krijgen.
Zorg eerst dat hij attent op je been is en werk dan pas aan de nagevelijkheid. Rij veel overgangen om de gehoorzaamheid af te dwingen bij je paard. En reageerd ie braaf, dan ook tijdig belonen met stemhulp.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:58

Je moet hem vooral bezig houden ik spreek uit ervaving Kijk maar naar die ezel van mij. Hij moet niet de tijd krijgen om te denken nu ga ik harder. Doe steeds wat anders dan heeft ie ook geen tijd voor te steigeren of daar toe te drijgen.
Dat probleem had ik ook bij die van mij Hij verveelde zich een beetje hij dact nu gaan we weer heel lang op de volte de hoefslag en toen ging ie klieren

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:39

Zwelgje schreef:
Misschien hebben jullie nog andere tips om hem fanatieker te krijgen.

*snip snip*

Werkt echt het beste Haha!

Verder heel consequent zijn, niet overdreven streng, vooral bij hengsten is het belangrijk dat je heel eerlijk blijft.
Verder vooral aan het been houden, rijd heel veel overgangen en rijd hem ook maar eens over zijn tempo.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 16:13

Ja maar da's zo zielig... . Ik wil hem graag 'heel' laten. Ik weet dat ik me daardoor wel wat meer rotzooi op mijn nek haal maar hij is zo'n schatje en dat kan ik hem niet aandoen.
Ik ben verder ook best wel consequent. Naar voren is naar voren en wel meteen, niet een halve sec. later. Ik eis meteen reactie en dat gaat verder ook wel goed maar hij heeft van die dagen dat ie voor geen meter vooruit te branden is, alleen als er een ander paard voorbij komt of wanneer de koeien in de wei aan het rennen zijn. Hij is selectief actief Knipoog

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:33

Ben het er wel mee eens hoor wat hiervoor al geschreven is!
En natuurlijk bezig houden veel tempo wisselen en overgangen.
Blijf aandacht vragen. Op die manier krijgt ie geen tijd om iets uit te proberen.
Een slap moment is genoeg voor een hengst om zijn eigen plan te trekken!

Maaruh ze zijn niet allemaal hetzelfde, S6