Bit vast pakken en van de hoefslag gaan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Bit vast pakken en van de hoefslag gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 11:04

Gister reden we voor de verandering eens in de bak in plaats van in de bossen omdat het regende...

Het ging niet echt lekker, dundee was niet echt soepel en zo, en ze zat een beetje te klieren. Maar op een gegeven moment pakte ze dus haar bit vast, legde haar oren in haar nek, trok haar hoofd naar links (we reden op de linkerhand) en ging kei hard van de hoefslag af...

Wat dan heel slecht van mij is, dat ik met zulk soort situaties nogal snel in elkaar duik Lips are sealed Frusty ... dus rug helemaal krom, handen een beetje hoger... erg slecht dus... Maar het duurde wel even voordat ik haar weer onder controle en terug op de hoefslag had...

Op een gegeven moment had ze de smaak ervan te pakken en deed ze het dus vaker... Maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er tegen kan doen...

suggesties???

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:50

suggesties....

Kijk eerst eens waarom het paard het bit vast pakt en er vandoor gaat, is het omdat hij ergens van schrikt? is het omdat hij de oefening te moeilijk vindt? is het omdat hij ergens last van heeft? (rug, mond etc). Of wil hij dus gewoon onder het werk uitkomen?
Dit laatste omdat je zegt dat hij de smaak ervan te pakken had en het toen vaker deed (hey het werkt! denkt ie dan)..

En wat je eraan kunt doen? nou, als het geen medisch gebrek is van ergens last van hebben, kun je het beste als hij dat dan doet zelf rustig blijven, niet gaan verkrampen en zeker niet je handen hoog en trekken!

Als hij eenmaal t bit vast heeft, helpt trekken toch niet, je kunt t beste rustig blijven, en even met de hand tegenhouden, en dan weer los geven, weer wat tegenhouden en weer losser geven (dus rustig ophoudingen maken), daar komt hij dan eerder van op terug, maar vergeet niet te blijven drijven! Hij gaat wel hard, maar probeer m dan naar je hand te rijden, omdat hij die niet aanneemt...
Zet m op de grote volte (als dat nog lukt) en haal m rustig terug, niet te gehaast)..

Maar het is misschien wat handiger als je weet waarom hij het doet, en kun je daar dan mee verder en meer specitiekere tips krijgen,..

Zoals gewoonlijk weer wat lang, maar hopelijk heb je er iets aan!

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:55

je kunt er ook voor zorgen dat je paard niet de kans heeft om het bt vast te pakken
als je constant bezig blijft desnoods met zimpele figuren
en blijf zegmaar met zijn mond 'spelen' met het bitjuh dan he
ik weet nie of je met een zweep rijd maar die kan je in de binnen hand nemen en dan zegmaar bijtikken op de hals

natuurlijk als die ut al vaker gedaan heeft heeft hij ook zoiets van hee dit mag kan me nie schelen wa je nu doet

maarjah zolang je nie echt weet waardoor dit komt kan je nie echt goed antwoord geven
kijk anders even bij een oude topic van mij
staan ook wat adviezen, hier de link: [RT] hangen aan de teugels wat kan je eraaan doen?
ghroetjes