links of rechts vast? en wat eraan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

links of rechts vast? en wat eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 08:14

ik kan een haflinger verzorgen op het stalletje waar mirage op het land staat. Heb ik naast Ed evt. in de weekenden ook wat te doen doordeweeks in de middagen.
Maar on topic; gisteren ging ik hem poetsen en viel me op dat hij heel scheef bespierd is. Aan zijn linkerzijde voor z'n kont heeft hij een deuk zeg maar en rechts juist een opbolling.
Ik ging hem even aan het halstertje longeren om te zien hoe hij loopt en ik merkte dat hij vooral linksom er het liefste hard vandoor gaat, pijn in de spieren??? wil hij zich ergens aan onttrekken. Ook trekt hij flink aan de lijn. Rechtsom gaat het beter.
Zit hij dan juist links of rechts vast en wat kan ik hier het beste aan doen?

Ik heb er nog niet opgezeten, maar zit daar ook niet zo op te wachten, want hij schijnt nogal te rennen en heeeel sterk te zijn.
De eigenaar (soor van boer) wil er geen geld uitgeven in de zin van fysio ofzo iets.

Hoe kan ik het beste dit beestje trainen???


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:32

Ik denk onder het zadel, want longeren lijkt mij te veel. Je moet uitvinden welke kant hij het beste buigt. En forceer hem niet te veel in de lengtebuiging waar hij niet in kan. Als je begint met hem recht te stellen, dan heb je voorlopig je handen al voldoende vol. Wat je trouwens wel zou kunnen doen is longeren met 2 longeerlijnen. Dan sluit je hem van achteren ook wat beter op. en daarin kun je hem rechtstellen.

De hond is de betere mens

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 11:23

oef maar dat moet je wel kunnen, longeren met dubbele lijnen
aangezien ik dat nog nooit heb gedaan is het denk ik niet verstandig daar zomaar mee te gaan prutsen....

maar zit dit paardje nou juist links of rechts moielijk?
links niet bespierd, rechts juist teveel wat op links zou moeten zitten
wil linksom rennen......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:29

Ik denk dat de bespierde kant het minste soepel is. MAar zeker weten doe ik het niet, daar kun je alleen al rijdende achter komen. Antoine de bodt heeft mij in de les een keer laten zien hoe ik dat moest doen, longeren met 2 lijnen. Het ging niet soepel bij mij in het begin en ik heb er echt een beetje gevoel bij moeten kirjgen. Vooral toen ik het alleen probeerde bij paddy (iones deed het gelijk goed) heb ik ook effe de hele bak gezien en zij gaf niet na. MAar nu krijg ik het wel zover; zij begrijpt het beter, en ik voel beter en reageer nu sneller.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers