Wat doe ik nu weer fout..... (galop)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Wat doe ik nu weer fout..... (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 21:21

Na een enerverende en inspirerende rit op een boktpaard, die mij even heeft laten zien en voelen hoe je nou eigelijk ECHT moet aangaloperen ben ik met frisse moed weer aan de slag met Isolda.

Ik kwam er namelijk achter dat ik altijd maar wat deed als ik haar aan liet springen en niet kon vertellen wat ik nou eigelijk deed. Dus nu: Buitenbeen naar achteren, binnenbeen aandrukken is galop.

Gaat heel aardig, ik hoef al bijna (bijna!) geen stemhulp te gebruiken.

Dat is fijn zou je zeggen, maar nu komen er weer twee andere "problemen" om de hoek kijken.
Soms wil ik haar de hoek dieper insturen en iets meer buiging vragen, zit daarbij door en ze springt aan. Braaf op zich, maar niet de bedoeling!
Als ik op iedere hand dan 1 of 2 keer aangesprongen ben, gaat ze vooruit denken.
Als ik wil strekken, galopeert ze aan. Als ik stelling vraag, springt ze aan.

En niet netjes, maar heel geforceerd. Ze denkt dat ze mag, mag niet en begint te huppen.
Ook als ik na 1/2 keer galoperen serieus een hulp geef, verkrampt ze lijkt het.
Trekt alles strak, gooit haar hoofd in de lucht en neemt een sprintje. Na 3/4 passen snel komt ze terug en laat zich ook wat nageeflijk rijden. (oefenen we op)

Als ik haar aan de lange, ontspannen teugel laat draven, met haar neus eruit, ga vervolgens zitten en geef de hulp, dan galopeert ze prachtig ontspannen aan.
Vervolgens neem ik mijn teugels op en galopeer door. Dan blijft ze ontspannen.

Hoe ga ik dit nou aanpakken?
nog verder de hulp perfectioneren voor ik ga vragen?
of volhouden dat ze rond moet aanspringen? (en dus stuitert, mijn niet kan laten zitten en het rommelig gaat)


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:17

Ik denk dat je paard jou gewoon niet begrijpt. Je moet een duidelijk verschil in de hulp voor galop en de hulp voor verruimen hebben.
Probeer een paar passen te verruimen op de lange zijde en neem haar daarna weer terug. Ook al is het maar een paar passen, beloon haar uitbundig.

Ook bekend als Kim20!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:33

Breng de rust is in je paard.
als hij aangalopeerd en dat niet de bedoeling was, zet haar dan (rustig) stil.
Je moet haar niet straffen, want anders springt ze niet meer in de galop aan.
Als je haar stil hebt laten staan, (en belonen) en opnieuw beginnen.
Wees HEEL duidelijk in je hulpen.
Als je wil verruimen, doe dat op 2 teugels en 2 benen, blijf aan de draf denken, en jaag hem niet weg in die verruiming.
Niet in 1 keer aansporen zovan:"Komop jongen, even uitgestrekt drafje"
Maar doe een heel gecompliceerde uitgestrekte draf, heel rustig.
Rij haar ook idd ontspannen.
Wel met aanspanning en aanleuning, maar toch ontspannen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:48

Het is een onduidelijke hulp, maar ook de balans die je paard mist.
Ik denk, naar aanleiding van wat je verteld, dat je haar aan 1 of beide teugels teveel blokkeert, waardoor ze niet anders kan dan aangalopperen. Probeer eerst wat overgangen te rijden naar draf/stap en stap/draf. Bouw daarna op door een paar passen te verruimen. Echt maar een pas of 3. Goed is goed, beloon dan ook met oa. je stem. Laat je paard merken wanneer hij iets goed doet. Dus: paar passen wegrijden (met een bergopwaarts gevoel, maar zonder je handen te blokkeren, dus zet je handen iets naar voren, zonder dat je de teugels te los laat), paar passen terug en zo een paar keer achter elkaar rustig wegrijden. Blijf in je zadel zitten, val niet naar voren tijdens deze overgangen (zit is erg van invloed bij paarden die balans missen) en blijf rustig in al je hulpen, zodat je hem niet stoort.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:13

Ik denk idd dat je nu teveel van het goede wilt. Je bent je hulpen aan het verbeteren, maar ergens zit nog een kink in de kabel. Ze snapt je niet helemaal en wilt heel graag voor je werken, resultaat: bovenstaande.
Zou het niet helpen als je idd voordat je gaat galloperen eerst wat tempowisselingen rijdt (let daarbij goed op je teugels, niet vastzetten en gelijk houden) en daarna allebei de kanten een keer gallopeert. Naar mijn mening is dit op dit moment meer dan voldoende voor je paard, doe dit de eerste tijd en ga het daarna wat opbouwen. Veel succes

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:07

Misschien dat je op het moment dat je gaat doorzitten, haar te veel stoort met je houding zodat ze verkrampt. Probeer eens gewoon aan te springen van uit lichtrijden. Exact dezelfde houding houden, alleen je been naar achter doen, en dan je binnenbeen aandrukken. Niet reargeren =tikje, rustig terugemen en opnieuw doen.
Zorg ook dat je je handen voldoende naar voren doet als je aanspringt, ze moet wel de ruimte hebben om een galopsprong te maken.
Voor de rest: doe rustig aan, niet boos worden want ze begrijpt je volgens mij gewoon nog niet helemaal.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:47

Als ze ongevraagd aanspringt,
neem je haar rustig terug met je zit.
En je rijdt gewoon verder alsof er niets gebeurt is.

Maar je zei dat ze heel ontspannen aangaloppeert aan een lang teugeltje.
Dat wilt dus zeggen dat je zelf (onbewust) gespannen bent en die spanning doorgeeft , via de teugels, naar de mond.
Probeer je handen rustig, ontspannen te houden.
Laat misschien voordat je aangalopeert, de teugels iets langer, en pak haar daarna weer op.
Doe dit totdat je rustig kan aangalopperen met teugels op maat,
dus elke keer teugels weer iets opnemen, enz...

Succes!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:08

blijven doorgaan duidelijke hulpen gebruiken en steeds herhalen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:25

ik denk dat je het paard inderdaad teveel vasthoud. de rug spant aan en een klein beetje teveel hulp is 'fataal' je paard maakt een huppeltje en springt in galop aan. leg niet teveel nadruk op de galop maar denk even meer aan de basis van galop (draf en stap) nadat je gegalopeert hebt (niet te lang) laat je je paard ontspannen draven en rijd je veel wendingen. als je paard een 'huppeltje' maakt laat je hem even een klein beetje dieper komen om het te laten ontspannen en dan pak je hem weer een beetje op. je maakt wat draf-stap opvergangen (wel afgereden dus vloeiend en makkelijk). zodra je merkt dat die ontspanning weer helemaal terug is (niet te snel denken maar echt aanvoelen) dan laat je je paard een paar passen voorwaarts gaan en weer netjes terug rijden. voel je spanning meteen weer opnieuw beginnen met ontspanning opzoeken. voel je ontspanning en reageert je paard goed op je hulpen dus voorwaarts pas-pas-pas terug dan galopeer je op de andere kant aan. niet te lang en niet te veel op de galop hameren. bij ontspanning de galop houden voor wat het is en met de draf weer afbouwen. bij spanning weer ontspanning opzoeken. weer wat dieper laten komen (let wel: voorwaarts en op de achterhand blijven lopen. contact met de mond houden maar zeker niet vasthouden) en zodra je weer ontspanning voelt het voor gezien houden. hamer dus niet teveel op de galop maar eerder op de basis ervan.

succes!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 16:06

Dank jullie wel allemaal. Het is altijd prettig om even te lezen wat ik allemaal fout zou kunnen doen. Ik kan er dan altijd wat makkelijker over na denken
Ik denk inderdaad dat ik mezelf te veel aanspan bij het aanspringen. Ik probeer haar misschien vast te houden.

Dat zou ook verklaren waarom ze wel netjes aanspringt als ik haar aan een lange teugel laten lopen.
Hebben jullie ook tips om beter ontspannen te blijven zitten?
De tip om vanuit het lichtrijden aan te springen is denk ik wel een goede.
Daarnaast moet ik goed blijven denken aan mijn ademhaling.

Anders nog? Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:14

adem vanuit je buik, dit kun je oefenen door op je rug te gaan liggen (niet op het paard Tong uitsteken) een hand op jue buik te leggen en die omhoog proberen te duwen met je buik. op het paard: als je merkt dat je aanspant adem je heel diep in en zucht je zodra je uitademt maak je je zwaar. dit helpt ook heel erg goed als je paard gespannen is. en geduldig blijven. maar vooral niet teveel op de galop hameren. als de basis van galop goed is gaat de rest vanzelf een stuk beter! succes

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:37

Zonder beugels rijden is goed voor je zit. Probeer als je zonder beugels draaft gewoon te blijven lichtrijden. Je leert dan de juiste spieren te gebruiken.

Ook bekend als Kim20!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:51

kim20 schreef:
Zonder beugels rijden is goed voor je zit. Probeer als je zonder beugels draaft gewoon te blijven lichtrijden. Je leert dan de juiste spieren te gebruiken.


DAT vind k nou een goeie tip Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:24

Ik had dat probleem ook.Het was zelfs zo erg dat Lotte ging lopen voor alles wat op drukken met been(en) leek.Ze liep dus weg voor m'n binnenbeen.Toen heb ik mezelf gedwongen om m'n spaarpot te plunderen en elke twee dagen privéles te nemen,een hele maand lang.Daar moest ik om aan te galopperen heel erg overdrijven met mijn buitenbeen naar achter te brengen,en als ze om een andere reden aangaloppeerde meteen opvangen en opnieuw vragen wat ik wilde hebben.Het heeft me erg veel tijd,moeite,geld (en handschoentjes Tong uitsteken ) gekost,maar het is het echt waard.Nu gaat op dat gebied ongeveer alles perfect en ook andere dingen gaan veel beter.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:24

Wat ik wel is doe als ik voel dat ik gespannen word,
is de teugels lang laten, 10 seconden ogen toe en goed in- en uitademen.
Dan weer rustig opnemen en verder rijden.
Moet je wel op letten dat je niet die teugels lang laat,
midden in een oefening die niet lukt,
want dan denkt ze dat ze beloont wordt.
Gewoon terugrijden naar de stap, en dan pas teugels lang laten.

Bij mij helpt het heel goed,
na een tijdje kun je het ook afbouwen, totdat je eigelijk alleen maar
heel goed in- en uitademt, zonder de teugels ofzo te verlengen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers