Onrustig in mijn been bij een niet-reagerend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Onrustig in mijn been bij een niet-reagerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 18:26

Ik heb vandaag een paard van iemand van hippics gereden, beestje is op zich wel leuk, maar zeker in het begin niet erg lekker aan het been. Later kreeg ik dat wel beter, maar helemaal goed kreeg ik het niet (vind ik ook niet zo vreemd met 1 keertje rijden).
Ik merkte bij mezelf heel erg dat ik erg onrustig in mijn been werd. Bij een gebrek aan reactie tikte ik wel steeds bij, maar toch kreeg ik er erg onrustige benen van... Ook viel het mij op dat op een gegeven moment de voorwaartse reactie wel klopte, maar dat ik geen reactie kreeg op eenzijdige hulpen voor buiging/begrenzing wat ook na een aantal keer bijtikken beter werd.
Hebben jullie ene methode om bij een paard die minder aan het been is toch een rustige beenhouding te houden en hoe krijg ik die reactie voor eenzijdige kuithulp (buiging/begrenzing) er iets makkelijker door, ik begreep dat de eigenaresse er zelf ook problemen mee had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:52

Ik weet niet of je gewend bent om iedere pas te drijven maar ik vind dat persooonlijk niets. Je geeft 1 keer rustig been en als daar geen reactie op komt geef je onmiddelijk flink been. Je paard zal eerst eventjes wegvliegen waarna je rustig opvangt van voren en met je stem. Telkens wanneer je paard een pasje trager wordt geeft je pas been, eerder niet. Als je dat maar heel consequent herhaald zal hij snel begrijpen wat de bedoeling is. Goed voor het been maken is vooral een kwestie van zeer consequent zijn en je paard goed aanvoelen.
Pas wanneer je paard goed voorwaarts op je been is kun je serieus beginnen aan eenzijdige kuitdruk. Daar is het principe weer hetzelfde. Bij geen reactie overdrijf je de hulp. Geef in ieder geval nooit plakkende of duwende hulpen, daar stompt je paard op af.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 18:58

Ik ben gewend om 1 keer te moeten drijven, maar bij dit paard werkte dit niet zo... Ik drijf normaal idd alleen als het nodig is, maar dit paard vertraagde meteen als je even je been eraf hield. Na een paar keer hem steeds naar voren te drijven heb ik m een paar keer naar voren getikt met de zweep, waardoor hij beter op zijn tempo bleef, maar mijn benen bleven onrustig...
Overigens is zijn eigenaresse bezig met conditie opbouwen aangezien hij een poos stil had gestaan vanwege hoesten, dus ik heb m een half uurtje redelijk intensief gereden (overgangen), waarna hij echt kapot was. Ik hoopte dat ie door die overgangen beter aan het been zou komen, waardoor ik rustiger zou worden, maar hij bleef terugkomen (ik denk ook door het conditiegebrek...)
Is het niet stil houden in dit geval trouwens een heel grote fout (niet mijn paard, rijd hem bijna nooit, paard heeft conditiegebrek enz enz.)?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:56

heel veel overgangen rijden. als je paard voorwaarts genoeg is kun je aan de overige buiging etc. gaan werken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 20:02

Ik zei hierboven ook al dat ik heel veel bezig ben geweest met overgangen, ik heb eerst stap-draf-stap-draf enz. gedaan, daarna ben ik verder gegaan met draf-halthouden-draf. Voorwaarts ging best goed, terugrijden niet, ik moest m steeds toch sterk op mijn hand terugtrekken omdat hij niet lekker terugkwam...
Ik rijd overigens dus bijna nooit op dit paardje, misschien moet ik m wel zondag weer rijden Haha! Ik vroeg me alleen af of en zo ja hoe ik dit met 1 keertje rijden op kan lossen, of het normaal is dat ik onrustig in mijn benen word en hoe ik dat kan voorkomen...
Hmmmm best wel veel op zich Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:10

sorry overheen gelezen. in 1 keer lijkt me dit heel moeilijk maar in principe werl mogelijk kan ik niet vanaf hier beoordelen. het is niet normaal dat je met je been onrustig wordt in theorie maar in praktijk wel veel voorkomend. het is niet de bedoeling maar dat weet je denk ik zelf ook wel. voorkomen is moeilijk in praktijk omdat het paard (nog) niet goed voor het been is dus je neigt om te blijven drijven. in theorie je benen lang maken en diep in het zadel gaan zitten eventueel zonder beugels rijden.

succes!!

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 22:09

Er zijn paarden bij waar je gewoon je been moeilijk stil kunt houden. Zelfs al zijn ze uiteindelijk redelijk goed aan je been. Het is een heel naar gevoel. Ik heb het bij een paard van een leerling gehad. Ik zat altijd te mopperen op dat meisje over haar benen. Tot ik er zelf op ging. Paard was gewoon goed aan het been, maar mijn been ging net zo raar doen als bij het meisje. Ik zou niet weten hoe het kwam, maar het voelt erg vervelend.

Om het paard sneller te krijgen aan je been, kunnen schijnovergangen ook wel goed werken. Een overgang kan soms net niet helemaal onder controle zijn, ondanks dat hij voor de overgang redelijk goed lijkt. Het paard laten denken dat hij terug mag, maar dan jezelf bedenken en doorrijden.

Wat wij ook wel veel doen is "'opschakelen'" dat is voorwaarts, nog een beetje voorwaarts en nog eens voorwaarts zonder terug te schakelen. Vaak merk je dat het paard de 1e keer naar voren redelijk doet de 2e minder en de 3e keer helemaal niet meer wil.

Dan nog 1 klein tipje is: heb je al eens geprobeerd het met "dubbel been" te doen? Dubbel been betekent: (voor als je het niet weet?) in plaats van een tik, 2 korte felle tikken met je been. Dat wordt veel bij hengsten gebruikt. Het is wel belangrijk dat je een los been hebt, anders kun je dit niet. En dat je de eerste tik niet te groot doet, anders krijg je de tweede tik niet voor elkaar.

Als je dit niet snapt, moet je maar is aan de instructrice va Jippie vragen hoe je dit moet doen Knipoog

Lekker gereden gisteren Jippie? Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 21:54

Vandaag weer op dat paard gereden, ik had er voor vandaag een spoortje bijgepakt, rijden ging een heel stuk beter, benen lagen een stuk stiller, terwijl ik nauwelijks het spoortje gebruikte...
Ging ik dus alleen mijn rechterschouder naar voren steken en daar vastzetten (en dus waarschijnlijk ook mijn hand vastzetten Verward )