Zijn mijn benen niet sterk genoeg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:32

Klopt, maar dan vraag je of je paard dieper wil gaan met zijn hoofd, bij verzameling vragen wil je juist dat hij meer op gaat richten. het ging hier ook specifiek om de hulp om te verzamelen.

Maar ook dan trek je trouwens niet aan de teugels, het paard moet je teugels volgen. Als het goed is heb je daar geen extra been voor nodig omdat het paard in het zelfde tempo door blijft lopen. tenzij je wat anders gaat vragen natuurlijk.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 19:10

Oke, het gaat me nu allemaal een beetje boven mijn pet! Ik vind het echt hartstikke interessant om te horen hoe het uiteindelijk allemaal moet, maar ik merk al dat het nog héél lang zal duren voor ik hieraan kan gaan werken. Ik ga nu gewoon meer reactie vragen op mijn benen en zal de rest maar even laten zitten. Nog een vraagje... hoe zit het met halve ophoudingen tijdens het rijden??

En Eleonoor, ik ben inderdaad oefentherapeute en ik weet alles over houdingen. Dat is ook een sterk punt van mijn rijden (oho, ben ik nu arrogant? Bloos )want ik krijg daar vaak complimenten over. Ik zit niet snel ingezakt, ik weet bijvoorbeeld exact welke buikspieren men bedoelt die je moet gebruiken bij het rijden, ik voel ook welke andere spieren ik aan het gebruiken ben, etc. Maar dat zegt nog helemaal niks over de techniek of het gevoel van het paardrijden. En als mijn instructeur me vertelt dat ik meer met mijn benen moet doen ( ik denk nu dat hij wil dat ik meer reactie wil zien op mijn beenhulpen) dan vraag ik me dus af of dat met kracht te maken heeft. Ik kijk nu al uit naar mijn volgende les, kijken of ik dit kan oefenen! Groetjes!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:30

Anders kun je misschien volgende keer vragen wat hij bedoeld als het niet duidelijk is of als jij denkt dat je de hulp al geeft, dan krijgt hij de kans om te zeggen dat je het anders moet doen of sterker of meer reactie moet krijgen enz. En hier doel ik dan op alle hulpen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 00:06

Romkabouter schreef:
Nee, dan ben je gebaat bij een goed gecooridnnerd been.
Met kracht heeft goed africhten niets te maken.


En even als aanvulling ;een paard voelt een vlieg op zijn vacht zitten;waarom zou je alleen harder gaan duwen???? Verward

Het paard voelt je huus wel,nu moet je hem nog zover krijgen dat hij ook wilt reageren en dit ook begrijpt;en dan kom je bij dat africhtingsverhaal.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:44

laurae schreef:
Klopt, maar dan vraag je of je paard dieper wil gaan met zijn hoofd, bij verzameling vragen wil je juist dat hij meer op gaat richten. het ging hier ook specifiek om de hulp om te verzamelen.

Maar ook dan trek je trouwens niet aan de teugels, het paard moet je teugels volgen. Als het goed is heb je daar geen extra been voor nodig omdat het paard in het zelfde tempo door blijft lopen. tenzij je wat anders gaat vragen natuurlijk.


ik begrijp wat je bedoelt maar nog ff over vwnw ik zeg ook niet dat je moet trekken dat hoor je mij nooit zeggen. maar luchtige teugelhulp dus beetje spelen noem ik ook een teugelhulp. en daarbij je moet je paard altijd zo hebben dat je met je been eraan kan zonder dat hij sneller gaat. dus toch been eraan bij vwnw.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:51

Suuzz, veel succes met oefenen.

Een paard wat op het juiste tempo loopt heeft dan geen been meer nodig, ongeacht de houding van het paard. Dus ook wanneer het paard goed voorwaarts is bij het vwnw is beenhulp niet meer nodig en ligt je been rustig op zijn plaats. Pas wanneer jou gewenste tempo omlaag gaat stimuleer je je paard door been te geven waarna direct reactie moet komen. Dus elke stap drijven is zeker onzin, zie jij dat Anky dan ook doen bij vwnw? Weet ook niet precies wat bedoeld wordt met spelen, maar als dat betekend dat je een onrustige hand hebt kan dat verwarrend zijn voor je paard. Stille hand met een lichte hulp wanneer nodig zegt voor je paard meer dan voordurend 'gepluk' om zijn koppie omlaag te krijgen. Pas als hij aanleuning geeft kan je daaruit de hals laten strekken door de teugel toe te geven, als basis voorwaarde moet wel zijn dat het voorwaartse goed is voor je daaraan begint dan eerst teugellengte te geven en dan pas drijven (en dus te laat zijn). Snap je?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:54

met spelen bedoel ik zodra het paard vraagt een beetje geven en daarna weer een beetje oppakken. geven-nemen. en zeker niet met een onrustige hand (kan ik me nix bij voorstellen trouwens hoe je moet spelen met een onrustige hand??) je benen moet je altijd eraan kúnnen houden zonder het paard sneller te laten gaan. je binnenbeen moet altijd ingezet kunnen worden om het paard in te buigen en je buitenbeen om het boeltje te begrenzen. verder heb ik anky nog nooit vwnw zien rijden dus daar kan ik geen antwoord op geven.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:41

Wat bedoel je met je been er aan kunnen houden? Je houdt altijd contact met je benen in die zin dat je ze nooit af mag steken. Maar op het moment dat ik druk geef met mijn kuiten moet ze voorwaart, dat is voor mij de goede reactie op de kuithulp. Als je het zo bedoeld dat je drijft met je benen en dan verwacht dat hij op het zelfde tempo moet lopen, dan mag hij dus niet reargeren op je kuithulp terwijl hij dat anders wel moet doen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:24

Ik heb het volgende bij een ander topic gezegd, wat eigenlijk ook wel op dit topic slaat:

Bij een verzameling geef ik daadwerkelijk been, maar op zo'n manier dat ik zwaar ga zitten en been waakzaam hou, voor het geval dat mijn paard achter de aktiviteit kruipt. Mijn paard moet t.a.t. drang naar voren houden. Ook tijdens de overgang terug. Anders krijg je het geval dat je paard gaat vertragen/ uit elkaar valt/ op de voorhand valt/ niet meer sluit, met als gevolg dat het paard niet scherp meer is op het been en dus geen drang naar voren aanhoud. Gisteren nog uitgebreid geoefend bij mijn trainster, naar het verfijnen van draf naar piaffe: je paard moet hierdoor verkleinen in zijn pas: hij moet hetzelfde ritme aanhouden in de arbeids/verzamelde draf en zó verkleinen dat hij uiteindelijk hetzelfde op de plaats dit uitoefend. Mijn paard vind dit moeilijk en gaat bij het terugkomen alleen maar vergroten en dus vertragen, met bovenvermelde gevolgen van dien...
_________________

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 14:27

Ik heb tegen mijn instructeur gezegd dat ik de komende periode meer wil gaan oefenen met het juiste gebruik van mijn been. Dus niet onnodig blijven aandrijven tijdens de draf en mijn benen stil houden maar wel eraan. En dat is moeilijk!!!!! Iemand nog een tip hoe ik dat kan trainen?? Of moet ik daar gewoon continue mee oefenen. Het lijkt wel of ik het gewoon niet kan! Doei!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:31

Tyrza schreef:
Ik heb het volgende bij een ander topic gezegd, wat eigenlijk ook wel op dit topic slaat:

Bij een verzameling geef ik daadwerkelijk been, maar op zo'n manier dat ik zwaar ga zitten en been waakzaam hou, voor het geval dat mijn paard achter de aktiviteit kruipt. Mijn paard moet t.a.t. drang naar voren houden. Ook tijdens de overgang terug. Anders krijg je het geval dat je paard gaat vertragen/ uit elkaar valt/ op de voorhand valt/ niet meer sluit, met als gevolg dat het paard niet scherp meer is op het been en dus geen drang naar voren aanhoud. Gisteren nog uitgebreid geoefend bij mijn trainster, naar het verfijnen van draf naar piaffe: je paard moet hierdoor verkleinen in zijn pas: hij moet hetzelfde ritme aanhouden in de arbeids/verzamelde draf en zó verkleinen dat hij uiteindelijk hetzelfde op de plaats dit uitoefend. Mijn paard vind dit moeilijk en gaat bij het terugkomen alleen maar vergroten en dus vertragen, met bovenvermelde gevolgen van dien...
_________________


precies wat ik bedoel

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:39

suuz, je krijgt advies van bepaald niet de minste mensen en dat is erg kicke, ook 1 van de leuke dingen aan dit forum.
toch vind ik zelf een manegepaard op zgn. signaalhulpen rijden best moeilijk (hangt ook een beetje van het paard en zijn gradatie van africhting af natuurlijk). ik probeer natuurlijk wel zo veel mogelijk resultaat te krijgen met zo weinig mogelijk en zo luchtig mogelijke hulpen, maar als je maar 1 uurtje per week op dat paard kan rijden is dat best moeilijk.
dus laten we wel reeel blijven en er vanuit gaan dat we voor voorlopig nog lang geen piaffe eruitrijden Knipoog maar eraan werken en dromen erover mag natuurlijk altijd Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:41

maar sophie het gaat om het principe. ook de piaffe lukt niet zonder goede basis en die basis blijf je ALTIJD nodig hebben en die staat in dat berichtje wel goed beschreven eigenlijk. m.b.t het been eraan houden dan...

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:41

kortom heel hard oefenen op dingen die je moeilijk vindt (wat meestal vooral inhoudt er gewoon heel goed op letten, veel aandacht aan besteden tijdens het rijden: opletten of je je been wel goed stil houdt bijvoorbeeld) en veel ervaring opdoen is eigenlijk het enige wat je kunt doen eraan, er is niet echt een grote truc voor ofzo

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:42

heel veel verschillende paarden rijden... (= veel problemen, veel oplossingen, veel ervaring!)

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:44

is ook zo, dat begrijp ik ook wel, maar ik bedoelde het meer zo van te veel in 1 keer willen werkt vaak ook niet goed zeg maar. nogmaals, ik vind dat suuz al heel veel bereikt heeft in die 2,5 jaar en dat ze erg serieus met rijden omgaat, maar je kunt ook juist even dingen als aan de teugel rijden even laten zitten om bijvoorbeeld meer erop te letten hoe je je benen gebruikt en dan komt dat aan de teugel vanzelf wel weer

als je begrijpt wat ik bedoel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:41

sophie18 schreef:
suuz, je krijgt advies van bepaald niet de minste mensen en dat is erg kicke, ook 1 van de leuke dingen aan dit forum.
toch vind ik zelf een manegepaard op zgn. signaalhulpen rijden best moeilijk (hangt ook een beetje van het paard en zijn gradatie van africhting af natuurlijk). ik probeer natuurlijk wel zo veel mogelijk resultaat te krijgen met zo weinig mogelijk en zo luchtig mogelijke hulpen, maar als je maar 1 uurtje per week op dat paard kan rijden is dat best moeilijk.
dus laten we wel reeel blijven en er vanuit gaan dat we voor voorlopig nog lang geen piaffe eruitrijden Knipoog maar eraan werken en dromen erover mag natuurlijk altijd Haha!


Natuurlijk duurt het trainen op een (manege)paard en "maar" 1 x in de week een stuk langer dan dat je elke dag meerdere paarden rijdt. Dat is immers met elke sport zo.
Het mooie blijft dat de uitdaging blijft en wie weet waar het wel niet eindigt! Knipoog
Op welk niveau dan ook: uitgeleerd raak je nooit!