ontspannen/ zonder rug rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

ontspannen/ zonder rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 14:49

probably een typisch vraagje..ik heb al zitten graven in de topics..
ik rijdt op een paardje die haar rug wegdrukt.haar motto is: hoe holler hoe beter...hoofdje sterrenkijken enzovoort...veel voorkomend probleem..
hoe leer ik haar op een goede,zachtaardige en geleidelijke manier te leren ontspannen met het hoofd mooi laag( naar beneden rijden (aan de teuglen hoeft zeker niet)) gewoon ontspannen lopen dat ze haar rug gebruikt...ik wil dit goed opbouwen en wil jullie ervaringen horen.vandaag heeft er ook iemand me gereden en die kreeg haar naar beneden maar te zagen...vreselijk om te zien...dit wil ik dus NIET.
kan ik haar bijvoorbeeld eerst longeren om haar te laten voelen wat met rug rijden is?? ze loopt namelijk altijd zo...
als ik haar vrije teugel geef gaat ze metten met neusje in het zand , waarschijnlijk omdat het verschrikkelijk lastig lopen is zo met hoofd in de lucht...maar vanaf ik de teugels opneem is het een heftruck...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 15:03

weet dat zagen geen oplossing is.

je dwingt je paard zo, het kan wel dat ie dan lager loopt met z'n koppie, maar evengoed z'n rug hol maakt!

je moet hem ontspannen maken, actief in z'n achterhand.

waarschijnlijk zijn ze té hardhandig geweest in z'n mond, geen enkel paard doet anders zo als je de teugels opneemt?

kan je daar mss wat meer over vertellen? is het een manegepaard?...?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 16:31

Ik zou een poosje haar met touwtjes gaan longeren, en dan de touwtjes tussen haar benen vastmaken, zodat ze leert haar rug te gebruiken en te ontspannen met een begrenzende hand (touwtje in dit geval)

Als dit goed gaat en ze leert nageven kun je het ook onder zadel gaan proberen, blijf goed van achteruitrijden en rijdt veel overgangen!

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:36

Ja touwtjes is zeker een optie maar wat denk ik ook werkt is als je een stoot teugel gebruikt !! heel los maar zo dat ze niet zo hog kan met haar koppie ! en naarmate dat betergaat kan je hem ietsjes strakker doen !! dan ontwikkelen de rugspieren zig goed en is dat vanzelf prettig om zo te lopen !! ( mijn pony was eerst ook een beetje zo en ik heb heel lang (2 maanden ofzo) niets met mn handen gedaan alleen een beetje zachte aanleuning en een beetje sturen ! en ik heb haar heeel erg veel gelongeerd met een touwtje !! dat werkt ( bij mij tenminste) perfect mits je het langzaam opbouwd !! !! veel succes !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:41

Ik zou ook longeren me touwtjes, maar zet ze niet te kort in het begin! Je paard heeft nu de spieren ontwikkeld om te sterrenkijken en zal dus heel erg moeten wennen aan die andere houding en er zelfs waarschijnolijk spierpijn van krijgen.
Bedenk ook dat een paard dat over de rug loopt vaak ook nageeflijk is en daardoor dus ook 'aan de teugel' zal lopen, hoewel dat helemaal je doel niet is. Zo zou het ook moeten zijn, ipv het aan de teugel je doel en het ruggebruik een leuke bijzaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 21:41

heeft je paard niet een te scherp bit of halen aan zijn kiezen.

Dit omdat je zegt dat hij met een vrije tuegel wel uitzichzelf naar beneden komt.

En dan nog een minder leuke vraag.
Weet je zeker dat jezelf je handen niet vast zet, of niet stil kunt houden, zodat je hem stoort in de mond en dat hij daarom omhoog loopt met zijn hoofd.

Het zijn maar iedeeen, omdat het achter de pc natuurlijk niet ineens te zien is.

En wat zeg je instructeuer (M/V) ervan?
Die ziet het tenminste life Lachen

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 13:58

dat van die touwtjes ga ik zeker proberen..iemand zei me bijzetteugels te proberen, maar dan heel losjes...

over mijn handen vast zetten denk ik niet dat het is, ze doet het bij iedreen waarmee ik haar zien rijden heb en ze loopt ook zo heel hoog met haar hoofd gewoon aan de hand met halster.

ze is geen manege paard, maar staat al héél lang stil.daar is buiten dat sterrenkijken nix van te merken.ze heeft vroeger ok nog parcours gesprongen van 1.30 meter...ik begin meer en meer te denken aan een rugprobleem...

begin ik best met longeren of metteen rijden?(met of zonder "hulp")?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:36

foefertje schreef:
als ik haar vrije teugel geef gaat ze metten met neusje in het zand , waarschijnlijk omdat het verschrikkelijk lastig lopen is zo met hoofd in de lucht...maar vanaf ik de teugels opneem is het een heftruck...

Dit geeft aan dat je paard zijn rugspieren wel kan ontspannen.
Ik zou toch het gebit een na laten kijken en het bit controleren.
Longeren met pessoa of touwtjes is een heel goed idee. Als het paard erg lang heeft stilgestaan zul je toch eerst weer conditie en spieren op moeten bouwen, In de beginfase gaat dat het best door je paard onbelaste arbeid te geven.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:41

longeren met gogue, zou ik aanraden. Maar met touwtjes kan het evenzo goed. Hoe loopt ze verder als ze niet bereden wordt, dus zonder zadel? Loopt hij uit zichzelf wel met een lagere halshouding? Misschien knelt het zadel ergens? Zou het toch even voor de zekerheid na gaan kijken.
Verder eerst een tijdje longeren, dat hij zich lekker loslaat en daarna erop.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:43

Precies, met elastische chambon of gogue. NIet met touwtjes of stoot. Is veels te direkt. Het paard wordt meteen in een bepaalde houding geforceerd (ook al hangen de touwtjes los) en zal hierdoor klappen in de mond van krijgen. NIet doen. Geef het dier de tijd om eraan de wennen. OOk haar spieren zullen anders gebruikt gaan worden en ze zal er vast spierpijn aan over houden.
Bouw het rustig op en zoek een goede begeleider/instructeur.

Ik zou eerst longeren met elastisch werktuig en daarna er even op stappen. Om het af te maken zal je regelmatig een goede les moeten hebben...