Paardrijden supermoelijk, wat vinden jullie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Paardrijden supermoelijk, wat vinden jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-03 08:56

Heej,

Paardrijden kan men er zo makkelijk uit laten zien. Maar in werkelijkheid is het supermoelijk (vind ik dan, misschien is jullie mening anders) Er valt ontzettend veel over te leren en in mijn ogen ben je nooit helemaal uitgeleerd. Soms zegen mensen, "Ik weet echt alles van paarden", maar eigenlijk weet niemand dat. wat is jullie mening over paardrijden? Vinden jullie het moelijk of juist helemaal niet??

Groetjes Geriette


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 08:58

Ik vind het niet moeilijk om te leren lichtrijden en doorzitten en galoperen zoals je in de beginnersles doet, maar daarna...........

ik rijd nu 6,5 jaar en ik voel me echt soms nog een beginner, zoveel dingen waar je op moet letten en dan bij elke pony verschillend ook.
Ja, ik vind goed paardrijden moeilijk. Want wat hobbelen kan iedereen wel na eenpaar lessen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 09:05

Paardrijden is moeilijk, en je bent inderdaad nooit uitgeleerd. Het moeilijkst lijkt het nog om dingen "weg te laten", dwz meer bereiken met minder hulpen. Ik zie mensen af en toe keihard werken op een paard, ontspanning ver te zoeken, en er met knalrood hoofd weer af stappen - die moeten dus nog leren dat het ook met minder kan.

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 09:10

De theorie van het paardrijden is erg eenvoudig. Dat moet ook wel want we proberen een paard iets te leren dus moeten we het simpel houden.
De uitvoering van die theorie is een heel ander verhaal. Dan heb je ineens te maken met gevoel, timing en motoriek. Dat hebben we niet allemaal van nature in diezelfde mate meegekregen. Die elementen samen met vizie en doorzettingsvermogen bepalen hoe getalenteerd iemand is en of je uiteindelijk een goede Z-, Lichte Tour- of Zware Tour ruiter zult worden.
Hoe verder je komt in de africhting hoe meer je er achter komt dat de details het verschil maken. En de capaciteit om de details te perfectionerenzijn afhankelijk van het gevoel, timing en motoriek die je van nature als ruiter hebt meegekregen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:13

Je bent idd nooit uitgeleerd. Dat is juist het leuke ervan, je hebt altijd iets om aan te werken want die enkele keer dat het voor jouw gevoel perfect gaat is er altijd nog wel een klein puntje dat je zelf niet opgevallen is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:35

Amen Jippie en flair!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:51

Dat klopt helemaal, vooral veel bereiken met minder is heeeel moeilijk. En dan krijg je nog steeds opmerkingen van onwetende mensen: Aaach joh een beetje op zo'n beest rond hobbelen, dat kan toch iedereen?" Inderdaad de beginselen leer je vrij vlot, maar dan.. Ik merk het ook aan mezelf dat ik de laatste 2 a 3 jaar pas echt mijn ruitergevoel aan het vergroten ben...
Maar het blijft zo leuk en leerzaam allemaal.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:04

Het is veeeeeeel te moeilijk, maargoed elke dag leer ik er weer een klein beetje bij (hoop ik) Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:19

Je bent idd nooit uitgeleerd. En het lijkt wel of hoe meer je leert, hoe moeilijker het wordt.
En dan krijg je van (onwetende) mensen, vragen als: "wat doe je dan voor echte sport? "
Dan bied ik ze altijd maar aan om zelf een uurtje te gaan rijden (en dan hoeft het opeens niet meer....)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:28

In theorie weet ik best veel, maar in de praktijk! Phoe!
Het is idd moeilijk. Ik kan een ander altijd heel goed vertellen wat hij goed of fout doet, maar in de werkelijkheid rijd ik ook niet altijd even netjes!

Ook bekend als Kim20!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:41

Paardrijden is heel moeilijk, daarom moet je het zelf zo makkelijk mogelijk maken.

Ik ben iemand die iedere pas dat mijn paard een stap doet ook echt rijd. Ik moet leren om het paard zelf te laten lopen en pas iets te doen als ik mijn paard wil corrigeren.

Daar zegt mijn instructrice altijd houd het zo makkelijk mogelijk. Als ik dan iets op 'de makkelijke' manier doe (zo weining mogelijk hulpen) zegt ze: Zie je wel dat paardrijden makkelijk is Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:02

toen wij op vakantie in Tenerife waren gingen we natuurlijk ook een buitenrit maken. Hierbij zaten veel mensen (waaronder pepper) die nog nooit of zelden op een paard hadden gezeten. Die kregen de volgende uitleg:
2 benen tegen de buik = vooruit
aan 2 teugels "trekken" = stoppen
aan je linkerteugel "trekken = links
aan je rechterteugel "trekken" = rechts.

best makkelijk toch??? Haha! Haha!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:10

kim20 schreef:
In theorie weet ik best veel, maar in de praktijk! Phoe!
Het is idd moeilijk.

Hier precies hetzelfde. Alleen een ander vertellen wat hij fout doet kan ik niet, ik weet voor mezelf wat er veranderd moet worden, maar uitleggen is niet iets voor mij Schijnheilig

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:58

het is idd een moeilijke sport, als je het goed wil doen. tuurlijk probeert iedereen het goed te doen, maar dat valt niet altijd mee.
als ik soms naar mezelf kijk, dan zeg ik van mezelf dat kan beter, terwijl mijn nicht zegt dat het erg goed ging.. ook wel verschil in niveau, maar toch.
Toen ik net begon met rijden, toen ging ik nog weleens kijken bij zon andere les van een groep van hoger niveau. hoorde ik iets dat voor mij nieuw was, dan schreef ik het op, en probeerde het de volgende les dat ikzelf reed zelf uit. naar mijn mening heb ik hier ook veel van geleerd.
Waar je volgens mij ook wel van leert, is het lesgeven aan anderen. naast dat ik het leuk vind om te doen, leer je ook om het in jezelf te doen, en dat zo te zeggen dat hun het ook begrijpen, dat ze weten waar je het over hebt. hoe hoger het niveau van de ruiter, hoe preciezer je moet kijken. hier leer je ook weer te letten op alle zaken, zoals beugel bij je tenen, hakken uitdrukken, benen niet tever naar voren of naar achter, en ga zo maar door.
mensen vragen bij wedstrijden weleens aan mij "zit ik zo goed??" nou dan geef ik ze wat aanwijzingen waar ze op moeten letten, dan zitten ze goed. als ze dan de bak in gaan, dat zijn ze hun concentratie weer een beetje kwijt, en dan gaat het weer mis. als ze dan hun protocol krijgen, dan staan meestal ook wel de punten op die ik noem, en zeggen ze "joh je had gelijk". jah complimentjes daar sta ik altijd voor klaar, das leuk.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:07

Paardrijden is inderdaad moeilijk. Je komt iedere keer jezelf tegen, negen van de tien keer als er iets fout gaat kun je het bij je zelf terug kunt zoeken wat niet goed ging! Ik heb daar in elk geval wel last van.

Bedenk maar bij jezelf, als je heel gehaast bent gaat het rijden vaak niet of als je niet lekker in je vel zit dan ook niet!
Het is eigenlijk een soort spiegel voor jezelf, dat is mijn mening over paardrijden en verder ben ik het ook met de andere eens dat rondhobbelen voor iedereen "makkelijk" te leren en uit te voeren is, maar daarna!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:08

Maar dan heb ik nog niet gezegt wat ik moeilijk vind aan paardrijden..

ikzelf vind het moeilijk om op alle dingen tegelijk te letten. zit ik op het goede been, snij ik niemand af, loop ik mijn instructrice niet omver, zijn mijn teugels goed op maat, loop mijn paard zo netjes, zit ik goed rechtop enz enz. in grote lijnen gaat het wel goed, bij wedstrijden gaat het meestal ook wel goed, maar het blijft lastig.

wat ik ook weleens zie is dat mensen het moeilijk vinden om zich te concentreren of te ontspannen. gevolg is dat het paard ook niet geconcentreerd en erg gespannen is.
maargoed, genoeg voor nu.

greetz jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:40

Ik vind het vre-se-lijk moeilijk. Zeg ook tegen mijn instructrice dat ze mij als mongool moet behandelen en zelfs pictrogrammetjes moet maken, hahaha!

Voordat ik reacties krijg: waarschijnlijk heeft een mongool meer feeling voor paardrijden dan mij ja. Lips are sealed

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 00:59

Hoe beter je kan rijden, hoe moeilijker het wordt Haha!

In den beginne ben je blij als je kan gas geven, remmen en sturen maar dan komt het pas. Dan wil je ook dat het paard op lichte hulpen gaat reageren, wil je dat hij netjes aan de teugel gaat, wil je op geen enkele manier hinderen, wil je dat hij los in de rug wordt en ga zo maar door. Soms lees ik hier dingen waar ik het spoor volledig bijster van raak.
Los in de bovenlijn is zo'n term waarbij ik me afvraag hoe ik nu toch in vredesnaam die feeling moet gaan krijgen Verward
En even "for the record": ik doe al 30 jaar mijn best om echt goed te leren paardrijden maar het lijkt wel alsof het zo is dat, hoe meer ik begrijp, hoe meer er nog verder valt te leren.

Maar dat maakt paardrijden nu juist ook zo leuk. Het blijft een uitdaging, zelfs na 30 jaar vrijwel dagelijks op die paardenrug gebivakkeerd te hebben. Dat en de omgang met een levend wezen maakt dat ik er nog steeds bij lange na niet genoeg van heb terwijl ik andere sporten na een paar jaar beu was.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:24

Als ik alles van te voren had geweten wat ik wel gaan fietsen of dammen ofzo.... Het kan altijd beter en dat is knap lastig voor een perfectionist (zucht)
Volgens mij is het een van de moeilijkste sporten die er is. Heb wel eens wat anders geprobeerd ernaast te doen maar dat was nooit echt een succes (bij voetbal "kun jij niet beter op karate gaan" en vervolgens met een rooie kaart van het veld gestuurt worden) Kickboxen en elke keer met een blauw oog oid rondlopen etc.

Nee laat mij dan maar lekker paardrijden en zo af en toe in een flinke dip zitten (ik leer het nooit etc.) Zou mijn paardjes voor geen goud (nouja) willen missen....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:25

Ja inderdaad Percy, hoe beter je kan rijden,hoe moeilijker het wordt. Ik vind van mijzelf meestal na het rijden dat het beter kon.

Maar het meeste is denk ik al gezegd, paardrijden is verschrikkelijk moeilijk.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:04

je kan pas goed rijden als al je vingers even lang zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:18

Het erge is, het wordt alleen maar steeds moeilijker, hoe verder je komt. Jippie heeft gelijk waar ze zegt dat de theorie heel simpel is, om het allemaal goed uit te voeren is een heel ander verhaal. Hoe verder je zelf komt, hoe kritischer je wordt. Je leert ook beter voelen dus je hebt al je fouten nu zelf vaak ook door, ipv dat je trainer je daar op moet wijzen. Het kan bij vlagen verschrikkelijk demotiverend zijn, maar iedereen heeft daar last van, dus dat scheelt weer...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:10

In de 5 jaar dat ik rijd heb ik EEN KEER kunnen zeggen dat ik echt 100%tevreden was.Hoe zou je zelf zijn als een pony die normaalgesproken iedereen eraf gooit ineens netjes aan de teugel loopt en alles doet wat je vraagt. (achteraf bleek dat te zijn omdat iedereen met zweep reed,terwijl hij er bang van was en ik zonder zweep reed,maar op die moment wist ik dat niet Haha!)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:05

Inderdaad, ik snap er af en toe niks van. En dan deinstructise maar zeggen doe een beetje hand zo en been zus en dan heb je hem waar je hem hebben wilt. Soms denk ik dan echt van ga er zelf maar op dan. Theorie is leuk, maar rijden is echt totaal anders. Hoe in boeken uitgelegd staat hoe je een 3-jarige in moet rijden bijvoorbeeld. Je ziet daarin nooit plaatjes van de bij veel jonge paarden bekende "6 weken onder het zadel, nu vind ik het niet leuk meer" periode. Maar als je erop zit heeft iedereen met zo'n soort dingen te maken.
Gisteren ook: Paard herstellende van een zeer lange verkoudheid. Eigenlijk alleen rijden om ontspanning te krijgen, beetje voorwaarts-neerwaarts etc. Ga ik tussendoor even stappen, wil ik weer aandraven, komt mevrouw in verzet omdat ze opgericht aan de teugel wil lopen. Ze ging pas weer lekker voorwaarts toen ik het haar toe liet. Hoezo raar paard. Normaal komt ze in verzet als ik haar opgericht wil hebben. Snap jij het nog? Ik niet!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:08

ja, en die moeilijkheid houdt het leuk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers