Zinvolle oefeningen voor jonge pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Zinvolle oefeningen voor jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 20:13

Ik ben de laatste tijd wat fanatieker aan het werk met mijn pony van vier en half. De meeste oefeningen gaan naar wens, aan de longe is ze zeer gehoorzaam en ook met rijden gaan de dingen best goed.
In afwachting van een instructrice (valt niet mee hier), wil ik toch al wat meer gaan doen. Wat zijn nu echt zinvolle oefeningen om te doen zowel onder het zadel als aan de longe?
Het gaat met name om ontspanning en soepelheid.

Haar "werkweek" ziet er ongeveer zo uit:

-2 a 3 keer per week longeren, ongeveer 15 min.,
-1 a 2 keer per week onder het zadel ongeveer twintig min.
-stukje door het bos wandelen aan de hand of uitstappen onder de man
-af en toe een snipperdag Haha! ,
-wel iedere dag even in de hand en poetsen en gehoorzaamheidsoefe-
ningetjes.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:19

ik vind het er goed uitzien. je kan ze met 4.5jaar al een paar sprongetjes doen ook. je kan haar werktijd uitbreiden, langer dan 20 min.
als ze het aankan natuurlijk, maar ik geloof het wel. dan kan je meteen meer oefeningen doen wat ook beter is.
voor souplesse kan je duizenden oefeningen vinden & uitvinden Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:58

Ik denk ook dat je pony gerust wat meer kan werken, Ik zie in je profiel dat je aangespannen wilt gaan rijden, dus daar dan vast wat aan. ga bijvoorbeeld achter je paard lopen en bestuur hem met hele lange teugels en ga zo ook de weg op. verder zou je voor de afwisseling ook wat sprongetjes kunnen maken, zoals ponyzotje al zei...
Veel succes!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:05

instructie in Noord Brabant valt niet mee?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:03

Ja Lielle dat dacht ik dus ook!! Dacht dat je al hulp had, je hebt me toen gemaild ooit en ineens was het niet nodig omdat je al iemand had die je hielp.... Naar mijn idee zijn dr genoeg mensen die je kunnen helpen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:36

Lielle schreef:
instructie in Noord Brabant valt niet mee?


Hoezo niet? Na mijn idee genoeg hoor!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:13

Nou, ben het toch wel een beetje met haar eens! Zal niet alleen hier zijn alleen! Maar zoek maar eens een leuke, goede, en BETAALBARE instructeur, instructrice? Ik heb er nu weer een, maar die kan maar 1x in de 2 weken, dus dat is ook best weinig. Maarja het is iets he!
Even ontopic: zoals schoentje al zei kun je inderdaad wat "aangespannen: oefeningen gaan doen! Succes ermee !

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:58

Heej des heb je dan nu iemand anders?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:27

schoentje"]
[quote="Lielle schreef:
instructie in Noord Brabant valt niet mee?


Hoezo niet? Na mijn idee genoeg hoor!
[/quote]

mee eens, schoentje! Ik bedoelde het ook sarcastisch. Ik weet niet wat je onder betaalbaar verstaat destinietje, maar ik ken een aantal prima instructeurs in mijn regio (Den Bosch) vooor 10 - 15 euro per half uur. En zelf vind ik 1 * per 2 weken les best prettig, dan kun je tenminste doorwerken aann je huiswerk.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:59

Nou, ik moet mijn lessen zelf betalen. Ik had een superfijne instructrice gevonden, en die vraagt 50 E per uur. Nou, dat ligt dus erg ver boven mijn budget. Degene die ik nu heb, heeft geen tijd meer, en kan dus nog even 1x in de 2 weken, maar misschien dat ze daarna helemaal stopt. Ik ben dus al wat rond aan het kijken voor iemand, maarja, ik kan ze dus niet vinden. En het moet natuurlijk ook klikken, met mij, en mijn paard. Heb nl al een aantal instructeurs/instructrices gehad, waar ik gewoon geen goed gevoel bij had.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:18

ik betaal ze ook zelf Haha! Wat voor iemand zoek je?

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:52

Tja, dat is moeilijk zo te zeggen. Ik zoek in ieder geval iemand, waarbij ik het gevoel heb dat hij/zij weet waar die het over heeft, dus geen theorie op staat te dreunen. Verder moet het natuurlijk klikken, en diegene moet eerlijk zijn tegen mij en mijn pony.