Wat is corrective longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Wat is corrective longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 00:21

Ik heb eigenlijk nooit een paard gelongeerd. Heb wel een hoop geleerd van mensen die paarden hebben maar heb het nog steeds niet echt onder de knie. Vandaar dat ik deze topic plaats. Wat doen jullie om jullie paard te longeren. Hoe komt het dat Appy nooit de rondjes wilt lopen en stopt? Kunnen jullie me helpen en een beetje info hierover geven.

Alvast bedankt!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:14

Hoi Nancy,

Kan het zijn dat je te ver naar de voren staat als je longeert? De plaats waar je moet staan is heel belangrijk, je moet met de longeerlijn naar de voorkant van het paard wijzen en met de longeerzweep naar de achterhand. Dit vormt een driehoek waarvan jij het midden bent. (Ik geloof niet dat ik het duidelijk zeg maar dat hoor ik dan nog wel)
Zodra je teveel naar voren gaat, ga je eigenlijk voor het paard staan en zal het stoppen. Als je paard niet shot is het in dit geval beter wat verder naar achteren te gaan staan.

Probeer zoveel mogelijk met de stem te werken en zorg dat de lijn niet te lang is zodat je het paard bij de eerste tekenen van stoppen een tikje met de longeerzweep kan geven (geef hier gelijkertijd de stemhulp bij). Als je zelf goed oefent met de zweep kan je heel nauwkeurig raken hoor!

Ik weet niet hoe oud het paard is, misschien begrijpt ze het niet goed en heeft ze wat tijd en geduld nodig. Vergeet nooit de stemhulp als eerste te gebruiken. (dat is het zelfde als wanneer je erop zit, je geeft beenhulpen als er geen reaktie is: iets hardere beenhulpen of een tikje met de zweep)

Ik heb zelf een paard gehad wat mij gewoon uitprobeerde, tot het moment dat hij helemaal niet meer voorwaarts liep aan de longe. Ik heb er iemand bijgehaald en toen hij het bij die persoon ook probeerde om stil te gaan staan heeft deze hem een flinke mep gegeven. Dat was met dit paard mogelijk omdat hij dondersgoed wist hoe het moest. Daarna heeft hij het bij mij nog 1x geprobeerd (en of die dieren weten bij ze wat kunnen doen) en ik heb hem ook een goede mep verkocht (met pijn in mijn hartje) en daarna nooit meer problemen gehad met longeren.

Let dus goed op je eigen houding en zorg dat ze voorwaarts blijft.

Veel succes!

Jola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers