vast op rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 19:10

HEEEEEELLLLLPPPPP.....

Mijn verzorgpaard waar ik 3x per week op rijd zit erg vast op rechts. Ik hoop dat jullie mijn wat tips kunnen geven!!!!

xxxies...

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 19:52

Mijn pony had dat ook. Mijn instructrice zei toen dat je dan op een speciale manier hem door de hals heen kon helpen. Als je bijvoorbeeld op rechts gaat longeren ( de kant waar ie vast zit) doe je de longeerlijn door de bitring en dan maak je die aan het ringetje van je zadel vast. Als je nu longeert, kun je ophoudingen maken die goed werken. Met de zweep moet je hem dan goed voorwaarts houden en als ie naar binnenvalt, kun je hem naar buiten duwen. Mijn pony is nou bijna helemaal weer los op rechts. Het zal eventjes duren, maar heb geduld! Tong uitsteken

gillian

Berichten: 4388
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 20:13

zelf niet vast blijven houden op rechts!!
wordt ie alleen maar sterker van, dus nog vaster.
zorg ervoor dat je paard goed voor je (rechter)been is,in bv een volte stel je hem op je buitenteugel af en vraag je stelling en buiging met het binnenbeen en binnenteugel(van de hals).
blijf niet hangen in die binneteugel, houd hem op je buitenteugel(beter nog op 2 teugels!)! met je binnenbeen.
veel longeerwerk met bv dubbele longe werkt ook wel.
ik heb precies hetzelfde met mijn friese verzorghengst, die is ook sterk op rechts.
ik ben zelf rechts ook sterk dus toen hadden we samen een probleem.
met behulp van een goede instructrice ben ik dit aan het oplossen.
en ik moet zeggen dat ie al veel beter loopt.
een tijd terug liep ie zelfs kreupel rechtsachter puur en alleen omdat ie zo sterk was rechts en ik ook.
succes ermee en zoek een goede instructeur die je daarbij kan helpen!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 20:13

thnx, ik kan haar dan wel de longeersingel omdoen en die touwtjes ofsu, er staat bij de stal een longeerbak...
thnx voor de tip. Party!!

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 20:17

ik krijg priveles van een goed iemand (2x frieskampioen Z2 geweest), maar het problem is dat de vorige berijder er nix aan gedaan heeft. Ik ben ook nog aan de stelling aan hetw erken want ze laat niet los, ze leunt op mij handen.

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 17:10

heej
als je pony vast zit op de ene kant moet je die teugel ietsie losser laten en zeker niet terug gaan trekken.
veel op die kant gaan rijden en zeer veel viguren maken, zoals voltes, je kan gerust 5 minuten op 1 volte blijven, maar dan moet je de stelling er goed inrijden.
en zoals al eerder werd gezegd veel longeren op die kant....
en dit wil ook wel eens helpen: in stilstand proberen de mond naar je voet je krijgen, niet door te trekken, maar door spelen met je hand en zo...

misschien heb je hier wat aan
groetjes
liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 18:46

helpt een fluitbit of een bit met tongspeler in zo'n situatie?
heeft iemand daar ervaring mee?

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 22:21

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Redgold op 2001-09-02 16:23 ]</font>

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 22:22

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Redgold op 2001-09-02 16:22 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 10:25

Figuren figuren en nog eens figuren. En heel veel overgangen rijden. En veel longeren.
suc6 Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 11:50

Ik wil graag nog even iets hieraan toevoegen. Het is waar dat je veel figuren moet rijden op rechts, maar niet langer dan 3 minuten dezelfde figuur oefenen, want anders krijgt het paard spierpijn, of wordt het vastzitten alleen maar erger

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 13:51

haha, wat manon zegt lijkt mij SUPEr logisch. Ik ga nu beginnen met elke donderdag een kwartiertjes longeren en dan rijden en veel oefeningen op rechts en wat meer stelling vragen. Maandag's gewoon ff rijden en natuurlijk ookw at meer aand8 op rechts. Zaterdag ook gewoon lesrijden en dan hoop ik dat mijn priveinstructrice misschien wel ff met haar in de longeerbak wil.

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:05

longeren met bijzetteugels helpt ook, ga ik binnenkort ook doen ( maar volgens mij wist je dat al)

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 18:39

Niet overdrijven met de oefeningen op rechts! Je gaat anders de linkerkant, die wel goed is verwaarlozen en zoals eerder al gezegd levert dit alleen maar spierpijn op en een ongelukkig paard!
Met longeren heb ik niet zo'n ervaring. Maar met het rijden op een paard dat langs 1 kant vastzit wel. Wij (m'n instructrice en ik) hebben het zo opgelost.
Op de cirkel de stelling losmaken, als hij toch tegenwringt, geef je hem een tikje met je been, spoor of zweep (zweep of spoor is het beste, kan je eventjes doorprikken) zodat hij schrikt en al z'n spieren loslaat en je toch eventjes de stelling op een goede manier kan vragen. Het is ook belangrijk om de stelling lang genoeg aan te houden, goed ondersteunen met je binnenbeen als je stelling vraagt en begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel. Je kan dit vergelijken met een elastiekje; het is de bedoeling dat de spieren van je paard langer worden, als je elastiekje uitrekt en even vasthoudt en daarna langzaam terug loslaat zal het elastiekje langer worden, als je het uitrekt en direct laat schieten, wordt het niet langer. Dit is ook zo met de spieren van je paard.
Je kan ook als hij warm gereden is op de cirkel in stap gaan en vragen om zijn neus richting jouw tenen te brengen; hij zal hierdoor wel op een kleinere cirkel gaan.
Ook wijken is een goede oefening voor paarden die op een kant vastzitten.
Je mag vooral, zoals ook eerder al gezegd, niet aan je teugel blijven hangen, zodat de spieren aan de rechterkant ook eens de kans krijgen om te ontspannen en ook de linkerspieren niet verwaarloosd worden!
Eventueel kan je overleggen met je instructeur (ik hoop dat je die hebt) om een slof, of ander hulpteugel te gebruiken. Ik heb namelijk op aanraden van mijn instructrice een slof gebruikt, met goede resultaten!
Succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 20:49

Hoi Friezengirl,
Ik dacht ik zet het er maar eventjes bij over dat je niet te lang achter elkaar een oefening moet doen, want voor een heleboel mensen is dit dus niet super logisch. Als ik af en toe eens rondkijk dan wil je niet weten wat ik allemaal zie. Mensen die een half uur achter elkaar bezig zijn met wijken omdat het niet lukt en zo kun je vast nog wel meer bedenken. Veel succes met oefenen en ik weet zeker dat je instruktrice je verder kan helpen! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers