Tie-down.... wat vinden jullie ervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 22:44


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:06

als het touw het kan, kunnen je handen het ook.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 00:59

SuperPepeijn schreef:
als het touw het kan, kunnen je handen het ook.

en dat lukte ook toen ze eenmaal ontspannen was...... mijn handen deden trouwens helemaal niks... mijn benen deden het werk... Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:45

Vera,
Als het resultaat goed is, is de weg er naartoe nooit verkeerd geweest.Hoe deze weg ook was.

Een halster over het hoofdstel en daarmee een stootteugel maken , is prima.Jammer dat het touw dan niet meer "verend"is, je kunt geen bijzet aan het halster vastmaken omdat dat zo kapot getrokken wordt.En in een bijzet zit een verende rubberen ring.
Waarom ben je tegen een stootteugel?Niks mis mee hoor.
Nog beter: laat Banjer helemaal "bijzetteugelproof"zijn door haar te longeren met bijzetters.
Gebruik hierna een stiek(halsverlenger)
Helpt jou om haar beter nageeflijk te rijden.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:59

Hoe kun je dat nou zeggen???

Dus als iemand weken lang zijn paard met een stangbit in de mond loopt te rukken en het paardje loopt dan in de gevraagde (goede) houding, dan vindt je dat die middelen daarvoor gerechtvaardigd zijn omdat het resultaat goed is?

Ik vind dat je juist naar de weg moet kijken en niet alleen naar het doel
Het is toch veel mooier om een geweldige weg afgelegd te hebben, ook als je het uiteindelijke doel niet helemaal bereikt?
want van die afgelegde weg heb je continue plezier gehad, terwijl je anders misschien maanden alleen maar sjaggo bent geweest en niet eens echt blij bent met je doel....

Maargoed, in dit geval lijkt het mij een best goede oplossing. Het was een gewoon stalhalster met een los touwtje, dus ik denk dat je dit probleem niet echt veel vriendelijker had kunnen oplossen.

En waarom nu ineens extra hulpmiddelen gaan gebruiken??
bijzetteugelproof??? halsverlenger???
Het ging toch goed zo!?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 10:27

SmithsGirl schreef:
en dat lukte ook toen ze eenmaal ontspannen was...... mijn handen deden trouwens helemaal niks... mijn benen deden het werk... Knipoog
misschien kan je leren jouw handen de functie van het touw over te nemen, anders blijf je afhankelijk van het touw. en je kan wel zeggen mijn benen deden het werk, maar blijkbaar was van voren wel iets nodig.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 13:04

SuperPepeijn"]
[quote="SmithsGirl schreef:
en dat lukte ook toen ze eenmaal ontspannen was...... mijn handen deden trouwens helemaal niks... mijn benen deden het werk... Knipoog
misschien kan je leren jouw handen de functie van het touw over te nemen, anders blijf je afhankelijk van het touw. en je kan wel zeggen mijn benen deden het werk, maar blijkbaar was van voren wel iets nodig.
[/quote]
daar heb je gelijk in SP.. maar ik vind mezelf nog niet ervaren genoeg met hulpmiddeltjes zoals deze om er zelf mee te gaan "kloten", dus "kan ik het alleen doen" als ik les heb.....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:17

Is dit gewoon een doodnormaal halster en een halstertouw?? Of iets speciaal?

Ik vind het best wel een goede manier als ik het zo lees. Ik ben niet tegen hulpteugels, deze vind ik zelfs heel goed. Er zit natuurlijk altijd iets van dwang in, maar dat is volgens mij niet te vermijden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 22:30

Ja Faustie... het is een gewoon halster met een gewoon halstertouw...
lekker dik halster van zacht leer... Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:56

callippo schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen???

Dus als iemand weken lang zijn paard met een stangbit in de mond loopt te rukken en het paardje loopt dan in de gevraagde (goede) houding, dan vindt je dat die middelen daarvoor gerechtvaardigd zijn omdat het resultaat goed is?

Ik vind dat je juist naar de weg moet kijken en niet alleen naar het doel
Het is toch veel mooier om een geweldige weg afgelegd te hebben, ook als je het uiteindelijke doel niet helemaal bereikt?
want van die afgelegde weg heb je continue plezier gehad, terwijl je anders misschien maanden alleen maar sjaggo bent geweest en niet eens echt blij bent met je doel....

Maargoed, in dit geval lijkt het mij een best goede oplossing. Het was een gewoon stalhalster met een los touwtje, dus ik denk dat je dit probleem niet echt veel vriendelijker had kunnen oplossen.

En waarom nu ineens extra hulpmiddelen gaan gebruiken??
bijzetteugelproof??? halsverlenger???
Het ging toch goed zo!?

Ja, want als het paard niet tegen zo'n stangbit kon, zou het niet netjes gaan lopen!
En het ging niet goed zo want Banjer bokte veel volgens eigenaar.
Kan verzet en pijn in de rug zijn, door niet nageeflijk te rijden!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:09

Nou, ik heb iemand aan het werk gezien die zijn paarden keihard links-rechts aan de teugels trekt, en dat met een western-stang met lange scharen. Die paarden lopen gewoon in die houding omdat ze anders mega-veel pijn hebben in hun mond. Zoiets kan een normaal mens toch niet goedkeuren???

Maargoed, in dit geval ging het om een heel vriendelijke oplossing.
Nog steeds een snelle oplossing voor een structureel probleem (wat je eigenlijk niet met extra hulpmiddelen zou moeten gaan oplossen).
Maar om dan extra hulpteugels aan te raden vind ik nergens op slaan.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:22

callippo schreef:
Nou, ik heb iemand aan het werk gezien die zijn paarden keihard links-rechts aan de teugels trekt, en dat met een western-stang met lange scharen. Die paarden lopen gewoon in die houding omdat ze anders mega-veel pijn hebben in hun mond. Zoiets kan een normaal mens toch niet goedkeuren???

Maargoed, in dit geval ging het om een heel vriendelijke oplossing.
Nog steeds een snelle oplossing voor een structureel probleem (wat je eigenlijk niet met extra hulpmiddelen zou moeten gaan oplossen).
Maar om dan extra hulpteugels aan te raden vind ik nergens op slaan.

Geloof mij nu:
als iemand links rechts zit te trekken met een schaarbit, gaat het paard ACHTER de teugel lopen ipv eraan.Wordt het bang in zijn mond.
Om aan te leren om aan de teugel te rijden, kan het handig zijn een stiek te gebruiken (geen slof!!!!) om het de ruiter aan te leren.
Wil het paard echter netjes lopen aan de stiek, moet het de hulpteugel eerst "kennen"en kun je beter longeren met bijzetters, wat trouwens altijd al geweldig goed is en geweldig geweest is, of vind je van niet???

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:30

Jep, maar hij loopt dan wel in de ozo gewenste westernhouding..... (hoofd heel laag bijna tussen de benen)

En nee, ik vindt longeren met bijzetters helemaal niet "geweldig".
Longeren is sowieso ontzettend geestdodend voor een paard. En hulpteugels zijn gewoon een excuus voor slechte handen (PP).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:38

Even voor de duidelijkheid: Banjer is lichamelijk helemaal in orde... de ostheopaat kijkt haar regelmatig na... dus het is zeker weten niet iets lichamelijks......

Longeren doe ik weinig tot nooit, en al helemaal niet met bijzet.....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:25

Ik denk niet dat het kwaad kan. Je zegt zelf al dat het touw heel los hing en dat haar hoofd alle kanten op kon. Veel paarden hebben ook gewoon het idee als er wat aanhangt (of juist niet) dat ze het dan doen. Bij Sabientje doe ik wel eens als ze los is in de bak alsof ik haar longeer. Ik doe dan net alsof ik met een hand de longe vast heb en met de andere de zweep. En dan loopt ze supernetjes. En ze loopt niet weg ofzo maar blijft gewoon op de cirkel lopen... Party!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:05

Dat hier iemand de bijzetteugel als advies geeft snap ik ook niet helemaal, daar worden ze echt niet beter van, netzoals de zgn. halsverlenger, oftewel het elastiek.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:01

Steef schreef:
Dat hier iemand de bijzetteugel als advies geeft snap ik ook niet helemaal, daar worden ze echt niet beter van, netzoals de zgn. halsverlenger, oftewel het elastiek.

Steef je wilt toch niet zeggen dat je bijzetten bij het longeren slecht vindt he,evenals het longeren trouwens!! Bloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 11:43

Steef wil denk ik zeggen dat longeren met hulpteugels waar elastiek of rubber in verwerkt zitten niet veel zin heeft.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Van al die meeverende troep worden ze alleen maar taai.

Geef mij maar gewone touwtjes.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 11:56

In Engeland is een zg. "Standing Martingale" (vaste Martingaal) een hele normale accessoire. Beetje hetzelfde idee als jouw constructie met het halster maar dan iets netter uitgevoerd en vastgemaakt aan de neusriem van het hoofdstel. Ook bij Polo gebruiken ze het vaak.


Afhankelijk van de afstelling en motivatie voor gebruik vind ik het zo slecht nog niet. De schimmel op deze foto kan z'n hoofd in een hele normale houding dragen zonder dat hij beperkt wordt, alleen bij extremiteiten (hals tegen je gezicht aan!) grijpt dat ding in. En dan nog op de neus en niet op het bit. Voor iets meer controle bij een heftig paard vind ik het eigenlijk best een nette oplossing.
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 12:10

Bedankt Margreet... ik wist niet eens dat dat bestond..... Lachen
ZIjn die dingen ook in Nederland te krijgen?

Niet dat ik nou elke dag wil gaan rijden met zo'n ding hoor.... sinds vorige week heb ik nog maar 1x met het halster weer gereden.. en dat was gister tijdens de les...

Maar het resultaat is wel dat ik nu al 3 keer heb gereden zonder pijn in mijn rug.... dus het helpt mij en Banjer om de ontspanning te vinden... (Ik moe(s)t misschien stoppen met rijden vanwege aanhoudende rugklachten....)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:16

Over de verkrijgbaarheid in Nederland heb ik toevallig net gePBd met Dusi, is nog niet zo makkelijk aan te komen, maar zij is er naar op zoek. Als je zo'n ding wilt, dan kun je denk ik het beste even met haar contact zoeken. Eventueel misschien ook voor het delen van de verzendkosten bij bestelling in Engeland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:52

Als je een gewone martingaal neemt, kun je de ringetjes samen door de neusriem doen. Als je denkt dat dat misschien niet prettig zit, dan kun je ze samenbinden met een riempje en dat dan weer vastmaken aan de neusriem. Als je een niet al te groot paard hebt en je zet de martingaal op z'n grootst, dan zou de maat goed kunnen passen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:01

Sjuimpje schreef:
Steef wil denk ik zeggen dat longeren met hulpteugels waar elastiek of rubber in verwerkt zitten niet veel zin heeft.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Van al die meeverende troep worden ze alleen maar taai.



Jeps, dit bedoelde ik.
Ik heb een hekel aan zomaar rondslingeren dus dat doe ik bijna nooit, meestal een pessoa eraan dus.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:17

Steef"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Steef wil denk ik zeggen dat longeren met hulpteugels waar elastiek of rubber in verwerkt zitten niet veel zin heeft.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Van al die meeverende troep worden ze alleen maar taai.



Jeps, dit bedoelde ik.
Ik heb een hekel aan zomaar rondslingeren dus dat doe ik bijna nooit, meestal een pessoa eraan dus.
[/quote]
Pessoa lijkt me heel goed,maar heb weer gehoord dat het de eerste keren goed werkt, maar zodra het paard er een keer aan gewend is het geen indruk meer maakt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:22

Het draait bij de pessoa niet om indruk maken Vaak zie je dat paarden de eerste paar keer spannen en daardoor het achterbeen overdreven gebruiken. Maar je wilt juist een paard ontspannen kunnen werken.