Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:05

Aukelizzy schreef:
Een persoon vanaf de grond met een zweep op de voorknieen laten tikken en dan vooral je stem gebruiken. En dan met een paar pasjes genoegen nemen en iedere keer opnieuw proberen. Als het kwartje dan eenmaal gevallen is dan lukt het zonder hulp van de grond.

Dit vind ik een rare methode. Wat heeft het voor zin om je paard achteruit te 'slaan' als je ook iemand ervoor kunt zetten die met een vingertje wijst dat je paard terug moet? In elk geval dat is voor mijn pony genoeg.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:09

Wijken voor druk op de borst + commando. Daarna aan de grond met contact op het bit + commando. Hebben ze zo door, maar ik leer het pas aan als ze verder alles goed kunnen ohz(of voor de kar), een paard dat achterwaarts lopen misbruikt is geen pretje om af te leren.

Jaime_

Re: Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:15

Mijn beide paarden (ook mijn 2 jarige) kennen allebei het terug commando vanaf de grond. Als ik naar hun borst wijs en zeg 'teruuug' dan gaan ze net zo lang achterwaarts tot ik niet meer wijs.
Hoe ik het leer? Gewoon snoepje in de hand, laten ruiken maar niet op laten eten snoepje zo houden dat ze naar achteren moeten om erbij te kunnen. één stapje naar achter en ze kregen het snoepje. (beloning) Na 1 tot 3x snapte beiden al wat de bedoeling was. En als ik wil kan ik ze op die manier zover achteruit zetten als ik wil. Onder het zadel (niet bij die 2 jarige natuurlijk) heb ik gewoon ff een hulpje gevraagd die het commando vanaf de grond gaf, en daarbij gaf ik de hulpen onder het zadel. Na een aantal keer snappen ze je hulp vanuit het zadel en kan je het commando vanaf de grond weglaten..

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:44

Voor je begint met achterwaarts onder het zadel moet je ervoor zorgen dat je paard het commando terug vanaf de grond kent. Zorg ervoor dat dit bevestigd is en je paard ook daadwerkelijk snapt wat terug betekend. Hierna kun je dit ook ohz proberen. Ik doe dit altijd met behulp van een hoek of iemand op de grond. Aangezien er niet altijd iemand in de buurt is geef ik de voorkeur aan de hoek, tevens krijgt je paard dan geen gelegenheid om steun te zoeken bij de persoon ernaast maar echt te luisteren naar je hulp.
Je zet je paard in de hoek stil, hierdoor kan hij/zij niet naar voren. Vervolgens leun je met je bovenlichaam lichtjes naar voren, daarbij lichte teugeldruk en je benen iets naar achter. Dan drijf je licht, tegelijk iets druk op de teugels en terug vragen. Zodra je paard maar een stap naar achteren doet heel royaal belonen. Dit herhaal je tot dat het paard de hulp snapt, daarna kun je het ook op andere plaatsen in de bak proberen. Ook dan na enkele passen belonen. Let er wel op dat je niet iedere keer bij het stilstaan achterwaarts gaat want dan loop je kans dat je paard gaat meedenken en automatisch achterwaarts gaat als je stilstaan vraagt. Wissel het dus af.

Succes..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:01

antje_vip schreef:
Aukelizzy schreef:
Een persoon vanaf de grond met een zweep op de voorknieen laten tikken en dan vooral je stem gebruiken. En dan met een paar pasjes genoegen nemen en iedere keer opnieuw proberen. Als het kwartje dan eenmaal gevallen is dan lukt het zonder hulp van de grond.

Dit vind ik een rare methode. Wat heeft het voor zin om je paard achteruit te 'slaan' als je ook iemand ervoor kunt zetten die met een vingertje wijst dat je paard terug moet? In elk geval dat is voor mijn pony genoeg.

Slaan??? Ik zeg toch nergens slaan? Gewoon een tikje tegen de knieen met een longeerzweep. Overigens werken wij veel met hele hete paarden en dekhengsten, en dan ga je er echt niet voor staan hoor. :+ Zal je maar gebeuren dat ze ineens over je heen denderen...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:04

tamaramt schreef:
Aukelizzy schreef:

ik zou series vliegles krijgen na deze tip geprobeerd te hebben.
Mijn paard reageert erg heftig op de zweep; zelfs met longeren. Is dus ook absoluut niet met zweep te rijden/te longeren laat staan te corrigeren/iets aan te leren.

Nee je moet natuurlijk ook wel een beetje gezond verstand gebruiken. Als je een paard hebt die sowieso al heftig op een zweep reageert moet je het uiteraard niet zo doen. Maar dat lijkt mij nogal logisch... :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:10

antje_vip schreef:
Aukelizzy schreef:

Slaan??? Ik zeg toch nergens slaan? Gewoon een tikje tegen de knieen met een longeerzweep. Overigens werken wij veel met hele hete paarden en dekhengsten, en dan ga je er echt niet voor staan hoor. :+ Zal je maar gebeuren dat ze ineens over je heen denderen...

Nou wow.. ik heb zelf ook een hete dominante merrie... alleen word ik niet omver gelopen omdat ik het leiderschap al heb overgenomen zonder zweep :)*

sanne83

Re: Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:28

Ik leer eerst het paard op lichte druk op het halster achterwaarts gaan. Als ik erop zit precies hetzelfde verhaal. Als het paard dit snapt, koppel ik de zithulp eraan (door elke keer eerst zithulp te geven en dan pas teugelhulp). Bij overstappen naar het bit, oefen ik eerst weer even op de grond en ga dan over naar in het zadel. Het paard kent dan al de zithulp en de bithulp ondersteunt dan.
Pas als het paard volledig ontspannen en zelfverzekerd achterwaarts kan gaan, puur en alleen op zithulp en niet meer op teugel, kan je eventueel wat been gebruiken om iets te gaan verfijnen (iets rechter of iets actiever).

Het tegelijkertijd gebruiken van been en hand is enorm tegenstrijdig en zorgt voor spanning en verwarring bij het paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:28

Nou dat is dan heel fijn voor jou dat jij bij jou hete, wilde en super dominante merrie maar met je vingertjes hoeft te wijzen en hij gaat achteruit!

Wij pakken gewoon een zweep en meppen ze de hele bak door achteruit... :)) Want dat denk jij schijnbaar... Ik snap niet wat jij niet begrijpt aan een zachte aanraking met de zweep, Maarja lezen is ook een vak apart

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:37

aanraking en tikken is voor mij toch wat anders.. want jij denkt schijnbaar dat dat hetzelfde is... ik snap niet dat jij niet begrijpt dat jouw definities niet in andermans hoofd geprojecteerd worden. Maarja het is ook een vak apart om dat te begrijpen.

Ik zeg toch niet dat jij je paard afranselt. Ik gebruik een zweepje ook wel, als extra begrenzing. maar die leg ik aan, ik tik niet. *D