Hoop dat er hier iemand is die mij wat tips kan geven??
Ik heb een les klantje jonge meid van 14 die mijn paard rijdt.. paard is absolutt niet de makkelijkste maar ze kan er goed mee over weg. Maar ze heeft constant instructie nodig (ze kan prima alleen rijden) maar ze voelt niets.. ze weet niet wanneer contact te veel contact is ze voelt het verschil niet tussen een gedragen paard en een uit elkaar vallend paard.. Als ik haar costant help.. (meer been.. ontspan je binnen teugel hakken lagen door zitten bla bla bla) Rijdt ze hem schitterend.. Maar zodra ik stop te praten stopt zij met rijden.. en ze kan niet uitleggen waarom.
Hebben jullie wat tips om haar beter te leren voelen? als dat de geode verwoording is..??
(ps let niet op de spelfouten heb bijna al 3 jaar niet meer in het nederlands getypte)
wat voel je nu, hoor je dit te voelen, hoe zou je dit oplossen? ga haar vragen en stellen en laat haar nadenken. alleen dan dwing je haar te gaan voelen en handelen
veel uren maken en ook haar juist alleen en zelfstandig laten rijden, zodat ze leert te voelen en zelf op te lossen. Nu is het natuurlijk ook wel makkelijk als er altijd iemand naast staat die zegt wat je moet doen, dan hoef je zelf niet na te denken.
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe
Geplaatst: 19-12-18 17:16
Zoals je nu geeft is heel "ad hoc", heel banketstaaf gezegd: doe dit, doe dat. Wat ze moet leren is hoe rijden werkt, wat het paard doet enz. Filmen kan een eye-opener zijn, maar ook het laten beschrijven wat ze doet/voelt/wil doen bijvoorbeeld.
Ik vind het moeilijk om haar uit te leggen wat nu een goed gevoel is.. en de merrie kan heel makkelijk een verkeerd beeld geven.. Ze kan prachtig door de bakken shouwen maar veel te zwaar op je hand of te traag voor je been zijn.. Hoe leg ik aan haar uit wat nu het juiste gevoel is?
Vraag eens aan haar hoe het voelt, goed of niet? Loopt hij/zij voor jouw gevoel goed? En hoe kun je dit oplossen... Laat haar nadenken, kauw niet alles voor
MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14
Geplaatst: 19-12-18 17:36
Inderdaad wat EmptyWords ook al zegt. Leg uit WAT ze moet doen maar vooral ook WAAROM en HOE ze het moet doen. Laat zien of leg uit wat er gebeurd als je iets wel doet of juist niet doet. Experimenteer. Sinds ik op deze manier les krijg heb ik in drie jaar meer geleerd als in al die 20 voorgaande jaren alleen maar opdrachten uitvoeren zonder verhelderende achtergrond uitleg. Mijn paard is ook de makkelijkste niet maar na een paar jaar aanmodderen gaan we met onze huidige instructrice heerlijk samen.
Ik zie nu ook wat er gebeurt en wat ik er zelf aan kan doen en durf vooral ook iets te doen ook als er geen instructie bij is
Wat al gezegd werd, vertel haar vooral waarom ze dingen moet doen en maak haar bewust van haar houding en hulpen en het effect daarvan op het paard. Heel veel ruiters denken een bepaalde hulp te geven maar doen effectief iets heel anders (of geven ondertussen meerdere hulpen ernaast) waardoor het paard een ander dan verwachte reactie geeft. Haar filmen kan ook helpen, eventueel terwijl je lesgeeft zodat ze het verschil kan zien en dat kan koppelen aan haar gevoel. En blijf je het moeilijk vinden, vraag dan eens iemand die je fijn vind lesgeven en die wel heel goed kan uitleggen om haar eens les te geven en ga ernaast staan. Daar kan je een hoop goede tips mee opdoen want gevoel uitleggen is ook gewoon heel erg moeilijk. In mijn ervaring is het wel zo dat iemand met iets meer theoretische basis en meer inzicht over een goedgaand paard makkelijker dingen voelt. Laat haar zelf dus ook werken aan haar eigen ontwikkeling door bijvoorbeeld video's te kijken en boeken te lezen. Ze mag zich niet alleen afhankelijk maken van jou, als ruiter ben je zelf verantwoordelijk als je wilt bijleren en vooruit wil.
Leg je ook uit waarom ze iets moet doen? Ik heb namelijk graag dat mijn instructrice ook zegt waarom ik iets moet doen en niet alleen kleine zaken, maar zelfs gehele oefeningen bv, wijken voor achterhand, soeplesse, etc Zo kan ze zelf leren mee nadenken.
En verder uiteraard ook vragen, wat voel je nu en ook bevestigen dat dit is wat ze moet voelen of als ze dit voelt ze dit moet doen en idd zoals hierboven al gezegd, werken met vragen aan haar hoe zou je dit oplossen, wat zou je doen, etc
gerpiegorp
Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15
Geplaatst: 27-12-18 12:40
Jij minder aan het woord, zij meer. Dus, waarom doe je dit? Als je zo en zo doet, wat merk je nu aan het paard? Paard houdt bv vast, wat kun je doen? Inderdaad nut van een oefening uitleggen.
Mijn instructrice kauwt niks voor. Ze legt iets uit en dan moet ik zelf eigenlijk aangeven wat ik voor verschil merk. Hierdoor ga ik zelf veeeel meer opletten op wat mijn paard doet.
Snapt ze alle termen wel? Heb je wel eens in gewone mensentaal uitgelegd wat uit elkaar vallen, dragen en alle andere hippische jargontermen betekenen?
Het gaat all stukjes beter we doen nu elke wee 1 x les.. en we doen dit aan de hand van een onderwerp. wat we de week van te voren met elkaar afspreken.. zoals buiten teugel / voorwaarts neerwaarts/ door de rug werken wat we beide voorbereiden aan de hand van informative op google / youtube en dit werkt zo als het nu lijkt prima te gaan geeft haar veel meer achtergrond informative van hoe wat en waarom... bedankt voor alle tip0s.
Het is natuurlijk lastig om te vertellen/omschrijven ''hoe'' iets voelt, en dat een bepaald ''gevoel'' juist of onjuist is, dat snap ik. Wellicht eens proberen om tijdens de instructie -wanneer het paard goed loopt- een paar vragen te stellen:
- Wat voel je nu? - Veel/weinig druk op de teugel? - Is het hoofd rustig, en blijft hij op de zelfde plaats? - Loopt het paard regelmatig, in gelijke passen op een constant tempo etc.
Hippische termen zijn goed, mits uitleg van wat het is. Contact, wat is dat nou precies? De teugels mogen niet slap hangen, de verbinding moet op beide teugels het zelfde zijn (even veel druk), het contact is lichtverend, etc. etc.
Dit kun je natuurlijk weer omzetten in vragen: Heb je even veel druk op de linker en rechter teugel? e.d. Ik denk dat ze een beetje gemotiveerd moet worden om zelf na te denken en bewust te worden van wat ze nou eigenlijk aan het doen is, en vooral: hoe ze dat doet. Vraag dan ook weer eens: Hoe behoud je een contactteugel?
Ze is nog maar 14. Ze leren nu op school ook pas om zelf te plannen, te leren en huiswerk te maken. Motiveer haar dus lekker door veel vragen te stellen, dan neemt ze het vanzelf in zich op.